2011-08-29, 12:57
Medlem
FabioAugustos avatar
Aliadiere gjorde en väldigt bra match med tanke på att det var hans första A-lagsstart sedan maj 2010. Spelade smart och gjorde vad han kunde på bollarna han fick att jobba med. Fixade även frisparken som ledde till 1-1. Ingen fantastisk match, men imponerande nog för att hamna i elvan.

Caen tappade ju El Arabi och har anfallsbrist. Frau skadad, bland annat. I matchen mot Rennes bestod deras anfallspar av 16-åriga Niang och 23-åriga Farj som spelade mittfältare i tredjeligan ifjol. Niang gjorde dessutom tre mål på åtta matcher förra säsongen, men det är Caens fel att dom förlitar sig för mycket på honom det här året. De borde värvat minst en anfallare till.

Tackar!
Citera
2011-08-31, 21:30
Medlem
FabioAugustos avatar
Nice första seger för året! 2-1 mot Toulouse borta i cupen. Mål av Mounier och Civelli.

Men vem i helvete lägger cupmatcher mitt under landslagsuppehåll? Skitsmart, verkligen. Nu drabbade inte det Nice så mycket då dom inte har så många landslagsmän, men vafan.

Nice har också värvat Guié Guié. Jag trodde att Djalo skulle vara klar också, men så var det tydligen inte... En genomgång av Ligue 1-lagens agerande under transferfönstret kommer nog typ... imorgon eller fredag.
Citera
2011-08-31, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Men vem i helvete lägger cupmatcher mitt under landslagsuppehåll? Skitsmart, verkligen. Nu drabbade inte det Nice så mycket då dom inte har så många landslagsmän, men vafan.
Hur många från franska ligan är egentligen uttagna i landslaget ?
Håller med dig för övrigt, otroligt korkat gjort.
Citera
2011-08-31, 22:42
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laas
Hur många från franska ligan är egentligen uttagna i landslaget ?
Håller med dig för övrigt, otroligt korkat gjort.
Kan sägas att de är de klubbarna i Ligue 1 som inte spelar ute i Europa som går in i den här omgången, de som spelar i Europa går in i nästa omgång och det handlar om Ligacupen.

Så den enda klubben som hade en fransk landslagsman borta var Bordeaux (Carrasso). Däremot är det ju landslagsspelare för andra länder också. ASSE och Bordeaux mötte varandra idag - ASSE hade bara fem spelare på bänken och tvingades ha med 5-6 juniorer i truppen. Bordeaux fick även dom bara ihop en bänk på fem personer och hade med ett par juniorer.
Citera
2011-09-01, 22:50
Medlem
FabioAugustos avatar
Betyg på klubbarnas agerande på transfermarknaden
1) Skandal
2) Dåligt
3) Helt OK
4) Bra
5) Mycket imponerande
6) Sanslöst underbart

Observera: Rätt personlig värderingar kring spelarna. Tryck på lagnamnet för övergångarna. Rätt ologisk ordning av klubbarna märker jag nu, men äh.

Ajaccio 4
Den enda egentliga spelarförlusten var Riviére, en riktig gamling som petade en ett dussin mål förra säsongen, men han ville man dumpa. Värvningarna har varit billiga, man har inte haft några större summor att jobba med. Man har hämtat in en del spelare med rutin från både Ligue 1 och Ligue 2, tillsammans med de tänkta stjärnorna Sammaritano och Ochoa. Får en fyra i betyg; det hade behövts mer, men Ochoa är en riktigt tokig värvning för en sådan här klubb. Vad gör han där?!

Montpellier 3
Ett helt förväntat agerande från Girards sida. Spahic ville lämna, han fick lämna. In med en nästan identisk ersättare i Hilton, och man behövde verkligen en vänsterback och då var Bedimo från nedflytade Lens ett helt logiskt val. Detta tillsammans med att man tappat några truppspelare och ersatt med juniorer är helt i linje Montpelliers väg att jobba. En nästan för lugn sommar, Montpellier hade utan tvekan kunnat köra på hårdare, det kan verkligen inte vara någon pengabrist i klubben.

Nancy 2
Ny tränare i Fernandez och han vill bygga upp ett helt eget lag. Jag är däremot inte ett dugg imponerad av hans försäljningar. Många väldigt duktiga fotbollsspelare som lämnat utan att man fått något stort flöde pengar att röra sig med, å andra sidan får man väl ändå ge klubben lite krädd för att ha hämtat några bra spelare rätt billigt. Jag gillar framförallt värvningarna av Sané, Karaboué och Moukandjo, men tappen av Hadji, Chretein, Bracigliano, Ferét, N'Diaye och framförallt Vahirua är sorliga. Fyra i betyg för värningarna, etta i betyg för försäljningarna. Hjärtat säger en tvåa sammanlagt.

Nice 3
Roy skärde ned bisarrt mycket på att släppa iväg högavlönade löner, men i ärlighetens namn tappade han de flesta av spelarna genom att inte erbjuda dom något nytt kontrakt. Värvningsmässigt fick man inte alls de spelarna man ville ha. Man hämtade nog in rätt mängd spelare, men det hade varit bättre att värva ett par spelare färre och istället satsat lite mer på kvalitet. Man är inte så mycket starkare än under fjolåret. Buu!

Paris SG 1
Slaskhoror.

Rennes 4
Svårbedömt. Alltid jobbigt att tappa två duktiga spelare som Douchez och Marveaux på free transfer, men de övriga försäljningarna är inte mycket att orda om. Bra spelare definitivt, men inga viktiga spelare. Costil och Hadji kom jävligt billigt, men det är två bra spelare som fyller den funktion som behövs. Mavinga var nog tyvärr en budgetlösning på vänsterbacken, Ferét är inköpt för att få in lite mer kreativt tänkade i laget och Pitroipa var född till att vara Rennesspelare. Riktigt bra jobbat, med undantag för kontraktsfrågan. Någon mer positiv grej under fönstret och en femma hade varit givet.

ASSE 3
Här har vi en klubb som gått plus närmare €20 miljoner under detta fönstret. Jag vet inte riktigt om jag tycker lagbygget är så pass mycket starkare att det täcker upp för de enorma kvalitetstappen man gjort när man sålt Matuidi och Payet. Samtidigt är det aldrig roligt när ett lag värvar in en hustrumisshandlare som Kitambala. Starkare defensiv i år, men man sätter väldigt stor tillit på att ett par av värvningarna ska vara bättre än man tror, alternativt att Sako och Aubameyang ska växa ut till toppspelare i ligan. En svag trea. Bättre kan man.

Sochaux 4
Till slut så tappade man "bara" Maurice-Belay och Brown, vilket får ses som klart godkänt efter förra säsongen toppkänning. Martin, Maiga, Anin och Boudebouz hade också likagärna kunnat lämna, men Sochaux får en ärlig chans att försöka haka sig på i toppen tack vare brist på intresserade klubbar som var villiga att lägga vad Sochaux begärde för ovan nämnda spelare. Värvningsmässigt? Corchia en bra Ligue 1-ytterback, Roudet en fullt duglig truppspelare, Camara en talang som väntar på sitt genombrott och Mouyokolo har visat att han håller bra nivå när allt stämmer. Man får väl även räkna in Sloan Privat som öste in mål när han var utlånad till Ligue 2 ifjol. Sunda värvningar, få spelarförluster. En fyra känns som det enda logiska.

Toulouse 2
Abdennour, Ninkov och Bulut är spelare som gör min kuk slak, Riviére är en skön anfallare men han skulle stannat i ASSE då han var ASSE rakt igenom. Alltså; dåligt agera på värvingsfronten. Tappet av Cetto är skittungt, medan fjolårets förstemålvakt Valverde ersatts perfekt av den egna produkten Ahamada. Man har en väldigt, väldigt tunn trupp och jag ger dom bara en tvåa. Inte nära en etta, men långt ifrån en trea.

Marseille 3
Värvningen att Djimi Traoré borde ge en nolla i betyg, men å andra sidan släppte man en annan råsopa, Cissé, så det går väl nästan jämnt ut. Värvningarna fick man nog billigare än vad man någonsin kunnat föreställa sig, men att tappa Heinze och Taiwo utan att få en enda penny i ersättning är riktigt dåligt. Annars inga märkvärdiga försäljningar. Hade behövts en anfallare för att jag skulle ge en fyra eller femma, nu balanseras det mellan tre och fyra.
Citera
2011-09-01, 23:23
Medlem
FabioAugustos avatar
Betyg på klubbarnas agerande på transfermarknaden
1) Skandal
2) Dåligt
3) Helt OK
4) Bra
5) Mycket imponerande
6) Sanslöst underbart

Observera: Rätt personlig värderingar kring spelarna. Tryck på lagnamnet för övergångarna. Rätt ologisk ordning av klubbarna märker jag nu, men äh.

Lyon 4
Sprattlade till på slutet med tre profilfattiga (för att vara Lyon) värvningar, men det var billiga, bra spelare. Svagt att inte få mer för Pjanic och man borde kanske spänt musklerna med någon ny klasslirare, men han skulle nog behövt blomma ut lite mer för det. Han har som alla andra bosnier fått en snyting överskattning, så det kanske är jag som är lurad där. Ser helt okej ut. Får en fyra för ambitionerna att skära ned på kostnaderna rejält.

Auxerre 1
Alltså, vafan? Édouard Cissé? På riktigt? Han tillsammans med tre Ligue 2-spelare ska alltså ersätta Pedretti, Mignot, Jelen, Sammaritano, Quercia och Birsa? Underliga värvningar, sjukt tunga tapp. Och man fick bara in tre miljoner från försäljningar! Ligans stora förlorare under detta fönstret. Ny tränare också, kan bli jobbigt om Alain Traoré går sönder.

Bordeaux 3
Har numera Gillot på tränarposten och klarar man av hans lite underliga attityd så är det en bra tränare. Bordeaux verkar rätt fattiga och har bara hämtat in de bägge gratisspelarna N'Guemo och Maurice-Belay, men det handlar om två bra Ligue 1-spelare. Hade utan tvekant behövt en ny anfallare, och kanske även en ny back, men Gillot får nöja sig med detta. Det känns som att dom gjort vad dom kunnat.

Brest 3
Helt sinnessjukt svårtippat. Nu ska vi se här; man fick behålla varenda startspelare, och har både breddat och spetsat truppen, men jag har ingen som helst aning om vilken klass värvningarna håller. Det enda jag vet är att Cappone är en duglig reservmålvakt och Makonda lär spela i Ligue 1 ett tiotal år om han vill, men resten? Ger en trea i betyg då jag inte vet hur jag ska kunna betygsätta värvningarna.

Caen 3
Man började bra; hämtade in Vandam och Frau och Bulot och grejer, men tappade stjärnan El Arabi (det var väntat). Men... det skulle väl ändå in något mer? Tydligen icke. Istället skeppade man iväg riktigt lovande spelare som Moulin, Marcq, van La Parra och Yatabaré under de sista dagarna utan att någon ny kom in. Gillas icke. Även ett klart minus att det bara kom in en anfallare, trots att det var anfallsbrist redan innan El Arabi lämnade.

Dijon 5
Ah, my darlings. In med både talang, klass, rutin, bredd och såväl nya som gamla spelare. Och två målskyttar! Tappet av Ribas var riktigt jävla tungt innan säsongen startade, men nu är man som ett helt nytt lag. Visserligen har man satsat rätt stora summor på att stanna kvar, men det har det helt klart varit värt.

Évian 4
Évian har pratat mycket om att det här är ett långtidsprojekt, att man inte vill hamna i samma sits som Arles-Avignon gjorde ifjol. Därför känns det rätt logiskt att man satsar på rutin för att stanna kvar, men utan det ska gå till någon sjuklig gräns som att man börjar hämta in massa Kaba Diawaras likt Arles-Avignon gjorde. Rätt tråkiga värvningar, dock.

Jerome Leroy är alltid Jerome Leroy. Han höjer betyget.

Lille 4
Har tappat Cabaye, Gervinho och Rami - men ser ändå nästan starkare ut än under fjolåret. Ett väldigt gott betyg! Jag har lite för dålig koll på deras 18-19-20-21-åringar för att säga om truppen borde breddats mer inför CL, och därför blir betyget inte högre.

Lorient 3
Gourcuff har under en längre tid slagits med ögonbindel och smörkniv mot stora elaka klubbar som velat ha Gameiro och den här sommaren förlorade han. Gameiro och Amalfitano var liksom hela Lorients offensiv. Nu satsar man Genoastyle på jävligt många alternativ för att försöka hitta rätt. Ytterbackspositionerna är också förstärkta, annars är laget typ intakt.

Valenciennes 3
Hur in i helvete ska jag kunna betygsätta ett lag som inte gjort ett piss i sommar utan hoppats på att en ny tränare och arenaeffekten ska utveckla laget? Ut med en ordinarie mittback, in med en ny. Det är verkligen allt. Den nya mittbacken har jag ingen som helst koll på. Aaaaaaarghhh! Avgå.
Citera
2011-09-01, 23:24
Medlem
FabioAugustos avatar
Galet många treor och fyror ser jag nu. Kanske borde gett både Lille och Rennes en femma, och Caen en tvåa.
Citera
2011-09-02, 15:12
Medlem
FabioAugustos avatar
Från cupen i förrgår, Big Mama Diallo (inte den Big Mama, dock): http://www.101greatgoals.com/videodisplay/golazo!-mamadou-diallo-sedan-nantes-15352105/

Även Mouniers mål var helt okej: http://www.101greatgoals.com/videodisplay/golazo!-anthony-mounier-nice-toulouse-15352112/

Även Tremoulinas självmål var... något udda: http://www.101greatgoals.com/videodisplay/saintetienne-bordeaux-15351492/
Citera
2011-09-03, 13:45
Medlem
FabioAugustos avatar
Ahfan, Malbranques son har fått cancer, det är därför han slutar. Det ryktades om att han bara kände att han gjort fel klubbval när han gick till ASSE, men det var ju betydligt svårare än så.

Annars? Gignac och Deschamps drar inte åt samma håll i Marseille om man uttrycker det milt, Yannick Djalo är "klar" för Nice men papperna skickades in lite för sent och FIFA avgör hur det blir i det fallet och Caen har anställt en ny sportchef; Alain Caveglia. Mest känd för att han varit Lyons store målskytt innan de där sju säsongerna och för att ha filmat till sig en avgörande straff i cupen 2000. Hur han är som sportchef har jag ingen koll på. Har tydligen jobbat som agent de senaste åren.

Och då gör vi en snygg tv-liknande "på tal om" och går in på Pastore. Pastores agent Simonian har tydligen krävt en för stor del av Pastores övergångssumma. Helt galet; summorna det pratas om är €12,5 miljoner. För att ha gjort några dagars jobb! Avgå alla agenter.

Frankrikes landslag gjorde knappast någon strålande insats igår, framförallt fick mittbacksparet Abidal och framförallt Kaboul mycket skit, men spelet såg inte så förbaskat bra ut det heller. Man räddades av Lloris, Benzemas målform och M'Vila. Arsenal tjänar ingenting på att vänta med en M'Vila-affär, han blir bara dyrare för var dag som går. Snart kommer bara City ha råd med honom. 2-1 mot Albanien, godkänt men inte mer.
Citera
2011-09-03, 16:38
Medlem
FabioAugustos avatar
Så, ska försöka reda ut lite av den här Burkina Faso-trenden i Ligue 1 just nu.

Den ena änden på tråden blir ju själva fotbollen i Burkina Faso, som är svår att förklara med bara en kort sammanfattning, men jag ska göra ett försök. Det är ett av Afrikas fattigaste länder vi snackar om, ett land som väldigt få egentligen bryr sig om. Den enda konkreta grejen jag någonsin stött på med Burkina Faso är att jag hade ett sånt där fadderbarn där. Annars; njä. 15 miljoner invånare, och flertalet inom fotbollen verksamma människor har öppet gått ut och sagt att "99,99% av dom ljuger om sina åldrar". Man ska sällan ta en sidas parti i ett land som Burkina Faso där mediafolket knappast är tränade i att hålla en balanserad bild av verkligheten utan skriver det som gagnar en själv, men faktum är nog att det har funnits en viss grad av lögnaktighet när det kommer till åldern på spelare från Bukina Fasos pass. Man har presterat bra på ungdomslandslagnivå (man vann Afrikas U-17 mästerskap tidigare i år, man kom trea i U-17 VM år 2001 där Madi Panandétiguiri (signades direkt av Bordeaux) och Wilfried Sanou (gick "bara" till Österrike) var de stora joxarna, och under U-20 VM år 2003 gick man till åttondelsfinal.), men på A-landslagsnivå har man aldrig nått ett VM-slutspel och med undantag för fjärdeplatsen i Afrikanska Mästerskapen på hemmaplan år 1998 (då tränaren var den vita häxdoktorn Philippe Troussier) har man aldrig tagit sig förbi gruppspelet i samma mästerskap.

Men landslaget, det gillar folket. Mycket folk på matcherna, till skillnad från ligan som har haft både en och två och tre skandaler genom åren. Eller fler än så, egentligen. När det såg ut som att man hade fått hyfsad struktur på det hela efter Afrikanska Mästerskapet år 1998 blev det kaos igen. Tobaksindustrin hade pumpat in pengar som gjort att ligan kunde hålla sig levande, men sedan förbjöds dom att sponsra och vips så var man tillbaka typ tjugo år i tiden igen. Man har även haft en enorm dominans från de två stora städerna, så pass stor att man bestämt att de bara får vara max fem lag från Ouagadougou och max tre lag från Bobo-Dioulasso i högstaligan. Sedan har vi några andra skandaler; klubbar som fått straff för att de gett ut falska pass till sina spelare, matcher som avbrutits med tårgas, fotbollsförbundet som i princip gått i konkurs och grejer och sånt.

Det är ingen som liksom vill ta tag i det. Folket på matcherna blir färre och färre, löneutbetalningarna kommer alltmer sällan och även kvaliten på matcherna sjunker i och med att de bästa europeiska klubbarna tar spelarna innan de utvecklats klart i landet. Nu står man dessutom utan ett damlandslag. Förbundskaptenen Paulo Duarte (en ung portugis, tränade Le Mans ett tag utan framgång) fick dessutom svidande kritik så sent som för ett par veckor sedan när han mönstrade ett "för dåligt lag" mot Bafana Bafana, det var iallafall folket och medias bild på det hela. Namibia anmälde även Burkina Faso för att ha spelat med två ogiltliga spelare i deras möte tidigare i år, men jag har inte hört något mer efter det.

Kort och gott; ett visst uppsving i fotbollen i Burkina Faso efter Afrikanska Mästerskapet år 1998, men det är en fotbollsnation som inte håller samman och som stundtals beter sig väldigt egoistisk.

Men nu ska jag hålla käften om det. Det har alltid funnits lite ströspelare från Burkina Faso ute i Europa. Habib Bamogo drog en jättelön i Nice, Aristide Bancé var en av Mainzs bästa spelare innan han valde pengarna i Arabländerna, Moussa Ouattara har varit ordinarie i Kaiserslautern och så vidare. Rosenborg hade även två lirare förut; Yssouf Koné och Abdou Razack Traoré, men de spelar i Vålerenga respektive Lechia Gdańsk just nu. Xavier (en av spelarna det bråkas om i Namibiahärvan) spelar nu i Terek Grozny och Lacina Traore (kommer ni ihåg? Tvåmetersbjässen på topp i Cluj) är numera också i Ryssland.

Men det är ju det här med spelarna i Ligue 1, som alla (utom Lossémy Karaboué) har en sak gemensamt; de flyttade till Europa först när de var mellan 16 och 18 år gamla. Lossémy Karaboué är född i Frankrike i likhet med många andra afrikanska landslagsspelare, men Burkina Faso är alltså lite av ett undantag. Jag har inga siffror på detta, men det verkar som att det är rätt få som invandrat till Frankrike från Burkina Faso rent allmänt.

Det här visar också hur jävla bred de europeiska klubbarnas scouting numera är. ASSE har till och med en egen klubb i Burkina Faso som gett dom Germain Sanou, 19 år men redan A-landslagsmålvakt. Det är dock framförallt följande Burkina Faso-lirare i Ligue 1 som drar rubriker just nu:

Bakary Koné (Lyon). Icke att förväxla med den lille ivorianska anfallare som stavar sitt förnamn Bakari, utan det här är ett Lyonfynd. Spelade förra säsongen i motsvarande tredjedivisionen, för ett par veckor sedan fixade han Lyon till CL när han tryckte in 1-1 mot Rubin Kazan på bortaplan. Hyggligt stort scenskifte. Tog en ordinarie plats i en toppklubb i Burkina Faso som 17-åring innan han kom till Frankrike och är verkligen en fysisk mumsbit. Kallas för Général Koné.

Charles Kaboré (Marseille). Han känner många igen; han har varit en duktig spelare för Marseille i några år nu. Inte på något sätt en oumbärlig spelare, men kliver in och gör jobbet samtidigt som han fortfarande klassas som väldigt lovande. Fostrad i en av Burkina Fasos finaste akademier och tog därefter steget till en mindre fransk klubb innan Marseille hörde av sig. Får han sitt definitiva genombrott det här året?

Jonathan Pitroipa (Rennes). Kom till Freiburg på rekommendation av landsmannen Wilfried Sanou, och de två är liknande spelartyper; sinnessjukt snabba offensiva kreationer. Det tog ett par år innan Pitroipa slog igenom; det krävdes att han skulle återhämta sig efter en svår sjukdom, samtidigt som Freiburg var nere i 2. Bundesliga och vände. Efter det ville alla ha honom, men det blev tre rätt misslyckade år i Hamburg innan Rennes hörde av sig i somras, och hittills är han kanske den hetaste kandidaten till "årets värvning i Ligue 1". Driver en akademi i Burkina Faso; http://kada-school.com/

Lossémy Karaboué (Nancy). Han är född och uppväxt i Frankrike och har även representerat dom på ungdomslandslagsnivå, men har föräldrar från Burkina Faso. Spelade länge i Lyon, men slog sig aldrig in i A-laget utan drog vidare till Sedan, där han fick utvecklas i lugn och ro och bli lite av en Pitriopatyp på kanten. Har varit Nancys bästa spelare såhär långt, trots att han kom nu i somras och fortfarande inte är riktigt inspelad i klubben.

Alain Traoré (Auxerre). Uppväxt i samma utvecklingscenter som Pitroipa och Sanou, Planéte Champion. Gjorde ett fint U-17 VM år 2005 och det var där som Auxerres chefsscout Daniel Volland hittade honom. Auxerre var inte ensamma om att vilja ha honom; Sir Alex kämpade hårt för att få Traoré, Traoré var och provspelade i United i nästan en månad och han själv har berättat att han troligen hade skrivit på för United om inte hans mamma hade sagt åt honom att gå till Auxerre istället. Auxerre kunde ge fler garantier då de engelska arbetstillståndsreglerna antagligen hade gjort att Traoré fått lånas ut till Belgien i några år.

Han har tagit det lugnt och gått den långa vägen i Auxerre; ungdomsfotboll följt av reservlagsfotboll följt av utlåning (till Brest) följt av en långsam intergrering i Auxerres A-lag, och nu är han ligans bästa spelare såhär långt. Han har en fantastisk vänsterfot, men är egentligen en rätt komplett spelare. Han har till och med spelat defensiv mittfältare några gånger, så han har kvalitéer både framåt och bakåt. Det har bara varit en tidsfråga innan han skulle slå igenom på allvar och nu när halva startelvan lämnade Auxerre i somras var det en perfekt tidpunkt för Alain Traoré att finna jämnheten i sitt spel som han tidigare saknat. Det verkar dessutom vara en person med fötterna på jorden, han har pratat mycket gott om Auxerre, om hur han vill hjälpa Burkina Fasos människor och att han absolut inte vill flytta på sig än utan utvecklas vidare.

Hans bror Bertrand spelar numera i Chelsea, efter att som 14-åring spelat U-17 VM för Burkina Faso. Även han tillhörde tidigare Auxerre.

Med undantag för Pitrioipa (1986) är samtliga födda år 1988.

Jag kan även tillägga att jag tänkte lägga in lite youtubeklipp, men struntade i det. Alain Traoré kan annars vara värd att kolla in där.
Senast redigerad av FabioAugusto 2011-09-03 kl. 16:42.
Citera
2011-09-07, 16:18
Medlem
En sen genomgång av Lyons trupphantering inför och under den här säsongen.

Ut: Toulalan/Delgado/Pjanic/Diakhate (slut på lån)/Hartock.

In: Fofana/Dabo/Mensah (tillbaka från Sunderland)/Koné/Umtiti (uppflyttad från Lyon B)/Tafer (tillbaka från Toulouse)/Lopes (uppflyttad från Lyon B)/Bakary/Fontaine (uppflyttad från Lyon B).

Kommentar:

Diakhate ut/Bakary in är en förstärkning, Toulalan ut/Fofana in är en försvagning, Hartock ut/Lopes in är en försvagning.

Mensah/Umtiti/Fontaine/Dabo ger truppen fler backalternativ, Sidy Koné/Tafer ger truppen mer bredd på mittfältet/i anfallet.

Lyon släpper ifrån sig Delgado/Pjanic som är två bra offensiva spelare, därmed så fördelas det offensiva ansvaret på färre spelare än under förra säsongen. Det kan få spelarna att växa eller så kan det bli ett väldigt tungt lass att bära för spelare som Lisandro, Gomis, Briand och Bastos.
Citera
2011-09-10, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Så, ska försöka reda ut lite av den här Burkina Faso-trenden i Ligue 1 just nu.

Den ena änden på tråden blir ju själva fotbollen i Burkina Faso, som är svår att förklara med bara en kort sammanfattning, men jag ska göra ett försök. Det är ett av Afrikas fattigaste länder vi snackar om, ett land som väldigt få egentligen bryr sig om. Den enda konkreta grejen jag någonsin stött på med Burkina Faso är att jag hade ett sånt där fadderbarn där. Annars; njä. 15 miljoner invånare, och flertalet inom fotbollen verksamma människor har öppet gått ut och sagt att "99,99% av dom ljuger om sina åldrar". Man ska sällan ta en sidas parti i ett land som Burkina Faso där mediafolket knappast är tränade i att hålla en balanserad bild av verkligheten utan skriver det som gagnar en själv, men faktum är nog att det har funnits en viss grad av lögnaktighet när det kommer till åldern på spelare från Bukina Fasos pass. Man har presterat bra på ungdomslandslagnivå (man vann Afrikas U-17 mästerskap tidigare i år, man kom trea i U-17 VM år 2001 där Madi Panandétiguiri (signades direkt av Bordeaux) och Wilfried Sanou (gick "bara" till Österrike) var de stora joxarna, och under U-20 VM år 2003 gick man till åttondelsfinal.), men på A-landslagsnivå har man aldrig nått ett VM-slutspel och med undantag för fjärdeplatsen i Afrikanska Mästerskapen på hemmaplan år 1998 (då tränaren var den vita häxdoktorn Philippe Troussier) har man aldrig tagit sig förbi gruppspelet i samma mästerskap.

Men landslaget, det gillar folket. Mycket folk på matcherna, till skillnad från ligan som har haft både en och två och tre skandaler genom åren. Eller fler än så, egentligen. När det såg ut som att man hade fått hyfsad struktur på det hela efter Afrikanska Mästerskapet år 1998 blev det kaos igen. Tobaksindustrin hade pumpat in pengar som gjort att ligan kunde hålla sig levande, men sedan förbjöds dom att sponsra och vips så var man tillbaka typ tjugo år i tiden igen. Man har även haft en enorm dominans från de två stora städerna, så pass stor att man bestämt att de bara får vara max fem lag från Ouagadougou och max tre lag från Bobo-Dioulasso i högstaligan. Sedan har vi några andra skandaler; klubbar som fått straff för att de gett ut falska pass till sina spelare, matcher som avbrutits med tårgas, fotbollsförbundet som i princip gått i konkurs och grejer och sånt.

Det är ingen som liksom vill ta tag i det. Folket på matcherna blir färre och färre, löneutbetalningarna kommer alltmer sällan och även kvaliten på matcherna sjunker i och med att de bästa europeiska klubbarna tar spelarna innan de utvecklats klart i landet. Nu står man dessutom utan ett damlandslag. Förbundskaptenen Paulo Duarte (en ung portugis, tränade Le Mans ett tag utan framgång) fick dessutom svidande kritik så sent som för ett par veckor sedan när han mönstrade ett "för dåligt lag" mot Bafana Bafana, det var iallafall folket och medias bild på det hela. Namibia anmälde även Burkina Faso för att ha spelat med två ogiltliga spelare i deras möte tidigare i år, men jag har inte hört något mer efter det.

Kort och gott; ett visst uppsving i fotbollen i Burkina Faso efter Afrikanska Mästerskapet år 1998, men det är en fotbollsnation som inte håller samman och som stundtals beter sig väldigt egoistisk.

Men nu ska jag hålla käften om det. Det har alltid funnits lite ströspelare från Burkina Faso ute i Europa. Habib Bamogo drog en jättelön i Nice, Aristide Bancé var en av Mainzs bästa spelare innan han valde pengarna i Arabländerna, Moussa Ouattara har varit ordinarie i Kaiserslautern och så vidare. Rosenborg hade även två lirare förut; Yssouf Koné och Abdou Razack Traoré, men de spelar i Vålerenga respektive Lechia Gdańsk just nu. Xavier (en av spelarna det bråkas om i Namibiahärvan) spelar nu i Terek Grozny och Lacina Traore (kommer ni ihåg? Tvåmetersbjässen på topp i Cluj) är numera också i Ryssland.

Men det är ju det här med spelarna i Ligue 1, som alla (utom Lossémy Karaboué) har en sak gemensamt; de flyttade till Europa först när de var mellan 16 och 18 år gamla. Lossémy Karaboué är född i Frankrike i likhet med många andra afrikanska landslagsspelare, men Burkina Faso är alltså lite av ett undantag. Jag har inga siffror på detta, men det verkar som att det är rätt få som invandrat till Frankrike från Burkina Faso rent allmänt.

Det här visar också hur jävla bred de europeiska klubbarnas scouting numera är. ASSE har till och med en egen klubb i Burkina Faso som gett dom Germain Sanou, 19 år men redan A-landslagsmålvakt. Det är dock framförallt följande Burkina Faso-lirare i Ligue 1 som drar rubriker just nu:

Bakary Koné (Lyon). Icke att förväxla med den lille ivorianska anfallare som stavar sitt förnamn Bakari, utan det här är ett Lyonfynd. Spelade förra säsongen i motsvarande tredjedivisionen, för ett par veckor sedan fixade han Lyon till CL när han tryckte in 1-1 mot Rubin Kazan på bortaplan. Hyggligt stort scenskifte. Tog en ordinarie plats i en toppklubb i Burkina Faso som 17-åring innan han kom till Frankrike och är verkligen en fysisk mumsbit. Kallas för Général Koné.

Charles Kaboré (Marseille). Han känner många igen; han har varit en duktig spelare för Marseille i några år nu. Inte på något sätt en oumbärlig spelare, men kliver in och gör jobbet samtidigt som han fortfarande klassas som väldigt lovande. Fostrad i en av Burkina Fasos finaste akademier och tog därefter steget till en mindre fransk klubb innan Marseille hörde av sig. Får han sitt definitiva genombrott det här året?

Jonathan Pitroipa (Rennes). Kom till Freiburg på rekommendation av landsmannen Wilfried Sanou, och de två är liknande spelartyper; sinnessjukt snabba offensiva kreationer. Det tog ett par år innan Pitroipa slog igenom; det krävdes att han skulle återhämta sig efter en svår sjukdom, samtidigt som Freiburg var nere i 2. Bundesliga och vände. Efter det ville alla ha honom, men det blev tre rätt misslyckade år i Hamburg innan Rennes hörde av sig i somras, och hittills är han kanske den hetaste kandidaten till "årets värvning i Ligue 1". Driver en akademi i Burkina Faso; http://kada-school.com/

Lossémy Karaboué (Nancy). Han är född och uppväxt i Frankrike och har även representerat dom på ungdomslandslagsnivå, men har föräldrar från Burkina Faso. Spelade länge i Lyon, men slog sig aldrig in i A-laget utan drog vidare till Sedan, där han fick utvecklas i lugn och ro och bli lite av en Pitriopatyp på kanten. Har varit Nancys bästa spelare såhär långt, trots att han kom nu i somras och fortfarande inte är riktigt inspelad i klubben.

Alain Traoré (Auxerre). Uppväxt i samma utvecklingscenter som Pitroipa och Sanou, Planéte Champion. Gjorde ett fint U-17 VM år 2005 och det var där som Auxerres chefsscout Daniel Volland hittade honom. Auxerre var inte ensamma om att vilja ha honom; Sir Alex kämpade hårt för att få Traoré, Traoré var och provspelade i United i nästan en månad och han själv har berättat att han troligen hade skrivit på för United om inte hans mamma hade sagt åt honom att gå till Auxerre istället. Auxerre kunde ge fler garantier då de engelska arbetstillståndsreglerna antagligen hade gjort att Traoré fått lånas ut till Belgien i några år.

Han har tagit det lugnt och gått den långa vägen i Auxerre; ungdomsfotboll följt av reservlagsfotboll följt av utlåning (till Brest) följt av en långsam intergrering i Auxerres A-lag, och nu är han ligans bästa spelare såhär långt. Han har en fantastisk vänsterfot, men är egentligen en rätt komplett spelare. Han har till och med spelat defensiv mittfältare några gånger, så han har kvalitéer både framåt och bakåt. Det har bara varit en tidsfråga innan han skulle slå igenom på allvar och nu när halva startelvan lämnade Auxerre i somras var det en perfekt tidpunkt för Alain Traoré att finna jämnheten i sitt spel som han tidigare saknat. Det verkar dessutom vara en person med fötterna på jorden, han har pratat mycket gott om Auxerre, om hur han vill hjälpa Burkina Fasos människor och att han absolut inte vill flytta på sig än utan utvecklas vidare.

Hans bror Bertrand spelar numera i Chelsea, efter att som 14-åring spelat U-17 VM för Burkina Faso. Även han tillhörde tidigare Auxerre.

Med undantag för Pitrioipa (1986) är samtliga födda år 1988.

Jag kan även tillägga att jag tänkte lägga in lite youtubeklipp, men struntade i det. Alain Traoré kan annars vara värd att kolla in där.

Grymt inlägg om Burkina Faso, Alain Traore och Pitroipa har både sett riktigt bra ut i år i ligan och laget har redan kvalat in till afrikanska mästerskapen. Kan nog vara ett intressant landslaget att följa framöver, dock saknas kanske en riktig striker i truppen. Lacina Traore trodde jag var Ivorian?, fast finns förstås många invandrare från Burkina Faso i just Elfenbenskusten så kan ju ha ursprung där. När det gäller Burkina Faso som land brukar det första som kommer på hjärnan också vara den årliga filmfestival i Ouagadougou. (Rêves de poussière är förövrigt en bra modern film som utspelar sig i Burkina Faso)

På tal om Ligue 2 så har Reims och Le Havre inlett bäst, tycker alltid det är kul när klubbar med nya arena-projekt närmar sig uppflyttning än klubbar som Arles. Dock känns det lite bittert att Lens hittils verkar göra ännu en fiasko säsong, surt att man tappar FM-legenden Darnel Situ-Buyente för nån strunt summa till Swansea också.
Senast redigerad av Morkevicius 2011-09-10 kl. 10:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in