2017-04-14, 21:41
Medlem
A-party-with-martys avatar
Hur ligger det till med dom andra terroristerna som agerat i Sverige? Bombmannen 2010 samt även han några år senare som var delaktig i Belgien dådet? Dom var väl inga ensamma galningar?
Belgien var väl likt Sverige inte direkt med i nått utlandskrig heller?
Citera
2017-04-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, men att denne man skjutit i luften då allmänheten försökte få ut chauffören och på så vis skingrat folkmassan som drabbades av panik är inget som jag setts rapporterat i media innan.

Bilden jag syftade på ligger i inlägg: 4906.
Det är en man där som håller i ett vapen vid lastbilen.
Citera
2017-04-14, 21:42
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Men står han så nära restaurangen kan man ju tycka att han kanske borde sett att liften fälls upp. Men troligen så fäller GM upp liften ståendes ut mot gatan. Tar sen varvet runt hytten och hoppar in. Då måste han nästan haft kunskapen att liften inte kan fällas upp från hytten.

Fast har det inte sagts att lastzonen var blockerad, så att chauffören fick parkera en bit ifrån Caliente? (Tror det var den där "officiella" Spendrups-mannen) Då kanske inte liften var lika synlig för chauffören. Jo, det kan du har rätt i. Hela historien känns både planerad och oplanerad på samma gång....
Citera
2017-04-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
En tanke som har slagit mig efter att läst att GM åkte ArlandaExpress till Arlanda är hur betalade han den resan utom med ett kontokort? Går det att casha ens i deras kassa? Eller blev han avslängd när de kom fram? För inte kan en lätt blodig slarvigt klädd man slänga upp några hundringar i det bolagets kassabutik eller till deras konduktörer för att få resa med?

För mig ett stort frågetecken? För en nykommen invandrare, typ denne, får inte ens svenskt bankkonto utan svenskt personnummer, något Akilov bevisligen inte hade.

Finns App för sånt.
Citera
2017-04-14, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Det kan man nog diskutera. Frågan är om vi får veta vad som är sant eller inte. Har svenska myndigheter klantat sig eller inte?

Nja, att Uzbekistan skulle offentliggöra vilket västland som de lämnat ut informationen till i det här skedet, är i princip uteslutet. Så fungerar inte samarbeten mellan säkerhetstjänster.

Säpo borde hursomhelst haft ögonen på Akilov, med tanke på att han visat IS-sympatier på nätet. Enda ursäkten är väl att det finns förmodligen tusentals svenska muslimer, som uttrycker klara extremistiska åsikter på nätet. Det går inte att hålla koll på samtliga, man får prioritera de mest rubbade och radikala.
Citera
2017-04-14, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Bra att du skriver idé för det är mer eller mindre vad det är.

Det finns flera motsägelsefulla uppgifter om någon slags anordning i förarhytten samt att vi vet från samtida video att lastbilen fattade eld som slocknade av sig själv. En del uppgifter talar om brandbomb, vad nu civilister menar med det.

Min idé eller tanke är att en 12 tons lastbil inte är ett precisionsinstrument och det är förhållandevis få offer. Ursäkta om någon tycker att jag låter cynisk, det är inte meningen, men förlusterna borde ha varit mer omfattande.

Tanken är att branden i förarhytten skulle vara omfattande och antända något brännbart/explosivt i lasten. Därav idén om något explosivt i lasten.

Jag kanske skall tillägga att jag förvisserligen för många år sedan utbildade mig till instruktör i sprängtjänst inom det militära och kanske tänker lite annorlunda.

Kan det ha det ha funnits gasbehållare på lastbilen eller var det bara ölkaggar?

I en artikel i DN säger ett vittne som var inne på Åhléns att det luktade "krut". Någon slags krutladdning som brann och orsakade all rök?
Citera
2017-04-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Nja, att Uzbekistan skulle offentliggöra vilket västland som de lämnat ut informationen till i det här skedet, är i princip uteslutet. Så fungerar inte samarbeten mellan säkerhetstjänster.

Säpo borde hursomhelst haft ögonen på Akilov, med tanke på att han visat IS-sympatier på nätet. Enda ursäkten är väl att det finns förmodligen tusentals svenska muslimer, som uttrycker klara extremistiska åsikter på nätet. Det går inte att hålla koll på samtliga, man får prioritera de mest rubbade och radikala.

Akilov verkar definitivt har varit en av de mest rubbade och prioriterad.
Citera
2017-04-14, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Fast har det inte sagts att lastzonen var blockerad, så att chauffören fick parkera en bit ifrån Caliente? (Tror det var den där "officiella" Spendrups-mannen) Då kanske inte liften var lika synlig för chauffören. Jo, det kan du har rätt i. Hela historien känns både planerad och oplanerad på samma gång....

Visst är det så, man får någon känsla av tillfälligheter och planerat på en och samma gång. När man själv jobbat med distribution i 15 år så upplever jag vissa saker som antingen orimliga eller tillrättalagda.
Citera
2017-04-14, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Var hans plan att han skulle kånka bomben längs Drottninggatan för att sen slänga den för hand på T-Centralen, slottet eller riksdagshuset?

Vad väger en sådan bomb och hur långt kan man kasta den?

Jag tror att någon form av transport med fordon ingick i (den lösa) planen. Och troligen har han gjort observationer på Adolf Fredriks kyrkogata. Någon bör då ha sett honom någon gång, men det har polisen säkert undersökt..

Det mest troliga är att han hade den på sig.
Självmordsbombaren 2010 hade det också.
Citera
2017-04-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Akilov verkar definitivt har varit en av de mest rubbade och prioriterad.

Med facit i hand, ja.

Men den facebooksida han hade öppen innan den togs ned, var långt ifrån bland de värsta ur extremistsynpunkt. Det dräller av betydligt värre.
Citera
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Det finns absolut ingen anledning till att uppskatta att det tar MGM 5 sekunder att ta sig ur hytten. Vi har ingen aning om hur lätt eller svårt det var att få upp dörren, om den gick att öppna (på bärgningsbilder kan en iaf se att dörren glipar), hur påverkad MGM var av kollisionen (han kanske till och med var medvetslös i några sekunder efter kraschen), hur han tog sig ut etc etc. Jag tycker att det är högst problematiskt att du sitter och uppskattar hur lång tid olika moment har tagit när det saknas information som är nödvändig för sagda uppskattningar, och sedan reagerar högst förorättad och oförskämt när du blir ifrågasatt? Vad förväntar du dig när du inte redovisar några källor? Jag förstår (eftersom du har skrivit det minst 5 gånger i tråden) att du jobbar på en sammanställning som måste revideras och uppdateras, och jag antar att ditt mål är att på sekundnivå kartlägga händelseförloppet från kapningen till flykten. Men om du vill göra ett bra jobb måste du vara öppen för all information och inte avfärda det som inte passar din teori (confirmation bias) med att media ljuger. För mig som inte sitter på din superhemliga VIP-Info är dina sekundhöftningar ungefär lika trovärdiga som.. Ja jag kommer inte ens på en lämplig jämförelse. Inte alls trovärdiga. Och med tanke på hur dina reaktioner eskalerar dag för dag kanske det är dags för dig att ta en paus från tråden och dina "akademiska" (lol) efterforskningar...?

Jaja... Jag suckar bara. Om du hade läst på lite fakta så var det inte möjligt att ta sig ut på förarsidan (den vänstra sidan) utan det måste alltså ha skett på passagerarsidan (den högra sidan). Teoretiskt skulle han kunnat ta sig ut genom mittfönstret, men det ter sig mindre troligt.
Det var den delen av kritiken.
Sen kritiserar du mig för att inte var öppen för uppgifter.
Jag har efterlyst uppgifter och fått in en hel del uppgifter. Jag gör detta helt förutsättningslöst (jag har ingen bestämd agenda). Om någon ifrågasätter eller påstår något som jag VET inte stämmer så avfärdar jag naturligtvis den uppgiften och försöker verka för att den inte sprids vidare. Är det så konstigt?
Om man nu skall ägna sig åt "privatspaning" som vi gör här på FB så gäller naturligtvis att ha en professionell attityd. Jag kommer INTE under några som helst omständigheter att avslöja de privata källor som jag har! Om du väljer att inte tro på vad jag skriver så är det din ensak, men du behöver inte kritisera mig för det! Det leder inte framåt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten

Killen är uppenbarligen Latino. Han blir (av förståliga skäl) skitförbannad när någon snor hans lastbil och dessutom försöker köra på honom. Detta inträffar sannolikt 14:52:20 +/- 5 sekunder. I sitt chocktillstånd så inser han inte att han omedelbart skall ringa 112, utan det gör han först senare efter någon minut.

Men vänta lite nu här.. det här kan ju inte bara vara möjligt! Det finns ju inte en snöbolls chans i h-lvete att chauffören larmade 112. Det är en total omöjlighet, så det så!

Minns tyvärr inte nu varför det inte kan ha hänt, varför det absolut måste uteslutas att chauffören också slog larm/ringde.
Men en av trådens förnämsta intelligensreservsrepresentanter har iaf i en mängd inlägg bortom allt rimligt tvivel lyckats klargöra detta.
Tror hen lystrar till nicket Psykakuten..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in