Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Ja, uppenbarligen kan det ske. Med tåg kan jag förstå det, men däck mot platt mark borde inte ha samma kapande effekt. Men fan, borde inte tänka mer p detta.
Farten, eller rörelseenergin, spelar in här.
Om du ligger på marken framför en lastbil, som håller låg fart, är det större chans att lastbilens hjul klättrar upp över din kropp. Lastbilen och dess hjul färdas visserligen initialt i en riktning rakt framåt, och lastbilen och dess hjul "vill" egentligen fortsätta rakt fram, rakt igenom kroppen. Men så länge rörelseenergin i riktningen rakt framåt är låg kan däck och fordon eventuellt påverkas av en lyftande kraft som utgörs av kroppen, så att lastbilen ändrar riktning snett uppåt, över kroppen. Detta förutsatt att kroppen kan stå emot delar av lastbilens vikt.
Om du på samma sätt hamnat framför en lastbil som kör snabbt, då har den lastbilen betydligt mer rörelseenergi i riktningen rakt fram igenom kroppen, så här tenderar den lyftande kraft som kroppen utgör när lastbilen ska över bli försumbart liten. Hjul och fordon kommer i mycket högre grad "vilja" fortsätta rakt fram. Så hjul och fordon kommer fortsätta i princip rakt fram, utan någon större riktningsändring uppåt, utan att lyftas mer än försumbart från marken. Till detta kommer också delar av fordonets vikt på kroppen, precis som vid låg fart. Om då lastbilens hjul av dessa orsaker inte "vill"/kan/hinner lyfta mer än en centimeter eller något i den stilen, ja, då kan tyvärr resultatet inte bli bättre än ett lager av färs på en centimeter kvar som håller ihop kroppshalvorna. Eller om förloppet är väldigt hastigt så kan så klart kroppsdelarna pressas ut med sådan hög hastighet/kraft att de fortsätter färdas ifrån varandra, och helt lossnar från varandra.
Detta var ju ett ganska teoretiserat resonemang. Om du istället för att ligga framför lastbilen, istället blir påkört och nedslagen till marken av den först, som vi får anta varit fallet i denna attack, kan ju olika kroppsdelar ha hunnit få lite diverse "rotationsriktningar" av smällen, som ytterligare bidrar till att delar slits av. Kroppens "lyftkraft" kan ju redan ha förstörts också genom att ben redan gått sönder vid första smällen.
Men jag antar att det måste till att bli överkörd av ett hjul eller klämd mellan något för att man ska bli delad. Jag tror inte kroppsdelar lossnar vid enbart påkörning ens vid mycket högre farter än detta. Jag kan så klart ha fel. Detta är inte mitt expertområde.