2017-04-16, 11:22
Medlem
526s avatar
Här är bilder på honom FÖRE attacken. Från en tobaksaffär.

Har han inte mer skägg här än när han grips i bilen i Märsta?
Han borde sannolikt varit hemma hos någon i Märsta och fått lite service.
Nya kläder, tvätta såren, rakat sig etc?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mmr4L/har-fangas-han-pa-film--fore-attacken
Citera
2017-04-16, 11:29
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Åsa Nilsonne, psykiater och professor i medicinsk psykologi, skriver efter att en del "tänkare" likt Bildt, Ygeman och Cantwell snabbt ställt diagnosen att Akilov är psykiskt sjuk:

https://www.facebook.com/asa.nilsonne/posts/10156147754489498

Utesluter nu inte att Akilov kan vara deprimerad eller i psykisk obalans. Men, det finns åtskilliga terrorister som är fullt psykiskt friska, de finns de som lider av lättare psykisk ohälsa och några som är rent galna. Den gemensamma nämnaren är istället radikal islam.

Kommer nu i media en rad "förklarande" artiklar om de elaka myndigheterna i Uzbekistan, fattigdom, dåligt utbildningsväsende osv ( trots att Akilov inte visade några tecken på radikalisering i sitt hemland ). Vidare hur Akilov ska ha missbrukat hasch och kokain, drabbats av arbetslöshet i Sverige och fått avslag på sin asylansökan.

Man söker hitta en mängd långsökta förklaringsmodeller, för att inte beröra den verkliga orsaken till terrorn - dvs den sjuka radikala ideologi som Akilov delar med tusentals andra radikala muslimer som olyckligtvis hamnat i Sverige eller i ett mindre antal fall konverterat.
"Kul" inlägg.
Först försöker du förklara det felaktiga att använda "psykiskt sjuk" som ett förenklat sätt att avfärda (tolkar jag dig som). Sedan faller du i gropen själv och skriver "sjuka radikala ideologi ...".

Att anklaga andra för sjuka är enkelt och det åskådliggör du både med teori och (egen) handling.

- Eller missförstår jag dig?
Citera
2017-04-16, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Intressant intervju i Expressen:

http://www.expressen.se/nyheter/shirinov-jag-utesluter-inte-en-tredje-part-is-brukar-ta-pa-sig-sina-dad/

Lite från artikeln:

"Ingen i Mukhiddine Shirinovs svenskuzbekiska umgängeskrets har träffat Rakhmat Akilov och inte heller den IS-rekryterare med uzbekisk bakgrund som Expressen avslöjat att Rakhmat Akilov träffade i Stockholm.
– Men det är svårt att veta för många uzbeker byter namn. Jag känner någon under ett namn. Plöstligt har han ett annat namn. Och så ett tredje som han bytt till i Sverige. Den kulturen kommer ifrån att ha gömt sig i Uzbekistan, flytt till Kazakstan och gömt sig, flytt vidare. Många vi känner är fortfarande efterlysta av Interpol och har svårt att resa, säger Mukhiddine Shirinov."

"En sådan är tjugofemåriga Islam, som inte vill ha sitt efternamn i tidningen, och som kaklar hotellduschar några mil västerut från de röda stugorna i Mjölby.
– De flesta som jobbar med mig bryr sig inte om religion och imamer, säger han.
Han berättar att vägen till arbetstillstånd inte behöver vara att ansöka från hemlandet, vilket är den ordning som egentligen ska följas. Det lättaste är att resa in själv, gärna via Lettland där det är lätt att skaffa falska ID-handlingar, och sedan hitta en arbetsplats i Sverige som vill hjälpa till att fixa arbetstillståndet.
Om du har flera identitetshandlingar kan du ha flera ansökningar som behandlas samtidigt hos Migrationsverket."

Ordning o reda i migrationen var det, eller?

Tack för den. Mycket intressant. Redan från början berättade SÄPO att Akilov haft olika identiteter. Han kan ha haft en resväska med olika ID-handlingar.

Artikeln visar hur klen kontroll Sverige har på inflyttningen. Borde ha stramats åt direkt då den islamistiska terrorn lyfte sitt huvud och inte vänta tills Sverige har övertagits av islamister.

Efter den här artikel lutar jag 90% åt att berättelsen om att Akilov åkte till Turkiet för att ta sig till ISIS i Syrien, Turkiet skickade honom tillbaka hit för att han sökt asyl här och att Sverige tog honom tillbaka. Att det i teorin inte borde vara möjligt, nja, terrängen ser annorlunda ut än kartan.

http://www.expressen.se/nyheter/shirinov-jag-utesluter-inte-en-tredje-part-is-brukar-ta-pa-sig-sina-dad/
Citera
2017-04-16, 11:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lo7pA/johan-jag-blev-omsprungen-av-39-aringen-i-rulltrappan
Titta på bilden på Johan och jämför med personen i rulltrappan bakom Akilov. Visst är det han?
Ja, i vart fall slående likt och där t.ex. både haka och hårfäste kan stämma. -
Det här var ju f.ö. också klargörande betr. frågan om mobil, mugg eller burk - eller Stockholmskarta:
Citat:
Ursprungligen postat av vittnet JÅ
...kommer det en man som har bråttom, som har luvtröja och grön jacka och svarta byxor - och han håller en telefon i handen som om han pratar med nån: som en mick håller han telefonen. Och jag tycker att det är nånting som känns skumt med honom men jag kan inte riktigt säga vad men det känns som att han har begått nåt brott och är på flykt. /.../ Och sedan så passerar han mig då i rulltrappan; jag står still, och sedan när han passerat mig så ser jag att han har... hans byxor på högersidan är liksom sönderrivna från rumpan och ned till knät, eller knävecket. Så att hela... man ser hela låret på honom och så har han några konstiga hack i låret. Men det blöder inte men det ser... Det ser ut som om han blivit skadad; jag tänker att han kanske varit med om en trafikolycka eller nåt, och så tycker jag att det känns konstigt att han då har så bråttom och är på väg nånstans. /.../ Han försvinner uppför rulltrappan och går vänster tror jag; ut mot Vasagatan; den uppgången som är ut mot, vad heter det: Arlanda express. Och jag kommer då ut på Vasagatan och då möts jag av jättemånga polisbilar som har sirénerna på. /.../ Men sen så går jag och sätter mig på tåget som ska gå då kvart över tre. /.../ Men sedan var det väl när polisen visade bilder på honom, så såg jag att det där ser ju ut som han. /.../ Men så kollade jag: gick till den rulltrappan som jag åkte upp med, och sedan så jämförde jag med polisens bild, och då såg jag att det var samma rulltrappa, och eftersom tidpunkten stämmer exakt så kan det ju inte vara någon annan, tänkte jag.
Citera
2017-04-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
"Kul" inlägg.
Först försöker du förklara det felaktiga att använda "psykiskt sjuk" som ett förenklat sätt att avfärda (tolkar jag dig som). Sedan faller du i gropen själv och skriver "sjuka radikala ideologi ...".

Att anklaga andra för sjuka är enkelt och det åskådliggör du både med teori och (egen) handling.

- Eller missförstår jag dig?

Du missförstår skillnaden mellan psykiskt sjukdom och sjuk ideologi.

Nazisternas ideologi var sjuk, men det innebär inte att de per automatik var psykiskt sjuka.

Inget speciellt kontroversiellt att betrakta våldsbejakande radikal islam som en sjuk ideologi.

Expressens ledare:
Citat:
En sjuk ideologi
"Kom till jihad och Allah förlåter dina synder".
http://www.expressen.se/ledare/johannes-forssberg/en-sjuk-ideologi/

Om du vill betrakta radikal islam som en frisk ideologi, så är det inget som hindrar.
Citera
2017-04-16, 11:59
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
För vad gjorde han på Arlanda, han kan ha varit på toa och tvättat av sig, vad skulle du ha gjort ?
Tvättat av dig så klart.

Har han tvättat sig så tror jag att han redan gjorde det på toan på Arlanda Express för sig.
Citera
2017-04-16, 12:00
Medlem
manheters avatar
Helt klart summerat av vad som skrivits i tråden är att lastbilen hade en förare.
Inget framkommer om föraren hade körkort för denna typ av lastbil eller då gjort sig skyldig till trafikbrott.

Vi har tack vare Djuristakutens perfekta tidloggning kunnat få fram att det gick fort. Betydlig mer än den hastighet som är tillåten på Drottninggatan.

Därför undrar jag om han även kommer dömas för hastighetsöverträdelse och eventuell olovlig körning?

På bilderna där lastbilen stannat vid Åhlénsbyggnaden står en korvgubbe. Föraren har precis missat korvvagnen och kört in i huset. Vad hade hänt om korvgubben inte varit där, hade han då fortsatt under taket ett längre stycke?

Ja många frågor dyker upp när man förkovrar sig i all fakta här i tråden.
Citera
2017-04-16, 12:33
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Ännu en artikel som sprider faktafel.
Belgiskan är första dödsoffret i korsningen med Olof Palmes gata.
Ebba dog invid korsningen med Kungsgatan.

Exakt var hunden Iggy dog vet jag inte. Efter Kungsgatan. Någon som vet mer exakt?

Syns rätt så bra på bilden på Iggy var han ligger, butikerna syns tydligt. Bilderna på Ebba (?) är så pass inzoomade att det är omöjligt att bedöma annat än att hon ligger på ett övergångsställe. Tänker att hon nödvändigtvis inte behövs varit just på övergångsstället utan liksom har flugit dit i smällen.

Jag blir riktigt förvirrad av dessa motsägesfulla vittnesintervjuer som strömmar in. Kan det inte vara så att det är i chock och att man har svårt att hålla reda på tider och händelser?
Citera
2017-04-16, 12:37
Medlem
sebno1s avatar
Johan* känns verkligen som ett pålitligt vittne, har ingen aning om att det varit någon attack men kommer ändå ihåg många detaljer:

"Sekunder senare blir Johan omsprungen och ser då att mannen hade ett stort hål på höger byxben som blottade små jack i huden.

– Han såg lite smutsig och tilltufsad ut och när han passerat mig så såg jag att han hade ett stort hål på höger byxben, från rumpan ner till knävecket. Det såg inte direkt ut som ett modehål. Jag tänker att han måste ha varit med om något, att han blivit överkörd av en bil eller något.

Efter att ha blivit omsprungen i rulltrappan ser Johan Ådahl hur mannen svänger ut på Vasagatan i riktning mot Arlanda Express. Själv svänger han av för att gå mot Centralstationen."

Tycker också det som Johan säger låter mest troligt**, nu har det väl blivit en sanning att han svängde höger på Vasagatan och sedan tagit vänster vid Burger King och tagit en rätt så lång omväg, men frågan blir då varför han sprungit förbi AE-ingången och sprungit upp för trappan på Östra Järnvägsgatan: http://imgur.com/a/BkgJC

Denna Johan säger ju även att han tog direktiv av någon, terroristen pratade inte i telefon utan lyssnade:

"– Jag tyckte direkt att något inte stämde med honom, att det verkade skumt. Han höll en telefon i handen som en mikrofon men pratade inte själv utan verkade lyssna på någon som pratade med honom."

* http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lo7pA/johan-jag-blev-omsprungen-av-39-aringen-i-rulltrappan
** Förklaring att han sprungit rakt fram och inte till höger är att nog ingen från Stockholm hade sagt att han sprungit mot AE om han hade sprungit till höger för då hade man sagt mot Norra Bantorget eller Kungsgatan
Senast redigerad av sebno1 2017-04-16 kl. 12:39.
Citera
2017-04-16, 12:37
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuseMusse
Vad fan snackar du om, Maylis var ett av dom första offren längre upp på gatan, det var Ebba som var delad i 2-3 delar vid övergångstället. Jag är nästan säker på att det var Lena som låg under lastbilen.

Någon som vet om bild 3 på https://www.gangrapesweden.com/stockholmterrorattack.php också är Ebba? Eller är det belgiskan?

Oklar, men tror båda är Ebba.

I artikeln anger ett vittne att Ebba åker under lastbilen, och de står nere vid Åhléns. Fattar inget :/
Citera
2017-04-16, 12:46
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Tyvärr är inte Märsta mina domäner men enligt den här artikeln så ska han åkt buss 583 och klivit av på Frejgatan, ifall någon med mer lokalkännedom kan säga något om det?
Kollar man google maps verkar det ju vara många paraboler i alla fall.
http://www.marsta.nu/startsidan/terroristen-hade-ingen-koppling-till-marsta-vem-var-heroiska-vittnet/

Frejgatan ligger i Valsta som närmast kan liknas vid en muslimsk stadsdel. Inte långt därifrån ligger Arlanda Gymnasiet där den lokala Moskéns ungdomsavdelning har haft möten och bjudit in radikala talare från andra länder som tex tycker att homosexuella ska dödas. Bara för att ta ett exempel.

Han har haft en anledning att bege sig till Märsta. Det är ingen slump. Fler är garanterat inblandade och jag skulle inte bli förvånad om vi åker på fler terrordåd inom kort.
Citera
2017-04-16, 12:47
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Du missförstår skillnaden mellan psykiskt sjukdom och sjuk ideologi.

Nazisternas ideologi var sjuk, men det innebär inte att de per automatik var psykiskt sjuka.

Inget speciellt kontroversiellt att betrakta våldsbejakande radikal islam som en sjuk ideologi.

Expressens ledare:

http://www.expressen.se/ledare/johannes-forssberg/en-sjuk-ideologi/

Om du vill betrakta radikal islam som en frisk ideologi, så är det inget som hindrar.
Jag betraktar inte radikal islam som en frisk ideologi. Tro inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in