Citat:
Ursprungligen postat av
henkess
Är inte alla terrorister till en viss grad förvirrade. Snarare handlar det om att terroristerna gör något de tror på, dom tycker att de åstadkommer en positiv förändring med sitt dåd. Är väl det som kännetecknar en terrorist. Verkar stämma in bra i det här fallet, ser ingen anledning till varför någon skulle tro annorlunda.
Jag tolkar också den informationen med den hemliga moskén lite luddig. Vore inte konstigt om det stämde dock.
Själv tror jag inte detta skulle ha skett om han inte fått avvisningsbeslutet. Skulle han ha varit nöjd med sitt liv hade han inte gjort detta tror jag. Just därför faller terrorist-teorin bort för min del.
Ungefär som Anton i Trollhättan som attackerade invandrare eftersom han inte fått något erbjudande om jobb efter praktiken och som i övrigt inte såg några framtidsmöjligheter. Det dådet, likt förmodligen även det på Drottninggatan, kan bäst förklaras med GM:s personliga situation. I andra hand kommer val av mål och utförandesätt på grund av de idéer som GM anammat.
Om det däremot framkommer mer info om att just Akilov haft samröre med religiösa galningar som bistått med råd och dåd inför lastbilsattacken så hamnar ju dock saken i ett annat ljus. Jag har dock svårt att se att han ens skulle ha behövt hjälp med detta som han gjorde. Att han bryr sig särskilt mycket om någon ideologi tror jag icke heller.
Från polisens pressträff:
Citat:
– Vi kan konstatera att 14.53 kom larmet in på RLC. 14.57 var polis på plats. Klockan 15.10 var kvalificerad insatsresurs utspridd i Stockholm för att hindra nästa angrepp. 17.50 släpptes bilden och gärningsmannen grips 19.55.
Redan 14:53 kom alltså första larmet in. Det kan ha varit redan innan han kraschade. Vad jag vet så ska kraschen ha varit just 14:53. Under samma minut så körde han ihjäl människorna på gatan.
Denna kvinna uppger att hon ringer 14:53
http://www.svt.se/nyheter/jag-sager-till-polisen-att-det-ar-forsent-det-ar-for-sent
Man ser även tidstämpeln i hennes telefon.
GM hade alltså fyra minuter på sig att ta sig ur hytten och ner i T-banan innan polisen kom. Dock så lär ju diverse civilpoliser möjligen redan ha befunnit sig på platsen. Även ordningsvakter kan ha kommit fram i princip direkt. Finns det tidsstämpel från bilderna i tunnelbanan på Akilov? Det står något längst upp på polisens originalbild men det är ofta bortskuret i media.