Citat:
Att de visar den är ju för att visa om hur grymt och grovt våldet är i Kongo, jag tror nog inte att kongolesiska statstjänstemän är så värst stolta över detta. Kanske att de till och med skäms. Det blir ju också en direkt varning till alla som vill dit att man kan inte ta sig runt där obeväpnad. FN kommer antagligen att evakuera de personer på känsliga positioner som finns i Kongo snart, och monsunen är väl ändå snabbt i antågande och det blir ju mindre gjort då. Vägarna slammar igen och man kan inte ta sig någonstans ändå.
Dessutom så är detta ju ett naturtillstånd i Kongo sedan mycket lång tid tillbaka med så grovt övervåld. Dessa åklagare och poliser har nog redan sett dussintals sådana här avrättningsfilmer.
Och det är väl en smula typiskt för våldsmentaliteten hos Kongos begåvningsreserv att de dessutom filmar hela förloppet, så de hade nog tänkt ut hela förloppet innan brottet.
Egendomligt nog så hos dessa stenåldersmänniskor är de ofta stolta över att vara så brutala och dessutom tar tillfället i akt att filma alltihopa Det ger aktning och status i sin egen stam att vara mycket brutal och grym.
Att de visar den är ju för att visa om hur grymt och grovt våldet är i Kongo, jag tror nog inte att kongolesiska statstjänstemän är så värst stolta över detta. Kanske att de till och med skäms. Det blir ju också en direkt varning till alla som vill dit att man kan inte ta sig runt där obeväpnad. FN kommer antagligen att evakuera de personer på känsliga positioner som finns i Kongo snart, och monsunen är väl ändå snabbt i antågande och det blir ju mindre gjort då. Vägarna slammar igen och man kan inte ta sig någonstans ändå.
Dessutom så är detta ju ett naturtillstånd i Kongo sedan mycket lång tid tillbaka med så grovt övervåld. Dessa åklagare och poliser har nog redan sett dussintals sådana här avrättningsfilmer.
Och det är väl en smula typiskt för våldsmentaliteten hos Kongos begåvningsreserv att de dessutom filmar hela förloppet, så de hade nog tänkt ut hela förloppet innan brottet.
Egendomligt nog så hos dessa stenåldersmänniskor är de ofta stolta över att vara så brutala och dessutom tar tillfället i akt att filma alltihopa Det ger aktning och status i sin egen stam att vara mycket brutal och grym.
Du bekräftar mest vad jag sa...
Det var kongolesiska tjänstemän som visade videon... Vad dessa tjänstemän sen tycker om själva videon struntar jag i lika mycket som de uppenbarligen gör.
Stolta? Nej antagligen inte. Vana? ja, mest troligt.
Svensk media borde veta så mycket bättre! Det sker liknande mord dagligen, varför är en svensk värd mer än någon annan?
Ska Sverige verkligen "tycka" att situationen i Kongo är "normal"? Jag tycker att det varit problem där hur länge som helst och att Sverige inte gjort mycket (egentligen) för att försöka underlätta för de som bor där! UNHCR för inte ens statistik på flyktingarna från Kongo/Kinshasa... Skrämmande...
Största flyktinglägret i världen ligger dock i Kenya, enligt UNHCR är det endast flyktingar från Uganda och Sudan som kommer dit, frågan är var Kongoleserna hamnar!
Samtidigt i Sverige:
Ett nyanlänt barn kostar ofantliga summor om dagen, summor som hade gett barn i Kenya, Uganda, Somalia vatten i flera år/per individ.. Men det är folk som tänker så som är "nazister och rasister och omänskliga"!! Fan vad trött jag är!
Hade galornas pengar som Sverige samlar ihop varje år verkligen hamnat hos de behövande så hade det inte funnits problem! Pengarna går till fel personer, organisationer som fortsätter att döda "de mindre värda". rekrytera barn som blir soldater, slavar, eller annat skit!