Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Men en ensam gärningsman behöver väl inte ha ett personligt motiv för densskull. Man skulle ju kunna tänka sig att Anckarström var ensam men motivet ändå militärt rationellt nyttigt på något sätt.
Jag vet inte, för mig låter det lite som en undanflykt att envist leta efter en ensam galning som har ett personligt lite småaktigt motiv (det finns säkert flera som hade personliga motiv för att mörda Palme, jag ifrågasätter inte det i sig men är för denskull inte övertygad att Palme fälldes på grund av något av just dessa motiv).
Ja Anckarström är ett bra exempel, adeln fråntogs successivt sina privilegier, han hade drabbats personligen. Dom var ett fåtal i den konspirationen.
Säg att den här polismannen drabbats personligen, och så lägger du till åsikterna om vad som genom Palmes politik fråntagits honom, och någon/några gubbar som medhjälp. Jag kan tänka mig det, visst!
Men att högt uppsatta politiker eller poliser skulle vilja riskera livsstraff istället för sina privilegier av idealism -nej.
(SE som jag pratar om för ofta var moderat och gick på samma internat som Palme i Sigtuna. En sån sak skulle kunna fördunkla hans förhållningssätt.) Osv. Osv.