2017-04-23, 14:19
Medlem
Sorry, "bror", men jag tänker betala det som står på notan och inte hitta å egna priser.
Citera
2017-04-23, 14:20
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamtime
Antingen gillar man läget som Servitör eller så söker man sig vidare till Taxi där besvikelsen över att alla inte dricksar kvarstår. Huvudsaken är att du har någonting att gnälla på. Gärna på Flashback.
Vet inte hur det är idag, men jag körde taxi i Stockholm på helgerna i början av 90-talet. Kommer inte ihåg exakt när, men jag var med både före och efter avregleringen. Då låg dricksen på mellan 10-20 kr per körning. Och man hade kanske 20-25 påslag en natt så det blev en del pengar.

När det gäller restaurangbesök har jag bara erfarenhet som kund och jag dricksar när det varit något extra. Jättebra mat, trevlig servering eller vad det nu kan vara. Det tycker jag är helt okej, men jag anser inte att personalen alltid ska förvänta sig det.
Citera
2017-04-23, 14:21
Medlem
Doodis avatar
Kan man inte slå ihop den här tråden med någon av de andra trådarna som är i princip exakt likadana? Var inte länge sedan det var en annan stackars servitör som gnällde på att den inte fick dricks, samma visa varje gång.

Argumenten mot att dricksa brukar vara att vi i Sverige har relativt höga löner, att det är kontraproduktivt eftersom om alla skulle dricka 10% så kommer arbetsgivarna även att räkna med det när de sätter lönerna (som i USA). Man brukar också fråga sig varför man absolut ska dricksa på en sorts restaurang men inte en annan, som en hambugerbar.

Argumenten för att dricksa brukar vara "för att det är god sed", sen tar det i princip stop.

(FB) Den stora tråden om dricks (/mod)

(FB) Hur mycket dricksar ni?
Citera
2017-04-23, 14:26
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GyllenePenis
Jag tycker de som vill ha dricks är avskyvärda svin.

Jag dricksar aldrig längre, då jag tycker det är obehagligt att servitörer osv.. förväntar sig detta trots den svindyra maten.

Samma här dricksar altid när man är typ i USA eller i länder där servitörer tjänar väldigt dåligt men i sverige vad tjänar en som är anställd ? 120kr i timmen ? då ska de fan inte ha dricks.

I andra länder är dricksen i stort sett vad personalen tjänar kommer ihåg när jag gav en tjej typ 20dollar i dricks för hon verkade sliten och alt gick bara fel när hon tog beställningar, då började hon gråta och var så glad.

I Sverige är jag så jävla trött på alla käcka brudar och killar som förväntar sig massa dricks fast de tjänar som en som kör buss eller jobbar i industri, ger ni dricks till busschaffisen ? ger ni dricks till pelle och achmed som jobbar på volvo för att de monterade ihop din bil ? nä precis du betalade ju deras lön istället när du köpte bilen.

sen när man inte dricksar blir de sura och snea, fuck you!!! säger jag bara.

maken till större svin än såna personer finns inte.

drickskultur är skit för det är bara en indikator på att folk tjänar för lite, och att då införa detta när man redan har höga löner !!!!!!

skit ner er.

såja ville bara avreagera mig
Citera
2017-04-23, 14:27
Medlem
Om du förväntar dig dricks får du nog börja arbeta i ett land där man använder det systemet, det gör vi nämligen inte här som du uppenbarligen har märkt. Något som jag och många med mig också uppskattar att vi inte gör. Om du anser att du är underbetald får du be din far om en löneförhöjning.
Citera
2017-04-23, 14:40
Medlem
Under---18s avatar
Om någon ska ha pengar är det väl fan kocken? Denna person har stått och gjort maten samtidigt stressat för att laga mat till alla kunder. Servitrisen gör fasiken inget, jag kan själv gå och hämta maten om så behövs.

Som någon annan nämnde, en hund och skejtboard hade varit passande att få maten. Hundar är trevliga
Citera
2017-04-23, 14:41
Moderator
Allaballawallas avatar
Okunskap om vad dricks är; hur dricks fungerar; vem som "ska" ha dricks; vem som traditionellt sett fått dricks; hur dricks fungerat historiskt sett i Sverige; varför dricks getts och liknande verkar vara något de flesta är helt oinsatta i... Men generaliseringar baserade egna erfarenheter, allmänt tyckande och "sunt förnuft" verkar det ju inte vara någon brist på...

Dricks är inget nytt fenomen och har förekommit i Sverige sedan väldigt länge.

Det är dock inte särskilt länge sedan schablonbeskattningen för taxichaufförers förväntade dricks slopades och då var det ju trots allt staten som förväntade sig att de alltid fick dricks... Så nog är dricks redan fullt etablerat i Sverige.

Jag anser att dricksen ska avskaffas helt och hållet, men då är jag visserligen helt med på att betala de högre priserna krögarna kommer att ta ut för att kompensera för det lönepåslag som villkorslöst kommer att komma med den förändringen. Krogpersonal har generellt sett riktiga sk*tlöner.
Citera
2017-04-23, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Vadå svin ? servitörer har väl för fan redan en lön ? och priserna idag för en köttbit och lite potatis idag ska vi inte ens prata om, känner man för att lämna lite dricks så gör man det, vill man inte så är man knappast ett svin för det? förstår inte hur TS tänker bara massa agression och skit.

Jävligt mycket snack i tråden om små portioner, ni ska ha klart för er att på vårt ställe så gäller gratis påfyllning av pommes, fri salladsbuffee där bland annat såser som coleslaw finns, vi har även buffelmozzarella där och våra köttbitar är stora nog att ingen lämnar restaurangen hungrig. Visst, är man ett jävla proletärsvin som ser över varenda krona så är 400 kr (måltid + 2 drickor) mycket pengar men för oss som inte är det så är detta ingenting.
Citera
2017-04-23, 14:42
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iton
Hur vet du att restaurangen inte var tom i övrigt? Uttala dig inte om sådant du inte vet något om...

Vet DU att det var tomt för övrigt? Uttala dig inte om sådant du inte vet något om...

Måste vara en sylta, vilket ts påstår att det inte är, om det är tomt förutom ett gäng glada danskar, eller hur? Detta är bara snömos och jag tror nog han hade mer att göra än att servera och manipulera detta bord. Du fabulerar.
Citera
2017-04-23, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vet DU att det var tomt för övrigt? Uttala dig inte om sådant du inte vet något om...

Måste vara en sylta, vilket ts påstår att det inte är, om det är tomt förutom ett gäng glada danskar, eller hur? Detta är bara snömos och jag tror nog han hade mer att göra än att servera och manipulera detta bord. Du fabulerar.

Jag spenderar naturligtvis endast tid med de på mitt bord när andra inte behöver mig. Jag är inte den enda servitören och om jag ser över restaurangen och ingen som söker ögonkontakt med mig så kan jag spendera cirka 1 minut med att prata med sällskapet jag tjänar när jag har med mig t.ex. två öl till dem.
Citera
2017-04-23, 14:45
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markogrobar
Jävligt mycket snack i tråden om små portioner, ni ska ha klart för er att på vårt ställe så gäller gratis påfyllning av pommes, fri salladsbuffee där bland annat såser som coleslaw finns, vi har även buffelmozzarella där och våra köttbitar är stora nog att ingen lämnar restaurangen hungrig. Visst, är man ett jävla proletärsvin som ser över varenda krona så är 400 kr (måltid + 2 drickor) mycket pengar men för oss som inte är det så är detta ingenting.

Du gnäller över dåligt med dricks men tycker inte 400 kronor är mycket för en köttbit? Verkar som om du får dricks så att det räcker och blir över, eller är det så att pappa betalar?

Citera
2017-04-23, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Du gnäller över dåligt med dricks men tycker inte 400 kronor är mycket för en köttbit? Verkar som om du får dricks så att det räcker och blir över, eller är det så att pappa betalar?

Vad är det du inte fattar? Det är inte 400 kr för en köttbit. Märks att du aldrig går ut på restaurang haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in