2017-04-17, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Det kan ha varit ett rån men då måste samma person som dödade paret också ganska omgående letat igenom huset. Var det någon annan som gjorde det och det skedde vid ett senare tillfälle rubriceras ett sånt brott som stöld. Grov stöld eller inte kan jag inte avgöra.

Att dådet skulle vara planerat går inte att säga. Lika lite som att det skulle vara två gärningsmän.
Jag vet inte hur mycket du vet om fallet...Men faktum är att mördare/mördarna kom till gården, mördade Tor och Gerd och sedan tog de familj pärmen och Gerds väskan med sig. Med största sannolikhet motivet till mordet är väskan och pärmen.
Citera
2017-04-17, 17:56
Medlem
Citat:
Det kan ha varit ett rån men då måste samma person som dödade paret också ganska omgående letat igenom huset. Var det någon annan som gjorde det och det skedde vid ett senare tillfälle rubriceras ett sånt brott som stöld. Grov stöld eller inte kan jag inte avgöra.

Att dådet skulle vara planerat går inte att säga. Lika lite som att det skulle vara två gärningsmän.
Att nån utför ett mord på sådan sätt (ingen fingeravtryck, städa efter sig på gården, flydde osynligt...) som debut brått och oplanerad är ytterst osannolikt(omöjligt).
Det var två fotspår, 38 och 43. Skor 38 gick inne i huset och hämtade pärmen och väskan(finns skoavtryck i huset och på vinden), medan skor 43 håller i yxan och mördar Tor och Gerd. De var två personer 100%.
Att tro att detta är två skilda händelse, att skor 38 var tjuv som stulit pärmen och väskan eftermordet, men ville inte ta plånbok med 10 000 kr och att skor 38 hade ingenting med mordet är hån mot logik och intelligens. Skor 38 letade efter pärmen och väskan och var ointresserad av pengar.
Jag skulle inte vara förvånad att du påstår att mördarna var utomjordingar.
Senast redigerad av Flashback159 2017-04-17 kl. 17:59.
Citera
2017-04-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Att nån utför ett mord på sådan sätt (ingen fingeravtryck, städa efter sig på gården, flydde osynligt...) som debut brått och oplanerad är ytterst osannolikt(omöjligt).
Det var två fotspår, 38 och 43. Skor 38 gick inne i huset och hämtade pärmen och väskan(finns skoavtryck i huset och på vinden), medan skor 43 håller i yxan och mördar Tor och Gerd. De var två personer 100%.
Att tro att detta är två skilda händelse, att skor 38 var tjuv som stulit pärmen och väskan eftermordet, men ville inte ta plånbok med 10 000 kr och att skor 38 hade ingenting med mordet är hån mot logik och intelligens. Skor 38 letade efter pärmen och väskan och var ointresserad av pengar.
Jag skulle inte vara förvånad att du påstår att mördarna var utomjordingar.

Problemet är att du utgår ifrån felaktiga förutsättning. Du antar något och sedan blir det fel för dig längre fram i tankekedjan.

Fakta är att vi inte vet hur många som deltog i mordet. En person kan vi säga säkert gjorde det. Hur många som varit inne i huset vet vi inte heller, polisens egna undersökningen duger inte direkt som underlag. Men minst en person har tagit saker från huset. Fakta är dessutom att vi inte vet om det var gärningsmannens första brott. Eller gärningsmännens.

Slutligen kommer du till felaktiga slutsatser om att brottet måste ha varit planerat också. Inte ens polisen som har alla fakta på bordet anser att mordet var planerat. Leif GW Persson som kan alla detaljerna tror inte heller att mordet var planerat. Så det är verkligen ingen omöjlighet.
Citera
2017-04-17, 18:25
Medlem
Citat:
Problemet är att du utgår ifrån felaktiga förutsättning. Du antar något och sedan blir det fel för dig längre fram i tankekedjan.

Fakta är att vi inte vet hur många som deltog i mordet. En person kan vi säga säkert gjorde det. Hur många som varit inne i huset vet vi inte heller, polisens egna undersökningen duger inte direkt som underlag. Men minst en person har tagit saker från huset. Fakta är dessutom att vi inte vet om det var gärningsmannens första brott. Eller gärningsmännens.

Slutligen kommer du till felaktiga slutsatser om att brottet måste ha varit planerat också. Inte ens polisen som har alla fakta på bordet anser att mordet var planerat. Leif GW Persson som kan alla detaljerna tror inte heller att mordet var planerat. Så det är verkligen ingen omöjlighet.
Jag tror just därför är mordet olöst. Polisen "såg ingen motiv för mordet" och brydde sig inte om väskan och pärmen. Med största sannolikhet det var två personer som utförde mordet.Mördarna letade inte och tog inte pengar utan de tog väskan och pärmen med sig. Alltså, pärmen och väskan är motivet för mord. Detta är fakta!!!
Citera
2017-04-17, 18:38
Medlem
Citat:
Angående Max, polisen har väl vetet om honom och han var misstänkt, topsad och släppt? Jag sett Svensk fall för FBI och där sägs bestämd att "bråk" om Södra Sundet kan man utesluta. Rätt eller fel uppfattad av mig?
Haha dagens garv, så vad som än Humle & Dumle (svenska fall för FBI) säger kan man utesluta det?
Citera
2017-04-17, 18:54
Medlem
Flashback159,

Motivet är båthuset som byggts på Tors tomt, en konflikt som eskalerat när Tor hotat anmäla Max till kommunen.

Angående att man tog med pärmen och väskan; Kanske för att skapa villospår att det skulle se ut som ett rånmord som gått snett. Jag tror inte det är ett planerat mord utan att våldet har eskalerat när tjurskallige Tor sagt till Max att du får riva ditt svartbygge.

Om det skulle vara ett planerat mord skulle inte Tor mördats med någon av sina egna yxor.
Citera
2017-04-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Flashback159,

Motivet är båthuset som byggts på Tors tomt, en konflikt som eskalerat när Tor hotat anmäla Max till kommunen.

Angående att man tog med pärmen och väskan; Kanske för att skapa villospår att det skulle se ut som ett rånmord som gått snett. Jag tror inte det är ett planerat mord utan att våldet har eskalerat när tjurskallige Tor sagt till Max att du får riva ditt svartbygge.

Om det skulle vara ett planerat mord skulle inte Tor mördats med någon av sina egna yxor.

Tror du att nån par tusen lappar skulle vara motiv för dubbelmord? polisen kände till för Max, topsade honom och avskrev honom som misstänkt?
Om man ville vilseleda spår så skulle man ta 10 000 kr från plånbok, lämna tom plånbok på golvet och alla lådor skulle var omvända och rensade... Då skulle spekuleras att detta var rån(östeuropéer,svartbyggare, zigenare etc).
Familj pärmen och Gerds väska tyder inte på rån utan mordet har helt annat motiv( ej rån).
Och sist, hur vet du att Tor var mördad med hans yxa? Kunde inte mördarna planerat och haft mordvapen med sig? Ingen som påstår att nån yxa fattas ?
Citera
2017-04-17, 20:25
Medlem
Citat:
Tror du att nån par tusen lappar skulle vara motiv för dubbelmord? polisen kände till för Max, topsade honom och avskrev honom som misstänkt?
Om man ville vilseleda spår så skulle man ta 10 000 kr från plånbok, lämna tom plånbok på golvet och alla lådor skulle var omvända och rensade... Då skulle spekuleras att detta var rån(östeuropéer,svartbyggare, zigenare etc).
Familj pärmen och Gerds väska tyder inte på rån utan mordet har helt annat motiv( ej rån).
Och sist, hur vet du att Tor var mördad med hans yxa? Kunde inte mördarna planerat och haft mordvapen med sig? Ingen som påstår att nån yxa fattas ?

Jag tror GM har missat pengarna för att denna inte är en van "rånare" det är kanske inte där man misstänker att pengar finns i ett par byxor på en säng. En van rånmördare som du beskriver skulle aldrig missat pengarna.

Hur vet du att polisen avskrivit Max? Varför vägrar Max att topsa sig om han har rent mjöl i påsen? Varför pekar Barbro ut honom som skrämmande lik fantonbilden? Varför syns hans blåa volvo upp vid Tors gård i samband med mordet?

Jag tror helt enkelt man har kört fast i bevisningen man har inte lyckats hitta den röda volvon och vet inte om man försökt undersöka i efterhand den blåa volvon.

Angående Yxan man vet inte hur många yxor Tor hade så helt omöjligt att veta om någon är försvunnen men man har sagt att mordvapnet är troligtvis baksidan på en yxa.
Citera
2017-04-17, 21:00
Medlem
Citat:
Jag tror GM har missat pengarna för att denna inte är en van "rånare" det är kanske inte där man misstänker att pengar finns i ett par byxor på en säng. En van rånmördare som du beskriver skulle aldrig missat pengarna.

Hur vet du att polisen avskrivit Max? Varför vägrar Max att topsa sig om han har rent mjöl i påsen? Varför pekar Barbro ut honom som skrämmande lik fantonbilden? Varför syns hans blåa volvo upp vid Tors gård i samband med mordet?

Jag tror helt enkelt man har kört fast i bevisningen man har inte lyckats hitta den röda volvon och vet inte om man försökt undersöka i efterhand den blåa volvon.

Angående Yxan man vet inte hur många yxor Tor hade så helt omöjligt att veta om någon är försvunnen men man har sagt att mordvapnet är troligtvis baksidan på en yxa.
Max är topsad och avskriven som misstänkt för dubbelmord. Jag lysnar pod
Varför skulle Max (om Max hade impulsivt och oplanerad mördat Tor och Gerd) tagit pärmen och väskan , och sen sprungit uppe på stigen och lämnat de uppe på stigen?
Vidare , Barbro har först anklagat sin egen farbror för mordet . Barbro anklagar flera, så Barbros anklagelse betyder inte mycket.
Citera
2017-04-18, 08:52
Medlem
Citat:
Max är topsad och avskriven som misstänkt för dubbelmord. Jag lysnar pod
Varför skulle Max (om Max hade impulsivt och oplanerad mördat Tor och Gerd) tagit pärmen och väskan , och sen sprungit uppe på stigen och lämnat de uppe på stigen?
Vidare , Barbro har först anklagat sin egen farbror för mordet . Barbro anklagar flera, så Barbros anklagelse betyder inte mycket.

Samma sak där för att det ska se ut som ett rån som gått snett och kanske få polisen på fel riktning. Barbro anklagar inte Max hon pekar ut honom som väldigt lik fantombilden det är en avsevärd skillnad!
Citera
2017-04-18, 10:03
Medlem
Citat:
Samma sak där för att det ska se ut som ett rån som gått snett och kanske få polisen på fel riktning. Barbro anklagar inte Max hon pekar ut honom som väldigt lik fantombilden det är en avsevärd skillnad!
Det kan bli så, absolut.....Fast , jag tror mest att mord motiv ligger i pärmen och väskan...Hade jag blivit utredare i fallet skulle först analysera noga alla omständigheter runt pärmen och väskan....Men jag är inte polismän
Citera
2017-04-19, 22:37
Medlem
Cartiers avatar
Lite reflektioner efter att ha sett "Svensk fall för FBI" samt en del egna.

Enligt Barbro är de skor GW hävdar är "finskor" inför besök helt vanliga lågskor eller tunna "balettskor" och det stundade alls inget besök eller bjudning.

Den som senast såg Thor vid liv hade sett honom kring brevlådan. Samtidigt hävdar Barbro att lådan var överfull när hon kom till platsen. Har någon koll på tidsspannet däremellan?

Hon verkar veta hur saker och ting legat placerade i lådor då dessa var i princip orörda – men ändå genomsökta. Men hon kände inte till innehållet i pärmen/arkivet.

Då Thor hade bil bör det ju ha varit avsevärt enklare att bryta sig in när den inte stod parkerad på gården för att t.ex. komma över och förstöra ett löpande skuldebrev och endast i nödfall ta till våld om denne skulle komma hem. Var man flera skulle man kunna haft en som utkik med telefon.

I slutminuten av Svenska fall för FBI är ju Bo Åström och Mark Safarik helt oense utan att man gör någon grej av det. Båda anser att gärningsman kommit via Solumshamn, men Bo tror på "kringresande" och illegala arbetare emedan Mark tror att personen bor i eller har anknytning till byn, och jag håller givet med den senare: https://www.tv4play.se/program/svenska-fall-f%C3%B6r-fbi?video_id=3560517

Dessutom framgår i att om Thor var stor och stark så är också hans dotter det. Hon var klart längre än Bo i programmet och jag varken såg eller hörde någon hund eller sambo. Nu är det ett tag sedan det spelades in, men numera är hon iaf på papperet ensam skriven i huset: https://www.ratsit.se/19651119-Barbro_Elisabeth_Oberg_Harnosand/_AseVjLvrRnEd59dAW56h1V3L1I_wIEW1J8cftmaFWI#person erPaAdressen

Dessutom har hon köpt på sig minst fyra fordon efter faderns död (varav två nästan identiska). Inklusive en MC.

Vet någon Barbros adress vid tidpunkten för morden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in