Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
....Jag tror att Carl Perssons PM ska betraktas som en intrig mot den socialdemokratiska regeringen. Med informationen om Lillemor Östlings relation till Lennart Geijer och om de två amerikanerna ovanför Doris Hopps våning, har alla pusselbitar fallit på plats för mig och hela affären synes mig vara en propagandaoperation....
Alla dessa turer är klassiska. CIA, KGB, Säpo, Sopo och alla i hemligtjänsterna visste säkert vilka som låg bakom i varje enskilt fall. Palme kunde lita på sina förtrogna inom varje kår att man höll varandra i schack med gemensam säkerhet som mål.
Intrigerna var mest för övnings skull att hålla igång beredskapen eller kunna fånga in någon landsförrädare som det passade. Där det gick snett fick man skylla på varandra i solidarisk ordning. Om det för tillfället var öst eller väst höger eller vänster som förlorade spelade ingen roll. Bara man fortsatte hålla tyst om spelets upplägg så att intrigmakarna fick turas om var det okej.
När polisen blandade sig i det militära spelet så som redan Bergling kunde konstatera direkt efter IB-avslöjandet öppnade sig möjligheten att manipulera grundlagen. Någon militärdiktatur som i USA eller brittisk infodiktatur fick vi inte men en desto effektivare socialdiktatur. Finansmaffian, GRU och NATO skulle i vilket fall komma lika bra överens.
Frågan är snarare vilka som fick Näss & Co till att behöva ta livet av Palme.