Jag har följt tråden från början (skummat igenom slarvigt ibland förstås men...), citerade den där Storstockholms brandförsvars-länken i samma veva som den dök upp. Den postades här i tråden, men städades bort ganska direkt (gissningsvis för att det inlägget bara innehöll en länk utan vidare beskrivning). Fram tills dess hade jag också förlitat mig på det där med att elvaåringens klädsel stämde överens med den förskräckliga bilden på den lemlästade personen. En bild som jag för övrigt bara kollat snabbt på utan att öppna upp i större format.
Första versionen av den brandmannens berättelse löd "flickan som fanns under lastbilen" - senare anonymiserat till "personen". Texten har även publicerats i kvällspressen och brandmannen Stefan har uttalat sig i andra intervjuer också. På det stora hela återger han dock samma sak hela tiden och jag bedömer honom som väldigt trovärdig.
Han har ju tydligen jobbat som brandman i många år i Stockholms city... (med en brasklapp för att han kanske inte arbetat i innerstaden hela tiden?, vet ej känner honom inte, han är tyvärr inte min bror.)
Men jag tänker att en person som han nog inte är som vilket random vittne som helst, utan han borde ha ett professionellt förhållningssätt till liknande händelser, borde veta skillnad på olika gatukorsningar i city och inte få för sig att Åhléns ligger på Kungsgatan t ex.
Han verkar heller inte ha egna intressen av att ge en viss story (exempelvis att han förlorar jobbet om det kommer ut att de inte tog larmet på allvar utan fortsatte fika i godan ro eller var på skattefinansierat "rökigt" porrklubbsbesök just då eller så) men vem vet han kanske siktar på tidig pension nu och tv-soffor på heltid istället?
Nej, men skämt åsido jag tycker alltså att han borde veta vad han talar om och att det borde gå att lita på, särskilt som berättelsen uppenbarligen är granskad och okejad av överordnade. (?) Dessutom har jag ju lärt mig av Morgan Alling att det förekommer mobbing inom kåren, så att stöta sig med sina kollegor genom att "snacka skit" skulle han väl aldrig våga?
För några dagar sedan hade DN samlat fyra vittnen till olyckan och redogjorde hyfsat pedagogiskt för var de stått och vad de hade bevittnat. Brandmannen Stefan var ett av vittnena, gravida Besarta från Vallentuna ett annat. I den artikeln framgår det tydligt att elvaåriga Ebba hamnade framför/under lastbilen just vid Åhléns.
http://www.dn.se/sthlm/fyra-vittnen-om-sekunderna-som-forandrade-deras-liv/
Här är mitt första inlägg angående detta, för att visa att det inte är något som dykt upp just nu i tråden:
(FB) Terrordådet på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)