2017-01-01, 19:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Jag vill verkligen inte vara allt för negativ, men hur ska man kunna undvika kamaraderi??

Tråkigt nog så är jag lika negativ som du till allt, men för rättssäkerhetens skull så måste det gå att skapa något som är oberoende och neutralt på riktigt.

Det stora problemet är ju att rättsväsendet i mångt och mycket är som en djävla sekt där alla känner alla och ingen vågar eller kan stöta sig med någon.
Citera
2017-01-01, 20:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det stora problemet är ju att rättsväsendet i mångt och mycket är som en djävla sekt där alla känner alla och ingen vågar eller kan stöta sig med någon.
Det finns faktiskt ett par undantag här. Justitieråden Kerstin Calissendorff och Leif Thorsson sade ifrån redan 2010. Dessvärre var de i minoritet:

”Tilltron till vittnets uppgifter har haft sådan betydelse för hovrättens avgörande att de nu nämnda förhållandena, sammantagna med bevisläget i övrigt i målet, innebär att det enligt vår mening finns synnerliga skäl att på nytt pröva frågan om Kaj Linna har förövat de brott, för vilka han dömts”.

http://www.expressen.se/kronikorer/l...ska-vara-ratt/
Citera
2017-01-01, 20:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns faktiskt ett par undantag här. Justitieråden Kerstin Calissendorff och Leif Thorsson sade ifrån redan 2010. Dessvärre var de i minoritet:

”Tilltron till vittnets uppgifter har haft sådan betydelse för hovrättens avgörande att de nu nämnda förhållandena, sammantagna med bevisläget i övrigt i målet, innebär att det enligt vår mening finns synnerliga skäl att på nytt pröva frågan om Kaj Linna har förövat de brott, för vilka han dömts”.

http://www.expressen.se/kronikorer/l...ska-vara-ratt/

Givetvis finns det undantag och det är ju en välgärning men det stora problemet är ju att rättsväsendet ska utreda sig självt hela tiden om du förstår hur jag menar, jävssituationer uppstår ju direkt i och med att alla i stort sett känner till alla i skrået.

Dessutom är ju det där röstförfarandet rent förkastligt, ska ditt fall avgöras av att en av de som ska rösta har en dålig dag?
Citera
2017-01-01, 20:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Givetvis finns det undantag och det är ju en välgärning men det stora problemet är ju att rättsväsendet ska utreda sig självt hela tiden om du förstår hur jag menar, jävssituationer uppstår ju direkt i och med att alla i stort sett känner till alla i skrået.
Ja, jag vill inte på något sätt förringa problemet med vårt korrupta rättsväsende. Jag ville bara lyfta fram två jurister som faktiskt tycks besitta civilkurage och förmåga till kritiskt tänkande.
Citera
2017-01-01, 20:46
Medlem
KalleXLs avatar
Nu när Linna beviljats resning är han ju forfarande dömd för att ha mördat den ena brodern och lemlästat den andra, ända tills ett beslut har tagits.

Linna och bröderna kände varandra innan mordet som skyllde på varandra för att slippa bli åtalade.
Linna måste väl i sin lilla kammare (Cell) ruva på en hämd och berätta sanningen vem som utförde dådet, för det är jag ganska säker på att han vet eftersom dom umgicks om han är oskyldig. Är jag den ende som tänker i de banorna. Linna riskerar ju ingenting.
Citera
2017-01-01, 20:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Polacken kör sitt ritualmord på Roger i ladan för att undanröja risken att bli larmade.
Om det är polacken som har mördat Roger, och om polis och åklagare har låtit denne polack slippa undan för att man i första hand valde att skydda en medgärningsman som någon av utredarna var släkt med, då har man ju nu Långaredsoffrens liv på sitt samvete. Hade man skött sitt jobb i stället för att medvetet undanhålla bevisning, och åtalat rätt gärningsman i Kalamarksfallet 2004, då hade ju polacken suttit inburad 2011. Då hade också Inger och Torgny Antby fortfarande varit i livet.
Citera
2017-01-01, 21:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Nu när Linna beviljats resning är han ju forfarande dömd för att ha mördat den ena brodern och lemlästat den andra, ända tills ett beslut har tagits.

Linna och bröderna kände varandra innan mordet som skyllde på varandra för att slippa bli åtalade.
Linna måste väl i sin lilla kammare (Cell) ruva på en hämd och berätta sanningen vem som utförde dådet, för det är jag ganska säker på att han vet eftersom dom umgicks om han är oskyldig. Är jag den ende som tänker i de banorna. Linna riskerar ju ingenting.

Ärligt talat KalleXL, du har ju redan bevisat att du är totalt dum i huvudet i andrar trådar redan men den här gången överträffade du dig själv, nu är det helt och klart bevisat bortom rimligt tvivel att du är helt djävla dum i hela huvudet.

Varför skulle KL ruva på en hämnd, han har ju i de få glimtar som läckt ut redan klargjort att åklagare ML inte riskerar att få stryk, tror du att han vill satsa på en ny livstidsdom efter sitt friande?

Du tror inte att 12 år inspärrad räcker eller?

Tappade din mamma dig i golvet som liten och om det var så var det huvudet som tog största smällen?
Citera
2017-01-01, 21:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Är jag den ende som tänker i de banorna.
Jag har sett hur du håller på i andra trådar KalleXL, och jag håller helt med Reimer här. Försök åtminstone att lägga 10 minuter på att läsa in dig på de ämnen du vill diskutera. Det blir mycket roligare för oss vuxna då.
Citera
2017-01-01, 21:38
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ärligt talat KalleXL, du har ju redan bevisat att du är totalt dum i huvudet i andrar trådar redan men den här gången överträffade du dig själv, nu är det helt och klart bevisat bortom rimligt tvivel att du är helt djävla dum i hela huvudet.

Varför skulle KL ruva på en hämnd, han har ju i de få glimtar som läckt ut redan klargjort att åklagare ML inte riskerar att få stryk, tror du att han vill satsa på en ny livstidsdom efter sitt friande?

Du tror inte att 12 år inspärrad räcker eller?

Tappade din mamma dig i golvet som liten och om det var så var det huvudet som tog största smällen?

Du utmärker dig som vanligt, bor i trådar i tio år där du ältar tills alla gäspar. Du är så inskränkt så du inte ens förstår att Linna inte kan riskera påbackning eller annat straff om han vet och berättar vem mördaren är eftersom han anses oskyldig av åklagaren som nu tänker ge honom en resning. Att bli fri efter 12 år är bra, men ännu bättre vore det om han kunde få in den/de som är skyldig till morded eftersom denne fick honom dömd på lögnaktiga premisser.. Men det begrep du väl inte.
Jävla pundhuvud.
Citera
2017-01-01, 21:42
Medlem
ercys avatar
Finns det någon klar idé om vem av de två polackerna det isåfall var som var delaktig i Kalamarksmordet?
Citera
2017-01-01, 21:50
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Du utmärker dig som vanligt, bor i trådar i tio år där du ältar tills alla gäspar. Du är så inskränkt så du inte ens förstår att Linna inte kan riskera påbackning eller annat straff om han vet och berättar vem mördaren är eftersom han anses oskyldig av åklagaren som nu tänker ge honom en resning. Att bli fri efter 12 år är bra, men ännu bättre vore det om han kunde få in den/de som är skyldig till morded eftersom denne fick honom dömd på lögnaktiga premisser.. Men det begrep du väl inte.
Jävla pundhuvud.

Tack för svar, då är det bekräftat att du inte fattar vad som diskuteras, du borde nog följa Draifos råd och läsa in dig på vad du ska diskutera.

Åklagaren i fallet har inget med resningen att göra och dessutom så har RÅ avstyrkt resning så hur fan du resonerar går över de flestas horisont men du kanske kan förtydliga?

Fick du några synliga skador efter fallet i golvet?
Citera
2017-01-01, 21:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
Finns det någon klar idé om vem av de två polackerna det isåfall var som var delaktig i Kalamarksmordet?
Jag är tyvärr inte inläst på Långaredsfallet, men jag har för mig att det rörde sig om en polack som var mer sansad, och en annan som var mer hänsynslös. Den sistnämnde borde i så fall vara den som är aktuell även i Kalamarksfallet. Enligt Jan Olsson, och polisen som utredde Långaredsfallet, är det uppenbart att den märkliga tejpningen av offren överensstämmer.
Jag är för övrigt lite kluven till att diskutera rånmordet i just den här tråden. Här handlar det ju mer om den bisarra domen mot Kaj Linna, och det kanske är läge snart att starta en ny tråd om själva brottet.
Senast redigerad av Draifos 2017-01-01 kl. 22:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in