2017-04-16, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det kan bero på tyngden av väskan eller att han dragit upp jackan.

På ena bilden så ser det ut som han eventuellt skulle kunna ha en väska hängandes på ena axeln och ner. Antar att detta avhandlats?

Gällande jackan så ser jag ingen direkt skillnad, men tycker att "formatet" på ansiktet skiljer sig. Jag kan tycka att bilden jag refererar till ovan och denna video finns liknelser, men alla klara bilder och "mobil" bilden skiljer sig.

Jag är fortsatt inne på "två personer" spåret.
Citera
2017-04-16, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
På ena bilden så ser det ut som han eventuellt skulle kunna ha en väska hängandes på ena axeln och ner. Antar att detta avhandlats?

Gällande jackan så ser jag ingen direkt skillnad, men tycker att "formatet" på ansiktet skiljer sig. Jag kan tycka att bilden jag refererar till ovan och denna video finns liknelser, men alla klara bilder och "mobil" bilden skiljer sig.

Jag är fortsatt inne på "två personer" spåret.

Utveckla vad du menar med " två personer " spåret ?
Citera
2017-04-16, 07:40
Medlem
Harry_s avatar
första bilderna som tidningarna publicerad måste vara jätte gamla
ansiktet ser mkt smalare ut nu

https://z.cdn-expressen.se/images/84/21/8421088d75a547bfaa7626053e7c6cb0/1x1/1080@70.jpg

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/46596868-6000-49f9-8f0f-c77e9558ebb4?fit=crop&h=793&w=1300&a2d49722
Citera
2017-04-16, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
första bilderna som tidningarna publicerad måste vara jätte gamla
ansiktet ser mkt smalare ut nu

https://z.cdn-expressen.se/images/84/21/8421088d75a547bfaa7626053e7c6cb0/1x1/1080@70.jpg
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/46596868-6000-49f9-8f0f-c77e9558ebb4?fit=crop&h=793&w=1300&a2d49722

Det har du rätt i, EX bilden en gammal bild, där han är hemma hos någon.
Sitter vid ett bord.
Citera
2017-04-16, 07:48
Medlem
Citat:
Utveckla vad du menar med " två personer " spåret ?

Det är helt min egen teori. Jag tycker att det finns skillnader i alla olika bilder.

För att sno lastbilen så skulle det varit mycket enklare om man är två, en som fäller upp liften, en annan som håller koll på chauffören. Liften uppe av person 1, person två hoppar in i bilen.

Bilderna som alla hävdar är efter bilder (tunnelbanan) så tycker jag att de skiljer sig för mycket. Antingen så har den ena personen skägg, eller blod i ansiktet. Om båda bilder är tagna efter så är det konstigt om han på en bild har skägg/blod.

Att det inte syns något som helst blod/skägg på personen i polisbilen verkar märkligt. Personer har vittnat om en blodig GM, har polisen valt att tvätta av en misstänkt terrorist? Känns inte som prio i det läget, det kan skötas vid ett senare tillfälle.

Att vara två och köra samma outfit krävs det ingen Charles Ingvar Jönsson för att tyckas vara en god idé.
Citera
2017-04-16, 07:57
Medlem
Citat:
Att det inte syns något som helst blod/skägg på personen i polisbilen verkar märkligt. Personer har vittnat om en blodig GM, har polisen valt att tvätta av en misstänkt terrorist? Känns inte som prio i det läget, det kan skötas vid ett senare tillfälle.

Att vara två och köra samma outfit krävs det ingen Charles Ingvar Jönsson för att tyckas vara en god idé.

Han kanske tvättade sig på Cirkle-K. Har hans förehavanden där avhandlats här på tråden (har inte hittat) eller har medierna intervjuat någon där? Eller har polisen lagt yppandeförbud på personalen där?

När han sitter i polisbilen verkar det som att polisen tagit hans kläder. De kommer att analyseras för att koppla honom till lastbilshytten. Om man kan tro på poliskvinnan så måste han varit klädd som på t-banebilderna. Annars svårt att känna igen. Likadant med den privatpersonen som följde honom. Han måste ha känt igen kläderna. Jag hade i alla fall inte känt igen ansiktet från t-banebilderna men det finns folk som verkar ha absolut gehör vad gäller ansikten så vad vet jag.
Senast redigerad av Ikea-Kamprad 2017-04-16 kl. 08:02.
Citera
2017-04-16, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Han kanske tvättade sig på Cirkle-K. Har hans förehavanden där avhandlats här på tråden (har inte hittat) eller har medierna intervjuat någon där? Eller har polisen lagt yppandeförbud på personalen där?

Ja det är möjligt. Har inte sett något i tråden kring det. Och polisen har ju DNA så dom bör ju kunna binda honom till lastbilen/platsen. Tycker bara det är märkligt. Frågan är ju bara hur stor foliehatt man ska ta på sig. Kanske ingen alls men känslan säger mig att det finns en dimension till på detta. Att han bara skulle vara en tjurskalle som blev grinig pga utvisningsbeslutet känns riktigt fattigt.
Citera
2017-04-16, 08:05
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Det är en hel del lucker i vad som hänt efter att han anlände till Arlanda.
Ca 17:00 ses han på buss på väg till Märsta http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GWQdV/per-83-sag-akilov-pa-bussen--satt-blodig-bland-folk
Senare ses han på Circle K.
Han observeras senare gåendes på en relativt enslig väg av en privatperson som förföljer honom under en halvtimma (krypkörning med sin bil) innan han larmar Polisen http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/E147l/poliserna-emma-och-alex-grep-rakhmat-akilov
Detta skall ha skett någon gång strax efter 19:00, men enligt DN http://www.dn.se/sthlm/dadet-pa-drottninggatan-detta-har-hant/ skedde gripandet 20:26.

Många luckor där. Det har diskuterats i tråden och det förekommer uppgifter om att han mött personer i Märsta. Eventuella medhjälpare? En dold IS cell? Vi vet inte, men Polisen utreder säkerligen in i minsta detalj vad han haft för sig både före och efter terrorattacken.
Citera
2017-04-16, 08:08
Medlem
Citat:
Det är helt min egen teori. Jag tycker att det finns skillnader i alla olika bilder.
För att sno lastbilen så skulle det varit mycket enklare om man är två, en som fäller upp liften, en annan som håller koll på chauffören. Liften uppe av person 1, person två hoppar in i bilen.

Bilderna som alla hävdar är efter bilder (tunnelbanan) så tycker jag att de skiljer sig för mycket. Antingen så har den ena personen skägg, eller blod i ansiktet. Om båda bilder är tagna efter så är det konstigt om han på en bild har skägg/blod.

Som jag har uppfattat det var inte liften nere när GM hoppade in. Har jag fel ?
Bilen var klar för färd.
Var Spendrups killen stod - han stod bakom bilen, vad gjorde han där ? rökte ?
Har Spendrups fått sin leverans ? Har dem gått ut med " vi fick inte våran öl, bilen blev snodd " ?
Har spedrups killen något med stölden att göra ?
Du får väga in mer. Tänka i vidare termer.

Bilderna från tunnelbanan har polisen granskat och godkänt. Du får accepterar deras beslut.
Varför skulle polisen släppa 2 olika bilder på 2 olika personer. ?
Du menar att den andra bilden på personen inte har skägg.

" blod/ skägg på personen i polisbilen verkar märkligt "
Han har tvättat sig, vilket inte är onormalt.
Om du får ett sår - tvättar du dig inte då ? Plåstrar om det till och med ?
Kanske byter kläder för att få bort ev lukt. Helt normalt.

För vad gjorde han på Arlanda, han kan ha varit på toa och tvättat av sig, vad skulle du ha gjort ?
Tvättat av dig så klart.
Citera
2017-04-16, 08:14
Medlem
Citat:
Ja det är möjligt. Har inte sett något i tråden kring det. Och polisen har ju DNA så dom bör ju kunna binda honom till lastbilen/platsen. Tycker bara det är märkligt. Frågan är ju bara hur stor foliehatt man ska ta på sig. Kanske ingen alls men känslan säger mig att det finns en dimension till på detta. Att han bara skulle vara en tjurskalle som blev grinig pga utvisningsbeslutet känns riktigt fattigt.

Utvisningsbeslutet får du släppa, GM har erkänt att han tillhör IS.
Någon i tråden om du kollar bakåt, tror att han hade ett safe house i Märsta, någon skulle ta han dit.
Någon tror även att IS håller till där ute.
Men det finns en del frågor kring Märsta.
Citera
2017-04-16, 08:19
Medlem
Citat:
Som jag har uppfattat det var inte liften nere när GM hoppade in. Har jag fel ?
Bilen var klar för färd.
Var Spendrups killen stod - han stod bakom bilen, vad gjorde han där ? rökte ?
Har Spendrups fått sin leverans ? Har dem gått ut med " vi fick inte våran öl, bilen blev snodd " ?
Har spedrups killen något med stölden att göra ?
Du får väga in mer. Tänka i vidare termer.

Bilderna från tunnelbanan har polisen granskat och godkänt. Du får accepterar deras beslut.
Varför skulle polisen släppa 2 olika bilder på 2 olika personer. ?
Du menar att den andra bilden på personen inte har skägg.

" blod/ skägg på personen i polisbilen verkar märkligt "
Han har tvättat sig, vilket inte är onormalt.
Om du får ett sår - tvättar du dig inte då ? Plåstrar om det till och med ?
Kanske byter kläder för att få bort ev lukt. Helt normalt.

För vad gjorde han på Arlanda, han kan ha varit på toa och tvättat av sig, vad skulle du ha gjort ?
Tvättat av dig så klart.

Nej liften var uppe- men när chauffören gick ut med ölen och in på caliente var den nere. När han kom ut var liften uppfälld.

Okej polisen har granskat bilderna?? Om det är två personer och polisen inte vet detta, så skulle det även kunna missleda polis.

Enligt vittnen så var han blodig på bussen till Märsta. Men visst han kan tvättat sig efter det, men han har inte gjort det på Arlanda som för det var självklart..

Avd- allt är inte alltid självklart.
Citera
2017-04-16, 08:19
Medlem
[quote=Juristakuten|60470654]Det är en hel del lucker i vad som hänt efter att han anlände till Arlanda.
Ca 17:00 ses han på buss på väg till Märsta http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GWQdV/per-83-sag-akilov-pa-bussen--satt-blodig-bland-folk

Tack. Den där artikeln hade jag missat. Intervjupersonen säger att MGM var blodig så då kan vi anta att han inte tvättade sig på Arlanda i alla fall. Då ligger det nära till hands att han snyggade till sig på Circle K om han nu gjorde det. Kanske var det polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in