2017-04-23, 12:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
1. Ja kurt-sune har inte ens vågat bemöta det jag skriver, så jag är rätt säker på mina argumentation och verjligheten är jobbig för er när ni sätts på pottan haha.

2. Ditt klasshat visar sitt fula tryne igen. Det går att inrätta först till kvarn system som släpper lgh på kvällen, allt är möjligt.

3. Nej, för det finns inga utländska städer eller länder med vårat kösystem.

Din hjärna är lika högfungerande som en skål med felix pulvermos.

Den som inte bemöter det andra skriver är du. Först till kvarn löser inte samhällsproblemet att det är brist på hyresrätter.

Det medför ingen samhällsnytta att folk ska tvingas spendera all sin tid på att försöka komma först till kvarn när en lägenhet släpps, snarare tvärtom. Bättre att folk lägger tid på att arbeta så att man kan betala vad det kostar att bygga bostäder men det vill förstås inte arbetsskygga individer som du. Går det 10 sökanden på varje bostad kommer 9 bli utan oavsett vilken metod till fördelning som används.
Citera
2017-04-23, 13:04
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Den som inte bemöter det andra skriver är du. Först till kvarn löser inte samhällsproblemet att det är brist på hyresrätter.

Det medför ingen samhällsnytta att folk ska tvingas spendera all sin tid på att försöka komma först till kvarn när en lägenhet släpps, snarare tvärtom. Bättre att folk lägger tid på att arbeta så att man kan betala vad det kostar att bygga bostäder men det vill förstås inte arbetsskygga individer som du. Går det 10 sökanden på varje bostad kommer 9 bli utan oavsett vilken metod till fördelning som används.

Det är ju du som inte bemöter det man skriver och utelämnar saker
Citat:

Sen får vi nog dra av skrytfaktor på dig med 99%, det betyder att du har inte ens 100 000 kr i kapital och är överbelånad i din streber borätt och är avundsjuk på jag hyr i huset brevid dig billigt.
Citera
2017-04-23, 13:07
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Jaha, är det fel på Norges, danmarks, amerikas och alla andra länders blocket system nu. Dom får sitta söka bostäder och kan inte jobba.

Citat:
Bättre att folk lägger tid på att arbeta
Arbetslinjen ska det va....ingen fritid.
Citat:
Går det 10 sökanden på varje bostad kommer 9 bli utan oavsett vilken metod till fördelning som används.

Oj, vilken sanslös bostadsbrist det blev helt plötsligt. Det finns bara lägenhet för 1 av 10 i befolkningen. Dom får väl flytta längre ut om man inte är motiverad då då lgh finns kvar längre? Du gillar ju den tanken att flytta 10 mil bort med marknadshyror.

Jag vet inte om du missat det eller är efterbliven igen, men bostäder ska byggas enormt med mitt 10 punkts förslag med sabo kombohus, riktig konkurrens och kanske subventioner du betalar och sen först till kvarn system på det.

Först till kvarn system i sig var ju bara en ide för att få bort köerna i sig, som ni nyliberalar gapar om jämt. Det finns inga köer utan ett kösystem på bostad stockholm.
Senast redigerad av slemhog 2017-04-23 kl. 13:11.
Citera
2017-04-23, 13:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är ju du som inte bemöter det man skriver och utelämnar saker

Trams jag bemöter alla dina stolligheter och har påpekat att hur lägenheterna fördelas inte löser någon brist. Oavsett om de delas ut till folk med kontakter, genom lottning, till de som hänger på låset osv. så löser det inget problem på samhällsnivå. Varje variant till fördelning gynnar bara en grupp och missgynnar andra.

Problemet med bristen kan däremot lösas med marknadshyror och du har själv inte kunnat ge exempel på en enda stad med marknadshyror där man inte kan få tag i en hyresrätt med kort varsel.

Citat:
Arbetslinjen ska det va....ingen fritid.

Det är klart folk ska ha fritid och inte behöva lägga all fritid på att försöka bli först till kvarn som du förespråkar. Du talar emot dig själv.
Citera
2017-04-23, 13:12
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Trams jag bemöter alla dina stolligheter och har påpekat att hur lägenheterna fördelas inte löser någon brist. Oavsett om de delas ut till folk med kontakter, genom lottning, till de som hänger på låset osv. så löser det inget problem på samhällsnivå. Varje variant till fördelning gynnar bara en grupp och missgynnar andra.

Problemet med bristen kan däremot lösas med marknadshyror och du har själv inte kunnat ge exempel på en enda stad med marknadshyror där man inte kan få tag i en hyresrätt med kort varsel.

Nej din efterblivna kuf, det finns ingen stad med ett kösystem och marknadshyror som jag känner till. Om man inför kösystem där enligt svensk modell så får du köer, trots marknadshyror. Du är totalt slut, din hjärna är potatismos.
Senast redigerad av slemhog 2017-04-23 kl. 13:15.
Citera
2017-04-23, 13:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej din efterblivna kuf, det finns ingen stad med ett kösystem och marknadshyror som jag känner till. Om man inför kösystem där enligt svensk modell så får du köer, trots marknadshyror. Du är totalt slut, din hjärna är potatismos.

I städer med marknadshyror kan man få tag i en hyresrätt med kort varsel men detta är du emot, varför då?
Citera
2017-04-23, 13:20
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

Marknadshyror
Enda du har i huvudet, men du kan inte tänka djupare.

Citat:
kan man få tag i en hyresrätt med kort varsel

Ja med ett först till kvarn system som blir det så, har inget med hyresnivån att göra.

Citat:
varför då?

För att det är så, verkligheten du vet.
Citera
2017-04-23, 13:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja med ett först till kvarn system som blir det så, har inget med hyresnivån att göra.

Nej först till kvarn leder inte till att fler kan få tag i en hyresrätt med kort varsel, lika många som idag kommer bli utan eftersom det varken påverkar behovet eller utbudet.
Citera
2017-04-23, 13:24
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
först till kvarn leder till att fler kan få tag i en hyresrätt med kort varsel

Precis, jag håller med.
Citera
2017-04-23, 13:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Precis, jag håller med.

Då borde du inse att det krävs något annat för att lösa problemet.
Citera
2017-04-23, 13:27
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Då borde du inse att det krävs något annat för att lösa problemet.

Vad är det då?
Citera
2017-04-23, 13:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vad är det då?

I städer med marknadshyror kan man få tag i en hyresrätt med kort varsel, det borde ge dig en hint om en fungerande lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in