2016-10-11, 20:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Sant eller osant, motiv för mordet eller inte. Det kan ha varit en tung del i att förmå personer att tiga. En del i mörkläggningen av mordet om man så vill. Bör ju ha räckt med antydningar för vissa för att förmå dessa att agera/inte agera. Enda möjliga förklaringen till att så många olika personer, av så olika partillhörighet inte vill röra i MOP. Och det över tid dessutom.

Sedan om detta var ett motiv för mördaren eller ett svepskäl för mörkläggarna, det har jag ingen kunskap om.

Kan det finnas koppling till ideerna om att avlyssna sovjetambassadören? Och varför hade man iden om att det skulle vara en bra ide (att formellt göra intrång på sovjetistkt territoriell jurisdiktion)?
När jag läser om vissa saker så framstår de som helt barockt. Plus att man i någon mån verkar medveten om att man gör fel, särskilt om och när sådana aktiviteter verkar ta fastare form genom att tillstånd m. m. verkar utgå från något nyblivet statsråd som vikar eller eljest är ny på området. Ibland är det nästan man undrar om man från SÄPO gamblar lite.
Citera
2016-10-11, 22:03
Medlem
Eller om de organisatoriska bristerna och legala luckorna är en följd av ett slags politiskt strategisk opportunism där ev taktisk gambling från SÄPO då är ett slags konsekvens snarare?
Citera
2017-04-15, 14:09
Medlem
FurirRevaers avatar
Fick nedanstående via PM. Svårt för mig att säga något särskilt om det i sak. Men nog tusan är det ett motiv alltid. Borde väl räcka med antydningar för att få folk att knipa igen.
Citera
2017-04-16, 14:42
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Fick nedanstående via PM. Svårt för mig att säga något särskilt om det i sak. Men nog tusan är det ett motiv alltid. Borde väl räcka med antydningar för att få folk att knipa igen.
Absolut! Mycket intressant faktiskt.
Citera
2017-04-16, 14:48
Medlem
SGDFs avatar
Citat:

Jag delar uppfattningen! Mycket intressant! Bra!
Citera
2017-04-16, 14:48
Medlem
Tänker ni då på det ev personliga motivet hos förälder. Eller det att man såg genom fingrarna på att två minderåriga som är i omsorg under tillsyn av socialdepartementet används somprostituerade i sammanhang där utländsk underrättelseverksamhet är i någon grad involverad? Att Sverige nyttjade underåriga för, vad det verkar, utpressningssyfte, i underrättelseverksamhet?

Den senare aspekten kan nog vara ett tyngre vägande motiv än ev personlig kränkning hos föräldern (även om denne händelsevis var polis).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-16 kl. 14:52.
Citera
2017-04-16, 15:34
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tänker ni då på det ev personliga motivet hos förälder. Eller det att man såg genom fingrarna på att två minderåriga som är i omsorg under tillsyn av socialdepartementet används somprostituerade i sammanhang där utländsk underrättelseverksamhet är i någon grad involverad? Att Sverige nyttjade underåriga för, vad det verkar, utpressningssyfte, i underrättelseverksamhet?

Den senare aspekten kan nog vara ett tyngre vägande motiv än ev personlig kränkning hos föräldern (även om denne händelsevis var polis).

Oj, jag tror det räcker med en personlig hämnd, självfallet kombinerad och påfylld med tidens strömningar.

Återigen, vem är den polis som Leif GW Persson menar att vittnen har sett på Sveavägen? Och varför talar han jämt och ständigt om revolverns symbolvärde, och att GM står att finnas inom polis, säkerhetsfolk eller militär? Han är också övertygad om att GM lever.

Tänk den som visste hur Lisbeth tänker, eller fick läsa den försvunna dagboken.
Citera
2017-04-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Oj, jag tror det räcker med en personlig hämnd, självfallet kombinerad och påfylld med tidens strömningar.

Återigen, vem är den polis som Leif GW Persson menar att vittnen har sett på Sveavägen? Och varför talar han jämt och ständigt om revolverns symbolvärde, och att GM står att finnas inom polis, säkerhetsfolk eller militär? Han är också övertygad om att GM lever.

Tänk den som visste hur Lisbeth tänker, eller fick läsa den försvunna dagboken.

Det finns massor av familjer som förnedras av myndigheter på ett eller annat sätt, väldigt få tar sig till att skjuta en statsminister eller ens lägre tjänsteman för att den underåriga ungen eventuellt fnaskar?
Betydligt kostsammare såväl som ekonomiskt eller etiskt, är användandet av barn i underättelseverksamhet. Och det vet du också egentligen. Även om ungarna var utagerande och i någon mån självdestruktiva och kanske inte direkt tvingades till detta så drogs det nytta av dem på ett väldigt olämpligt sätt.

Om du frågar mej om vilken polis GW talar om så har jag faktiskt ingen aning. Kan inte heller göra en rimlig gissning (kan lika gärna lotta iså fall).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-04-16 kl. 16:06.
Citera
2017-04-16, 16:13
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Det finns massor av familjer som förnedras av myndigheter på ett eller annat sätt, väldigt få tar sig till att skjuta en statsminister eller ens lägre tjänsteman för att den underåriga ungen eventuellt fnaskar?
Betydligt kostsammare såväl som ekonomiskt eller etiskt, är användandet av barn i underättelseverksamhet. Och det vet du också egentligen. Även om ungarna var utagerande och i någon mån självdestruktiva och kanske inte direkt tvingades till detta så drogs det nytta av dem på ett väldigt olämpligt sätt.

Om du frågar mej om vilken polis GW talar om så har jag faktiskt ingen aning. Kan inte heller göra en rimlig gissning (kan lika gärna lotta iså fall).

Jag får alltid besvär med teorier som inbegriper väldigt många, men det är en personlig smak, antar jag. Jag har lättare att se beslutskedjan hos den ensamme gärningsmannen, än i den stora konspirationen för att uttrycka sig milt.

Valet av metod och tillvägagångssätt stämmer också bra med en ensam i affekt. Om nu obskyra delar av statsmakten skulle varit delaktig, hade det ju varit mer rimligt med rent nikotin i semlan tidigare på dagen. Men Palme dör med buller och bång, och gärningsmannen måste springa.
Citera
2017-04-16, 16:21
Medlem
Citat:
Jag får alltid besvär med teorier som inbegriper väldigt många, men det är en personlig smak, antar jag. Jag har lättare att se beslutskedjan hos den ensamme gärningsmannen, än i den stora konspirationen för att uttrycka sig milt.

Valet av metod och tillvägagångssätt stämmer också bra med en ensam i affekt. Om nu obskyra delar av statsmakten skulle varit delaktig, hade det ju varit mer rimligt med rent nikotin i semlan tidigare på dagen. Men Palme dör med buller och bång, och gärningsmannen måste springa.

Men en ensam gärningsman behöver väl inte ha ett personligt motiv för densskull. Man skulle ju kunna tänka sig att Anckarström var ensam men motivet ändå militärt rationellt nyttigt på något sätt.
Jag vet inte, för mig låter det lite som en undanflykt att envist leta efter en ensam galning som har ett personligt lite småaktigt motiv (det finns säkert flera som hade personliga motiv för att mörda Palme, jag ifrågasätter inte det i sig men är för denskull inte övertygad att Palme fälldes på grund av något av just dessa motiv).
Citera
2017-04-16, 16:26
Medlem
FurirRevaers avatar
Nja. Undertrådarna tillkom ju för att den stora tråden blev för yvig. Ämnestrådar gör det lättare att samla särskilda uppslag utan att de drunknar i mängden. T ex är det synd att inläggen om Skandiamannen inte görs i den särskilda tråden om honom.

Citat:
Jafyfan, jag såg liknande på YouTube idag, jag sökte egentligen uttalanden från de skadade vid Drottninggatan, men halkade via Boston marathon in på lemlästade som hjälpte till att iscensätta verklighetstrogna övningar. Som allt sjukt, verkar trenden komma från USA.

Jag har inte mycket att komma med när det gäller mordet på Palme, tyvärr har jag svårt att hålla inne mina åsikter. Jag tycker att furiren bör posta i stora tråden, det har jag nu sagt två gånger.

Mycket intressant PM!
Citera
2017-04-16, 16:30
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Men en ensam gärningsman behöver väl inte ha ett personligt motiv för densskull. Man skulle ju kunna tänka sig att Anckarström var ensam men motivet ändå militärt rationellt nyttigt på något sätt.
Jag vet inte, för mig låter det lite som en undanflykt att envist leta efter en ensam galning som har ett personligt lite småaktigt motiv (det finns säkert flera som hade personliga motiv för att mörda Palme, jag ifrågasätter inte det i sig men är för denskull inte övertygad att Palme fälldes på grund av något av just dessa motiv).

Ja Anckarström är ett bra exempel, adeln fråntogs successivt sina privilegier, han hade drabbats personligen. Dom var ett fåtal i den konspirationen.

Säg att den här polismannen drabbats personligen, och så lägger du till åsikterna om vad som genom Palmes politik fråntagits honom, och någon/några gubbar som medhjälp. Jag kan tänka mig det, visst!

Men att högt uppsatta politiker eller poliser skulle vilja riskera livsstraff istället för sina privilegier av idealism -nej.

(SE som jag pratar om för ofta var moderat och gick på samma internat som Palme i Sigtuna. En sån sak skulle kunna fördunkla hans förhållningssätt.) Osv. Osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in