Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-17, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det jag skrev var att du läser fel. Men det förstår du nog.

Läste "hen" fel Det förstod nog inte "hen"
Senast redigerad av Zorongo 2017-04-17 kl. 11:55.
Citera
2017-04-17, 12:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Att HH med sina fabler har vilselett utredningen torde väl framgå mycket tydligt idag, oklart är dock i vilket syfte.

Intressant nog skedde detta under ett års tid med godkännande från absolut högsta ort.
HH har framfört en felaktig flyktväg, vilket i sin tur leder till felaktiga vittnesmål, vilka än idag accepteras till stor del.

Allt som finns i vittnesmål öster om Malmskillnadsgatan är felinformation vad gäller GM.
Jag hävdar med bestämdhet att GM sprang norrut på Malmskillnadsgatan efter att ha tittat nerför trappan.

Den stora gåtan är varför Holmers alla postulat inte har omvärderats eller undersökts. Det dröjde 30 år innan Holmers fantombild förkastades. Underförstått hela den påstådda språngmarschen från trappkrönet till Snickarbacken.

Min slutsats är att hur usel HH än var som polis så var det ändå han som bestämde förutsättningarna för framtiden. I en roll som låg skyhögt över titeln Länspolismästare. Hans uppdrag handlade aldrig om att utreda mordet. Det låg på ett helt annat plan. Alltså fanns det ingen som kunde, vågade eller hade intresse av att omvärdera eller undersöka vidare efter hans avgång. Vilket banade vägen för Ölvebros CP. Att skylla på en ensam gärningsman var det enda som återstod. Trots ett åttiotal vittnesmål om WT-bärare och ett PM från Säpo som tydde på övervakning.

Hans kopplingar till IB/IB03 är bevisade. Liksom att han med stor sannolikhet var chef för sektion D enligt gällande beredskapsplan. Alltså chef över Stockholms kuppförsvar. Där det blir svårt att undvika SB i sammanhanget. Samtidigt hade han under många år varit SAPs krishanterare med stor framgång. Leif GW vittnar om att HH till honom sagt att han var den enda polis som Palme litade på. Utan tvekan hade IC samma uppfattning som sin föregångare.
Senast redigerad av andersaanderssona 2017-04-17 kl. 12:49.
Citera
2017-04-17, 12:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorongo
Läste "hen" fel Det förstod nog inte "hen"

Peo skrev att GMs flykt på David Bagares gata var desinformation, från HH.

Av detta undrade jag om Peo avsåg att HH medvetet och uppsåtligt torgför något han vet inte stämmer (och att han skulle på något sätt påverkat YN att uppge detta osanna. Som Peo uttryckte det så är det inte en förvrängning att fråga om ett klargörande heller.
Her Mollvik kanske har telepatisk förmåga så han vet om vilka som har bäst a avsikter om han träffar någon personligen, jag har ingen aning om vilka som finms bakom användarnamnen eller om jag träffat dem personligen (för mig är inte det viktigt).

Jag har också nämnt att jag inte läst alla Jn Guillous agentromaner heller, två eller tre, minns inte så noga. Men jag tyckte de blev lite töntiga när Hamilton började bli för personligt motiverad och jag är lite förundrad vid många postare här på forumet verkar så övertygad om att motivet måste vara av personlig karaktär avseende MOP trots att man är osäker på varför.
Citera
2017-04-17, 12:30
Medlem
Citat:
Det jag skrev var att du läser fel. Men det förstår du nog.

"Nej, nu läser du vad jag skriver fel" [slut citat].

Läs vad du själv skrev. Jag var nu tvungen att äska klargörande om vad du avser med "desinformation" från HHs sida. Jag är visserligen relativt nyanländ i tråden men det låter lite foliehattigt, och det kan väl finnas skäl att inte offentliggöra hela FU i större utsträckning än normalt enligt lag (exvis vad som gjordes vid åtalet av CP)?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-17 kl. 12:39.
Citera
2017-04-17, 12:38
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor

Att någon gruppering, knuten till eller inspirerad av Stay behind,
ansåg att man under 80-talet hamnat fel, är mer än troligt. Att detta
ledde till likvideringen av Palme är tänkbart.

Det är det mest troliga. I ett scenario där detta finns med som faktor är varken förhandskunskap om OPs val av väg att gå eller ett mötessenario lätt att bortse ifrån.
Citera
2017-04-17, 12:44
Medlem
Citat:
Det är det mest troliga. I ett scenario där detta finns med som faktor är varken förhandskunskap om OPs val av väg att gå eller ett mötessenario lätt att bortse ifrån.

Huh, "... ett pennstreck från avskaffandet av monarkin..."? Vem lurade OP till att säja ditten och datten?
Citera
2017-04-17, 12:46
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
"Nej, nu läser du vad jag skriver fel" [slut citat].

Läs vad du själv skrev. Jag var nu tvungen att äska klargörande om vad du avser med "desinformation" från HHs sida. Jag är visserligen relativt nyanländ i tråden men det låter lite foliehattigt, och det kan väl finnas skäl att inte offentliggöra hela FU i större utsträckning än normalt enligt lag (exvis vad som gjordes vid åtalet av CP)?

Jo så är det. Men du är inte dummare än att du förstår innebörden i det.

YN har gjort en observation. Den är korrekt i sig. Hon såg en springande man.
Den personen använder HH att skapa en flyktväg, som jag menar att HH redan då förstod inte är korrekt.
Motivet för HH att göra så är dock oklart, men det är ett återkommande sätt för honom i MOP.
Citera
2017-04-17, 12:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Huh, "... ett pennstreck från avskaffandet av monarkin..."? Vem lurade OP till att säja ditten och datten?

Man måste börja tänka i andra banor om vad de här grupperna faktiskt hade för befogenheter och möjligheter att göra. Både som en del av en större organisation och vad enskilda personer i detta kan ha gjort utan att organisationen i sig står bakom.
Citera
2017-04-17, 13:11
Medlem
ben-varfors avatar
SÄPO-arkivet börjar leverera ny information först 2019.
Det kommer att ta tid att få fram en helhetsbild den vägen.
Citera
2017-04-17, 14:44
Medlem
Citat:
Jag hävdar med bestämdhet att GM sprang norrut på Malmskillnadsgatan efter att ha tittat nerför trappan.

Claes Breiwitz tider är ordentligt dokumenterade sedan han tittar på klockan 23.20 i sin lägenhet på Thulegatan 20. 5 min och 14 sek efter den tiden möter han springande mannen som springer Döbelnsgatan norrut och viker av Tegnergatan österut framför honom. Om Det var mördaren har han hållt samma tempo som Anders Gärderud vid OS 1976. Det kan alltså inte vara honom.
OM det däremot var en observatör som vid skottögonblicket startar sin löpning ifrån krönet så blir det hela möjligt i ett snabbt löptempo på 5 min och 30 sek/km.

50 sek senare, dvs ca. kl 23.26.00 ser Breiwitz en WV-piket svänga upp från Tegnergatan österifrån på Döbelnsgatan. Piketen är då där 4 min och 30 sek efter mordet. Frågan är var de befann sig när larmet kom?

Slutsats: Eftersom Breiwitz och piketen hållt Döbelnsgatan under uppsikt, kan GM inte sprungit denna hela vägen norrut. Allt under förutsättning att Breiwitz klocka gått rätt och att han sett rätt på den.
Citera
2017-04-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Claes Breiwitz tider är ordentligt dokumenterade sedan han tittar på klockan 23.20 i sin lägenhet på Thulegatan 20. 5 min och 14 sek efter den tiden möter han springande mannen som springer Döbelnsgatan norrut och viker av Tegnergatan österut framför honom. Om Det var mördaren har han hållt samma tempo som Anders Gärderud vid OS 1976. Det kan alltså inte vara honom.
OM det däremot var en observatör som vid skottögonblicket startar sin löpning ifrån krönet så blir det hela möjligt i ett snabbt löptempo på 5 min och 30 sek/km.

50 sek senare, dvs ca. kl 23.26.00 ser Breiwitz en WV-piket svänga upp från Tegnergatan österifrån på Döbelnsgatan. Piketen är då där 4 min och 30 sek efter mordet. Frågan är var de befann sig när larmet kom?

Slutsats: Eftersom Breiwitz och piketen hållt Döbelnsgatan under uppsikt, kan GM inte sprungit denna hela vägen norrut. Allt under förutsättning att Breiwitz klocka gått rätt och att han sett rätt på den.
Hur kommer det sig att det var en piket bil där (då)? Har du något om vilka som åkte i piket bilen?
Citera
2017-04-17, 19:19
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

Mordet äger rum 23.21.30 och GM når Malmskillnadsgatan ca 23.22.30. Där gör han en kort paus som observeras av LJ. Sedan springer han norrut mot Johannes och om han fortsätter utefter Döbelnsgatan norrut, når han Kammakargatan, avståndet är ca 285 meter från trappkrönet, ca 23.24.00 eller strax därefter, förutsatt att han håller samma hastighet och inte gör fler stopp utmed vägen. Därefter är GM ute ur "bilden", dvs alla vittnesmål efter denna punkt går ej att koppla till någon händelse vid Sveavägen, en springande man härefter kan vara vem som helst.

Det som vill till är att hitta vittnesuppgifter mellan Johannes och Kammakargatan som kan fastslås med att ske före 23.24. Sedan eventuell vittneskedja efter det.

Brewitz "man" passar inte in på signalement vad gäller GM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in