2017-04-25, 14:06
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Hela ditt inlägg är helt efterblivet och borde lämnas därhän utan motkommentar, men jag vill inflika en grej: Fattiga är just dem som brukar bli stora stjärnor och har fotboll i sig i själen sen barnsben. Så att Malmölagen floppar beror inte alls på detta.
Det är väl desto mer efterblivet att inte se skillnad mellan fattiga individer och fattiga städer?

Malmö är en fattig stad på så sätt att där inte finns allt för många företag som kan sponsra mycket pengar.
Att en fattig malmöit blir en bra fotbollsspelare är något helt annat.
Citera
2017-04-25, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Tänkte kanske väldigt kortsiktigt "i dagens läge" och vet faktiskt inte hur jag ska förhålla mig till Häcken. Efter att ha pluggat med Öisare, som anser att Hisingen inte är Göteborg vet jag inte om jag ska räkna dem dit eller ej. Jag gör det, men är långt ifrån insatt i Göteborgs kommungränser. Och GAIS och Örgryte verkar ju inte vara påväg upp direkt.

Men ja, Göteborg är väl den starkaste fotbollsregionen rent historiskt. Stockholm har väl knappt ett lag efter detta år om inte förstärkningar börjar anlända.

Göteborg är ett konglomerat av kommuner, vilket gör den mycket större till ytan än både Stockholm och Malmö, mer än dubbelt så stor som Stockholm, och det är ännu större skillnad mellan GBG och Malmö.

Lundby(idag en stadsdelsnämnd) brukade vara en egen kommun, och så även Örgryte, Angered osv.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-04-25 kl. 14:56.
Citera
2017-04-25, 17:07
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det är möjligt att de södra serierna är bättre på lägre nivå, men samma diskussion har förts rörande vilken av Division 1serierna som är bäst. Tittar man på de senaste åren så är det iaf uppenbart att topplagen i Div1Norra är vida överlägsna motsvarande gäng i den södra serien.

Vad sägs som ÖFK, Sirius, AFC, Dalkurd och till viss del Frej samt BP...

Vilka kommer upp från södra... Norrby, Utsikten, Husqvarna... Pffff.

Fast flera av de lagen du nämner är (eller var) Stockholmslag & är dessutom nya i eliten. Min poäng är att det finns fler större tätorter i södra Sverige så Malmö blir i det avseendet inte särskilt dominerande. När man delar in landet i Division 1 Norra & Södra så kommer dessutom Göteborg med så Malmö är inte ens den största staden.

Det är möjligt att toppen i Division 1 Norra varit bättre på senare år men Malmö-lagen brukar knappt ens nå dit.
Citera
2017-04-25, 17:22
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonSlyna
Tänkte kanske väldigt kortsiktigt "i dagens läge" och vet faktiskt inte hur jag ska förhålla mig till Häcken. Efter att ha pluggat med Öisare, som anser att Hisingen inte är Göteborg vet jag inte om jag ska räkna dem dit eller ej. Jag gör det, men är långt ifrån insatt i Göteborgs kommungränser. Och GAIS och Örgryte verkar ju inte vara påväg upp direkt.

Men ja, Göteborg är väl den starkaste fotbollsregionen rent historiskt. Stockholm har väl knappt ett lag efter detta år om inte förstärkningar börjar anlända.
Hisingen är Göteborg. Punkt slut. Ingår i Göteborg Stad. Gå inte på det där. Det är på skoj.
Citera
2017-04-25, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Fast flera av de lagen du nämner är (eller var) Stockholmslag & är dessutom nya i eliten. Min poäng är att det finns fler större tätorter i södra Sverige så Malmö blir i det avseendet inte särskilt dominerande. När man delar in landet i Division 1 Norra & Södra så kommer dessutom Göteborg med så Malmö är inte ens den största staden.

Det är möjligt att toppen i Division 1 Norra varit bättre på senare år men Malmö-lagen brukar knappt ens nå dit.

Malmös upptagningsområde kan ses som hela skåne förutom en liten bit av den nordvästra delen. Malmö FF dödade inte bara rivaler i staden utan även runt omkring.

Det gör att man inte har några konkurrenter. Landskrona och Trelleborg har aldrig varit rivaler, och Helsingborg är rimligen alltför konstgjord för att fungera som rival i längden. Klubben får leva med att vara bäst utan att ha några riktiga rivaler.

Jag växte upp med att IFK Göteborg var en högt respekterad rival, men jag har svårt att se något liknande hända den närmaste framtiden.
Citera
2017-04-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Malmös upptagningsområde kan ses som hela skåne förutom en liten bit av den nordvästra delen. Malmö FF dödade inte bara rivaler i staden utan även runt omkring.

Det gör att man inte har några konkurrenter. Landskrona och Trelleborg har aldrig varit rivaler, och Helsingborg är rimligen alltför konstgjord för att fungera som rival i längden. Klubben får leva med att vara bäst utan att ha några riktiga rivaler.

Jag växte upp med att IFK Göteborg var en högt respekterad rival, men jag har svårt att se något liknande hända den närmaste framtiden.

Men för guds skull, MFF kan inte lastas för övriga klubbars totala misslyckanden att de knappt når Div 1 och Div 2, utan där de flesta tycks ligga i Div 3 och Div 4.

Frågan är varför, dessa malmöklubbar är så misslyckade som de är, där ingen har någon framgång alls, snarare motgångar och där ungdomar flyr. IFK Malmö är ett klassiskt exempel. Det måste vara jubelidioter som styr den föreningen, när de inte ens har ungdomsfotbollen kvar.
Citera
2017-04-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Men för guds skull, MFF kan inte lastas för övriga klubbars totala misslyckanden att de knappt når Div 1 och Div 2, utan där de flesta tycks ligga i Div 3 och Div 4.

Frågan är varför, dessa malmöklubbar är så misslyckade som de är, där ingen har någon framgång alls, snarare motgångar och där ungdomar flyr. IFK Malmö är ett klassiskt exempel. Det måste vara jubelidioter som styr den föreningen, när de inte ens har ungdomsfotbollen kvar.

Tror inte att du förstår hur Malmö FF dominerat i Malmö, men även i Skåne. Alla mäktiga personer ville vara en del i klubben, och därmed kunde man diktera villkor för andra.

Vänskapliga föreningar har kunnat få spelare som inte längre kunde få plats i laget, och politiskt har det varit en självklarhet att man stödjer klubben. De som försökte ta upp kampen har tagits ned via tysta överenskommelser i maktens korridorer.

De enda som kan tävla om politisk makt är damklubbarna, men de har ingen tyngd rent sportsligt.
Citera
2017-04-25, 17:46
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Tror inte att du förstår hur Malmö FF dominerat i Malmö, men även i Skåne. Alla mäktiga personer ville vara en del i klubben, och därmed kunde man diktera villkor för andra.

Vänskapliga föreningar har kunnat få spelare som inte längre kunde få plats i laget, och politiskt har det varit en självklarhet att man stödjer klubben. De som försökte ta upp kampen har tagits ned via tysta överenskommelser i maktens korridorer.

De enda som kan tävla om politisk makt är damklubbarna, men de har ingen tyngd rent sportsligt.

Det gynnar givetvis mindre klubbar att kunna få bra utbildade "rester" från MFF. Problemet verkar i staden Malmös fall att intresset käkas upp av MFF snarare än spelarna.
Citera
2017-04-25, 17:52
Medlem
Citat:
Det gynnar givetvis mindre klubbar att kunna få bra utbildade "rester" från MFF. Problemet verkar i staden Malmös fall att intresset käkas upp av MFF snarare än spelarna.

Jag håller med, och tycker inte att situationen är särskilt bra. Och det var naturligtvis även bedömningen då Malmö FF försökte skapa Helsingborgs IF som en rival. Har fungerat hyfsat men främst i Helsingborg, och nu kommer det förmodligen att tyna bort. Med all rätt eftersom det inte finns någon genuin rival.

Malmö FF får lära sig att leva med det, och med de nackdelar som det kan ge.
Citera
2017-04-25, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Det är väl desto mer efterblivet att inte se skillnad mellan fattiga individer och fattiga städer?

Malmö är en fattig stad på så sätt att där inte finns allt för många företag som kan sponsra mycket pengar.

Det finns naturligtvis en hel del arbetsplatser och företag i Malmö, det som staden har förlorat är tillverkningsindustrin och varvet, att de lite enklare jobben i princip försvunnit är det som påverkat mest, sådana arbetsplatser ersätts inte av kunskapsintensiva företag, typ Massive. De kan dock ersättas av enklare jobb inom tjänstesektorn, t ex turism, restauranger och nöje osv. Sedan behöver ju givetvis inte de som är anställda bo i kommunen, dom kanske bor i en annan kommun.

Antalet arbetstillfällen i centrala Malmö ökade med ungefär 14% under perioden 1991 - 2011, till ca 110 000 2011, det är inte en lika stark tillväxt som Stockholm, där arbetstillfällena i motsvarande område ökade med 36%, till ca 420 000, eller för den delen GBG, där ökningen var 27%, till ca 175 000 arbetstillfällen, men det är inte så att det saknas arbetsplatser i Malmö. Dessa tre, förhållandevis små geografiska områden(dvs centrala staden) stod under perioden för 25% av hela landets arbetsplatstillväxt.

Kollar man på arbetstäthet per km2 i de tre områdena så var den 2011: Stockholm 5324, Göteborg 2234, Malmö 1398.

I Göteborg är fortfarande industrin en viktig parameter för den lokala ekonomin, då den står för ca 25%-30% av näringslivets totala produktion, vilket de två övriga inte kommer i närheten av.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-04-25 kl. 18:35.
Citera
2017-04-25, 18:58
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby

Det där är ju dock bara trams. Men jag antar att du bara gissar mest. Men att Malmö är segregerat är inte samma sak som att det inte finns pengar eller företag i staden. Du pratar som om Malmö vore en helt isolerad ö.
Senast redigerad av Steff83 2017-04-25 kl. 19:02.
Citera
2017-04-25, 19:24
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Det är bla det här jag menar med att det kan spela in att det finns fler städer & större tätorter i södra Sverige. Resterna från MFF hamnar ofta i lag från andra städer istället för i stadens småklubbar. Man kan spela i tex Landskrona, Trelleborg, Lund, Hässleholm, Helsingborg, Ängelholm eller Kristianstad.

En annan grej är att Malmö som stad har en kompakt form i jämförelse med Göteborg & Stockholm som spretar ut åt alla håll. Det som i Göteborg eller Stockholm räknas som villaförort, alltså stadsdel, ligger i Malmö ofta utanför staden. Orterna utanför Malmö har egentligen mera karaktären av villaförort snarare än byhåla. Skillnaden mellan villaförort & byhåla är ju att hus i villaförort ofta är dyrare än lägenhet i stan medan hus i byhåla ofta är billigare än lägenhet i en stad.

Kan tyckas konstigt att snacka bostadspriser i en tråd om fotboll men det kan ha viss betydelse. Även om jag själv hatar villaförort & föredrar stan eller bondvischan, så är det attraktivt för många barnfamiljer. Det kan spela in att de som i Göteborg eller Stockholm flyttar ut i villaförort fortfarande bor i det som räknas till tätorten medan i Malmöregionen så bor man utanför tätorten Malmö. Utbudet av spelare sprids alltså ut till samhällen utanför staden & klubbar utanför Malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in