2017-04-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag hoppas att de var bombsäkra på att det inte var i närheten av civila.

Inte kan väl sinnessjuka Trump göra något överilat i det här avseendet?
Han är det största hotet mot världens existens just nu tyvärr, viljet jag inte trodde före valet
2017-04-13, 20:00
Medlem
franges avatar
Citat:
Att endast ett land använde atombomber under WW2 kanske kan ha berott på att endast ett land hade tillgång till det?

Nä - vad jag menade var den typen av extremt stora och tunga konventionella bomber, så kallade Bunker Busters eller Earthquake Bombs. Britterna hade sin Grand Slam på 10ton, tillsammans med Tallboy på 5400kg som de släppte båda på tyskarna, medans jänkarna hade T14 Cloudmaker på 20ton (!), och som sagt Daisy Cutter på 6800kg som de använt i krig sedan sjuttiotalet.

MOAB är bara en vidareutveckling på dessa extremt tunga konventionella bomber.
Senast redigerad av frange 2017-04-13 kl. 20:04.
2017-04-13, 20:02
Medlem
Overminds avatar
Värdelösa jävla videos då man inte vet avståndet. Få se video på den som släpptes idag då?
2017-04-13, 20:03
Medlem
baggebo1s avatar
Vilket oerhört slöseri med pengar. Hur många IS-soldater dödade den där bomben i nåt avlägset berg i Afghanistan, jämfört med hur många IS-sympatisörer den kunde dödat om den släppts över Tel Aviv? Snacka om att Trump inte tar nån "fiscal responsibility". Han verkar se terrorbekämpningen som en lek, snarare än som blodigt allvar.
Senast redigerad av baggebo1 2017-04-13 kl. 20:06.
2017-04-13, 20:04
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nä - vad jag menade var den typen av extremt stora och tunga konventionella bomber, så kallade Bunker Busters. Britterna hade sin Grand Slam på 10ton, tillsammans med Tallboy på 5400kg som de släppte på tyskarna, medans jänkarna hade T14 Cloudmaker på 20ton (!), och som sagt Daisy Cutter på 6800kg.

MOAB är bara en vidareutveckling på dessa extremt tunga konventionella bomber.
Så de använde alltså sina tyngsta vapen? Jag trodde din poäng var att det inte finns någon risk att det blir vanligt att man börjar använda tunga vapen bara för att en part gör det?

Men nu förstår jag inte vad du vill komma fram till
2017-04-13, 20:07
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
En amerikansk soldat dödades i Nangarhar Province, Afghanistan i strid med IS.
Trump skickar en grotthälsning med en MOAB. BOM ! En mils radie.
Om någon undrar menar jag varför han bombar just nu.
Ja, Trump har ju bromsats hårt på den inrikespolitiska fronten, vilket banar ut vägen för en aktiv utrikespolitik. Tror han egentligen hade föredragit att jobba med inrikes reformering.

Han har nog bett McMaster att slänga ut en riktigt stor bomb på terroristerna.
2017-04-13, 20:07
Medlem
franges avatar
Citat:
Så de använde alltså sina tyngsta vapen? Jag trodde din poäng var att det inte finns någon risk att det blir vanligt att man börjar använda tunga vapen bara för att en part gör det?

Men nu förstår jag inte vad du vill komma fram till

Vad jag menar är att den här typen av extremt tunga konventionella bomber har använts under större delen av nittonhundratalet - det är inget nytt och banbrytande. USAF släppte sin sista Daisy Cutter i Afghanistan 2008. Och dessa klassas inte som massförstörelsevapen.

Skillnaden är fortfarande extremt stor mot att använda kärnvapen eller andra WMDs.
2017-04-13, 20:08
Moderator
blomvattnares avatar
Flytt för sammanfogning.

Terrorism --> Politik: utrikes
/Moderator
2017-04-13, 20:08
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Syrien och Irak har ju alltid haft små grupper som är extremister där ledarna har kunnat hantera dessa innan IS.

Men Afghanistan är något helt annat där är en stor del av befolkning extremister samt svårare att kontrollera och därför inte kunnat besegra dessa sen 80-talet.

Jo men vad har det med IS att göra? Finns det områden i Afghanistan som IS vill införliva i kalifatet? MOAB:en var väl snarare riktad mot talibaner, eller?
2017-04-13, 20:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Man kan ju hoppas att denna MOAB hade ett militärt syfte, åtminstone också, för det kan väl inte bara ha varit show off?
Det senare ligger ju nära till hands och var detta bara något Trump tyckte var ett bra kort att spela ut för att testa reaktioner så är jag inte alltför optimistisk om de kommande fyra åren, givet att han sitter kvar. I så fall är det ett tecken på att han kan få för sig vad som helst och ändra åsikt hit och dit om allt möjligt av, som han ser det, taktiska skäl.

Det behöver inte betyda att det blir storkrig, det räcker med att hela världspolitiken blir bra mycket rörigare än vad den hade behövt vara, vilket skapar osäkerhet på marknaden och i värsta fall global ekonomisk nedgång.

Hade nog i grunden ett militärt syfte. Men detta är alltså det absolut dödligaste som finns under taktiska kärnvapen så oavsett nu militärt syfte så är det en politiskt signal utan dess like. USA använde något liknade senast för 25 år sedan och har trots 14 år i krig med då värre strider än man är i nu aldrig använt just den här bomben. Är en signal till Ryssland, Kina men kanske framförallt Assad och Nordkorea att det nu sitter en i Vita huset som inte tvekar. För nu bägge dessa är det då i deras självbevarelsedrift att nu inte ens försöka utmana. Det är den lyckliga lösningen men kan även bli en upptrappning.
2017-04-13, 20:11
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad jag menar är att den här typen av extremt tunga konventionella bomber har använts under större delen av nittonhundratalet - det är inget nytt och banbrytande. USAF släppte sin sista Daisy Cutter i Afghanistan 2008. Och dessa klassas inte som massförstörelsevapen.

Skillnaden är fortfarande extremt stor mot att använda kärnvapen eller andra WMDs.
Jag tror fortfarande att risken för användande av kärnvapen ökar om sånt här skulle börja bli vanligt. Vår civilisation var som sagt väldigt nära undergång på grund av kärnvapenhotet under Kalla Kriget, så det är lite historielösheten att mena att det var lugnt på den fronten.

Jag håller med dig att det är extremt stor skillnad mot kärnvapen. Hade det varit kärnvapen så hade jag varit fly förbannad och livrädd nu.

Jaja. Min poäng var bara att jag tror att risken för användande av kärnvapen kan öka efter sånt här.
2017-04-13, 20:11
Medlem
MrSkargards avatar
Kanske ett test inför en eventuell attack mot Nordkorea? Jag vet, troligtvis för konspiratoriskt tänkt men ändå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in