2017-04-01, 17:04
Medlem
schlafhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madgett
Vad har ligacupen för status i Frankrike? Kommer lagen spela med halva b-laget, som det är i England, eller brukar det vara ordinarie manskap?
Coupe de la Ligue får man nog säga har någorlunda hög status, i alla fall för att vara en så ung cup (1995). Visst slängs lite nya och yngre spelare in men på det stora hela tycker jag att lagen tar cupen seriöst. Sällan storlag åker ut tidigt. Sen är det här ju en final så du kan vänta dig bästa möjliga lag, som om det vore seriefinal i ligan. Bra tryck på läktaren. ~75 000 sedan de började spela på Stade de France 1998 (de tre första spelades på Parc des Princes).

I år kommer finalen spelas på Olympique Lyonnais nybyggda Parc Olympique Lyonnais, även kallad Stade des Lumières (tar 59 186). LFP annonserade tidigt denna säsong att finalen skulle lämna Stade de France och spelas på några av de nybyggda/uppgraderade, fina arenorna som nyttjades under EM 2016. 2018 spelas finalen på Nouveau Stade de Bordeaux/Matmut Atlantique (42 115) och 2019 är det Stade Pierre-Mauroy (50 186) i Lille som gäller.

Vad gäller kvällens drabbning är det som sagt oerhört olyckligt att den inte sänds på svensk TV. Tycker det borde finnas intresse trots Ibrahimović avsaknad som givetvis fick många att överge det franska fotbollstittandet men nog bör det finnas underlag ändå. Möjligtvis är jag färgblind men jag tycker i alla fall att även som neutral är det en mycket intressant match, speciellt i år.

De tre senaste finalerna har sänts på TV12, senast förra året med en hel timmas försnack (inklusive reklam i och för sig)... men i kväll blir det tråkigt nog inget. TV12 sänder istället Rolandz sommaryra och Harry Potter and the Chamber of Secrets. Suck.
Citera
2017-04-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schlafhund
Coupe de la Ligue får man nog säga har någorlunda hög status, i alla fall för att vara en så ung cup (1995). Visst slängs lite nya och yngre spelare in men på det stora hela tycker jag att lagen tar cupen seriöst. Sällan storlag åker ut tidigt. Sen är det här ju en final så du kan vänta dig bästa möjliga lag, som om det vore seriefinal i ligan. Bra tryck på läktaren. ~75 000 sedan de började spela på Stade de France 1998 (de tre första spelades på Parc des Princes).

I år kommer finalen spelas på Olympique Lyonnais nybyggda Parc Olympique Lyonnais, även kallad Stade des Lumières (tar 59 186). LFP annonserade tidigt denna säsong att finalen skulle lämna Stade de France och spelas på några av de nybyggda/uppgraderade, fina arenorna som nyttjades under EM 2016. 2018 spelas finalen på Nouveau Stade de Bordeaux/Matmut Atlantique (42 115) och 2019 är det Stade Pierre-Mauroy (50 186) i Lille som gäller.

Vad gäller kvällens drabbning är det som sagt oerhört olyckligt att den inte sänds på svensk TV. Tycker det borde finnas intresse trots Ibrahimović avsaknad som givetvis fick många att överge det franska fotbollstittandet men nog bör det finnas underlag ändå. Möjligtvis är jag färgblind men jag tycker i alla fall att även som neutral är det en mycket intressant match, speciellt i år.

De tre senaste finalerna har sänts på TV12, senast förra året med en hel timmas försnack (inklusive reklam i och för sig)... men i kväll blir det tråkigt nog inget. TV12 sänder istället Rolandz sommaryra och Harry Potter and the Chamber of Secrets. Suck.

Ingen Zlatan, ingen sändning.

4-1 nu till PSG. Båda lagen verkar ställa upp med bra lag, dock ingen Falco i Monaco.

Cavani 2 mål, Di Maria 1 mål och två assist, Draxler ett mål och en assist, Verratti en assist.
Säker vinst för PSG sett till resultatet. Men i ligan är det tveksamt om de går om. Inbördes möte har väl Monaco oc även målskillnad. Det betyder att PSG måste ta in 4 poäng på 8 matcher samtidigt som att de har tuffare schema och lagen kommer inte spela mot varandra.
Fiasko för PSG utan ligavinst.
Citera
2017-04-01, 23:45
Medlem
schlafhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Ingen Zlatan, ingen sändning.

4-1 nu till PSG. Båda lagen verkar ställa upp med bra lag, dock ingen Falco i Monaco.

Cavani 2 mål, Di Maria 1 mål och två assist, Draxler ett mål och en assist, Verratti en assist.
Säker vinst för PSG sett till resultatet. Men i ligan är det tveksamt om de går om. Inbördes möte har väl Monaco oc även målskillnad. Det betyder att PSG måste ta in 4 poäng på 8 matcher samtidigt som att de har tuffare schema och lagen kommer inte spela mot varandra.
Fiasko för PSG utan ligavinst.
Ja, jag var inne på det. Klart sevärd match även om Ibrahimović inte står på plan. Underkänt till svensk TV.

Falcao skadad och Fabinho var ett annat tungt avbräck som tyvärr var avstängd.

Säker vinst, nja. Inte riktigt. Visst, siffrorna säger väl sitt men effektiviteten var mycket bra för PSG i kväll medan den tröt en del för ASM, annars ingen jätteskillnad i min mening. Vidare tyckte jag det var beklämmande att se Di María bl. a. falla så lätt gång på gång. Väl mycket skådespel från parisarna.

Nej, det är inget fiasko om PSG skulle missa titeln. Snacka om att vattna ur innebörden av fiasko. När PSG tappade sin ledning med 4-0 mot Barça, då bevittnade vi ett fiasko (förvisso med en del domarhjälp men det ska ändå inte vara möjligt). Att de skulle missa ligan just den här säsongen är däremot inte ett fiasko. Monaco har presterat på mycket hög nivå säsongen igenom och det är inte för inte som de leder ligan. Med tanke på det återstående schemat, målskillnaden, matcherna inbördes samt revanschlustan efter kvällens match har jag svårt att se ASM sjabbla bort ligatiteln.
Citera
2017-04-15, 22:43
Medlem
anteri17s avatar
Falcao skjuter först en frispark i ribban; returen sätts i mål. Med tio minuter kvar hänger han en annan frispark i målvaktens kryss. Otroligt. Dessa mål kan mycket väl ge titeln till Monaco. 3,5 poäng upp med 6 matcher kvar. PSG har såväl Nice som Etienne på bortaplan...
Citera
2017-04-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Falcao skjuter först en frispark i ribban; returen sätts i mål. Med tio minuter kvar hänger han en annan frispark i målvaktens kryss. Otroligt. Dessa mål kan mycket väl ge titeln till Monaco. 3,5 poäng upp med 6 matcher kvar. PSG har såväl Nice som Etienne på bortaplan...

Är Falcao fortfarande lika bra? Han försvann ju några år efter att ha tvingats gå till Monaco och sen fått benbrott och sen aldrig riktigt lyckats i PL.
Han snittar ju ungefär 1 mål per match i Frankrike nu.
Citera
2017-04-16, 19:28
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Fantastisk spänning väntar här i slutet av säsongen. Monaco har varit roliga att följa, svår bortamatch i nästa omgång mot Lyon dock. Övriga matcher bör man vinna. Helt otroligt att de lär hamna på över 100 mål gjorda till slut.
Citera
2017-04-18, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Fantastisk spänning väntar här i slutet av säsongen. Monaco har varit roliga att följa, svår bortamatch i nästa omgång mot Lyon dock. Övriga matcher bör man vinna. Helt otroligt att de lär hamna på över 100 mål gjorda till slut.

Och där tappade PSG ligan... trodde jag. Metz gör 2-2 i 88:e men PSG gör 3-2 i 93:e. Matuidi räddar PSG, sitt andra mål för dagen.
Cavani gjorde sitt 30:e.

Lyon - Monaco i helgen, Monaco kan tappa poäng då! Men de leder även vid förlust. Måste tappa poäng i 2 matcher.
Citera
2017-04-18, 20:28
Medlem
Citat:
Och där tappade PSG ligan... trodde jag. Metz gör 2-2 i 88:e men PSG gör 3-2 i 93:e. Matuidi räddar PSG, sitt andra mål för dagen.

Lyon - Monaco i helgen, Monaco kan tappa poäng då! Men de leder även vid förlust. Måste tappa poäng i 2 matcher.

Tror absolut att Monaco tappar poäng i två matcher, men tror samtidigt inte att PSG går rent heller. Mycket möjligt att parisarna tar hem det och att dagens sena mål blir direkt avgörande.

85% bollinnehav för PSG i första halvlek för övrigt.
Citera
2017-04-18, 20:44
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso

Det lär de säkert göra. De kan nog slå PSG:s 102 mål från förra säsongen.

Citat:

Lutar nog ändå åt PSG till slut om man kollar spelschemat. Men det kommer som sagt bli stenhårt.
Citera
2017-04-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Det lär de säkert göra. De kan nog slå PSG:s 102 mål från förra säsongen.

Lutar nog ändå åt PSG till slut om man kollar spelschemat. Men det kommer som sagt bli stenhårt.

Nja, kollar man spelschemat så har PSG Nice och St Etienne borta. Monaco har Lyon borta men kan torska den och ändå vinna.
Pressen ligger på PSG.
Citera
2017-04-18, 20:53
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Nja, kollar man spelschemat så har PSG Nice och St Etienne borta. Monaco har Lyon borta men kan torska den och ändå vinna.
Pressen ligger på PSG.

Visst fan, du har rätt. Jag läste fel och trodde PSG hade Nice hemma.
Citera
2017-04-19, 01:04
Medlem
Cavani, vill han inte spela i en större klubb? Skulle Juventus passa?

Kändes som PSG hade CL på G i år men sen 6-1 förlust... känns som luften gick ur projektet lite.

Real, Bayern och Barca platsar han inte i.

Atletico förresten, passar kan inte perfekt där? Rätt jobba för laget mentalitet samt erbjuder rätt utmaning.
Nu har han hunnit bli 30 dock och har slängt bort sina bästa år i PSG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in