Citat:
Ursprungligen postat av
Doktorphil
kunde inte låta bli
Vadå kunde du inte låta bli -
Att det ser mörkt ut för Afrika ? ...
Citat:
Ursprungligen postat av
gudrunsuper
Men ändå var det folk i tråden som var besatta av att hon skulle varit våldtagen och de fantiserade om vad de gjort med zaidas huvud. Riktiga tomtar.
Det vet vi ju inte - har man inte ett trovärdigt vittnesmål om händelsen så vet vi ju inte mycket mera än vad filmen visade, vad som hände sedan det kan ju ha varit vad som helst.
Ett problem när man har intervjuat kongoleser mfl afrikaner är att de starkt överdriver händelserna ibland, som att de är stolta över att vara extremt brutala, det ger mycket credd i sin egen stam, tyvärr.
Det är helt analogt med gängbrutaliteten i USA att de känner sig stolta över att vara brutala och hänsynslösa...
Och tar tillfälligt i akt att påminna sina underhuggare om hur modiga och grymma de är..
Citat:
Ursprungligen postat av
chrisemil
Enligt mig så skulle det inte förvåna om Kongolesiska statsmän visar en sådan här sak. Kongo är ett land som inte bryr sig om mänskliga rättigheter öht. Och nu sitter svenska politiker och hoppas på en "rättssäker utredning"... Ja, lycka till med det! ...

Att de visar den är ju för att visa om hur grymt och grovt våldet är i Kongo, jag tror nog inte att kongolesiska statstjänstemän är så värst stolta över detta. Kanske att de till och med skäms. Det blir ju också en direkt varning till alla som vill dit att man kan inte ta sig runt där obeväpnad. FN kommer antagligen att evakuera de personer på känsliga positioner som finns i Kongo snart, och monsunen är väl ändå snabbt i antågande och det blir ju mindre gjort då. Vägarna slammar igen och man kan inte ta sig någonstans ändå.
Dessutom så är detta ju ett naturtillstånd i Kongo sedan mycket lång tid tillbaka med så grovt övervåld. Dessa åklagare och poliser har nog redan sett dussintals sådana här avrättningsfilmer.
Och det är väl en smula typiskt för våldsmentaliteten hos Kongos begåvningsreserv att de dessutom filmar hela förloppet, så de hade nog tänkt ut hela förloppet innan brottet.
Egendomligt nog så hos dessa stenåldersmänniskor är de ofta stolta över att vara så brutala och dessutom tar tillfället i akt att filma alltihopa Det ger aktning och status i sin egen stam att vara mycket brutal och grym.
Jag skrev mycket riktigt tidigare att håret ifrån vita kvinnor anses vara speciellt magiskt:
(FB) Svenska FN-observatören Zaida Catalán kidnappad i Kongo (hittad avliden) 2017-03-13
Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
Jag är dock inte klar på om huvudet har hittats eller inte ? Eller togs det som trofe' ? - Kvinnohår ifrån vita anses också på något sätt som magiskt
Oavsett vilka som är skyldiga så kommer detta att få återverkningar inte minst pga att även en amerikan mördades, och Trump kan ju bli ordentligt på krigsstigen, men jag vet inte om USAs soldater kommer att göra djungelräder där, det är ju mycket svårforcerade områden bitvis. De kan vad jag tror marschera bara obetydligt snabbare än en sämre tränad grupp. Någon brittisk soldat lär ha sagt att de bästa soldaterna i Indien var de som var småväxta eftersom de verkade tåla den tryckande hettan bättre. Ändå så tog det riktigt lång tid att att söka av ett område, trots att de hade dragdjur med sig, dvs åsnor.
Inte ens världens bästa arme' (= USAs) kan brottas med djungeln någon längre tid oavsett tekniska hjälpmedel. Så var det ju i Vietnam, Laos och Kambodja, och det är likadant i Kongo.
Det är bara den franska Främlingslegionen som tränat på djungelkrigföring i decennier. Men även tex Thailand, Malaysia och Indonesien har tuffa djungelkompanier med stridsvana i dessa miljöer
Om dessa skulle kunna läras upp och samarbeta militärt så skulle de kanske bli en effektiv styrka att räkna med att de kan städa upp där.
Men Kongo är så stort så stort att uppgiften faller på sin egen orimlighet., åtminstone just nu för stunden