2017-04-11, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Tipsaren är nog som sagt rädd. Men undra om inte tipsaren fått sig levererat en historia på grund av olika orsaker. Känns inte som att mordet är planerat sen länge utan känns mera som att personen handlat i affekt.

Det är svårt att tro på tipset om en lejd mördare. Å andra sidan vet man inte exakt vad tipset består av och att helt kategoriskt avfärda det som rent nonsens går inte heller.
Det sägs bland annat att det ska vara en specifik beskrivning av mordvapnet. Detta skulle möjligtvis kunna vara intressant i fall polisen undanhållit någon specificerad egenskap vad gäller kniven som eventuellt kunde visa sig i den slutgiltiga rättsmedicinska obduktionsrapporten. Vad gäller Laban förmodar jag att han obducerades vid SVA.
Man kan verkligen fråga sig hur någon ska kunna beskriva ett mordvapen så detaljrikt utan att ha sett det själv med egna ögon? Jag har svårt att tro att en lejd mördare har något intresse av att beskriva ett mordvapen så specifikt för någon annan.
Senast redigerad av kramiklon 2017-04-11 kl. 15:30.
Citera
2017-04-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Det är svårt att tro på tipset om en lejd mördare. Å andra sidan vet man inte exakt vad tipset består av och att helt kategoriskt avfärda det som rent nonsens går inte heller.
Det sägs bland annat att det ska vara en specifik beskrivning av mordvapnet. Detta skulle möjligtvis kunna vara intressant i fall polisen undanhållit någon specificerad egenskap vad gäller kniven som eventuellt kunde visa sig i den slutgiltiga rättsmedicinska obduktionsrapporten. Vad gäller Laban förmodar jag att han obducerades vid SVA.
Man kan verkligen fråga sig hur någon ska kunna beskriva ett mordvapen så detaljrikt utan att ha sett det själv med egna ögon? Jag har svårt att tro att en lejd mördare har något intresse av att beskriva ett mordvapen så specifikt för någon annan.
Håller med dig om det du skriver.
Som jag har skrivit tidigare att om någon lurat/ljugit för tipsaren om detta så tror jag ändå att den som lämnade tipset kan ha kännedom om annat som kan vara intressant för utredningen. Sen kan det ju vara sant att det fanns en lejd mördare trots att man själv har så svårt att tro på det.
Citera
2017-04-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Angående att ingen visste att Eva skulle släppas av i korsningen för att rasta Laban, är inte den troligaste förklaringen att Eva som spenderat större delen av sommaren hemma i Kramfors, ofta promenerat till P med hunden. Därefter har P skjutsat hem Eva och Laban och släppt av henne vid korsningen för att Laban skulle rastas. Det var en rutin som P kände väl till. Anneli säger ju även i artiklar att hon ofta brukade rasta Laban i området, sannolikt gjorde ju Eva detsamma. P behöver ju inte ens vetat att Eva skulle av i korsningen utan bara att hon skulle behöva vara utomhus i området efter att hon kommit hem. Att Laban behövde rastas kunde väl vem som helst räkna ut.
Håller med dig, det behöver inte ens vara uttalat i lägenheten utan man skulle förstå det ändå att Eva kliver av lite tidigare för att rasta Laban. Det tror jag att alla hundägare kan vittna om att det brukar vara så.

Man får ju hoppas att BÅ har uttalat sig en hel del i förhör vad som hände i lägenheten, bilresan och tiden efter mordet.
Det som skulle vara mycket intressant att få veta är varför hon helt plötsligt stack härifrån. Men uppfattningen är ju den att hon är inte speciellt intresserad av att engagera sig i det här, mycket märkligt. Hoppas att jag har fel nu.

Polisen inriktade sig ju på Sture så för deras del fanns det väl kanske inte så mycket intresse över vad som hänt i lägenheten och övrigt. Klart att dom tog uppgifter på det men kanske inte så djupa som dom borde ha gjort om dom inte haft en helt klar gärningsman för sig.
Citera
2017-04-12, 20:15
Medlem
Sen har vi argumentet att mordet skedde utomhus så är det en främling, vet inte om fler har tänkt på det men Evafallet påminner om Eivor Svensson-fallet från 1973. Eivor Svensson lämnade en tillställning på kvällen precis som Eva och vandrade hemåt och blev överfallen och mördad vid en gångstig med flera djupa knivhugg. Här fanns också en nära manlig bekant, en ex-fästman som beskrevs som svartsjuk, ute och körde på mordnatten men saknade alibi, trots det verkar polisen ignorerat fästmannen. Offrets skor ska stått uppställda men det gjordes tydligen av lekande barn.

(FB) Olöst mord: Eivor Svensson, Göteborg, 1973.
https://herrtidning.files.wordpress.com/2013/08/eivor2-1.jpg
Citera
2017-04-12, 20:22
Medlem
Citat:
Sen har vi argumentet att mordet skedde utomhus så är det en främling, vet inte om fler har tänkt på det men Evafallet påminner om Eivor Svensson-fallet från 1973. Eivor Svensson lämnade en tillställning på kvällen precis som Eva och vandrade hemåt och blev överfallen och mördad vid en gångstig med flera djupa knivhugg. Här fanns också en nära manlig bekant, en ex-fästman som beskrevs som svartsjuk, ute och körde på mordnatten men saknade alibi, trots det verkar polisen ignorerat fästmannen. Offrets skor ska stått uppställda men det gjordes tydligen av lekande barn.

Ja, ruggigt likt fall och samma initialer 😮
Citera
2017-04-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
Ja, ruggigt likt fall och samma initialer 😮

Kanske PAJ kopierade? 😲
Citera
2017-04-13, 16:26
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:

Nu får du fan sluta sprida dina totalt felaktiga påståenden om utredningar du uppenbarligen inte har en jävla aning om. Jag råkar veta att den "manlige bekanta" du omnämner i Eivor Svensson-ärendet var högaktuell från dag ett. Man gjorde allt man bara kunde för att syna honom utan och innan. Dessutom fanns det ett par till som var minst lika intressanta i hennes bekantskapskrets. Detta har inte i denna tråd att göra men jag väljer att skriva det här då det ger övriga läsare i detta ärende en påminnelse att du tydligen baserar allt du påstår på illa skrivna tidningsartiklar av lokala byfånejournalister. Att de rättrogna här börjar spekulera om att PAJ kopierat Eivor-mordet förvånar inte.
Citera
2017-04-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Nu får du fan sluta sprida dina totalt felaktiga påståenden om utredningar du uppenbarligen inte har en jävla aning om. Jag råkar veta att den "manlige bekanta" du omnämner i Eivor Svensson-ärendet var högaktuell från dag ett. Man gjorde allt man bara kunde för att syna honom utan och innan. Dessutom fanns det ett par till som var minst lika intressanta i hennes bekantskapskrets. .

Det framgår ju mycket tydligt i länkarna jag postade att fästmannen granskades och var intressant í utredningen, men att man inte gick vidare samt att det fanns andra alternativa gärningsmän. Inte en chans att du läst förundersökningen, du "vet" vad du fått höra av andra eller läst på nätet.

Citat:
Detta har inte i denna tråd att göra men jag väljer att skriva det här då det ger övriga läsare i detta ärende en påminnelse att du tydligen baserar allt du påstår på illa skrivna tidningsartiklar av lokala byfånejournalister. Att de rättrogna här börjar spekulera om att PAJ kopierat Eivor-mordet förvånar inte.

Du får vara mer specifik än så. Vad baserar du dina egna påståenden på förresten? Eva-fallet hade ju granskats av Cold Case-gruppen enligt dig, vilka var dina källor? Dina egna gissningar/fantasier? Du menade även att Pia var en person i yttersta utkanten av Evas bekantskapskrets och inte någon bästa väninna, det baserade du på att hon läst om mordet i tidningarna, du hade ingen aning om varför hon läste om det i tidningarna, men vad spelar fakta för roll i din värld när man ska smutskasta vittnen?
Att lokal och rikspress spridit felaktigheter är något jag påpekat flera gångar.
Senast redigerad av echoesofglory 2017-04-13 kl. 18:23.
Citera
2017-04-13, 18:37
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Det framgår ju mycket tydligt i länkarna jag postade att fästmannen granskades och var intressant í utredningen, men att man inte gick vidare samt att det fanns andra alternativa gärningsmän. Inte en chans att du läst förundersökningen, du "vet" vad du fått höra av andra eller läst på nätet.
Du skrev att "trots det verkar polisen ignorerat fästmannen". Det är din sammanfattning och tydligen uppfattning av vad som står i tidningsartiklarna.

Nej, jag har inte läst förundersökningen av Eivor-fallet. Men jag bodde i området, var aningens marginellt bekant med Eivor, var oerhört intresserad av fallet och blev flera år senare bekant med två utredare som var med och som jag diskuterade fallet med under många många timmar då jag även fick ta del av en hel del material som inte kom ut till allmänheten.
Citat:
Du får vara mer specifik än så. Vad baserar du dina egna påståenden på förresten? Eva-fallet hade ju granskats av Cold Case-gruppen enligt dig, vilka var dina källor? Dina egna gissningar/fantasier? Du menade även att Pia var en person i yttersta utkanten av Evas bekantskapskrets och inte någon bästa väninna, det baserade du på att hon läst om mordet i tidningarna, du hade ingen aning om varför hon läste om det i tidningarna, men vad spelar fakta för roll i din värld när man ska smutskasta vittnen?
Att lokal och rikspress spridit felaktigheter är något jag påpekat flera gångar.
Det där har jag redan kommenterat och det vet du.
Citera
2017-04-13, 21:34
Medlem
Jag kommer också mycket väl ihåg Eivor Svensson. Jag brukade dricka kaffe på konditoriet hon arbetade på. Beundrade hennes tjusiga hårfärg.
Ifråga om kvinnliga mörderskor som använder kniv. Blev inte Maria i tygaffären mördad av en kvinna.
Citera
2017-04-16, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradgudarsland
Jag kommer också mycket väl ihåg Eivor Svensson. Jag brukade dricka kaffe på konditoriet hon arbetade på. Beundrade hennes tjusiga hårfärg.
Ifråga om kvinnliga mörderskor som använder kniv. Blev inte Maria i tygaffären mördad av en kvinna.
jag skrev svar tidigare men det måste ha tagits bort- så jag svarar dig en gång till-
Maria blev brutalt mördad i affären- och mörderskan har förblivit okänd -trots massor med DNA-spår som hon lämnade efter sig.
- Men i just denna tråden så tycks det råda enighet att Evas mördare ska vara en man. Jag tänker att det visst finns en möjlighet att det inte är en manlig mördare.
Citera
2017-04-16, 22:37
Medlem
Draifoss avatar
Leif GW Persson nämner inte just det här fallet, men det borde ju kunna vara ett av det här halvdussinet fall han talar om i sin krönika i Expressen idag. Vet någon om han kommer att ta upp mordet på Eva i sitt nya program "GW:s mord"?
Citat:
Leif GW Persson
Är vissa mördare slugare än de som ska gripa dem?

....
Det som stör min nattsömn är att jag under det senaste året fått vetskap om ett halvdussin liknande aktuella fall som antingen skrivits av eller lett till att man kan ha dömt en oskyldig. Och till dem finns det all anledning att återkomma.
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/ar-vissa-mordare-slugare-an-de-som-ska-gripa-dem/
Senast redigerad av Draifos 2017-04-16 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in