Citat:
Coupe de la Ligue får man nog säga har någorlunda hög status, i alla fall för att vara en så ung cup (1995). Visst slängs lite nya och yngre spelare in men på det stora hela tycker jag att lagen tar cupen seriöst. Sällan storlag åker ut tidigt. Sen är det här ju en final så du kan vänta dig bästa möjliga lag, som om det vore seriefinal i ligan. Bra tryck på läktaren. ~75 000 sedan de började spela på Stade de France 1998 (de tre första spelades på Parc des Princes).I år kommer finalen spelas på Olympique Lyonnais nybyggda Parc Olympique Lyonnais, även kallad Stade des Lumières (tar 59 186). LFP annonserade tidigt denna säsong att finalen skulle lämna Stade de France och spelas på några av de nybyggda/uppgraderade, fina arenorna som nyttjades under EM 2016. 2018 spelas finalen på Nouveau Stade de Bordeaux/Matmut Atlantique (42 115) och 2019 är det Stade Pierre-Mauroy (50 186) i Lille som gäller.
Vad gäller kvällens drabbning är det som sagt oerhört olyckligt att den inte sänds på svensk TV. Tycker det borde finnas intresse trots Ibrahimović avsaknad som givetvis fick många att överge det franska fotbollstittandet men nog bör det finnas underlag ändå. Möjligtvis är jag färgblind men jag tycker i alla fall att även som neutral är det en mycket intressant match, speciellt i år.
De tre senaste finalerna har sänts på TV12, senast förra året med en hel timmas försnack (inklusive reklam i och för sig)... men i kväll blir det tråkigt nog inget. TV12 sänder istället Rolandz sommaryra och Harry Potter and the Chamber of Secrets. Suck.