2017-04-13, 19:39
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Använder man en MOAB, oavsett ställe på jorden, så kan vi nog fastställa att WW3 är igång på allvar. Hur tror ni ryska militären ställer sig till det? Kinesiska? Japp, vi har en "loose cannon" i Vita Huset. Jävlar vad dum man varit.
Ja, nu betecknar Spicer situationen som The Crisis.
2017-04-13, 19:45
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Har för mig att några Amerikanska soldater dött Afghanistan på sistone.

Sean Spicer sa nyss att det var därför man släppte bomben, eftersom Amerikanska soldater inte kunde jobba mot IS på grund av grottorna och tunnlarna.

Så en del av Afghanistan är nu också en del IS kalifat? När blev det så? Trodde bara afghaner åkt till Syrien och Irak och anslutit sig till IS först där.
Medlem
Savoys avatar
Man kan ju hoppas att denna MOAB hade ett militärt syfte, åtminstone också, för det kan väl inte bara ha varit show off?
Det senare ligger ju nära till hands och var detta bara något Trump tyckte var ett bra kort att spela ut för att testa reaktioner så är jag inte alltför optimistisk om de kommande fyra åren, givet att han sitter kvar. I så fall är det ett tecken på att han kan få för sig vad som helst och ändra åsikt hit och dit om allt möjligt av, som han ser det, taktiska skäl.

Det behöver inte betyda att det blir storkrig, det räcker med att hela världspolitiken blir bra mycket rörigare än vad den hade behövt vara, vilket skapar osäkerhet på marknaden och i värsta fall global ekonomisk nedgång.
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Precis, icke-nukelär.

Om såna här bomber börjar användas ofta så tror jag också att det ökar risken att någon får för sig att smälla av en atombomb.

Och det finns det väldigt många länder som har.

Njae, både britterna och jänkarna använde den här typen av bomber under WWII. USA har använt den lite mindre (6800kg) föregångaren BLU-82 "Daisy Cutter" sedan sjuttiotalet, under Vietnamkriget, Gulfkriget och i Afghanistan utan att ryssarna eller någon annan började skjuta kärnvapen för det.

Citat:
Och det finns det väldigt många länder som har. Jag vet att det är olagligt att använda atombomber. Men om för kraftfulla icke-precisa vapen blir trend så tror jag att risken ökar att någon inte bryr sig jättemycket om lagarna

Den är GPS-styrd så inte mindre precis än "vanliga" moderna flygbomber.
Senast redigerad av frange 2017-04-13 kl. 19:47.
2017-04-13, 19:46
Medlem
Citat:
Jag hoppas att de var bombsäkra på att det inte var i närheten av civila.

Om den användes i närheten av civila så var det otroligt korkat.

Men om det var mitt ute i ingenstans så är det väl ok, I guess.

Dock så bör man komma ihåg att det finns risker med att använda såna här vapen, främst att alla andra också lär börja använda sådana vapen.
Det känns inte så farligt om ens allierade gör det. Men om ens fiende börjar göra det så är det plötsligt inte lika skoj.

Och jag vill påminna om att alla länder har fiender som har kraftigare bomber än detta.

Hur stor yta tror ni blir aska efter ett sådant nedslag?

Förmodligen är det några civila som rykt med eftersom IS brukar omfamna sig med civila. Typ som skydd mot just sådana här anfall. Hade velat se en film från detta, men verkar inte finnas. Konstigt för det är ju ändå första gången dem släpper bomben,
2017-04-13, 19:49
Medlem
ukrossos avatar
Pressträff från Vita Huset
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/1244
2017-04-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Så en del av Afghanistan är nu också en del IS kalifat? När blev det så? Trodde bara afghaner åkt till Syrien och Irak och anslutit sig till IS först där.

Syrien och Irak har ju alltid haft små grupper som är extremister där ledarna har kunnat hantera dessa innan IS.

Men Afghanistan är något helt annat där är en stor del av befolkning extremister samt svårare att kontrollera och därför inte kunnat besegra dessa sen 80-talet.
2017-04-13, 19:53
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Njae, både britterna och jänkarna använde den här typen av bomber under WWII. USA har använt den lite mindre (6800kg) föregångaren BLU-82 "Daisy Cutter" sedan sjuttiotalet, under Vietnamkriget, Gulfkriget och i Afghanistan utan att ryssarna eller någon annan började skjuta kärnvapen för det.
Att endast ett land använde atombomber under WW2 kanske kan ha berott på att endast ett land hade tillgång till det?

Under Kalla Kriget så var mänskligheten flera gånger väldigt nära ett storskaligt kärnvapenkrig.

Och då var det få som hade kärnvapen. Idag är det många.

Citat:
Den är GPS-styrd så inte mindre precis än "vanliga" moderna flygbomber.
Jag orkar inte med trams. Vill inte heller förstöra tråden med trams, men jag menar givetvis att bomber är av sin natur oprecisa.
2017-04-13, 19:54
Medlem
Universells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Det är naturligtvis bara en test på om han kan förstöra dom nordkoreanska kärnvapentunnlarna med samma sorts bomb.

I Afghanistan finns det bara uppskattningsvis 137 personer i hardcoreIS. Resten är talibaner eller Al quaida så det kräver ingen bomb av denna storlek.

Japp, klart intelligent kommentar. Kan vara ett test för Nordkorea attacken helt enkelt
2017-04-13, 19:55
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Förmodligen är det några civila som rykt med eftersom IS brukar omfamna sig med civila. Typ som skydd mot just sådana här anfall. Hade velat se en film från detta, men verkar inte finnas. Konstigt för det är ju ändå första gången dem släpper bomben,
Film kommer nog. Men vi kan inte kräva att filmer släpps direkt. Det finns säkert viktigare saker att ägna sig åt direkt efter en sån här händelse
Medlem
Zaedrewss avatar
Ser ut att vara en häftig pjäs.
https://www.youtube.com/watch?v=i9H50tHiHjs

Extremt sällan den används men för Trump är det har vi en sådan bomb såklart vi ska använda den. Ironiskt med tanke på att han nu enligt rykten ska sagt detta om kärnvapen. Men han ger signaler nu vem som är den nya herren på täppan.
Medlem
Mooskys avatar
En amerikansk soldat dödades i Nangarhar Province, Afghanistan i strid med IS.
Trump skickar en grotthälsning med en MOAB. BOM ! En mils radie.
Om någon undrar menar jag varför han bombar just nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in