2017-04-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Skulle du kanske kunna skriva 5 meningar där du beskriver ungefär hur elit du faktiskt tror du är. Du formulerar dig nämligen som om du är rätt vilse. Debatten skulle gå fortare framåt om du var villig att lyssna på argument i stället för att köra robot-debatt av det hela genom att förutsätta att alla andra har fel.

Kanske hört skämtet om gamla gubben som hör i radion att de varnar för en bil som kör mot trafiken efter E4:an och noterar att det ju är varenda bil som kör på fel sida vägen. Fundera lite vad det innebär när "alla" andra har annan åsikt än dig. Är det då verkligen du som har rätt och hela världen i övrigt har fel?

när nån försöker skriva nåt tekniskt eller kopplat till verkligheten eller vänlig ton så svarar jag med samma. ni skriver att den inte funkar men förklarar inte varför och försöker inte ens. ni är sämst och jag behandlar er just så. fast jag vet inte om jag varit så mot dig.

att bara skriva "höhöhö det där skrället ser jättekonstigt ut. kamelerna i öknen har ingen vindtunnel. den kan inte flyga för den är ANNORLUNDA. nån annan hade gjort det" är på lägsta nivån och det ger ett passande svar från mig när jag känner för det.

en idiot skrev att "jag kan inte tänka mig att iran har vindtunnel". hur svårt är det att bygga en vindtunnel? luft som blåser? detta är så korkat och verklighetsfrånvarande. han kan inget om iran eller teknik öht och han tycker han ska analysera qaher? han kan inte. han är en nolla. FAKTA.
Senast redigerad av baldarchin 2017-04-18 kl. 18:52.
Citera
2017-04-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Planet är en nedskalad mockup!

Frågan är vilket budskap detta skickar till US?

Snarlik det kinesiska stealthplanet Chengdu J-20

Finns det ett militärteknologiskt sammarbete Kina-Iran?

Snarlikt? Chengdu J-20 är tvåmotorigt. Qaher-313 är enmotorigt. Då kan man säga de flesta plan är snarlika.
Citera
2017-04-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baldarchin
ska du titta på baksidan eller ovansidan? hur ser det ut vid qahers luftintag? jag länkade bilder
Den gamla vindtunnelbilden visar undertrycket på baksidan eller översidan eller läsidan eller vad du önskar. Och det är exakt där som Q-313 har luftintagen vid lite högre anfallsvinkel eftersom luftintaget ligger rakt ovanför en plan yta som kommer att skapa lä.

Tar du ett JAS-plan så finns det ingenting som skymmer luftintaget bara för att man lyfter nosen. Vore det ett runt rör (den beskrivning du fick tidigare) så skulle röröppningen ändras från rund till oval - så något mindre area. Men efersom en JAS har snedställd öppning så kompenserar den därigenom för att luften kommer snett upp relativt flygplanskroppen.

Det innebär alltså att det blir tråkigt att dra åt sig spaken för en snabb stigning - just när planet behöver all motorkraft blir det slut på luft.
Citera
2017-04-18, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Snarlikt? Chengdu J-20 är tvåmotorigt. Qaher-313 är enmotorigt. Då kan man säga de flesta plan är snarlika.

Beror på vilken bild man tittar på

https://youtu.be/x95JmBfQgj0?t=18

Ser väldigt tvåmotorigt ut. Det ser mer ut som en variant av F-117 för bomb-flyg än något som skall vara i samma era som F22. Har de tänkt visa upp ett flygande exemplar i väst i närtid?
Citera
2017-04-18, 20:06
Medlem
Ollefjolles avatar
Citat:
ska du titta på baksidan eller ovansidan? hur ser det ut vid qahers luftintag? jag länkade bilder

men ÖÖÖÖhh kan du presenter några länkar till när planet fleyger, vindtunneltster, belaxtning etc

aNNARS KAN JAG SKAPA EN TRÅF OM SVERIGEA GENERAtion 7. visA NÅGRA DÅLIA GLasfibermodeller med joypads(hahaahahahah) och hävda nått
Citera
2017-04-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Beror på vilken bild man tittar på

https://youtu.be/x95JmBfQgj0?t=18

Ser väldigt tvåmotorigt ut. Det ser mer ut som en variant av F-117 för bomb-flyg än något som skall vara i samma era som F22. Har de tänkt visa upp ett flygande exemplar i väst i närtid?

Motorerna är liksom inbakade i konstruktionen vilket kanske kan leda till att flygplanet smälter. Dessutom så verkar vingarna så små och man spontant undrar om det finns plats för tillräckligt med bränsle för ett "combat mission"
Citera
2017-04-18, 20:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Motorerna är liksom inbakade i konstruktionen vilket kanske kan leda till att flygplanet smälter. Dessutom så verkar vingarna så små och man spontant undrar om det finns plats för tillräckligt med bränsle för ett "combat mission"
Planet är en lilleputtarnas lilleput, givetvis kan den inte bära varken bränsle eller vapen av någon större mängd. Radarns diameter blir väldigt liten, så mästarna i basebollkeps får allt knacka ihop en bra länk så att den kan ledas av andra flygplan.

Men IM i RC flyg lär den vinna alla dagar om året.
Citera
2017-04-18, 20:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockflank
J85, alltså samma motorer som sitter i de där nytillverkade Me-262-kärrorna. Grattis Iran, ni har lyckats med något i paritet med ett garageföretag i USA.
En motor som bland annat sitter i F-5 som Iran flyger, slutade nytillverkas i USA 1988.
Ja high tech så det förslår.
Citera
2017-04-18, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Den gamla vindtunnelbilden visar undertrycket på baksidan eller översidan eller läsidan eller vad du önskar. Och det är exakt där som Q-313 har luftintagen vid lite högre anfallsvinkel eftersom luftintaget ligger rakt ovanför en plan yta som kommer att skapa lä.

Tar du ett JAS-plan så finns det ingenting som skymmer luftintaget bara för att man lyfter nosen. Vore det ett runt rör (den beskrivning du fick tidigare) så skulle röröppningen ändras från rund till oval - så något mindre area. Men efersom en JAS har snedställd öppning så kompenserar den därigenom för att luften kommer snett upp relativt flygplanskroppen.

Det innebär alltså att det blir tråkigt att dra åt sig spaken för en snabb stigning - just när planet behöver all motorkraft blir det slut på luft.

det var inte det jag ville visa med det klippet utan det var kroppens utformning jag menade med den.

jag länkade till ett klipp där ett flygplan var i vindtunnel och man såg hur luften strök över vingen även när planet lutade uppåt.
i det andra klippet ser man att det blir luftseparation vid viss vinkel men qaher har inte aerofoil vid intagen och heller inte som plattan som har en nedböjning i klippet. qaher verkar ha vinkel bara. men för att visa principen

här ser man vinklar för luftseparation. luften kommer fint in:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/StallFormation.svg/350px-StallFormation.svg.png

notera skillnaden på formen på aerofoilen hur stor skillnad det gör.
Citera
2017-04-18, 21:43
Medlem
qaher har inte aerofoil-form vid intagen utan spets.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(fluid_mechanics)#/media/File:Flow_separation.jpg

tittar man på denna bild ser man att om man ist för trubbig framände har en spets kommer det blir mkt mindre luftseparation. detta är innovativt

http://defence-blog.com/wp-content/uploads/2017/04/17903459_1526753000682896_3286932589226374679_n-696x485.jpg
Citera
2017-04-18, 22:13
Medlem
Klockflanks avatar
Citat:
qaher har inte aerofoil-form vid intagen utan spets.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(fluid_mechanics)#/media/File:Flow_separation.jpg

tittar man på denna bild ser man att om man ist för trubbig framände har en spets kommer det blir mkt mindre luftseparation. detta är innovativt

http://defence-blog.com/wp-content/uploads/2017/04/17903459_1526753000682896_3286932589226374679_n-696x485.jpg
Fantastiska analyser, du har övertygat mig, men en fråga: vad gör du ens i Sverige? Du borde vara i Iran och konstruera stridsflygplan.
Citera
2017-04-18, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockflank
Fantastiska analyser, du har övertygat mig, men en fråga: vad gör du ens i Sverige? Du borde vara i Iran och konstruera stridsflygplan.

Ja, det er helt klart at de går glipp av mye kunnskap her.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in