Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Oerhört märkligt resonemang. Marknaden har ju lyckats lösa "bristen" på småhus och ägda lägenheter. Men på just den del av bostadsmarknaden där marknaden uttryckligen inte får lov att fungera - hyresbostäder - råder det brist och där finns det långa köer, svartmarknad, skojeri och misär. Och det skyller du på marknaden?
Marknadshyror innebär inte möjlighet att plocka ut ockerhyror. Tvärtom tvingar det värdar att konkurrera med varandra. Jag tittar på att köpa en lägenhet just nu för att hyra ut (i Sydney) och bruttohyran jag kan hoppas på ligger under kostnaden för lånet. I praktiken subventionerar jag min tilltänkta hyresgäst. Jag gör det för att jag i min tur hoppas att värdestegringen skall göra det till en vinstaffär.
1. Det råder inget tvivel om att regleringen av byggandet och hyreslagstiftningen minskat utbudet av hyresrätter. Det är alltså planmonopolet i kombination med hyreslagstiftningen som skapat bostadsbrist i Sverige.
2. Det beror på vem som definierar vad en marknadshyra är och vad en "ockerhyra" är. Ocker är redan definierat.
3. Det där låter högst orationellt. I själva verket är det ju du som räknat ut att den kostnaden understiger hotellkostnaden för din windsurfingsemester på 2 månader i sommar.......
4. Frågan är alltså hur man ska återinföra marknadhyror med dagens system:
4.1. Det publika kommer givetvis att kunna fortsätta tillämpa brukshyror ifall de vill.
4.2. Hyresrätter som redan upplåts enligt brukssystemet kanske bör fortsätta upplåtas enligt brukssystemet tills ombyte sker avseende hyresgästen.
4.3. Nya hyresrätter torde behöva marknadshyror.