2017-04-08, 17:24
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirFrankLucas
Dom vill att folk ska rösta på SD. Det skapar instabilitet och splittring. Till deras favör.

Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Ett av de omedelbara dödsoffren är en kvinna:
http://www.expressen.se/nyheter/veronica-sag-tva-traffas-av-lastbilen/

Hörde tidigare idag en intervju med ett vittne som berättade om en skadad man som folk försökte hjälpa, men där någon (som vittnet uppfattade som läkare) kom fram och konstaterade att det inte var någon mening för mannen på marken saknade bakhuvud.

Då har vi 1 man + 1 kvinna bland dödsoffren på gatan. Ytterligare 1 dödsoffer på gatan, samt en som dödförklarats på sjukhus saknas det uppgifter om vad gäller kön och ålder. Den på sjukhuset bör dock vara vuxen eftersom sjukhuset skulle ha sagt att det var ett barn annars.

Var har du fått uppgiften om att en har dödförklarats på sjukhus? Enligt vad jag vet så var alla fyra klart döda redan på plats, men den fjärde dröjde uppgifterna om på grund av att denne inte hittades förrän några timmar efter dådet
Citera
2017-04-08, 17:24
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag avstod ifrån att klicka på de hemskaste länkarna. Men "övervakningskamera butik" bör ju ligga före "brinnande lastbil".

Ny sortering. Interaktiv Flashbackkarta ver. 4.0 LÄNK

/Provokatör
Citera
2017-04-08, 17:25
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Var har du fått uppgiften om att en har dödförklarats på sjukhus? Enligt vad jag vet så var alla fyra klart döda redan på plats, men den fjärde dröjde uppgifterna om på grund av att denne inte hittades förrän några timmar efter dådet
Det sa sjukhusledningen igår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyb_x
Mycket märkligt att detta skall vara taget med en övervakningskamera, sen ser man att filmen skakar hela tiden. En övervakningskamera är troligen fäst vid tak eller vägg och filmen borde inte skaka. Ser ut som någon snarare har filmat för hand.

Kollar man inledningen av klippet så ser man att det zoomas in, kanske en övervakningskamera som blir inspelad på en mobil enhet?
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ja, uppenbarligen kan det ske. Med tåg kan jag förstå det, men däck mot platt mark borde inte ha samma kapande effekt. Men fan, borde inte tänka mer p detta.

Farten, eller rörelseenergin, spelar in här.

Om du ligger på marken framför en lastbil, som håller låg fart, är det större chans att lastbilens hjul klättrar upp över din kropp. Lastbilen och dess hjul färdas visserligen initialt i en riktning rakt framåt, och lastbilen och dess hjul "vill" egentligen fortsätta rakt fram, rakt igenom kroppen. Men så länge rörelseenergin i riktningen rakt framåt är låg kan däck och fordon eventuellt påverkas av en lyftande kraft som utgörs av kroppen, så att lastbilen ändrar riktning snett uppåt, över kroppen. Detta förutsatt att kroppen kan stå emot delar av lastbilens vikt.

Om du på samma sätt hamnat framför en lastbil som kör snabbt, då har den lastbilen betydligt mer rörelseenergi i riktningen rakt fram igenom kroppen, så här tenderar den lyftande kraft som kroppen utgör när lastbilen ska över bli försumbart liten. Hjul och fordon kommer i mycket högre grad "vilja" fortsätta rakt fram. Så hjul och fordon kommer fortsätta i princip rakt fram, utan någon större riktningsändring uppåt, utan att lyftas mer än försumbart från marken. Till detta kommer också delar av fordonets vikt på kroppen, precis som vid låg fart. Om då lastbilens hjul av dessa orsaker inte "vill"/kan/hinner lyfta mer än en centimeter eller något i den stilen, ja, då kan tyvärr resultatet inte bli bättre än ett lager av färs på en centimeter kvar som håller ihop kroppshalvorna. Eller om förloppet är väldigt hastigt så kan så klart kroppsdelarna pressas ut med sådan hög hastighet/kraft att de fortsätter färdas ifrån varandra, och helt lossnar från varandra.

Detta var ju ett ganska teoretiserat resonemang. Om du istället för att ligga framför lastbilen, istället blir påkört och nedslagen till marken av den först, som vi får anta varit fallet i denna attack, kan ju olika kroppsdelar ha hunnit få lite diverse "rotationsriktningar" av smällen, som ytterligare bidrar till att delar slits av. Kroppens "lyftkraft" kan ju redan ha förstörts också genom att ben redan gått sönder vid första smällen.

Men jag antar att det måste till att bli överkörd av ett hjul eller klämd mellan något för att man ska bli delad. Jag tror inte kroppsdelar lossnar vid enbart påkörning ens vid mycket högre farter än detta. Jag kan så klart ha fel. Detta är inte mitt expertområde.
Citera
Medlem
AIKforever94s avatar
http://www.viasatsport.se/sport/fotboll/nyheter/just-nu-har-hedras-offren-i-stockholm-av-superstjarnorna

Mäktigt!
Citera
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyb_x
Mycket märkligt att detta skall vara taget med en övervakningskamera, sen ser man att filmen skakar hela tiden. En övervakningskamera är troligen fäst vid tak eller vägg och filmen borde inte skaka. Ser ut som någon snarare har filmat för hand.

Personen har filmat övervakningskamerans monitor (bildskärm) med en egen enhet som hålls i handen, därav skakning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
För att, överhuvudtaget, vara kapabel att med flit mosa folk med lastbil så måste man ha en människosyn liknande den jag kritiserade. Om man sedan dehumaniserar människor i allmänhet beroende på islamofobi eller islamism går på ett ut.

Så om man, oavsett anledning, tycker mer synd om en hund än om människor har man liknande människosyn som nån som mosar folk med lastbil? Har jag förstått dig korrekt?
Citera
2017-04-08, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bodicker
Ingen källa, media eller polis, har gått ut och sagt att någon 11-årig flicka är död. Om det är tjejen på bilden, delad i tre, så hade det inte varit så svårt att konstatera denne död

Inget utesluter att det är hon heller, snarare tyder allt på att det är hon.

Den kapade personen är inte identifierad och flickan är fortfarande försvunnen.

Självklart vill inte media gå ut med att 11-åriga små barn blir kapade på mitten genom terrorattentat i det nya Sverige.
Citera
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Tack fixat som första plats. Interaktiv Flashbackkarta ver. 3.0 LÄNK

/Provokatör

Imponerande. Tack.
Citera
Medlem
TsarenSvikerAldrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Nej, för jag såg facebook profilen till mammans kompis som även efterlyst flickan Irene Bonnier heter hon. Hon blev tvungen att ta bort efterlysningen från sin sida pga mkt flashback folk som kom till hennes sida å skrev och länkade bilder / FB tråden att det var Ebba på bilden.
Och facebookstatusen skrevs efter det att bilderna presenterades.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
håller med. Den ena ser ut som en mellanösternarab men den andra mer som någon från längre österut. Typ Afghanistan.

Dock har det nog med vinkel o skugga att göra. Är ju samma person.

Verkar lite väl otroligt att en förare skulle klara av kraschen i slutet (av bilderna att döma). Kan det möjligen vara så att lastbilen fjärrstyrdes?

Då är frågan varför den misstänkte uzbekiske medborgare tog på sig skulden? Kan det verkligen vara så enkelt? Utifrån bilderna kan man anta att det är minst två inblandade i gärningen. Lustigt att båda är klädda på samma sätt.

En möjlig hypotes är att det ligger en professionell organisation bakom det här. Kanske mossad agenter.

Ett akronym för Mossad, ISIS. https://www.youtube.com/watch?v=sylmmj5evA4 Vilket sammanträffande namn med terrororganisationen som härjar i Syrien.

En tidigare mossad agent råkar nämna att man stod bakom bombningar i London: https://www.youtube.com/watch?v=pX4nmxJdddU

Syftet är väl antagligen att bilda en ökad opinion mot muslimer, vilket antagligen ligger i israeliska intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in