Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-18, 12:48
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Gammal rapport om hur CIA tänker när de beslutar döda utländsk politisk ledare:

https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/CIA-RDP83-01042R000200090002-0.pdf

Förmodligen trams. Propagandasida som försöker framstå som seriös forskningssite.

http://rationalwiki.org/wiki/Globalresearch
Citera
2017-07-18, 13:30
Medlem
Russinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja det är på samma nivå som LPs utpekande. Dock har hon pekat ut bilden av CP som den hon mötte innan hon visste hur CP såg ut. Hon hade inte sett honom innan. Visste inte vem personen på bilden var.

Man får ta det hela med en stor nypa salt.
Det jag menar är att den ende person hon nämnt så är det CP.

Om du läser förhöret jag länkar till så säger hon att Christer Petterssons ansikte var helt obekant för henne. Det är ju ett bevis på att det inte var CP hon mötte.
Citera
2017-07-18, 17:55
Medlem
midvintermorkers avatar
Gunnar Walls teori om att Palme skulle möta någon i hörnet vid dekorima är väldigt intressant. Dels förklarar det varför Palme avsade sig livvaktsskydd och dels kan det förklara Lisbeths tystnad. Teorin i sig är dessutom mer logisk än den om den ensamma gärningsmannen eller den om en walkie-talkie konspiration med en utplacerad skytt.

Vem kan det då vara som Palme hade stämt träff med?

Gunnar Wall är inne på att det var någon som utgav sig för att ha information om Hardvardaffären men som egentligen var ute efter att mörda Palme. Gunnar Wall baserar detta på uppgifter om att handlingar kring Hardvardaffären försvann från länsrätten timmarna innan mordet. Visst, det är inte helt otroligt att detta användes som en förevändning för att få Palme att komma till mordplatsen. Det finns dock andra uppgifter om att Palmes kalender försvann spårlöst efter mordet. Vad innhöll kalendern? Ett möte kan ju ha varit planerat i förväg, något som mördarna inte ville skulle komma fram. Dessutom brukar man ju inte kalenderföra möten om man inte vet vem man ska möta samt vad mötet gäller.

Jag är inne på att det skulle kunna röra sig om en överlämning av känsligt material till utländsk u-tjänst, en s.k. live drop. Jag tänker mig att SÄPO/SSI har brutit emellan och skjutit Palme. Här uppstår lite frågor som någon annan i tråden kanske vet mer om? Vet man exempelvis huruvida Palme hade några papper etc. på sig när han sköts? Hade han sin portfölj med sig?

Oavsett vilket så ville Palme, i och med att han avsade sig skydd den kvällen, dölja ett eventuellt möte för SÄPO.

En annan, ej obetydlig uppgift i sammanhanget är Lisbeth Palmes ovilja att samarbeta med polisen efter mordet. I många spionärenden har det i efterhand visat sig att maken/makan har varit medveten om sin partners handlingar. Kan det vara så att Lisbeth visste vem Olof skulle träffa och att hennes tystnad efter mordet handlar om att rädda familjens anseende?
Senast redigerad av midvintermorker 2017-07-18 kl. 18:55.
Citera
2017-07-18, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Förmodligen trams. Propagandasida som försöker framstå som seriös forskningssite.

http://rationalwiki.org/wiki/Globalresearch

Det var inte möjligen detta inlägg du ( mb20guy) egentligen ville kommentera.

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag hittade den här länken i ett Palmeforum på facebook, jag tycker den är intressant men jag har svårt att bedöma hur trovärdig den är.

http://www.globalresearch.ca/cia-nato-and-swedish-military-plotted-regime-change-in-sweden-in-1980s/5508970
Jag skall däremot inte förneka att det roar mig att CIA framställs som propagandasida som vill låtsats vara seriösa. Lås din dörr innan kostymklädda killar med solglasögon knackar på och vill ha ett allvarligt samtal med dig.

Min fråga till heheho är, vilket info/indikation har du att så skulle vara fallet?

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Själv har jag bara en personlig berättelse från en chilensk flykting att CIA på något sätt var inblandad i kuppen mot Allende.

EDIT Den sista sida jag litar på utan adekvat källkontroll är väl CIA’S. Just saying.
Senast redigerad av Utredaren 2017-07-18 kl. 18:40. Anledning: Länk till fel inlägg. Tillrättat nu. Tack till Sumer.
Citera
2017-07-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

Jag skall däremot inte förneka att det roar mig att CIA framställs som propagandasida som vill låtsats vara seriösa. Lås din dörr innan kostymklädda killar med solglasögon knackar på och vill ha ett allvarligt samtal med dig.

Min fråga till heheho är, vilket info/indikation har du att så skulle vara fallet?

Själv har jag bara en personlig berättelse från en chilensk flykting att CIA på något sätt var inblandad i kuppen mot Allende.

Du får ha överseende med mig men jag förstår inte ditt svar.
Kan du utveckla dina tankar alternativt svara med ett annat ordval?
Citera
2017-07-18, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Du får ha överseende med mig men jag förstår inte ditt svar.
Kan du utveckla dina tankar alternativt svara med ett annat ordval?

Mitt inlägg var riktat till mb20guy som ville svara på ditt inlägg men länkade till hehehos inlägg.
Citera
2017-07-18, 19:03
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

EDIT Den sista sida jag litar på utan adekvat källkontroll är väl CIA’S. Just saying.

Ja, det är uppenbarligen en felcitering av mb20guy.

När det gäller global research så har de publicerat en del bra grejor och en hel del "fringe".

Att cia var inblandat i kuppen mot Alliende betraktas som ett faktum.

Jag har lite blygsamma egna erfarenheter av cia, personer runt omkring, och deras inställning till Sverige på 80-talet, samt en del info från sydafrika. Har även haft kontakt med sådana som Chip Tatum osv och för att göra en lång historia kort så ser jag väl ett mönster, utan att ha någon riktig smoking gun.

If it walks like a Duck and talks like a Duck it might be a Duck...

men för mig är detta bra ett hängmatte-nöje
Citera
2017-07-18, 19:49
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinkungen
Om du läser förhöret jag länkar till så säger hon att Christer Petterssons ansikte var helt obekant för henne. Det är ju ett bevis på att det inte var CP hon mötte.

Ja men det är det, för henne då okända ansikte, hon nämner som den hon såg. Det visade sig vara CP.

Hon såg ju inte ens ansiktet, precis som LP, men likväl dyker CPs namn upp, vilket säger det mesta om utpekandet av honom.
Citera
2017-07-18, 20:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag anser det belagt att telefonavlyssningsprotokollen mot Sigge Cedergren är manipulerade. För att protokollet ska stämma måste fem trovärdiga vittnen måste isf ge helt felaktiga uppgifter.

Pia Engström är ett av MOPs mest tillförlitliga vittnen. 24-åriga Pia har varit på Bröderna Mozart med samma gäng som Robert Gustafsson. Efter filmen hoppar hon iväg på sina kryckor till busshållplatsen söder om Grand på sveavägens västra sida. Efter en stund ser hon paret palme passera och lägger särskilt märke till att ingen förföljer paret. Säger i förhöret 13mars följa dom med blicken ända ner mot korvkiosken.

Det är PE som ser Roger Östlund komma på sveavägens västra trottoar, söderifrån en stund senare . RÖ frågar efter en cigarett vilket han får och därefter jagar han ,med kniv, mycket påtänd , iväg ett gäng unga punkare på flykten som sparkat på busskuren. Dessa händelser utspelar sig ngn gång 2320-25 och visar på knarkspans falsarium med TK-kontrollen. RÖ kan inte gärna prata med Sigge Cedergren, som säger sig inte vara hemma, när han lullar omkring på Sveavägen, blödande och sliten.

Precis när paret Palme passerat Pia kommer en lyxigare bil som hon sett stå utanför Grand åkande söderut på sveavägen. I bilen sitter en välklädd, kortklippt och lite tunnhårig man i 35-40årsåldern.
Polis och en del privatspanare har tagit denne för den 25-årige flygledaren Lars-Erik Eriksson.
Den senare är också kvar på Grand och väntar på sina föräldrar till halvtolv.

Pias Signalement på mannen: ca 40år, 185cm, mellanblond, tunnhårig mitt på huvudet. Kraftigt byggd, iklädd knälång mockarock m skinnkrage och svart handledsväska.

Pia såg honom kliva in i bilen efter han kommit ut från bion. Hon tidsbestämmer detta till 2316. PE medger att hon inte är någon bilkännare men säger att mannen kör en smäcker bil av äldre årsmodell. Hon nämner Jaguar eller Rolls Royce, den senare modellen borde iofs setts av flera. Det är dock knappast flygledare Eriksson som är 25 och kör Volvo.

Pia Engström är nästan i klass med Anneli Korhonen och Margareta Storhök när det gäller att ignoreras av PU. Hennes vittnesmål om tiden för Östlunds rörelser stöds också av fem vittnen.

Bertil Lantz, Peter Olofsson ,Jonas Wängestam, och Lars-Eric Eriksson är samstämmiga i att de ser en kraftigt påverkad och blödande Östlund ringande i en telefonautomat inne på Grand-biografen efter 2330. Tillsammans med Pias vittnesmål slår kvartetten från Grand fast ännu en spik i knarkspans falsarium med TK-kontrollen.

Sedan kan jag tycka det är konstigt att inte fler vittnen sett den höghushöge Östlund innan han kommer fram till Pia gående norrut på Sveavägen. Han kan inte varit långt ifrån att möta paret palme.

Taxichauffören som 2350 körde RÖ från Grand till nattöppna Röda Rummet reagerade direkt och larmade polisen redan vid ettiden på natten. Han intygar de andra vittnenas berättelser om den omtöcknade och blödande A-lagaren som gömmer en kvarting i kläderna när han ska in på nattkafét.
Vilka motiv kan ha funnits för att förfalska tk-dokumenten? Det är väl inte för att sänka Sigge C:s historia? Bra sammanställning förresten.
Citera
2017-07-18, 20:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vilka motiv kan ha funnits för att förfalska tk-dokumenten? Det är väl inte för att sänka Sigge C:s historia? Bra sammanställning förresten.

Tror anledningen är att med skohorn och vaselin få till hypotesen att Roger Östlund var inne och ringde på Grands myntomat före MOP. Endast då kunde han bli användbar som vittne och den som sett Christer Pettersson utanför biografen vid tidpunkten när Lisbeth och Olof Palme talade med Ingrid Klering och Mårten Palme..
Citera
2017-07-19, 02:47
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tror anledningen är att med skohorn och vaselin få till hypotesen att Roger Östlund var inne och ringde på Grands myntomat före MOP. Endast då kunde han bli användbar som vittne och den som sett Christer Pettersson utanför biografen vid tidpunkten när Lisbeth och Olof Palme talade med Ingrid Klering och Mårten Palme..
Men det konstiga är att polisen tidigt framhåller att SC måste ha varit hemma (enligt tk-listor) långt innan CP blev aktualiserad hösten 1988. I förhörsprotokoll med SC 1987-04-03 nämns tk-uppgifterna.
Citera
2017-07-19, 03:41
Medlem
SGDFs avatar
Och vidare, som jag ivrigt pläderat för förut: innehållet, dvs den återgivna avlyssningen, kan ju mycket väl vara autentiskt, även om, låt oss säga, att någon trixat med tiden för samtalen.

Just dom här dokumenten tycker jag ger en extra dimension, utöver vittnesyppgifterna hos Remstam.

Ungefär: jag satt och lyssnade på nånslags hemlig spaning, och ett tu tre ropar dom att statsministern är skjuten. Ja läs själva.. och dessutom, vi får en bild av vad polisen gör, och vilket, om än i andra hand, signalement dom jobbar efter.

Jag höjer min flagga för att innehållet inte är modifierat eller påhittat. Tidpunkterna kräver mindre initierad fantasi och grund, att manipulera. Varför och om, lägger jag faktiskt åt sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in