2017-04-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rampljus-horan
Vilka vittnen hävdar detta? OBS att kolla på en bild och säga att det är så för kläderna stämmer räcker inte.

Detta håller jag med om, framförallt när byxorna skulle vara lila, inte vinröda, jackan mörkblå, inte vanlig/mellanblå, och väskan inte stämmer överens med signalementets ryggsäck.
Citera
2017-04-18, 18:36
Medlem
Citat:
Vilka vittnen hävdar detta? OBS att kolla på en bild och säga att det är så för kläderna stämmer räcker inte.
Här har du ett: http://magdalenagraaf.se/kanslor-som-skakar/ Har läst andra vittnens utsagor men det är lite svårare att hitta dessa bland alla hundratals artiklar hos våra sex största medier.

Citat:
Däremot finns det ju ett vittne som befann sig vid Åhlens som säger att hon såg Ebba bli påkörd där.
Det har jag inte sett. Länk?
Citera
2017-04-18, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Detta håller jag med om, framförallt när byxorna skulle vara lila, inte vinröda, jackan mörkblå, inte vanlig/mellanblå, och väskan inte stämmer överens med signalementets ryggsäck.
Att kräva att nyanser ska återges exakt på en sån bild går inte. Väskan kan ha tillhört precis vem som helst utom offret, inget konstigt alls.
Citera
2017-04-18, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vestnik
Du svarar inte på frågan om vittnen som hävdar att hon låg längre upp på gatan ljuger eller misstar sig. Varför är du mer trovärdig än dessa?
Det är vad dem tror. Signalementet stämde till 100 förutom väskan på bilden. Ebba bar em blå ryggsäck, inte brun axelbandsväska. Det är ren slump att dem råka se lite lika ut.
Om jag bara kunde berätta allt jag vet och hur säker min källa är, så hade jag gjort det. Kan tyvärr inte det just nu. Gå vidare med ditt liv, allt blir offentligt inom kort!
Citera
2017-04-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Antagligen känner Ebbas klasskamrater igen Ebba från den aktuella fredagen på bilderna.
Nej för det är inte hon. Är du trög på något sett? Folk tar bilderna på belgiskan, skickar dessa till Ebbas klasskamrater för att manipulera dom och få dem tro att det är deras vän som ligger död där helt sönderslamsad när det inte är så. Så fruktansvärt tragiskt att människor tar det till den nivån.
Citera
2017-04-18, 18:41
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vestnik
Här har du ett: http://magdalenagraaf.se/kanslor-som-skakar/ Har läst andra vittnens utsagor men det är lite svårare att hitta dessa bland alla hundratals artiklar hos våra sex största medier.

Det har jag inte sett. Länk?

Länk till Besartas vittnesberättelse (m fl):

http://www.dn.se/sthlm/fyra-vittnen-om-sekunderna-som-forandrade-deras-liv/
Citera
2017-04-18, 18:43
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Jag har följt tråden från början (skummat igenom slarvigt ibland förstås men...), citerade den där Storstockholms brandförsvars-länken i samma veva som den dök upp. Den postades här i tråden, men städades bort ganska direkt (gissningsvis för att det inlägget bara innehöll en länk utan vidare beskrivning). Fram tills dess hade jag också förlitat mig på det där med att elvaåringens klädsel stämde överens med den förskräckliga bilden på den lemlästade personen. En bild som jag för övrigt bara kollat snabbt på utan att öppna upp i större format.

Första versionen av den brandmannens berättelse löd "flickan som fanns under lastbilen" - senare anonymiserat till "personen". Texten har även publicerats i kvällspressen och brandmannen Stefan har uttalat sig i andra intervjuer också. På det stora hela återger han dock samma sak hela tiden och jag bedömer honom som väldigt trovärdig.

Han har ju tydligen jobbat som brandman i många år i Stockholms city... (med en brasklapp för att han kanske inte arbetat i innerstaden hela tiden?, vet ej känner honom inte, han är tyvärr inte min bror.)
Men jag tänker att en person som han nog inte är som vilket random vittne som helst, utan han borde ha ett professionellt förhållningssätt till liknande händelser, borde veta skillnad på olika gatukorsningar i city och inte få för sig att Åhléns ligger på Kungsgatan t ex.
Han verkar heller inte ha egna intressen av att ge en viss story (exempelvis att han förlorar jobbet om det kommer ut att de inte tog larmet på allvar utan fortsatte fika i godan ro eller var på skattefinansierat "rökigt" porrklubbsbesök just då eller så) men vem vet han kanske siktar på tidig pension nu och tv-soffor på heltid istället?
Nej, men skämt åsido jag tycker alltså att han borde veta vad han talar om och att det borde gå att lita på, särskilt som berättelsen uppenbarligen är granskad och okejad av överordnade. (?) Dessutom har jag ju lärt mig av Morgan Alling att det förekommer mobbing inom kåren, så att stöta sig med sina kollegor genom att "snacka skit" skulle han väl aldrig våga?

För några dagar sedan hade DN samlat fyra vittnen till olyckan och redogjorde hyfsat pedagogiskt för var de stått och vad de hade bevittnat. Brandmannen Stefan var ett av vittnena, gravida Besarta från Vallentuna ett annat. I den artikeln framgår det tydligt att elvaåriga Ebba hamnade framför/under lastbilen just vid Åhléns.

http://www.dn.se/sthlm/fyra-vittnen-om-sekunderna-som-forandrade-deras-liv/

Här är mitt första inlägg angående detta, för att visa att det inte är något som dykt upp just nu i tråden:
(FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)

Börjar bli sent här (annan tidszon).
Men alltså DN artikeln har jag läst ett antal gånger. Hur bevisar den att det var den 11-åriga flickan som är det mystiska dödsoffret vid Åhléns som enligt min uppfattning inte finns?
Citera
2017-04-18, 18:45
Medlem
Rampljus-horans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Även jag gör bedömningen att en erfaren brandman är ett trovärdigare vittne än privatpersoner som kanske aldrig har varit i en nödsituation förut. Framförallt för att han har erfarenhet av nödsituationer och är tränad att i dessa hålla huvudet kallt. Och i ditt eget inlägg som du länkat har du citerat texten, där brandmannen benämner offret under lastbilen som just flickan. Att arbetet att få ut offret på ett värdigt sätt tog flera timmar talar emot, men utesluter inte helt, att offret överlevde. Det andra barnet som blev påkörd blev utskriven redan nästa dag eller åtminstone inom ett par dagar - minns inte helt säkert. Det talar emot att det skulle vara ett annat barn än Ebba. Vuxna män kallar ibland även tonåringar och kvinnor i 20-års åldern för "flicka". Det skulle alltså kunna vara det offret som fortfarande ligger på intensiven - eller vet vi något om det offret som motsäger det? Även om jag personligen tycker att just brandmannens vittnesmål pekar mot att det är just Ebba som hamnade under lastbilen.

DN-artikeln är tyvärr inte tillgänglig för icke-medlemmar. Kanske kunde du göra en skärmdump och ladda upp som bildfil?

http://m.imgur.com/KnxKYbW
http://m.imgur.com/z1sqPNO
Citera
2017-04-18, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuumadree
Det är vad dem tror. Signalementet stämde till 100 förutom väskan på bilden. Ebba bar em blå ryggsäck, inte brun axelbandsväska. Det är ren slump att dem råka se lite lika ut.
"Lite lika"? Tycker du att det är sannolikt att en 11-åring och en medelålders kvinna slumpmässigt klär sig exakt likadant och dessutom befinner sig på samma gata vid samma tid och att båda dessa dör, trots att det enligt dig är flera hundra meter och hundratals helt oskadda människor emellan dem? Det är många slumpar som ska falla på plats där, du.
Citera
2017-04-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Men alltså DN artikeln har jag läst ett antal gånger. Hur bevisar den att det var den 11-åriga flickan som är det mystiska dödsoffret vid Åhléns som enligt min uppfattning inte finns?
Jag har jäkligt svårt att få ihop antalet offer med det bilder och vittnen berättat för oss.
Citera
2017-04-18, 18:49
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten

Eftersom du inte behagade att läsa, så har du ett utdrag här
Citat:
Besarta och hennes dotter stod nära 11-åriga Ebba Åkerlund, som hamnade under lastbilen och omkom. ”Vi såg henne. Vi lyckades kasta oss undan, men det hade lika gärna kunnat vara vi.

Citat:
Jag ser en tjej som ligger med sitt huvud under lastbilen, precis framför vänster bakdäck. Hennes shoppingpåse ligger på gatan där bakom. Min syster springer dit och börjar dra i hennes axel för att få loss henne.

Stämmer in bra på där hon befann sig också, precis där lastbilen åkte in i Åhlens. http://cached-images.bonnier.news/cms30/UploadedImages/2017/4/14/ecd698c5-e5f8-4918-ad41-1afa1ef87d8c/original.png?interpolation=lanczos-none&downsize=636:*&output-quality=80&output-format=jpeg
Senast redigerad av henkess 2017-04-18 kl. 18:59.
Citera
2017-04-18, 18:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuumadree
Den lemlästade kroppen är belgiskan. Ebba har inte gått fel alls. hennes buss gick på gatan mellan h&m och åhlens så hon gick rätt om hon skulle t tunnelbanan då den låg där precis runt hörnet.

Du har jävligt fel, undrar vad din agenda är? Såklart är det hemskt att det är hon, förstår att du hellre önskar att det var belgiskan eller någon annan... Belgiskan var den första som träffades av lastbilen och det troligtvis utanför affären carat, där en kvinna som jobbade i affären rusade ut för att hjälpa.

All beskrivning stämmer in på 11-åringen, brunt hår, blå dunjacka, lila byxor. Men du menar alltså att det är någon annan som har exakt dem färgerna på kläderna som Ebba hade, vilken verklighet lever du i? Och sluta tjafsa om det där med Åhlens och bussen, det vet du inget om!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in