2015-05-09, 00:24
Medlem
Hur mycket dricksar ni på restauranger? Då menar jag riktiga, inget donken eller pizzeria. Ska jag vara helt ärlig så minns jag inte när jag dricksade i Sverige senaste. En middag kostar 180-250 kr, tycker fan det räcker. Förmodligen kostar maten inte mer än 20kr att kasta ihop. En burgare på en pub kostar minst 150kr vilket oxå är för mkt för lite högrev med bröd, grönsaker och lite potatis.

Däremot utomlands dricksar jag en hel del. Senast förra månaden var jag i Polen på en affärsresa, var ensam och smällde på trerätters på ett 4**** hotell. Gick på totalt 110kr. Servitrisen var söt och extremt trevlig, lunchen var över så alla kunder hade lämnat så slog hon sig ner och berättade lite om Polen o vart hon kom ifrån osv. När jag var nöjd och belåten gav jag henne 25 polska vilket är 60 svenska o ca 3 polska timlöner. Det roliga är att jag är 20 o hon var 24. Roligare att dricksa utomlands där det är mer uppskattat än till svenskar som förväntar sig dricks när man redan tar sjuka priser. Dricksar alltid i Europa, förutom i Sverige, Norge o Danmark.
Citera
2015-05-09, 02:14
Medlem
endures avatar
Brukar lämna kanske 100-300 kr beroende på hur bra servicen var. Betalar jag bara för mig själv och servicen inte var något märkvärdigt, kanske 50 spänn. Betalar jag för fler än en så blir det alltid ett par eller några hundralappar.

I USA dricksade jag 800 när jag var där senast för en måltid som kostade 200, men det är för jag har ju hört hur service-personalen i USA har det.
Citera
2015-05-09, 02:19
Avslutad
Ingenting. Personalen har lön och kollektivavtal. Det är inte som i utlandet där en stor del av lönen består av dricks, här i Sverige har man avtalsenlig lön när man jobbar inom restaurangnäringen. Skulle jag då betala mer än vad notan föreskriver? Aldrig.

Kan man inte livnära sig på att servera mat så föreslår jag att man ser över sitt yrkesval istället för att kräva att kunderna/gästerna ska betala mer än vad de beställer för.
Citera
2015-05-09, 02:31
Medlem
revodnebs avatar
Jag brukar köra 10% i Sverige, det är varken för mycket eller för litet, utan sådär lite lagom svenskt. I USA brukar jag få onda ögat när jag gör det, men det skiter jag i...

På nåt sätt tycker jag faktiskt det är lite äckligt att gå ut och äta. Visst jag har mina favoriter, men vem vet om de ollar köttet, eller runkar i kebabsåsen, egentligen? Jag föredrar att tillaga min buffel själv, över öppen eld...
Citera
2015-05-09, 02:31
Medlem
omxtraders avatar
Dricksar aldrig inom Sveriges gränser! Finns kort gott absolut ingen som helst anledning till det!

Däremot utomlands där det ekonomiska läget är annorlunda dricksar jag normalt 5-10 %!
Citera
2015-05-09, 02:46
Medlem
inevahs avatar
Har aldrig gett mer än en tjuga i Sverige, spelar ingen roll hur bra servicen var
Citera
2015-05-09, 03:46
Medlem
Om jag har haft en bra kväll så 15%. Mina notor brukar inte vara högre än 1000-lappen.

Jag ser till att gå till ställen jag vet har god meny, och oftast mäter sig även servicestandarden med det. Betalar jag för tre öl och får en tia och en femma så lämnar jag båda om jag är nöjd.
Senast redigerad av SkaruHaEnSnytning 2015-05-09 kl. 03:51.
Citera
2015-05-09, 07:51
Medlem
skeghs avatar
Förr i tiden när jag tyckte det var coolt att slänga pengar runt omkring sig så dricksade jag. Jag kunde ibland dricksa 200kr vid köp av öl för 100kr, eller 500kr vid köp av mat för 100kr. Jag fick maktkänsla av det helt enkelt. Brydde mig inte om att se servicemänniskorna ta emot pengarna vilket jag ångrar idag.

Nu när jag är bittrare och snålare ger jag inget. Jag har då inte gett mer dricks i europa överhuvudtaget. Och definitivt inte i USA, där de påtvingar en. Jag berättar då snällt att jag enbart har råd med måltiden. Har inte fått onda ögat för det till min förvåning.

Jag fick för mig ett tag att jag skulle ge snälla dricks på restauranger i Indien t.ex. Men jag bestämde mig ganska snabbt att de redan har tak över huvudet och mat. Så jag ger de 5-10kr de hade fått till uteliggare istället.

Varför? Ja varför ska man betala folk för att ta ens matorder och hämta mat åt en om man inte betalar kocken? Iofs så kör många restauranger med att de delar, men det spelar ingen roll för mig. Ska man dricksa servisen skall man också dricksa kassapersonalen i matbutiken, och närkjosken, korvgrillen, skoaffären, välgörenhetsinsamlaren, politikern, kollegan, chefen och mamma. Alla som man hanskas med helt enkelt.
Alla eller ingen i mina ögon. Att jag helre ger pengar till någon som sitter på gatan och inte gör ett skit får smutskastas hur det behagas, men alla gör klart sina val.
Citera
2015-05-09, 08:33
Medlem
Jag har svårt för hela dricks kulturen, särskilt i länder där det finns en fast lön i grunden.

Dvs personen klarar sig bra på sin lön och dricks har kommit till för att det finns i USA.
Alla vi som inte jobbar inom resturang får inte dricks för att utföra vårdat arbete, har lite svårt att se vad som gör servitriser så unika.

Fast någon inom branschen får gärna utveckla varför dom anser att dom skall ha dricks.
Citera
2015-05-09, 09:59
Moderator
rotadents avatar
Hur långt är ett snöre? Det beror på ställe, servicenivå och kvalitet. Jag har ingenting emot att dricksa i Sverige heller om jag har fått bra service och bra mat. Däremot känner jag inte att det är samma tvång som i många andra länder där systemet bygger på att man ska dricksa för att personalen ska överleva. Om servicen har varit undermålig eller maten dålig så dricksar jag inte alls.
Citera
2015-05-09, 10:22
Avslutad
I regel lämnar jag ingen dricks här i Sverige. De får en avtalsenlig lön som de skall kunna klara sig på och jobbar inte för dricks som personal i andra länder gör. Sen kan jag avrunda uppåt om jag så vill, om notan för något hamnar på *95 kr säger jag att de kan behålla växeln.
Citera
2015-05-09, 10:50
Medlem
Brukar runda av till närmsta hundring, femhundring, tusenlapp beroende på notan. Är så där omodern som oftast betalar med kontanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in