2017-04-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det verkar vara två personer som förs till pelaren vid Nilson Shoes.

https://www.youtube.com/watch?v=B_nJng8HFqQ

Från 1:17 till 1:25 syn en gulklädd ordningsvakt tillsammans med mörkklädd man i upprätt ställning leda/bära ett offer i riktning mot pelaren. Ordningskvinnans huvud skymmer sikten.

Vid 1:25 syns endast mannen med blå jeans och ljusgrå tröja intill bakdelen på lastbilen. Vid 1:26 kommer en gulklädd ordningsvakt tillbaka, böjer sig ned och tar tag i ett offer som släpas till pelaren.

Vilka är dessa två?

Jämför med fotot av livräddning vid pelaren.

http://m.imgur.com/a/JKLiV

I videon ovan syns denne man med ljusgrå tröja som till synes dirigerar livräddning arbetet just när kraschen skett och lastbilen fattar eld. Samme man syns på denna bild till höger med vänsterhanden i luften som om han håller något. Pistol?

http://i.imgur.com/v7umqxw.png

Ingen som bankar på dörren med järnrör, inga tjoande ungdomar och det tog inte en minut innan branden var i full gång. Däremot tog det cirka en minut innan Fredrik Lie hann fram och filma.

Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Krutlukten på Åhlens..?

Kan det vara så simpelt att lastbilens airbags och bältesspännare löste ut sina laddningar vid krocken med skyltfönstret, och eftersom bilen sen stod halvvägs inne i parfymavdelningen, blev det ju då ett rejält lukt-avbräck mot de franska lukterna inne på avdelningen + korsdraget med ett skyltfönster borta..

Lite om airbags: http://www.lakartidningen.se/OldArticlePdf/#!/2002/25132

Sen själva smällen mot skyltfönstret.

Videon som flera refererar till visar ju att de tar över minuten innan det tar fyr i förarhytten. Eftersom uzbecken hade brännskador måste han då ha varit kvar i hytten fram tills dess att de tog fyr där, så när vi då ser videon med killen som bankar med ett metallrör mot dörren, då är uzbeken kvar i hytten, där killen sen tvingas bort av en skäggig civilare, det är väl då här som uzbeken ser sin chans eller det är då som en gnista eller snubben drar igång brasan i hytten och det är väl här som flyktstarten börjar, den finns alltså på video även om nu uzbecken inte syns.
Citera
2017-04-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Tror att du har fastnat lite väl mycket i mina "sekundfunderingar".
Ca 5 sekunder kan lika gärna varit ca 2 sekunder eller ca 8 sekunder. Spelar inte så stor roll.
Jag tyckte inte att det behövdes motiveras närmare eftersom han uppenbarligen försvann relativt omgående.
Jag är inte ute efter en exakt tidslinje eftersom vi inte kan uppnå den (kanske inte ens Polisen) utan en ungefärlig tidslinje med en felmarginal på +/- 5 sekunder. OK?
Jag får se hur jag yttrar mig i min uppdaterade sammanfattning men jag tänker skydda mina informatörer i första hand.
Nu vill jag verkligen inte vara oförskämd, bara fråga om tanken slagit dig att dina informatörer driver med dig?
Du behöver ju inte berätta för oss, men tänk efter: om det inte går ihop, var brister det?
Tänk på det klassiska "om kartan inte stämmer med terrängen, så är det kartan som gäller!"
Citera
2017-04-14, 22:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Nja, att Uzbekistan skulle offentliggöra vilket västland som de lämnat ut informationen till i det här skedet, är i princip uteslutet. Så fungerar inte samarbeten mellan säkerhetstjänster.

Säpo borde hursomhelst haft ögonen på Akilov, med tanke på att han visat IS-sympatier på nätet. Enda ursäkten är väl att det finns förmodligen tusentals svenska muslimer, som uttrycker klara extremistiska åsikter på nätet. Det går inte att hålla koll på samtliga, man får prioritera de mest rubbade och radikala.

Det är uteslutet i alla avseenden, oavsett om det är sant eller inte.

Lika uteslutet som att Säpo någonsin kommer gå ut med vad man har/haft på Akilov.
Inte ens Polismyndigheten får nog den heltäckande sanningen till sig.
Det är faktiskt en gällande sanning att man aldrig vet vem, när eller hur någon får för sig att genomföra ett dåd av denna art, men då vore det på sin plats att upprätta överlämningsprocedurer till myndigheten snett nedanför.
Den myndigheten (Polisen) som på sitt vis, med samma, eller bättre/grundligare omdöme faktiskt realiserar prioordning eftersom densamme myndighet ansvarar för resursavsättning/hanteringen i den praktiska världen.
Borde te sig naturligt.
Citera
2017-04-14, 22:48
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Men en app måste väl liksom ett kontokort (slarvigt skrivet av mig) vara kopplat till ett bankkonto? Liksom alla andra betalningsmöjligheter?
Det är väl både troligt och rimligt att han hade bankkonto.
Han fick sitt avslag i December och ska ha 4 veckor på sig att lämna landet. Före detta har han varit här lagligt och kunnat ha bankkonto, etc.

Tror knappast att hans bankkonto fryses inne per automatik 4 veckor er hans avslag.

Så att han skulle kunnat betala med kort eller app är troligt. Om han sedan betalade eller plankade, vet jag inte. Han kanske uppehöll sig på toaletten för att tvätta sig och lappa ihop skadan så gott det gick...
Citera
2017-04-14, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
I videon ovan syns denne man med ljusgrå tröja som till synes dirigerar livräddning arbetet just när kraschen skett och lastbilen fattar eld. Samme man syns på denna bild till höger med vänsterhanden i luften som om han håller något. Pistol?

http://i.imgur.com/v7umqxw.png

Ingen som bankar på dörren med järnrör, inga tjoande ungdomar och det tog inte en minut innan branden var i full gång. Däremot tog det cirka en minut innan Fredrik Lie hann fram och filma.

Vad menar du "det tog inte en minut"? Titta på reza ck:s film från andra hållet så ser du det. Mannen som bankar med järnrör. Branden som slår upp en minut efter att han började filma.
Citera
2017-04-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration99.jpg

Mitt blygsamma bidrag i detta ämne nedan:

Flera inlägg här länkar till en bild på en civil polis som står på brottsplatsen direkt efter det att lastbilen brakat in i skyltfönstret. Personen i denna bild närmast kameran i blåa jeans med keps och skägg är samma person som var klädd i tweedkavaj med rakelradio och smög runt min bil vid kravallerna i Kärrtorp 2013 bakom Coop.

Denna person är inte en civilpolis utan är SÄPO anställd.

FuP:en från Kärrtorp är på över 1000 sidor, där vitala delar i utredningen togs bort såsom vilka som lämnade över kniven, larmsamtalen från Reflexen till 112 m.m vilka "togs bort" inför tingsrätts-behandlingen. Här är mitt gamla vittnesmål i det ärendet: (FB) Nazister attackerar demonstration i Kärrtorp, Stockholm 15/12-13.

Så risken är stor att detta ärende får samma behandling som Kärrtops-incidenten.

Intressant. Hur kunde han vara på plats vid t=0, undrar man?

/// Har det med Utredarens skyddsperson att göra?
Senast redigerad av Jaqk 2017-04-14 kl. 23:02.
Citera
2017-04-14, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
På förekommen anledning...

http://www.sakerhetspolisen.se/ovrigt/pressrum/aktuellt/aktuellt/2017-04-14-kartlaggningen-av-attentatet-fortsatter.html

Formuleringarna i texten väcker mer frågetecken än det besvarar

Texten

Kartläggningen av attentatet fortsätter
2017-04-14
Det intensiva underrättelsearbetet fortsätter för att kartlägga terroristdådet på Drottninggatan i Stockholm och för att förhindra nya attentat. (SÄPO skojar inte. De ser hot mot sina skyddspersoner kopplat till detta attentat. Kom ihåg att Säpo begränsar sina åtgärder till sina skyddspersoner)

En stor mängd beslag som innehåller mycket information, samt annat utredningsmaterial gås igenom och bearbetas. (Säpos analytiker har fullt upp med framåtsyftande analyser för att återta initiativet och ligga steget före.)

Efter terroristdådet på Drottninggatan förekommer samtidigt mängder av uppgifter och även rykten. Uppgifterna kommer från olika källor, har olika syften och sprids i olika forum. (Allmänheten kan manipuleras men det är inte Säpos ansvar)

Säkerhetspolisen kan inte kommentera alla de uppgifter som florerar, det ligger i en säkerhetsjänst natur att vi inte kan göra det. (Nä, man baxnar)

Vi har ett fortsatt nära samarbete och informationsutbyte med Polismyndigheten samt med övriga nationella och internationella samarbetspartners, däribland Europol. (Ingen nämnd ingen glömd, ja åsså fick Europol vara med på ett hörn)
Citera
2017-04-14, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det mest troliga är att han hade den på sig.
Självmordsbombaren 2010 hade det också.

Nja, han hade en tryckkokare på magen, men sen hade han en massa skrot i en ryggsäck också.
Citera
2017-04-14, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Videon som flera refererar till visar ju att de tar över minuten innan det tar fyr i förarhytten. Eftersom uzbecken hade brännskador måste han då ha varit kvar i hytten fram tills dess att de tog fyr där, så när vi då ser videon med killen som bankar med ett metallrör mot dörren, då är uzbeken kvar i hytten, där killen sen tvingas bort av en skäggig civilare, det är väl då här som uzbeken ser sin chans eller det är då som en gnista eller snubben drar igång brasan i hytten och det är väl här som flyktstarten börjar, den finns alltså på video även om nu uzbecken inte syns.

Just det, den grejen har vi glömt lite tycker jag. Att han kanske sitter kvar när elden slår upp. Att det kanske är hans anordning som tar fjutt. Men det är vagt.
Citera
2017-04-14, 22:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Om ölchaffisen är inblandad rör det sig nog om pengar.
Men han begrep inte att han blev lurad, därför är han nu i äkta chocktillstånd.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2017-04-14 kl. 23:02.
Citera
2017-04-14, 22:58
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nu vill jag verkligen inte vara oförskämd, bara fråga om tanken slagit dig att dina informatörer driver med dig?
Du behöver ju inte berätta för oss, men tänk efter: om det inte går ihop, var brister det?
Tänk på det klassiska "om kartan inte stämmer med terrängen, så är det kartan som gäller!"

Jag kan säga så här mycket. De informatörer jag kom i kontakt med, kom jag i kontakt med mindre än ett dygn efter dådet.
Jag hade då inte skrivit så många inlägg om det här och jag hade inte börjat, det som av vissa, beskrivs som en "sekundjakt", så nej det är inga informatörer som driver med mig.
Dock finns det ju gott om andra i tråden som gör! Gör något vettigt istället!
Citera
2017-04-14, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaqk
Vad menar du "det tog inte en minut"? Titta på reza ck:s film från andra hållet så ser du det. Mannen som bankar med järnrör. Branden som slår upp en minut efter att han började filma.

https://www.youtube.com/watch?v=B_nJng8HFqQ

Här ser du hur livräddning arbetet pågår och Fredrik Lie säger själv. "Det brinner här". Jag vet inte vilken film du talar om. Lägg gärna upp en länk. Men någon man med järnrör finns inte i denna film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in