2017-04-16, 10:41
Medlem
MuseMusses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Artikelserie i DN idag: http://www.dn.se/sthlm/fyra-vittnen-om-sekunderna-som-forandrade-deras-liv/

"Besarta och hennes dotter stod nära 11-åriga Ebba Åkerlund, som hamnade under lastbilen och omkom. ”Vi såg henne. Vi lyckades kasta oss undan, men det hade lika gärna kunnat vara vi."”

Besarta anges stå precis vid övergångsstället korsningen Drottninggatan/Mäster samuelsgatan.
Då är det alltså Ebba som åkte under lastbilen. Misstänker att det då är Maylis som är delad i tre på bilderna.
I samma artikelserie:
Niclas: "Jag filmar i några sekunder till innan jag instinktivt börjar röra mig ned för gatan, springer efter idioten. Jag ser en överkropp som är avsliten, ett ben, en överkörd hund. Det är så jävla mycket blod."

Det måste vara Maylis.
Niclas stod vid Kammakargatan och sprang nedåt. Tror det är han som filmade den kända filmen med rökmolnet och en kille som skriker "nej" förtvivlat.

Vad fan snackar du om, Maylis var ett av dom första offren längre upp på gatan, det var Ebba som var delad i 2-3 delar vid övergångstället. Jag är nästan säker på att det var Lena som låg under lastbilen.

Någon som vet om bild 3 på https://www.gangrapesweden.com/stockholmterrorattack.php också är Ebba? Eller är det belgiskan?
Citera
2017-04-16, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Har IS tagit på sig dådet? Jag har inte hört något om detta och de brukar vara snabba på att ta på sig allt möjligt. Utan tvekan verkar terroristen beundra IS men att de inte har tagit på sig dådet än verkar lite skumt.
Min teori är att deras plan var att ta Sverige som sista land. Eftersom vi har en uposjö av IS i Sverige, både återvändare men även nyrekrytering samt all inclusive så vore det korkat att göra de stora dåden här nu. Nu har det hänt och jag tror inte IS är så glada för det för nu är de alla på radarn samt att polisen plockar in i större omfattning efter dådet. De måste ju ha en fristad och den är i Sverige eller var. Min teori. Ja annars är de snabbare än blixten på att ta på sig ALLT!
Citera
2017-04-16, 10:43
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Från och med exakt 17 minuter in i denna filmen så intervjuas en man som satt på ett tåg på Centralstationen: https://www.youtube.com/watch?v=wbcGCWC0QSg#t=2.864372

Som jag uppfattar det är det alltså inte T-Centralen. Han som intervjuas heter Petter Svensson och han satt på ett tåg på spår 10 och tåget var tänkt att gå klockan 15:14. Det han berättar är att han med egna öron hörde en smäll samt såg dammet från vad man kan förmoda var den explosion som orsakade smällen. Han hör och ser alltså detta fast han är utanför byggnaden och sitter i tåget.

Jag har läst flera vittnesmål i media från vittnen som befann sig inuti Centralstationen. Dessa beskriver också smällen samt att de lämnade sina egna resväskor och flydde i panik. Dessa vittnen trädde fram med bild och namn i vissa fall. Allt sådant är nu borttaget från medias egna sidor men det går fortfarande att komma åt via Google cache (Google sparar alltså sidor automatiskt).

Anledningen att jag tar upp det är för att vissa användare menar att dessa uppgifter ska ha varit ett resultat av fals ryktesspridning. Jag tycker själv att vittnesmålen bär sanningens prägel, jag har svårt att se att så många människor ska ha missuppfattat samma sak.

Edit: 28:30 in i samma film ovan så visar Aftonbladet en mobilfilm som ska föreställa lastbilen när den kör längs med Drottninggatan. Jag har dock svårt att urskilja något konkret på filmen. Att den är tagen mycket snart efter det att lastbilen har passerat verkar dock uppenbart.

Detta har aldrig hänt.

Det här "vittnesmålet" kommer givetvis ändras om det inte redan är gjort. För de som synar detta dåd i sömmarna kommer det dyka upp många konstigheter. Det bästa är nog att inte ifrågasätta MSM. Har redan nu sett spekulationer kring en "attrapp" på centralen som smällt av, en attrapp alt annan framställan av pistolskottsliknande ljud vid Fridhemsplan, två-tre olika GM kring Drottninggatan och Märsta/Arlanda, en myndighet som övar anti-terror insatser dagarna innan osv..

Som sagt. Inget har hänt? De flesta svenskar är fortfarande helt säkra på att det var CP som sköt Palme. Trots friande dom. Fundera på varför alla är så säkra på det.

Mina egna funderingar kring detta säger mig att han INTE var ensam. För mycket "brus" på flera ställen i stan samtidigt.

Mvh
Citera
2017-04-16, 10:44
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrangea
Artikelserie i DN idag: http://www.dn.se/sthlm/fyra-vittnen-om-sekunderna-som-forandrade-deras-liv/

"Besarta och hennes dotter stod nära 11-åriga Ebba Åkerlund, som hamnade under lastbilen och omkom. ”Vi såg henne. Vi lyckades kasta oss undan, men det hade lika gärna kunnat vara vi."”

Besarta anges stå precis vid övergångsstället korsningen Drottninggatan/Mäster samuelsgatan.
Då är det alltså Ebba som åkte under lastbilen. Misstänker att det då är Maylis som är delad i tre på bilderna.
I samma artikelserie:
Niclas: "Jag filmar i några sekunder till innan jag instinktivt börjar röra mig ned för gatan, springer efter idioten. Jag ser en överkropp som är avsliten, ett ben, en överkörd hund. Det är så jävla mycket blod."

Det måste vara Maylis.
Niclas stod vid Kammakargatan och sprang nedåt. Tror det är han som filmade den kända filmen med rökmolnet och en kille som skriker "nej" förtvivlat.

Ännu en artikel som sprider faktafel.
Belgiskan är första dödsoffret i korsningen med Olof Palmes gata.
Ebba dog invid korsningen med Kungsgatan.

Exakt var hunden Iggy dog vet jag inte. Efter Kungsgatan. Någon som vet mer exakt?
Citera
2017-04-16, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Kvalitén på videon beror på hur de ställt in kamerorna. Tyckte någon sa att de hade Axis kameror. Hur mycket bandbredd de har i systemet och lagringskapacitet.
Antar att de primärt har systemet för att övervaka vad som händer och inte ta ”passfoto” på folk.
Det är omöjligt att avgöra bestämt vad han håller i, är detta en snabb rörelse upp eller ner smetar det ut och kan dölja linsen på en mobil eller kanten på en burk.
https://www.axis.com/ae/en/learning/educational-apps/frame-rate-vs-shutter-speed
Bra.

Jag minns inte om vi sett något videoclip, som polisen naturligtvis har. Betraktarens hjärna har ju förmågan att integrera bilder ur ett förlopp. Tillkommer objektets rörelsemönster. Polisen vet säkert vad det är. Om det är en mobiltelefon är ju chansen god att den beslagtagits, för det ska mycket till för den här mannen att skiljas från den. I själva apparaten kan man hitta mycket information helt oavsett nätsituationen. Är det en burk, så ligger troligen en mobil i fickan, så det går bra det med.
Citera
2017-04-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Nu velar jag fram och tillbaka här, kan inte riktigt släppa detta ännu! Bilden i länken nedan visar till vänster fotot jag tog på tv-skärmen i direktsändning. Till höger är en skärmdump på samma tidpunkt av presskonferensen tagen nu från tv4 play. Är det mina ögon som slår mig ett spratt eller ser skuggningen vid sidan av GM:s hand helt olika ut, även om man bortser från bildkvalitet och färgskala???
https://www.dropbox.com/s/0g6459s0j44igw0/Foto%202017-04-15%2023%2021%2047.jpg?dl=0

Jag är rätt säker på att den vänstra bilden har så pass mycket blått i sig att den "utplånar" skuggor.. Jämför tillexempel luvan på de olika bilderna, på den vänstra bilden ser den också mycket plattare ut än på den högra. Samma med skuggorna vid jackfickor och böjda armens veck.

Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Personen i bilden x, där verkar jackan sakna revär och personen i fråga saknar också delar i de skäggutväxter som vi nu har att jämföra med när nu 2 bilder till kommit fram. Ser vi nu till hur kamerorna jobbar under olika belysningsförhållande och vinklar ser det faktiskt ut som om personen på bild x helt enkelt inte är samma snubbe fastän med exakt likanda kläder och skor.

https://s22.postimg.org/lxi21plnl/fel.png

En gulaktig container stod högt upp i backen invid 2 betonglejon, finns på en del foton med teleobjekiv.
https://s2.postimg.org/4vmlpx1m1/cont_kopia.jpg

Jag tycker då att man även på bild x kan se en "axelklaff" på jackan, precis som på de andra tre bilderna. Ansiktets likhet är slående på bilderna närmst till höger och vänster om bild x, där huvudet ju är i ungefär samma vinkel. Näsa, ansiktsform, skägg. Synd att han har luvan nere så att en inte kan jämföra bryn och hårfäste.

Att haka upp sig på detaljer som att t.ex. att fickorna har olika vinkel tror JAG är missvisande, eftersom GM är i rörelse. Klädesplagg är ju inte helt statiska, en öppen jacka kan ju fladdra och hänga lite åt olika håll beroende på kroppens rörelser och vad som befinner sig i fickor.. Jag tror att tråden borde tänka en gång till på det frokenfras skrev (min kursivering):

Citat:
Ursprungligen postat av frokenfras
Ja fast det "ser ju ut" som han saknar nåt finger, som sedan växt ut osv osv. Det är ju övervakningskamera med riktigt risig upplösning som filmat när han är i rörelse. Då blir det sådana artefakter.
Citera
2017-04-16, 10:54
Medlem
Juristakutens avatar
Är det någon som kan länka till Niclas Carlings video från Drottninggatan?

Har tappat bort den och hittar den inte i sökning på Youtube.
Citera
2017-04-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Nu har Aftonbladet släppt en film på hur GM köper snus i en butik i Vårby, kl 12:40 samma dag som dådet. Innan detta ska han ha besökt en pizzeria.

I filmen bär han en mörk axelväska som han sedan inte har med sig när han fångas på bild i tunnelbanan efter dådet. Han ska också ha använt handsfree och pratat på ett främmande språk.
Då var han på kort promenadavstånd från Spendrups i Vårby.
Citera
2017-04-16, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Filmen är tydlig och klar, jag är nöjd med det jag har sett.

Var handlar han och vilken förort ?

Vårby gård, som ligger på vägen mellan Vårberg och Spendrups händelsevis.
Citera
2017-04-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Svara inte på hens inlägg, då försvinner hen ur tråden.

Vad vet du om vårberg och affären där han handlade snus ?
Någon skriver att han var inne på en pizzeria innan, är du bekant med Vårberg ?
Jag sitter i sthlm om det är av vikt.
Aftonbladets video är inte från Vårberg utan från Vårby, stadsdelen Vårby gård.
Citera
2017-04-16, 11:13
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Ännu en artikel som sprider faktafel.
Belgiskan är första dödsoffret i korsningen med Olof Palmes gata.
Ebba dog invid korsningen med Kungsgatan.

Exakt var hunden Iggy dog vet jag inte. Efter Kungsgatan. Någon som vet mer exakt?

Hunden Iggy dog utanför Pub-huset; kvarteret mellan Kungsgatan och gamla Brogatan.
Citera
2017-04-16, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Helt rätt tänkt och utvecklad tankegång!

Jag undrar vad PK-eliten med de tre du omnämner hade stammat fram om Akilov dött och IS hade trummat fram sitt budskap med "vår lojale soldat som offrade sitt liv i Stockholm i vår kamp mot de otrogna"?

Lite synd faktiskt att det inte blev så...

Åsa Nilsonne, psykiater och professor i medicinsk psykologi, skriver efter att en del "tänkare" likt Bildt, Ygeman och Cantwell snabbt ställt diagnosen att Akilov är psykiskt sjuk:

Citat:
Åsa Nilsonne
den 7 april kl. 23:50 · Stockholm ·

Nej, politisk extremism och politiskt motiverat våld är inte ett utslag av psykisk sjukdom. Att vi har svårt att förstå en annan människas tankevärld ger oss inte rätt att etikettera den människan som "psykiskt sjuk". Under sovjettiden ansågs det vara ett tecken på psykisk sjukdom att vara kritisk mot regimen, de psykiatriska vårdinrättningarna fylldes med dissidenter (om du inte är för arbetarnas paradis och folkets makt över produktionen måste du vara galen). Om vi tror att personer som begår terrorbrott är galna kommer vi aldrig att kunna förstå hur de resonerar och känner, och därmed kommer det preventiva arbetet att försvåras.
https://www.facebook.com/asa.nilsonne/posts/10156147754489498

Utesluter nu inte att Akilov kan vara deprimerad eller i psykisk obalans. Men, det finns åtskilliga terrorister som är fullt psykiskt friska, de finns de som lider av lättare psykisk ohälsa och några som är rent galna. Den gemensamma nämnaren är istället radikal islam.

Kommer nu i media en rad "förklarande" artiklar om de elaka myndigheterna i Uzbekistan, fattigdom, dåligt utbildningsväsende osv ( trots att Akilov inte visade några tecken på radikalisering i sitt hemland ). Vidare hur Akilov ska ha missbrukat hasch och kokain, drabbats av arbetslöshet i Sverige och fått avslag på sin asylansökan.

Man söker hitta en mängd långsökta förklaringsmodeller, för att inte beröra den verkliga orsaken till terrorn - dvs den sjuka radikala ideologi som Akilov delar med tusentals andra radikala muslimer som olyckligtvis hamnat i Sverige eller i ett mindre antal fall konverterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in