2017-04-24, 00:57
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Skaffa ett jobb så du kan köpa något större då om du vill ha det. Kom inte och förvänta dig att andra ska arbeta ihop den bostad du vill ha.

Nu handlade det om att alpha gormar om att 42 m2 är inte på långa vägar trångbott eller inte, vilket det är, men det greppade inte du din efterblivna jävel. Du verkar inte hänga med riktigt, vad är det för fel med dig egentligen?
Citera
2017-04-24, 00:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nu handlade det om att alpha gormar om att 42 m2 är inte på långa vägar trångbott eller inte, men det förstod väl inte du din efterblivna jävel. Du verkar inte hänga med riktigt, vad är det för fel med dig egentligen?

Ja 42 kvm borde väl räcka åt dig men som jag skrev får du väl skaffa ett jobb så du kan köpa det du vill ha om du inte är nöjd.
Citera
2017-04-24, 01:03
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ja 42 kvm borde väl räcka åt dig men som jag skrev får du väl skaffa ett jobb så du kan köpa det du vill ha om du inte är nöjd.

Jag har ett jobb och kan byta till en större lägenhet om jag vill men det är ju ett ekonomiskt avvägande, frågan handlar fortfarande om huruvida 42 m2 är stort eller litet och det är begränsat utrymme.
vad är det du vill egentligen?
Citera
2017-04-24, 01:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag har ett jobb och kan byta till en större lägenhet om jag vill men det är ju ett ekonomiskt avvägande, frågan handlar fortfarande om huruvida 42 m2 är stort eller litet och det är begränsat utrymme.
vad är det du vill egentligen?

Ja du får väl själv avgöra om du tycker det är värt vad det kostar att byta upp dig men kom inte här och beklaga dig om du inte tycker det är värt det. Du gnäller som en liten barnunge som inte lärt sig ta eget ansvar. Om du inte vill ta kostnaden för att byta upp dig ska du inte förvänta dig att andra ska ta den kostnaden för att du ska få det du vill ha.
Citera
2017-04-24, 01:11
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ja du får väl själv avgöra om du tycker det är värt vad det kostar att byta upp dig men kom inte här och beklaga dig om du inte tycker det är värt det. Du gnäller som en liten barnunge som inte lärt sig ta eget ansvar. Om du inte vill ta kostnaden för att byta upp dig ska du inte förvänta dig att andra ska ta den kostnaden för att du ska få det du vill ha.

42 m2 är fortfararande en liten lägenhet, jag vet för jag bor i en.

Svennebanan - Stor i käften på nätet, en liten efterbliven fjant utanför nätet.
Citera
2017-04-24, 01:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
42 m2 är fortfararande en liten lägenhet, jag vet för jag bor i en.

Svennebanan - Stor i käften på nätet, en liten efterbliven fjant utanför nätet.

Som sagt, skaffa en större då om du inte är nöjd!
Min första lägenhet var mindre än så men sedan köpte jag en större eftersom jag ville ha det.
Citera
2017-04-24, 06:10
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Nej [att marknaden bara producerar för lyxsegmentet] är inte trams det är fakta. Nybyggda HR är endast till för det mest besuttna med hyror som låg och medelinkomsttagare inte har råd med. Privatägda småhus ja det har du rätt i att en stor del av befolkningen bor i. Det finns ingen brist på privatägda småhus vad jag känner till och det vi diskuterar här är bristen på HR. Och marknaden har misslyckats fullständigt vad gäller att korrigera den bristen.
Oerhört märkligt resonemang. Marknaden har ju lyckats lösa "bristen" på småhus och ägda lägenheter. Men på just den del av bostadsmarknaden där marknaden uttryckligen inte får lov att fungera - hyresbostäder - råder det brist och där finns det långa köer, svartmarknad, skojeri och misär. Och det skyller du på marknaden?

Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Sabba för privata hyresvärdar att inte kunna plocka ut ockerhyror ja det finns det all anledning att göra. Det gynnar inte landet inte på något sätt att en liten klick hyresvärdar berikar sig kraftigt på framför allt resurssvagas bekostnad. Jo det är precis det jag vill, att fattiga ska ha tak över huvudet.
Jag vill inte att redan välmående hyresvärdar ska bli ännu rikare på utsugning av fattiga hyresgäster.
Marknadshyror innebär inte möjlighet att plocka ut ockerhyror. Tvärtom tvingar det värdar att konkurrera med varandra. Jag tittar på att köpa en lägenhet just nu för att hyra ut (i Sydney) och bruttohyran jag kan hoppas på ligger under kostnaden för lånet. I praktiken subventionerar jag min tilltänkta hyresgäst. Jag gör det för att jag i min tur hoppas att värdestegringen skall göra det till en vinstaffär.

Din uppfattning om att värdar kan ockra folk i ett marknadshyresystem är helt enkelt något du fantiserat ihop.

BTW. Hugo Chavez blev president 1999.
Citera
2017-04-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Oerhört märkligt resonemang. Marknaden har ju lyckats lösa "bristen" på småhus och ägda lägenheter. Men på just den del av bostadsmarknaden där marknaden uttryckligen inte får lov att fungera - hyresbostäder - råder det brist och där finns det långa köer, svartmarknad, skojeri och misär. Och det skyller du på marknaden?

Marknadshyror innebär inte möjlighet att plocka ut ockerhyror. Tvärtom tvingar det värdar att konkurrera med varandra. Jag tittar på att köpa en lägenhet just nu för att hyra ut (i Sydney) och bruttohyran jag kan hoppas på ligger under kostnaden för lånet. I praktiken subventionerar jag min tilltänkta hyresgäst. Jag gör det för att jag i min tur hoppas att värdestegringen skall göra det till en vinstaffär.

1. Det råder inget tvivel om att regleringen av byggandet och hyreslagstiftningen minskat utbudet av hyresrätter. Det är alltså planmonopolet i kombination med hyreslagstiftningen som skapat bostadsbrist i Sverige.

2. Det beror på vem som definierar vad en marknadshyra är och vad en "ockerhyra" är. Ocker är redan definierat.

3. Det där låter högst orationellt. I själva verket är det ju du som räknat ut att den kostnaden understiger hotellkostnaden för din windsurfingsemester på 2 månader i sommar.......

4. Frågan är alltså hur man ska återinföra marknadhyror med dagens system:
4.1. Det publika kommer givetvis att kunna fortsätta tillämpa brukshyror ifall de vill.
4.2. Hyresrätter som redan upplåts enligt brukssystemet kanske bör fortsätta upplåtas enligt brukssystemet tills ombyte sker avseende hyresgästen.
4.3. Nya hyresrätter torde behöva marknadshyror.
Citera
2017-04-24, 12:09
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://www.svd.se/skol-lotto--nar-du-inte-sjalv-far-valja

"Problemet är inte att vissa föräldrar ställer sina barn i kö till en bra friskola redan på BB – problemet är att det finns för många dåliga skolor som den som inte stått i kö kan placeras i."

Nyliberalen tycker att köer är bra, bara det är rätt människor som står i dem. Om hon
vore hederlig skulle hon föreslå att den som har mest pengar köper sig före kön här med.
Observera att Den store fåntratten i den här tråden som säger sig ogilla köer, när han är på
humör att framhålla sin egen förträfflighet och håna mindre lyckligt lottade, själv har ställt
sig i ett antal köer. Eller om det nu är hans förutseende föräldrar som gjort det.

Huvudsaken för fåntratten och hans anhang är att ingen utjämning sker !

Sluta med halmdockeargumenten som inte ens har med bostäder att göra så kanske du ska se att någon tar dig seriöst. Dock är det ju svårt med tanke på att du hela tiden använder ad hominem-argument dessutom.
Citera
2017-04-24, 13:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Det ser dystert ut för hyresrätten om HGF:s dominans över hyresutvecklingen tillåts fortgå...

http://www.di.se/opinion/slutreplik-hgf-vantolkar-var-vadjan/
Citera
2017-04-24, 18:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Oj så trångbodda vi är i Stockholm....

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sa-har-stort-bor-vi-i-stockholm/repqdx!V4o2milQMxWAqGIfB17YpQ/

Det måste vars en enorm bostadsbrist alltså
Citera
2017-04-24, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Oj så trångbodda vi är i Stockholm....

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sa-har-stort-bor-vi-i-stockholm/repqdx!V4o2milQMxWAqGIfB17YpQ/

Det måste vars en enorm bostadsbrist alltså

Hur tänker du egentligen, ska vi ta 10 kvadratmeter från dig och 10 från din granne och ge till någon annan? Det är ju inte så att det finns massor med bostäder bara för att det finns många kvadratmeter. Pajas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in