Citat:
Ursprungligen postat av
Axis.bold.as.love
Mormonkyrkan och buddhismen kan nog inte ens med den mest breda tolkning anses vara en del av islam. Vad får dig att tro att 39-åringens förmodade religiositet skulle vara den bästa förklaringsmodellen till dessa mord? Jag tror han i första hand var en ensam, arg och störd individ. I andra hand så var han en IS-wannabe. Det är ju dock typiskt att sådana människor som gör vansinnigheter likt detta låter sig influeras av det som ligger i tiden. Bara för att han själv mumlar något om IS så gör det ju dock inte honom till terrorist. Han är, tror jag, i första hand en galenpanna. I annat fall så skulle ju mordet på Anna Lindh också ha varit en terroristattack om bara Mijailovic uttalat orden "Jag sympatiserar med Al-Qaida, utrikesministern var en otrogen". Det är en sorts magisk sätt att se på verkligheten, saker blir till det man säger att de är. Det är Disney-varianten av historien. Även Lasermannen skulle ha kunnat bli en högerextrem terrorist om han själv skulle välja att säga vissa ord enligt detta synsätt.
Härmed anser jag diskussionen med dig avslutad.
Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Så du litar du blint på uppgifterna från Uzbekistan. Utan att ens för ett för ögonblick fundera vad det är för regering i Uzbekistan. Källkritik, är ingenting som ägnar dig åt?
Haha, jag vet nog lite mer om källkritik än vad du gör, jag ser definitivt ingen anledning till att Uzbekistan skulle ljuga om ljust dessa uppgifter, de har ju absolut inget att vinna på det, snarare tvärtom. Uzbekistan styrs av en sekulär diktator (liknande Mubarak, Saddam, Al-Assad, Ben-Ali o.s.v). Dessutom stod det väl inte ens att dessa uppgifter kom från uzbekiska statliga källor.
Om det är några uppgifter man bör vara källkritisk till så är det sådant som att "han visste inte ens hur man ber" och liknande, då personerna som sprider dem oftast är jäviga i sammanhanget.
För övrigt tycker jag att Nantales och den andra personens konspirationsteorier om att mannen inte skulle vara troende och islamist, uppgifter som för övrigt motsätts av samtliga terrorexperter i Sverige, bör flyttas till tråden som handlar om just konspirationsteorier rörande detta terrordåd. Just denna konspirationsteori saknar helt logik men verkar bottna i något slags dåligt samvete eller liknande. Kanske på grund av personer som sprider den har stött "öppna gränser" politiken helt okritiskt tidigare, eller något liknande.
Den här:
https://www.svd.se/terrordadet-vi-maste-sluta-brottas-med-skuggor/i/senaste/om/ledare
länken är också intressant i sammanhanget.