2017-04-13, 18:58
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
https://www.svd.se/lastbilen-stals-mitt-i-city

Här är länken där det står att det var Spendrups chaufförens sista körning, det är märkligt att den stals just då.
Varför sno en hel bil med vätska? Funkar väl inte med bomb. Självbevattning?
Citera
2017-04-13, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Hur är det då med körbarheten? Alltså, om motorn är igång hela tiden för kylans skull, kan man då också köra iväg med fordonet, eller finns någon spärr för det?

Men här var den en bil med ölfat, eller hur? Ölfat transporteras väl inte kylda? Ölet kyls i slangen fram till pumpen vid baren, så i detta fallet kan väl inte kylning av lasten vara aktuell?

För att försöka svara på flera frågor:
* när det gäller denna bil så pratar vi inte kyla då spendrups leverar fat. Det skrev jag bara för att reda ut eventuella frågetecken generellt. Just det faktumet att vissa bilar måste hålla motorn igång, främst sommartid.
* precis som jag skrev också så drivs vissa agrigat av en separat dieselmotor, det kan dock ge sken av att motorn är igång då ljudkulissen är för en okunnig likvärdig.
* årsmodell på just denna vet jag inte exakt men det är ju bara titta i bilregistret då man ser regnumret på vissa bilder.
* det finns också säkerhetsföreskrifter att man inte får fälla ner läppen hela vägen med fjärrkontrollen, därför om detta efterföljs så har de flesta bilen igång när man fäller liften sista biten.
Citera
2017-04-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartEk
Det där har jag EXTREMT svårt att tro (kolla upp det igen och revidera din uppfattning).

Ringer man 112 så fick du förr (på 90000-tiden) till och med egna fasta trådar mellan kopplingsstationerna ute i samhället, hela vägen till LAC så att de i princip aldrig kunde fastna av överbelastning. Jag tror inte säkerheten på 112-larm är sämre idag när vi har helt annan kapacitet i linjenätet.

Fast jobbar du på LAC (112) så går förvisso ditt larm till er egen växel
Jag har själv ringt 112 och hamnat i växeln...
Citera
2017-04-13, 19:03
Medlem
JonasFBs avatar
Jag spanade in leveransen till den lokala krogen i går.
Jag såg inte hur chauffören stängde/låste dörren, men noterade att han tydligt (kanske extra tydligt numer ...) kände på dörrhandtaget att det var låst och dörren stängd. Motorn var då igång. Han gick sedan bakom bilen och gjorde det han skulle.

Dvs, med den bilen gick det att ha motorn igång och låsa dörren utifrån. Och det skulle ju i praktiken duga som åtgärd.

(Det går givetvis att hävda att man troligen kan bryta sig in ändå och köra iväg bilen. Men det är definitivt mycket svårare än att bara hoppa in och köra.)

Vet inte om alla lastbilar funkar så här. Men enkel lösning verkar ju finnas redan.
Citera
2017-04-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
De flesta bilar som kör kyl-och frystransporter har ett aggregat på framsidan av skåpet, som kan drivas av diesel och egen motor. De har tom egna dieseltankar. Så motorn behöver inte vara igång. Jag har själv kört såna bilar. Många kunder kräver faktiskt att motorn stängs av vid lossning och lastning.

Just detta har jag diskuterat med många kunder som kräver att motorn stängs av, där jag fått förklara att vi inte får stänga av motorn så länge som kylan drivs av motorn. Ibland misstas det också för att bilen hålls igång om kylan drivs av en separat dieselmotor.

Om bilen är igång så är bilen såklart kördugliga för vem som helst. Det finns ingen specifik spärr som bara ordinarie förare kan sätta på.
Citera
2017-04-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
btw jag var där idag, det fanns en övervakningskamera precis mellan parfymavdelningen och huvudingången, så han borde ju fångats på vägen ut

Polisen kanske har hämtat ut filmen ( övervakningskamera av händelseförloppet )

Media har gått ut med "så flydde gärningsmannen" men ingen vet hur GM tar sig från platsen,
oftast när större händelser sker i landet går dem snabbt ut med, steg för steg, hur Gm flydde.
Men i det här fallet verkar ingen veta.
Alla filmer jag har tittat på Youtube ser man att kraschen ägt rum, någon bankar på lastbilsdörren.
Vittnen flyr inne på Åhlens.
Dem vill kanske inte idag går ut med hur han flydde för att nya attentat ska äga rum.
Det finns bara 2 vägar han kan ha tagit. In på Åhlens eller Ut på Drottninggatan.
Citera
2017-04-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Men han satt väl ändå inte bara rakt upp och ner och inväntade smällen? Det är troligare att han åtminstone försökte ta betäckning, krypa ihop eller kasta sig åt sidan typ. Kanske flög han genom (den krossade?) rutan med ryggen eller höften före?

Ok, intressant. Kan det tänkas att airbagen utlöstes redan tidigare i så fall, när han körde på något betonglejon? Då kan ju det vara orsaken till att han tappade kontrollen över bilen (vilket man kan anta att han gjorde).

Mycket möjligt om han planerade att krocka där han krockade. Annars tror jag han försökte räta upp bilen och hade fokus på just detta.
Citera
2017-04-13, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonasFB
Jag spanade in leveransen till den lokala krogen i går.
Jag såg inte hur chauffören stängde/låste dörren, men noterade att han tydligt (kanske extra tydligt numer ...) kände på dörrhandtaget att det var låst och dörren stängd. Motorn var då igång. Han gick sedan bakom bilen och gjorde det han skulle.

Dvs, med den bilen gick det att ha motorn igång och låsa dörren utifrån. Och det skulle ju i praktiken duga som åtgärd.

(Det går givetvis att hävda att man troligen kan bryta sig in ändå och köra iväg bilen. Men det är definitivt mycket svårare än att bara hoppa in och köra.)

Vet inte om alla lastbilar funkar så här. Men enkel lösning verkar ju finnas redan.

Denna funktion finns, och används av vissa. Långt ifrån alla har funktionen eller så använder man den inte. Jag har inte sett någon av de 100-tal chaufförer jag har varit i kontakt med genom åren använda detta.
Citera
2017-04-13, 19:10
Medlem
Är ny på tråden, vet ej om detta tagits upp tidigare men här är lite fordonsdata ang. Spendrups lastbil;

FabrikatMercedes
Modell2532 L
Fordonsår / Modellår2009 / 2009
RegistreringsnummerPNG037
Chassinr / VINWDB9302051L434279
Citera
2017-04-13, 19:16
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det har framkommit uppgifter om att höger byxben var upprivet. Johan har mött honom i rulltrappan på Vasagatan och ser att han har byxbenet upprivet på höger sida. Det syns tydligt på ett av bilderna som polisen släppte, den bild där han kliver av rulltrappan.

Hur kommer det sig ?

Nu är byxbenet upprivet från skinkan ner till knäet. Det är en rejäl reva.

OM man klättrar ut från fönstret så kan han ha kommit åt något, och rivit upp byxbenet men tar det försiktigare med nästa ben.
Ser man det upprivna byxbenet på en bild från tunnelbanan? Inte denna bild väl? http://cdn02.nyheter24.se/700380ec03d802d802/2017/04/08/1389334/person_polisen_attack_stockholm.jpg

Jag ser inget på den andra bilden heller.

Angående Akilovs kläder så ser man honom här fem timmar senare, efter att han gripits: https://www.google.se/search?q=akilov+polisen&espv=2&source=lnms&tbm=isc h&sa=X&ved=0ahUKEwiX8ZiA6aHTAhUhIJoKHSAXD9EQ_AUIBi gB&biw=1024&bih=473#tbm=isch&q=akilov+polisen+grip en&imgdii=S-EfpJlDoJ1smM:&imgrc=UNsfdz40s6PDOM:

Han tycks ha på sig någon slags vit tröja. Den svarta luvan tycks vara en fast luva som sitter på den gröna jackan (jackan tycks han dock ej längre bära då han sitter i bilens baksäte). Några skador i ansiktet tycks han ej ha.

Han sitter uppenbarligen ensam i baksätet på en civilbil medans två snutar sitter i fram. Någon konversation tycks ej förekomma. Enligt media ska han ju redan vid denna tidpunkt ha erkänt ett antal gånger: https://www.google.se/imgres?imgrefurl=https://pjmedia.com/homeland-security/2017/04/10/stockholm-terror-suspect-reportedly-into-isis-and-playboy/&tbnid=IAKyaKLZajdbhM:&docid=3xIlr7qMqN_p7M&h=415& w=770
Citera
2017-04-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolittel
Är ny på tråden, vet ej om detta tagits upp tidigare men här är lite fordonsdata ang. Spendrups lastbil;

FabrikatMercedes
Modell2532 L
Fordonsår / Modellår2009 / 2009
RegistreringsnummerPNG037
Chassinr / VINWDB9302051L434279

Växellåda: Automat
Citera
2017-04-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ser man det upprivna byxbenet på en bild från tunnelbanan? Inte denna bild väl? http://cdn02.nyheter24.se/700380ec03d802d802/2017/04/08/1389334/person_polisen_attack_stockholm.jpg

Jag ser inget på den andra bilden heller.

Den andra bilden ser du tydligt att det är något som sticker fram vid låret, det är revan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in