2017-04-14, 02:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Jo och observera att han inte placerade denne figur i en verklig miljö och i sin egen tid. Vi pratar här om en verklig religiös ledare fantastiska förkunnelse. Inte om en religiös gruppering som inbillar sig att deras mänskliga ledare i deras egen tid existerar.

Parallellen till Moroni i Jesusberättelsen skulle väl snarast vara de olika väsen Jesus och andra interagerade med. Inte Jesus själv som väl närmast skulle motsvaras av Joseph Smith.

Det är bara ett exempel på scenariot. Exakt lika är det ju naturligtvis inte.
Om man påstår att personen dog 10 år tidigare eller 1000 år tidigare spelar ingen större roll, de påstår båda att en redan död person ska ha sagt och gjort något.

Något intressant som motsäger Jesusberättelsen är ju att ingen Jesusföljarskara fanns kvar i Jerusalem eller Bethlehem, utan de fick, precis som Muhammed med Mecka, återkomma senare när rörelsen redan var etablerad. Det är ju där som dem som skulle ha kunnat bevittna händelserna som påstås ha inträffat fanns, men ingen större grupp troende bildades, trots att Jesus påstås ha haft tusentals följare. Det hänger inte ihop.
Citera
2017-04-14, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är bara ett exempel på scenariot. Exakt lika är det ju naturligtvis inte.
Om man påstår att personen dog 10 år tidigare eller 1000 år tidigare spelar ingen större roll, de påstår båda att en redan död person ska ha sagt och gjort något.
.
Och därmed så har du alltså förkastat ett av de viktigaste och mest självklara kriterier vi har för att bedöma sanningshalt nämligen samtidighetskriteriet eller tidskriteriet. Då har du också placerat dina egna övertygelser utanför varje form prövning. I sig ett kriterium på pseudovetenskaplighet.

Textmassan dessförinnan avstår jag att kommentera.
Senast redigerad av severus 2017-04-14 kl. 02:30.
Citera
2017-04-14, 03:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Och därmed så har du alltså förkastat ett av de viktigaste och mest självklara kriterier vi har för att bedöma sanningshalt nämligen samtidighetskriteriet eller tidskriteriet. Då har du också placerat dina egna övertygelser utanför varje form prövning. I sig ett kriterium på pseudovetenskaplighet.

Nej, jag har inte förkastat samtidighetskriteriet. Jag påstod bara att därför att någon hävdar nästan samtid inte nödvändigtvis betyder att något är sant. Vi var ju överens om att det faktiskt var minst 30 år efter Jesus påstådda avrättning som berättelserna börjar förekomma.
Inte ens 10 år efter är samtidighet i den bemärkelsen, vilket var vad jag menade med att det inte spelar någon roll hur länge en man har varit död om någon påstår att den död man säger dem något, om det är 10 år efter dennes påstådda död eller 1000 år spelar ingen roll. Det blir inget uppfyllt samtidighetskriterium hur man än gör så länge som man talar om vad man själv påstår sig höra en påstådd död man säga.

Citat:
Textmassan dessförinnan avstår jag att kommentera.

Naturligtvis. Trodde inte heller annat. Fattas bara att du skulle våga.
Citera
2017-04-14, 09:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad jag i detta samband gjorde, var att fråga dig om du anser att du användar objektiva kriterier för såväl käll-urval som för käll-granskning.

Citat:
Nej det du skrev kan inte med bästa vilja i världen uppfattas som en fråga. Men om du vill ha något sagt om källurval och källgranskning så förslår jag att du börjar argumentera i sak.

Selektivt minne ser jag.

Jag refererar till mitt inlägg #2121.
Citera
2017-04-14, 09:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och därmed så har du alltså förkastat ett av de viktigaste och mest självklara kriterier vi har för att bedöma sanningshalt nämligen samtidighetskriteriet eller tidskriteriet.

När har ett samtidighetskriterie blivit ett kriterie för "sanning" ... och hur?

Och vad är det för typ av "sanning" du refererar till?
Citera
2017-04-14, 09:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Menar du att trettio eller fyrtio år skulle vara för länge för att vara en trovärdig källa till en för rörelsen central persons existens.

Med fokus på hur du själv har lyckats med att förvrida debatt-underlaget med hjälp av din hemmasnickrade argumentationstyp (~demagogi) på så kort tid, så tänk på vad man kan åstakomma av förvridninger på 30-40 år.
Citera
2017-04-14, 09:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo jag menar att det är ovanligt t.o.m. unikt att fantisera ihop en ledare på det sätt som mytjesusteorin förutsätter. Gestalter som Abraham, Simson, den grekiska gudavärlden m.fl. har inte tillkommit genom att enskilda eller några få personer suttit och fantiserat ihop dem vid ett enskilt tillfälle placerat dem i sin egen tid på en identifierbar plats och i interaktion med faktiskt existerande personer för att sedan lansera dem som verkliga. Jag tvivlar som sagt på att det finns något styrkt exempel på att detta hänt. Men om du har något så kan det givetvis diskuteras.

Mithraskulten var en mysteriekult som lämnat väldigt litet efter sig. De påstådda likheterna med Kristendom är ytliga ibland skruvade och berör i vilket fall inte vad som antas vara den historiska Jesus.

Citat:
Paulus då, ja han får nog främst ses som vittne till en redan existerande kristenhet.

"Redan existerande kristenhet" enligt din semantiska akrobatik.
Citera
2017-04-14, 09:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Genanskriteriet förblir det starkaste argumentet för Jesus Netzers faktiska historiska existens.

Och det är ju inte mycket att komme med. Det är samma typ av hittapå-kriterie som t.ex. "tros-testet".

Citat:
Så ja, det är högst troligt att en sådan självutnämnd messias (bland många andra förr och senare) levde runt år 30.

Det är väl det enda rimliga att säga om det. Men det är fortfarande ett jättekliv från NTs Jesus.
Citera
2017-04-14, 11:34
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte förkastat samtidighetskriteriet. Jag påstod bara att därför att någon hävdar nästan samtid inte nödvändigtvis betyder att något är sant. Vi var ju överens om att det faktiskt var minst 30 år efter Jesus påstådda avrättning som berättelserna börjar förekomma.
Inte ens 10 år efter är samtidighet i den bemärkelsen, vilket var vad jag menade med att det inte spelar någon roll hur länge en man har varit död om någon påstår att den död man säger dem något, om det är 10 år efter dennes påstådda död eller 1000 år spelar ingen roll. Det blir inget uppfyllt samtidighetskriterium hur man än gör så länge som man talar om vad man själv påstår sig höra en påstådd död man säga.
.
Trettio år är faktiskt inom ögonvittnens livstid så jo det är samtidighet. Sedan var vi inte överens om att det dröjde trettio år innan de börjar. Det vi kan konstatera är att de bevisligen förekom så pass tidigt som tjugo år efteråt. För tio år efteråt har vi ingenting men som du bör veta: frånvaro av bevis är inte bevis på frånvaro. Dessutom så är det uppenbart att de han skriver till kring år 50 vt redan har hört historierna. Han undervisar inte om han hänvisar till.

Sedan har du missförstått hur Paulus används som källa. Den uppenbarelse han påstod sig ha haft saknar betydelse åt endera hållet. Det väsentliga är att han återger vad andra som var aktiva kristna före honom berättar. Och det handlar om saker som skett på jorden och det några år innan han skrev breven. Därmed så blir han ett tidigt andrahandsvittne.

Sedan för att vara tydlig samtidighets kriteriet handlar om närhet i tid. Så jo den som skriver att ett år eller 1000 inte spelar någon roll har definitivt förkastat eller grundligt missförstått samtidighetskriteriet.
Senast redigerad av severus 2017-04-14 kl. 11:44.
Citera
2017-04-14, 11:37
Medlem
Citat:

Naturligtvis. Trodde inte heller annat. Fattas bara att du skulle våga.

Du tror väl inte att jag går på så enkla grepp.
Citera
2017-04-14, 18:10
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Trettio år är faktiskt inom ögonvittnens livstid så jo det är samtidighet. Sedan var vi inte överens om att det dröjde trettio år innan de börjar. Det vi kan konstatera är att de bevisligen förekom så pass tidigt som tjugo år efteråt. För tio år efteråt har vi ingenting men som du bör veta: frånvaro av bevis är inte bevis på frånvaro. Dessutom så är det uppenbart att de han skriver till kring år 50 vt redan har hört historierna. Han undervisar inte om han hänvisar till.

Sedan har du missförstått hur Paulus används som källa. Den uppenbarelse han påstod sig ha haft saknar betydelse åt endera hållet. Det väsentliga är att han återger vad andra som var aktiva kristna före honom berättar. Och det handlar om saker som skett på jorden och det några år innan han skrev breven. Därmed så blir han ett tidigt andrahandsvittne.

Sedan för att vara tydlig samtidighets kriteriet handlar om närhet i tid. Så jo den som skriver att ett år eller 1000 inte spelar någon roll har definitivt förkastat eller grundligt missförstått samtidighetskriteriet.

Jo, som jag skrev så fanns det minst ett tiotal aktiva Messiasrörelser under den tidsperioden, så Paulus kan ha anslutit sig till vilken som helst av dem och börjat inflika sina egna idéer, t.ex. om kvinnans underkastelse av mannen. Varför kunde han ha följt vilken som helst av messiasrörelserna?
Jo, Paulus verkar inte veta något alls om Jesus som historisk person. Han skriver inget om vare sig Jesu liv eller dennes gärningar. Paulus skriver inget om vem Jesus var, var han föddes eller vilka hans föräldrar var. Paulus verkar inte veta något alls om det som står i evangelierna och Paulus känner inte till något om att Jesus skulle ha haft lärjungar. Inget tyder på att Paulus visste att det inte var länge sedan som Jesus skulle ha avrättats eftersom han inte skriver något om när Jesus skulle ha dött. Det verkar han inte veta något om.
Den enda gång han nämner Jesu födelse på något sätt så gör han det i en allegorisk referens till Abrahams slavkvinna Hagar och att Jesu följeslagare då är Abrahams avkomlingar. Ingen hänvisning görs till någon mer samtida Maria.

När det gäller samtidighetskriteriet så förstår du inte vad jag skriver. Det spelar ingen roll om någon påstår att personen dog 10 år tidigare eller 1000 år tidigare om denne påstår att en redan död person ska ha sagt dem något. Jag avser då inte att de säger att den döde skulle ha sagt dem något medan denne var i livet.
Senast redigerad av Smeso 2017-04-14 kl. 18:22.
Citera
2017-04-14, 18:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jo, du kan dra den slutsatsen, men faktum är ju att ingen av hans "följeslagare" som t.ex. Paulus berättar om faktiskt har träffat denna påstådda person, så närheten i tid blir då irrelevant eftersom den lika gärna kan vara påhittad just i den tiden för att få sympatier mot romarnas barbariska avrättningsmetoder.

Förstår inte vad du menar. Paulus träffade flera gånger Petrus och de andra apostlarna vid sina besök i Jerusalem. Se Apg. 10 och Apg. 15. Förnekar du att apostlarna träffade Jesus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in