2017-04-13, 19:22
Medlem
Lastbilsmodell;

https://goo.gl/images/KkwjQe
Citera
2017-04-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Den andra bilden ser du tydligt att det är något som sticker fram vid låret, det är revan.

Jag tycker inte man ser något speciellt, inga skador, inget tecken på blod, inga trasiga brallor..
Citera
2017-04-13, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elwood1455
Växellåda: Automat

= Lättkörd..kickdown..
Citera
2017-04-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolittel
= Lättkörd..kickdown..

Ja det är väldigt enkelt, men frågan är ju om det är så enkelt att veta att det just så enkelt om man aldrig suttit i en lastbil. Någon form av vana måste han ha? Har svårt att tro att en person som aldrig suttit i en lastbil kan köra iväg på någon sekund.
Citera
2017-04-13, 19:51
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
En ganska gripande berättelse från en av brandmännen som jobbade i samband med attacken. Detta är endast ett utdrag, läs hela berättelsen här: http://www.storstockholm.brand.se/aktuellt/en-brandmans-berattelse

Dagen efter attentatet så jobbade han i fyra timmar med att spola bort blod och ta tillvara mänskliga kvarlevor som blivit kvar från de döda och skadade. Han berättar även om en läkare från en mottagning strax intill som sprang ut med akutväska och gav morfin till svårt skadade.

Citat:

Något som slog mig när vi vi kom ner på Drottninggatan är både tystnad och explosiv fart. Spåren efter lastbilen gör att det ser ut som en krigszon, delar från lastbilen, sönderkörda skyltar, kläder och blodspår syns över hela Drottninggatan. Betongsuggorna som står för att begränsa farten är spridda, ett mörkt spår av hydraulolja efter lastbilens framfart syns tydligt. En securitasbil är krossad och det ligger en stor vägsugga inkastad i skyltfönstret till Stadium. Manshöga blomkrukor är splittrade med jord och påskliljor i ett lager över asfalten.

Det enda jag hör är polisen som skriker att folk ska flytta på sig, i övrigt är folk tysta. Det är ingen som skriker i panik. Vi hör från lastbilen att någon ropar på hjälp. Där är en styrka från Östermalm som håller på med räddningsinsats och släckning.

Tillbaka till den skadade i porten på Slöjdgatan. Vi inser ganska snabbt att personen inte kommer att klara sig om hon är kvar på platsen. Det kommer läkare springande från Cityakuten, som har stängt för att bistå skadade med sjukvårdsinsats. En läkare ger personen morfin på plats och sedan lastar vi henne i en av våra dykbilar. Det går inte att få fram ambulans, det är trafikkaos i stan, så vi kör över Hötorget till Karolinska sjukhuset och lastar av henne. Samtidigt med oss kommer ytterligare ambulanser in med skadade. Sjukhuspersonalen står beredda att ta emot de skadade. Vi lastar av snabbt och beger oss omgående tillbaka till stan, där en styrka från Brännkyrka brandstation har kommit på plats och påbörjat arbetet att försöka få fram personen som ligger under lastbilen.

Det är otroligt häftiga ögonblick på platsen. Förutom de som jobbade med att rädda personen i porten redan när vi kom, så kommer civila läkare och sjuksköterskor fram och anmäler sig till oss och vill bistå. En läkare berättar att han varit i tre krigszoner.

Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-04-13 kl. 19:55.
Citera
2017-04-13, 19:53
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
När hans FB-profil var öppen hade han en vän som hade en bild när han står och har Sagerskahuset som bakgrund på samma bro man ser i bilden nedan.

Den som står för lägenheten i Vårberg har dessa bilder på facebook. Störande. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=112347822188962&set=ecnf.1000024123 49607&type=3&theater
Gammal men ändå.

Hur vet du att det är den lägenheten på Ängholmsgränd 9 och inte lägenheten på Ängelholmsgränd 7 där två kvinnor med ryskklingande namn är skrivna?
Lägenheten mitt emellan bebos av ett svenskt par: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/det-ar-valdigt-skrammande
Citera
2017-04-13, 20:11
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om lastbilen höll 100 knyck så är chauffören död och finns inte i hytten utan en bra bit in i Åhléns samt får bäras ner i tunnelbanan om han skall fotas där.
Precis. Vittnet i Sveriges radios dokumentär som såg lastbilen krascha inifrån Åhléns säger att föraren for in i framrutan vid kraschen. Lastbilen bör alltså inte ha kört så fort som 100 km/h.

60 km/h har det talas om och det låter sannolikare. Man ska också tänka på att Akilov är till synes utan blessyrer i ansiktet på bilden från polisbilen efter att han gripits. Om en lastbil får tvärstopp från att ha åkt i 60 km/h så blir det en väldig kraft man som förare kastas framåt i. Det är som att tvärnita med en bil, man slungas obönhörligen framåt. Jag tror dessutom att han ej hade säkerhetsbälte.
Citera
2017-04-13, 20:11
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Själv tror jag inte detta skulle ha skett om han inte fått avvisningsbeslutet. Skulle han ha varit nöjd med sitt liv hade han inte gjort detta tror jag. Just därför faller terrorist-teorin bort för min del.

Ungefär som Anton i Trollhättan som attackerade invandrare eftersom han inte fått något erbjudande om jobb efter praktiken och som i övrigt inte såg några framtidsmöjligheter. Det dådet, likt förmodligen även det på Drottninggatan, kan bäst förklaras med GM:s personliga situation. I andra hand kommer val av mål och utförandesätt på grund av de idéer som GM anammat.

Om det däremot framkommer mer info om att just Akilov haft samröre med religiösa galningar som bistått med råd och dåd inför lastbilsattacken så hamnar ju dock saken i ett annat ljus. Jag har dock svårt att se att han ens skulle ha behövt hjälp med detta som han gjorde. Att han bryr sig särskilt mycket om någon ideologi tror jag icke heller.

Från polisens pressträff:
Redan 14:53 kom alltså första larmet in. Det kan ha varit redan innan han kraschade. Vad jag vet så ska kraschen ha varit just 14:53. Under samma minut så körde han ihjäl människorna på gatan.

Denna kvinna uppger att hon ringer 14:53 http://www.svt.se/nyheter/jag-sager-till-polisen-att-det-ar-forsent-det-ar-for-sent
Man ser även tidstämpeln i hennes telefon.

GM hade alltså fyra minuter på sig att ta sig ur hytten och ner i T-banan innan polisen kom. Dock så lär ju diverse civilpoliser möjligen redan ha befunnit sig på platsen. Även ordningsvakter kan ha kommit fram i princip direkt. Finns det tidsstämpel från bilderna i tunnelbanan på Akilov? Det står något längst upp på polisens originalbild men det är ofta bortskuret i media.

Är det fortfarande ingen som har en exakt tidsuppgift på när larmet inkom?

En analys av vad kvinnan berättar för SVT gör att man kan dra slutsatsaen att ca 15 sekunder senare så kraschar lastbilen i Åhléns.

Får man reda på den exakta tidpunkten för larmet så kan man beräkna övriga relevanta tidpunkter med en felmariginal på 5-10 sekunder.
Citera
2017-04-13, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeoilman
Ja det är väldigt enkelt, men frågan är ju om det är så enkelt att veta att det just så enkelt om man aldrig suttit i en lastbil. Någon form av vana måste han ha? Har svårt att tro att en person som aldrig suttit i en lastbil kan köra iväg på någon sekund.
Jag har läst i svensk media att hans fru var något slags handelresande mellan Uzbekistan och Turkiet och att även han jobbade med det. Antagligen köpte de varor i Turkiet som de sedan sålde i Uzbekistan. Med den uzbekiska regimens goda minne. Så lastbil kunde han nog köra redan då.
Citera
2017-04-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrAcKmAn
Gissar på att Bild 1 ett är spegelvänd. Polisen har en tendens att göra så ibland. Något som talar för det svagt är det svarta han har i fickan (plånbok?). Dessutom stämmer det väldigt bra överens med uppgången på Vasagatan från gröna linjen.
http://imgur.com/a/TYjhg

Bild 2 är ej spegelvänd. Det kan man se på symbolerna som finns på själva rulltrappan. Samt "plånkan".
http://imgur.com/a/e8oF6
http://imgur.com/a/tobfP

Sprängskiss hur jag tror han tagit sig;
Klarabergsgatan/Drottninggatan till Vasagatan/Continental http://imgur.com/a/wK5pH

Nån som har vägarna förbi kan ju alltid ta några bilder på ner-/uppgångarna vi pratar om så vi kan sätta punk för det.

Kan det vara blod på magen på bild nr 2 eller håller han något i handen?
Citera
2017-04-13, 20:20
Medlem
Juristakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
På bilderna när polisen hämtade en person samt gjorde husrannsakan, ser man en gammal man titta på balkongen snett upp mot balkongen. Så lägenheten bör vara https://www.ratsit.se/19700901-Abdul_Khaleq_Najibi_Skarholmen/-0BDuMd9LXL6fk-n8P3shjrqhvU1zP41Vjk6nVZVeCE

Där bor ett äldre par bv till höger. Alltså lgh på 1 tr! Khaleq hyr ut!

AKN bor ju i den lägenheten med sin hustru.
Jag är mer inne på att det är lägenheten på Ängholmsgränd 7 (samma våningsplan) där två kvinnor med ryskklinganmde namn är skrivna.
Borde ju vara någon läsare här som bor i området som kan knalla dit och kolla vilken lägenhet som är avspärrad. Hade jag bott i Stockholm hade jag tagit tunnelbanan ut och kollat själv.
Citera
2017-04-13, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har läst i svensk media att hans fru var något slags handelresande mellan Uzbekistan och Turkiet och att även han jobbade med det. Antagligen köpte de varor i Turkiet som de sedan sålde i Uzbekistan. Med den uzbekiska regimens goda minne. Så lastbil kunde han nog köra redan då.

Jo jag har läst det, så det verkar som han har lite vana. Sen kan man fråga sig från vilket årtal de bilarna han då kört är från. Jag tror ju han rekat platsen och sen slagit i bilregistret på regnumret. Fått fram infon att det är en automat. Och då läst/frågat sig fram hur en sådan fungerar. Finns det någon form av spärr i dagens moderna bilar osv osv. Utan att ha den typen av info så är det en jätte chansning att ens komma iväg med lastbilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in