2017-04-14, 21:25
Medlem
A-party-with-martys avatar
Ja vad vet vi om bomben egentligen varför har dom börjat hålla käften om den nu plötsligt. Vår landsfader gick ju där när den var i hytten också. Döljer MSM nått? Jag tycker faktiskt att det är en riktigt knäckfråga hur vida denna blatte= "dårhus-material el moské-material " så att säga. Etablissemanget har blod på sinna händer efter REVA-propagandan men ändå intressant vad han hade för bakgrund med tanke på hur stor belastning Islam har varit sen dom började välla in i landet. Om han var aktiv-islamist så är det väl rimligt att likt Trump förbjuda folk från muslimska länder med undantagen icke muslimska minoriteter etc. Vi måste ju skydda vårt land, dessutom står vi inte i nån som helst tacksamhetskuld (vi tog endast vita trälar på vikingatiden).
Citera
2017-04-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Källa? Är det är sant det du skriver, borde det komma upp i msm.

Hämtat från MSM. Aftonbladet. Om det är sant kan inte jag bedöma. Vet inte om Uzbekistans regering är trovärdiga.
Citera
2017-04-14, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Nej, tvärtom blir det väl?

Ja, det verkar du ha rätt i. Han körde mot Holländargatan i körriktningen på den gatan. Alltså med förarsidan mot Caliente.
Citera
2017-04-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Jag förstår. Ja, det innebär alltså att vi inte har en aning om vilken sida GM stod på. Även om det logiska vore passagerarsidan för att inte ses från Caliente. Å andra sidan skulle han i så fall stå i vägbanan.

Men står han så nära restaurangen kan man ju tycka att han kanske borde sett att liften fälls upp. Men troligen så fäller GM upp liften ståendes ut mot gatan. Tar sen varvet runt hytten och hoppar in. Då måste han nästan haft kunskapen att liften inte kan fällas upp från hytten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Gissar att han är ute ur hytten på höger sida inom 5 sekunder.
Skulle ju då vara intressant att veta exakt när första http://imgur.com/a/tobfP
bilden i T-banan är tagen (14:55:XX)? Och exakt var.

Det finns absolut ingen anledning till att uppskatta att det tar MGM 5 sekunder att ta sig ur hytten. Vi har ingen aning om hur lätt eller svårt det var att få upp dörren, om den gick att öppna (på bärgningsbilder kan en iaf se att dörren glipar), hur påverkad MGM var av kollisionen (han kanske till och med var medvetslös i några sekunder efter kraschen), hur han tog sig ut etc etc. Jag tycker att det är högst problematiskt att du sitter och uppskattar hur lång tid olika moment har tagit när det saknas information som är nödvändig för sagda uppskattningar, och sedan reagerar högst förorättad och oförskämt när du blir ifrågasatt? Vad förväntar du dig när du inte redovisar några källor? Jag förstår (eftersom du har skrivit det minst 5 gånger i tråden) att du jobbar på en sammanställning som måste revideras och uppdateras, och jag antar att ditt mål är att på sekundnivå kartlägga händelseförloppet från kapningen till flykten. Men om du vill göra ett bra jobb måste du vara öppen för all information och inte avfärda det som inte passar din teori (confirmation bias) med att media ljuger. För mig som inte sitter på din superhemliga VIP-Info är dina sekundhöftningar ungefär lika trovärdiga som.. Ja jag kommer inte ens på en lämplig jämförelse. Inte alls trovärdiga. Och med tanke på hur dina reaktioner eskalerar dag för dag kanske det är dags för dig att ta en paus från tråden och dina "akademiska" (lol) efterforskningar...?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
l.

Det bästa hade varit om vi haft en polis eller liknande vid starten av färden som åtminstone kunde tömma sitt pistolmagasin, det skulle få alla längre ned på gatan att haja till.

Ja, eller åtminstone en visselpipa som jag tror poliser hade förr. Det skulle ha fått folk som gick med ryggen mot lastbilen att vända sig om för att se vad som pågick. Och kanske hade kunnat hoppa undan.

Jag vill minnas att Londonpolisen som var bland de första poliskårerna i världen hade visselpipor i sin utrustning.
Citera
2017-04-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Något tveksamma slutsatser av Ranstorp. Att Uzbekistan inte nämner vilket västland de kontaktat för att föra vidare uppgifterna till Sverige gällande Akilovs IS-sympatier, är helt naturligt. Det borde Ranstorp veta.

Det kan man nog diskutera. Frågan är om vi får veta vad som är sant eller inte. Har svenska myndigheter klantat sig eller inte?
Citera
2017-04-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Exakt, den här bilden på en lastbil som lastar av vid Caliente tog jag på måndagen efter attentatet. Ungefär så stod terror-öl-lastbilen.

http://forumbilder.se/G820D/20170412-072311

Tack, det stämmer.
Citera
2017-04-14, 21:32
Medlem
motvalls avatar
En tanke som har slagit mig efter att läst att GM åkte ArlandaExpress till Arlanda är hur betalade han den resan utom med ett kontokort? Går det att casha ens i deras kassa? Eller blev han avslängd när de kom fram? För inte kan en lätt blodig slarvigt klädd man slänga upp några hundringar i det bolagets kassabutik eller till deras konduktörer för att få resa med?

För mig ett stort frågetecken? För en nykommen invandrare, typ denne, får inte ens svenskt bankkonto utan svenskt personnummer, något Akilov bevisligen inte hade.
Citera
2017-04-14, 21:32
Medlem
JonasFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlcc
Varför har man nämnt tråden "terrordådet", då från terroristens sida det är en handling av högsta moraliska karaktär som följs av oändligt paradis någonstans med 70+ oskulder? Paradoxalt kan han kalla handlingen (terror) för en kärlekshandling.

Jag har inget emot att media och fb kallar handlingen för terror, det kanske finns giltliga anledningar för det. Min fråga är: vem är det som bestämmer vilken benämning handlingen skall få? Här på fb bestämmer trådskaparen i viss grad själv (i mindre grad desto mer påverkad skaparen av tråden är påverkad av media eller andra nyheter).
Vem bestämmer vem som ska kallas terrorist? Är det rika människor som tar andra folks resurser som sätter stämpel "terrorist" på folk som försöker försvara sitt lands resurser? Med mellanöstern googles på, ett perspektiv sätt utifrån 100års erfarenhet, kan ju väst anses som de absolut största terroristerna. Okej, inte gå in på för mycket politik.

Frågan igen: Vem är det som bestämmer vilken benämning en viss handling skall benämnas under? Ett exempel är att, låt oss säga jag kontrollerar en stor nyhetskanal i mellanöstern och jag sprider "propaganda" angående ett visst folk och kallar dessa folk för allt förbjudet och smutsigt jag som muslim har fått lära mig att vara emot (i.e., denna grupp folk älskar tydligen gris).
MGM är häktad för just "terrorbrott" vilket är definierat enligt svensk lag. (Googla gärna.) En person som utför sådan gärning kan benämnas terrorist. Enligt svensk juridik.

Media och även folk i gemen använder ofta en vidare definition och kallar mycket "otäckt" för terror även om inte juridiken gör det.

Sedan kan man absolut anse att bl.a. att en viss stormakts handlingar kan jämställas med terror. Men det är en annan tråd.
Citera
2017-04-14, 21:36
Medlem
Amsvartners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
En tanke som har slagit mig efter att läst att GM åkte ArlandaExpress till Arlanda är hur betalade han den resan utom med ett kontokort? Går det att casha ens i deras kassa? Eller blev han avslängd när de kom fram? För inte kan en lätt blodig slarvigt klädd man slänga upp några hundringar i det bolagets kassabutik eller till deras konduktörer för att få resa med?

För mig ett stort frågetecken? För en nykommen invandrare, typ denne, får inte ens svenskt bankkonto utan svenskt personnummer, något Akilov bevisligen inte hade.

Betala? Finns inga spärrar dit? Det är bara att hoppa på, det kommer en konduktör eller vad dom kallas och kikar på biljetten eller om du degat med en app i nallen, har du inte det så åker du väl av första stopp, vilket är Arlanda syd om jag inte är ute på hal is..

Jag har inte testat att planka så jag vet inte rutinen här skall väl tilläggas.
Citera
2017-04-14, 21:36
Medlem
absolut-justices avatar
https://www.gangrapesweden.com/stockholm/swedishmigration99.jpg

Mitt blygsamma bidrag i detta ämne nedan:

Flera inlägg här länkar till en bild på en civil polis som står på brottsplatsen direkt efter det att lastbilen brakat in i skyltfönstret. Personen i denna bild närmast kameran i blåa jeans med keps och skägg är samma person som var klädd i tweedkavaj med rakelradio och smög runt min bil vid kravallerna i Kärrtorp 2013 bakom Coop.

Denna person är inte en civilpolis utan är SÄPO anställd.

FuP:en från Kärrtorp är på över 1000 sidor, där vitala delar i utredningen togs bort såsom vilka som lämnade över kniven, larmsamtalen från Reflexen till 112 m.m vilka "togs bort" inför tingsrätts-behandlingen. Här är mitt gamla vittnesmål i det ärendet: (FB) Nazister attackerar demonstration i Kärrtorp, Stockholm 15/12-13.

Så risken är stor att detta ärende får samma behandling som Kärrtops-incidenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in