2017-04-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cartier
Enligt Barbro är de skor GW hävdar är "finskor" inför besök helt vanliga lågskor eller tunna "balettskor" och det stundade alls inget besök eller bjudning.

Nä, vad jag fattar var de där skorna ett par skor hon brukade ha i brattås. Så det säger istort sett ingenting att hon hade de på sig. Möjligen att de var lätta att ta på och av om hon skulle rusa ut. Men som sagt, hennes vanliga skor där.

Citat:
Den som senast såg Thor vid liv hade sett honom kring brevlådan. Samtidigt hävdar Barbro att lådan var överfull när hon kom till platsen. Har någon koll på tidsspannet däremellan?

Fritt ur minnet så var väl siktningen vid postlådan måndag vid 09-10 tiden. Kanske innan posten hunnit komma för dagen om lådan han bli full. Vad jag minns så hittades offren på onsdag. Barbro med sambo hade varit till sjukhuset och åkte förbi brattås på vägen hem för att kolla till.
Om du vill fördjupa dig i detta så tror jag alla detaljer finns i poden. http://blogg.mittmedia.se/ibrottetsspar/

Citat:
Hon verkar veta hur saker och ting legat placerade i lådor då dessa var i princip orörda – men ändå genomsökta. Men hon kände inte till innehållet i pärmen/arkivet.

Här är min egen uppfattning att anledningen till att de säger att allting är orört inte är att allt ligger på exakt rätt plats och de vet hur allt exakt legat. Utan att lådor är lite utdragna, och skåpluckor är lite på glänt. Medan allt ser "normalt" ut inuti, dvs inte utrivet på golvet. Inehållet i pärmen är väl känt i stora drag. Gamla lagfarter och deklarationspapper.
Citera
2017-04-20, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Nä, vad jag fattar var de där skorna ett par skor hon brukade ha i brattås. Så det säger istort sett ingenting att hon hade de på sig. Möjligen att de var lätta att ta på och av om hon skulle rusa ut. Men som sagt, hennes vanliga skor där.

Fritt ur minnet så var väl siktningen vid postlådan måndag vid 09-10 tiden. Kanske innan posten hunnit komma för dagen om lådan han bli full. Vad jag minns så hittades offren på onsdag. Barbro med sambo hade varit till sjukhuset och åkte förbi brattås på vägen hem för att kolla till.
Om du vill fördjupa dig i detta så tror jag alla detaljer finns i poden. http://blogg.mittmedia.se/ibrottetsspar/

Här är min egen uppfattning att anledningen till att de säger att allting är orört inte är att allt ligger på exakt rätt plats och de vet hur allt exakt legat. Utan att lådor är lite utdragna, och skåpluckor är lite på glänt. Medan allt ser "normalt" ut inuti, dvs inte utrivet på golvet. Inehållet i pärmen är väl känt i stora drag. Gamla lagfarter och deklarationspapper.
Vem kan bli intresserad av gamla lagfarter och deklaration? Ingen!!! Det var nånting annat och det "nånting annat" är med största sannolikhet motiv till mordet. Att mördare tog pärmen tror jag att pärmen är motiv till mordet och ej vilseledande av mördare...Ville mördarna vilseleda utredning och polisen, de skulle fejka rån(då är misstänkta östeuropéer, zigenare etc) och skulle ta pengar från plånbok, kasta alla låder på golvet etc...Motivet till mord är troligtvis "i pärmen"... Synd att polisen klarade inte detta, det är två sjuka mördare som går fria bland folk, som ingenting...
Citera
2017-04-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Vem kan bli intresserad av gamla lagfarter och deklaration? Ingen!!! Det var nånting annat och det "nånting annat" är med största sannolikhet motiv till mordet. Att mördare tog pärmen tror jag att pärmen är motiv till mordet och ej vilseledande av mördare...Ville mördarna vilseleda utredning och polisen, de skulle fejka rån(då är misstänkta östeuropéer, zigenare etc) och skulle ta pengar från plånbok, kasta alla låder på golvet etc...Motivet till mord är troligtvis "i pärmen"... Synd att polisen klarade inte detta, det är två sjuka mördare som går fria bland folk, som ingenting...

Kanske något form av avtal mellan Max och Tor angående tomtgränserna. Kanske Tor tvingade fram ett avtal att riva båthuset för att få tillbyggnade godkänd, något som Max sen ångrade sig att han skrev på.

Arvstvist förfaller jag osannolikt då det inte verkade finnas ett testament (?) men det kan inte heller uteslutas, dock anser jag "Max" spåret som hetast och mest troligt.
Citera
2017-04-21, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Kanske något form av avtal mellan Max och Tor angående tomtgränserna. Kanske Tor tvingade fram ett avtal att riva båthuset för att få tillbyggnade godkänd, något som Max sen ångrade sig att han skrev på.

Arvstvist förfaller jag osannolikt då det inte verkade finnas ett testament (?) men det kan inte heller uteslutas, dock anser jag "Max" spåret som hetast och mest troligt.
Kan du vara snäll och berätta mera om Max. Jag har inte hittat mycket om denna Max...Vad vet man om honom och vad misstänker man?
Citera
2017-04-21, 16:24
Medlem
Citat:
Lite reflektioner efter att ha sett "Svensk fall för FBI" samt en del egna.

Enligt Barbro är de skor GW hävdar är "finskor" inför besök helt vanliga lågskor eller tunna "balettskor" och det stundade alls inget besök eller bjudning.

Den som senast såg Thor vid liv hade sett honom kring brevlådan. Samtidigt hävdar Barbro att lådan var överfull när hon kom till platsen. Har någon koll på tidsspannet däremellan?

Hon verkar veta hur saker och ting legat placerade i lådor då dessa var i princip orörda – men ändå genomsökta. Men hon kände inte till innehållet i pärmen/arkivet.

Då Thor hade bil bör det ju ha varit avsevärt enklare att bryta sig in när den inte stod parkerad på gården för att t.ex. komma över och förstöra ett löpande skuldebrev och endast i nödfall ta till våld om denne skulle komma hem. Var man flera skulle man kunna haft en som utkik med telefon.

I slutminuten av Svenska fall för FBI är ju Bo Åström och Mark Safarik helt oense utan att man gör någon grej av det. Båda anser att gärningsman kommit via Solumshamn, men Bo tror på "kringresande" och illegala arbetare emedan Mark tror att personen bor i eller har anknytning till byn, och jag håller givet med den senare: https://www.tv4play.se/program/svenska-fall-f%C3%B6r-fbi?video_id=3560517

Dessutom framgår i att om Thor var stor och stark så är också hans dotter det. Hon var klart längre än Bo i programmet och jag varken såg eller hörde någon hund eller sambo. Nu är det ett tag sedan det spelades in, men numera är hon iaf på papperet ensam skriven i huset: https://www.ratsit.se/19651119-Barbro_Elisabeth_Oberg_Harnosand/_AseVjLvrRnEd59dAW56h1V3L1I_wIEW1J8cftmaFWI#person erPaAdressen

Dessutom har hon köpt på sig minst fyra fordon efter faderns död (varav två nästan identiska). Inklusive en MC.

Vet någon Barbros adress vid tidpunkten för morden?
Enligt podden bodde hon i Ulånger (tror det stavas så) tillsammans med dåvarande sambo. Hon har tydligen en annan sambo nu, också enligt podden.

Vad gäller pärmen - vad säger att mördaren letade efter en handling - kanske var det tvärtom. Förvissade sig om att det inte låg någon betydelsefull handling i den eller i huset.
Citera
2017-04-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Vilken teori och logik du har ? Vilken stöld? Det var definitivt ingen rån eller? Vad tror du vad hänt? Jag tror att mördarna har planerat mord, de kom för att mörda Tor och ta nånting från pärmen. Detta är gjort och detta är fakta!De kom , mördade Tor och tog med sig familj pärmen.

Så ligger det antagligen till. Kanske skulle Tor ändra på någon handling. Mördaren ville förvissa sig om att han inte hunnit det. Därav genomsökning efter ny handling i skåp, lådor och pärm.
Citera
2017-04-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii

Det fanns visst ett testamente! Detta testamente har undersökts av SKL två gånger, enligt dottern B*rbro. Dottern In*er fick pengar och dottern B*rbro fick ärva hela gården.
Citera
2017-04-26, 09:02
Medlem
[quote=clostarwano|60519407]Det fanns visst ett testamente! Detta testamente har undersökts av SKL två gånger, enligt dottern B*rbro. Dottern In*er fick pengar och dottern B*rbro fick ärva hela gården.[/QUOTE
1. Vem hade träffat Tor när han sågs komma hem den 31 maj 2005 ca kl 11:00 vid brevlådan(sista gången vid liv)? Varför denna person anmäler inte mötte med Tor till polisen? Har Tor träffat nån denna morgonen?
2. Varifrån kommer de 10 000 kr? Man kan inte spåra de, de är inte från Tors konto!
3. Med vem Tor hade "affär" just innan mordet? Vilken "affär" och vilka träffade Tor sista dagar , eller sista månad?
4. Vad fanns i Gärds väskan? Har läst att både Tors och Gärds pass var i väskan och försvann?

Denna "pågående affär" fanns i pärmen och i väskan,men var inte offentlig, tror jag? Där kan vara motivet till mord?
Citera
2017-04-27, 10:35
Medlem
Ja intressant hon Barbro har ju sagt att Max ville köpa tomten nere vid vattnet kan det varit något sådant köpekontrakt som skrivits?
Citera
2017-04-27, 10:38
Medlem
Märkligt Max's hus försvann nu från kronofogden/hemnet lyckades han lösa skulderna eller har den blivit såld? såg inga slutpriser på hemnet på tomten.
Citera
2017-04-27, 19:02
Medlem
Stod det inget slutdatum på kronofogdens sida då?
Citera
2017-06-01, 22:17
Medlem
Draifoss avatar
Jag funderar lite på det här med eventuella likheter mellan Kalamarks-, Långareds- och Brattåsfallet. Läs gärna mitt inlägg idag i Kalamarkstråden, och svara där ni som har koll.
Senast redigerad av Draifos 2017-06-01 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in