2017-04-18, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
era "analyser" (?) är lika värdelösa som sveriges militär. och norges också. de finns inte ens.

Du kan lese hva Janes sier, og de er enige med alle andre enn deg. Egentlig helt utrolig hvordan du har klart å komme med den ene påstanden dummere enn den andre her i tråden.

Even so, many of the previously revealed design flaws remain. These include too small and poorly positioned air inlets that would likely cut air flow to the engines at even the slightest angle-of-attack; a wing-chord that is too thick for high speed performance; a retractable sensor turret that would limit the aircraft's speed when deployed; engines that appear to have no exhaust nozzles; and an overall design configuration that looks far from stealthy in just about every aspect. Aside from the apparent design flaws, a feature of the footage that casts doubt over the veracity of the aircraft is that the rudders do not seem to move in sync with the nosewheel, as should normally be the case.

http://www.janes.com/article/69610/iran-shows-new-footage-of-f-313-stealth-fighter
Citera
2017-04-18, 23:33
Medlem
Citat:
när nån försöker skriva nåt tekniskt eller kopplat till verkligheten eller vänlig ton så svarar jag med samma. ni skriver att den inte funkar men förklarar inte varför och försöker inte ens. ni är sämst och jag behandlar er just så. fast jag vet inte om jag varit så mot dig.

att bara skriva "höhöhö det där skrället ser jättekonstigt ut. kamelerna i öknen har ingen vindtunnel. den kan inte flyga för den är ANNORLUNDA. nån annan hade gjort det" är på lägsta nivån och det ger ett passande svar från mig när jag känner för det.

en idiot skrev att "jag kan inte tänka mig att iran har vindtunnel". hur svårt är det att bygga en vindtunnel? luft som blåser? detta är så korkat och verklighetsfrånvarande. han kan inget om iran eller teknik öht och han tycker han ska analysera qaher? han kan inte. han är en nolla. FAKTA.

Jag tror inte någon här är intresserad av att se verkligheten. Det Iran dessa människor tänker sig är ett Iran man fått lära känna genom TV. Det är faktiskt så det är att man då inte kan "tänka sig" att Iran har vindtunnel.
Ja, Iran hade inte vindtunnel en gång i tiden då man utvecklade Saeqeh. Saeqeh är därför min favorit, den gjordes av ingenting. Många projekt startade i slutet av 80-talet. Hjärnan bakom dessa projekt, hette Sattari. Vad vissa inte förstår är att Mansour Sattari dog i mystiskt flyg-krasch tillsammans med andra..
http://4.bp.blogspot.com/-6uSqOkvgagQ/Usn0sseYN1I/AAAAAAAABGI/AZ2PMzKh5n0/s1600/3.jpg

Så Iran har fått besök av supermakterna, men vissa användare fick aldrig veta något om det. På den tiden användes inte internet på detta sätt. Men Iran svarar tillbaka..

Shafagh i vindtunnel
http://static0.parsnews.com/thumbnail/H8EgweeAK21v/Ax-570ROPUtiHrFjd5Ds4Awx4YAYZOH0/309682-554.jpg

Qaher
http://cdn.mashreghnews.ir/old/files/fa/news/1391/11/14/269961_503.jpg

Något någon vill tillägga?
Svårt att tro på? Ok
Citera
2017-04-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Beror på vilken bild man tittar på

https://youtu.be/x95JmBfQgj0?t=18

Ser väldigt tvåmotorigt ut. Det ser mer ut som en variant av F-117 för bomb-flyg än något som skall vara i samma era som F22. Har de tänkt visa upp ett flygande exemplar i väst i närtid?
Nej, Qaher är Qaher, inte F 22. De tog fram konceptet för att det inte ska likna något annat. Qaher är en mardröm för rörliga mål. Qaher kan dyka upp från ingenstans..
Citera
2017-04-19, 00:09
Medlem
StigAllans avatar
Ni iranska pajaser i tråden får helt enkelt inse att er genetiska kombination inte är på långa vägar kapabla till att konstruera ett fungerande flygplan med dessutom stridsförmåga.
Fortsätt med att försöka bygga fungerande modellplan med propellermotor istället.
Bli tandläkare istället för pilot som måste flyga på instrumenten nattetid.

Att denna tråd tillåts att överleva när källan bara är trams och lögner?
Men iranierna verkar ha fått frilapp till alla möjliga påståenden?
Kan iranier läsa en karta och förstå den?
Citera
2017-04-19, 00:16
Medlem
Motorernas konstiga placering inne i flygplanskroppen skulle väl mycket väl kunna ha med balansen att göra?

Det talar för att man någon gång på designstadiet fått för sig att byta en motor mot två mindre.
Citera
2017-04-19, 00:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
när nån försöker skriva nåt tekniskt eller kopplat till verkligheten eller vänlig ton så svarar jag med samma. ni skriver att den inte funkar men förklarar inte varför och försöker inte ens. ni är sämst och jag behandlar er just så. fast jag vet inte om jag varit så mot dig.

att bara skriva "höhöhö det där skrället ser jättekonstigt ut. kamelerna i öknen har ingen vindtunnel. den kan inte flyga för den är ANNORLUNDA. nån annan hade gjort det" är på lägsta nivån och det ger ett passande svar från mig när jag känner för det.

en idiot skrev att "jag kan inte tänka mig att iran har vindtunnel". hur svårt är det att bygga en vindtunnel? luft som blåser? detta är så korkat och verklighetsfrånvarande. han kan inget om iran eller teknik öht och han tycker han ska analysera qaher? han kan inte. han är en nolla. FAKTA.
Vad fult av dig att förfalska citat för att påstå att folk har sagt sådant som ingen i denna tråd har sagt, riktigt fult.

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag tror inte någon här är intresserad av att se verkligheten. Det Iran dessa människor tänker sig är ett Iran man fått lära känna genom TV. Det är faktiskt så det är att man då inte kan "tänka sig" att Iran har vindtunnel.
Det är ingen här som har påstått att Iran inte har någon vindtunnel.

Citat:
Ja, Iran hade inte vindtunnel en gång i tiden då man utvecklade Saeqeh. Saeqeh är därför min favorit, den gjordes av ingenting. [...]
Gjordes av ingenting? De gjordes nog av amerikanska F-5 som iranierna bytte ut stjärtfenorna och noskonen på.
Citera
2017-04-19, 04:49
Medlem
Citat:
Nej, Qaher är Qaher, inte F 22. De tog fram konceptet för att det inte ska likna något annat. Qaher är en mardröm för rörliga mål. Qaher kan dyka upp från ingenstans..
Och hur kom du fram till dessa magiska egenskaper? Påståenden gör sig bäst underbyggda av faktahänvisningar. Annars framstår det mer som personliga drömmar.
Citera
2017-04-19, 08:42
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
era "analyser" (?) är lika värdelösa som sveriges militär. och norges också. de finns inte ens.
Du bör kanske inte sitta och kasta sten i glashus om nu någon skulle få för sig att ta dig på allvar. Du skriver själv att du inte har en susning om aerodynamik och annan grundläggande flygrelaterad fysik du bevisat att du har noll koll på, men ändå så kritiserar du alla som inte håller med dig. Detta gör ju att även dina analyser är tämligen värdelösa.
Citera
2017-04-19, 11:06
Bannlyst
Citat:
virgil. dessa virvlar du menar? hoppas inte...

https://i.stack.imgur.com/411YC.jpg

här är en video med ett flyg i vindtunnel. flyget ändrar vinkel. notera hur fint luften slickar vingens överdel. det enda som ändrar det är motorn som är i vägen men detta gäller inte qaher. och inga virvlar finns.

https://www.youtube.com/watch?v=IIHFkp1aAOI

Nej dom virvlarna kallas ändvirvlar.

Jag tänker inte inleda en tröttsam debatt med dig då du vurmar för 313 som fighter.

Huruvida denna skapelse kommer att flyga får framtiden utvisa. Fpl 37 är ett bevis rent aerodynamiskt att sätter man en tillräckligt stor motor på en tegelsten så kan man få den att flyga.

Glid talet på en 37a är samma som för en tegelsten.

Dom virvlar jag pratar om skapas i olika segment över vingen och flygkroppen. Dessa virvlar är unika för varje flygplan.

Dock är det alltid en grundbild som råder. I vissa fall är man inte nöjd med hur dessa virvlar åker över flygplanet och då sätter man dit dessa:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:VortexGenerators01.JPG

Jag tänker nu inte prata mer i denna tråden. Vill du försöka fördjupa dig i ämnet så föreslår jag en kurs där ämnet är aerodynamik.

Dock tror jag att du behöver läsa flygingenjörsutbildningen inom försvarsmaktens regi för att få fördjupad kunskap i ämnet när det gäller överljud.

Sammanfattning:

Bilden visar ändvirveln och det är den som gör att tunga flygplan startar med separation. Då den störda luften ligger kvar en kortstund på startbanan. Det är också den virveln som gör att Navigatören/vapen off "goose" dör när "maverik" hamnar i ändviveln. Edit: (Filmen TOP GUN, man vet aldrig idag vad folk vet och inte så jag lägger till denna information.)

Slut på denna utbildning. Jag kan inte förklara för dig att luftintaget på 313 inte fungerar i överljud och i höga anfallsvinklar. Eller rättare sagt jag finner att du inte vill ta till dig informationen.

Som jag sagt tidigare så bryr jag mig inte, både av åldersskäl och allmänt intresse så skiter jag i huruvida 313 någonsin kommer att spränga ljudvallen eller för den delen lämna moder jord.

Det snällaste jag kan säga om denna skapelse är att den ser cool ut. PUNKT

Nu tänker jag inte lägga mer tid på detta för jag känner att du inte ger upp och jag önskar att du får ha din fantasi för dig själv.
Senast redigerad av Virgil.I.Grissom 2017-04-19 kl. 11:11.
Citera
2017-04-19, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Och hur kom du fram till dessa magiska egenskaper? Påståenden gör sig bäst underbyggda av faktahänvisningar. Annars framstår det mer som personliga drömmar.
Ja du har rätt! Men just i detta fall och fallet militära konstruktioner finns det inte mycket att gå på. De kan exempelvis visa upp den ena prototypen och inte den andra. Så om du tror att det finns sådan information på nätet så har du fel.

Du kan finna många saker inom all militär teknologi som blir analyserade och analysen klassas som fakta. Ett exempel är missilteknologi. Mycket som står på nätet om missiler är inte sant om du plockar fram en missil från x-lands arsenal.

Som jag sa tidigare, om du har förväntningar på att Iran avslöjar sin telnologi på det sättet, bör du ställa samma krav på andra länder.
Citera
2017-04-19, 11:16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virgil.I.Grissom
[...] Fpl 37 är ett bevis rent aerodynamiskt att sätter man en tillräckligt stor motor på en tegelsten så kan man få den att flyga.

Glid talet på en 37a är samma som för en tegelsten.

[...]
Var hittar du tegelstenar med glidtal på 9:1? (Osäker på om det gäller med eller utan last, gissar att det är olastat.) Viggen har inte sämre glidtal än många andra stridsflygplan.
Citera
2017-04-19, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Var hittar du tegelstenar med glidtal på 9:1? (Osäker på om det gäller med eller utan last, gissar att det är olastat.) Viggen har inte sämre glidtal än många andra stridsflygplan.

Skulle just in och ändra det till *ironi*
Senast redigerad av Virgil.I.Grissom 2017-04-19 kl. 11:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in