Flashback bygger pepparkakshus!
2017-03-19, 19:56
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Jo svaret är att platsen är perfekt, det är mitt svar.
För den som gjorde det så blev det ju faktiskt så, med facit i handen. Men det var ju inte det vi diskuterade!

Citat:
Det är omöjligt att svara på, den kanske redan låg där när han kom, om han nu anlände till platsen efter det att flickan hade passerat.
Det hela kan ha gått till på många olika sätt, alternativen är flera, så därför är det omöjligt för mig att säga exakt hur det skulle ha gått till, förstår du inte det? Om BÅ lämnade lägenheten en kvar efter Anneli och Eva bragdes om livet redan kl. 21:45 så kan P-A ha åkt ut och placerat kroppen vid Långbacken före flickan passerar, innan cykeln ses för första gången och före det att ungdomarna passerar platsen med bil. Däremot kan han efter det att han har placerat ut kroppen ha åkt tillbaka till lägenheten för att hämta Laban, eller om hunden kanske tillfälligt var hos BÅ om hon nu också är inblandad. P-A åker sedan ensam med Laban till platsen för att arrangera kroppen och släppa lös Laban.
Någon förklaring till varför han skulle åka hem och hämta Laban innan han gjort klar riggandet?
Citera
2017-03-19, 19:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ja men hur många fall tror du det finns där mannen har mördat sin "partner" efter att ha fått i sig en del alkohol?

Frågan är om Anneli verkligen umgicks så mycket med P efter att förhållandet var slut, hon hade ju en ny kille och förmodligen även delvis ett nytt umgänge, jag tror inte att den nya pojkvännen hade uppskattat om hon umgicks förmycket med P.

Det finns åtskilliga som dödats av sin partner efter partnern druckit alkohol. Oftast med de premisser jag nämnde, tämligen långvarigt drickande eller att våldsamheten i någon mån finns oavsett alkoholpåverkan (alla missbrukare är dock inte våldsamma). Men det brukar vara typiskt "alkismord", kvällen börjar med trevlig samvaro...

Kanske sambon ringt P, innan A hunnit hem, om han ringt föräldrarna först? Ifall han antog de var där?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-19 kl. 20:02.
Citera
2017-03-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Moshes skrev att enligt polis har bara en kniv använts- samma kniv för både Eva och hunden. Menar du att Moshes kan ha hört fel?
(FB) Mordet på Eva Söderström, Kramfors 25 september 1987
ser lite dåligt- men hör utmärkt.
Citera
2017-03-19, 20:00
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
"Nu låt he ju som en sörlänning"...
Hur menar du nu, nåt dialektalt?

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fler bilar kan väl ha passerat men man bryr sig inte i att kontakta polis för man har inte sett något särskilt?
Ja kanske.
Citera
2017-03-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
ja-stämmer- rättsläkarens rapport -
nu släpper vi detta- fem inlägg-om detta m kniven
- vill man veta mer i detalj-så får man söka information hos någon
på annat håll.
Då har lgh-spåret kallnat för mig, verkar långsökt att GM tar med sig kniven för att döda hunden vid FP.
Citera
2017-03-19, 20:04
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
För den som gjorde det så blev det ju faktiskt så, med facit i handen. Men det var ju inte det vi diskuterade! ?
Ok, det trodde jag, vad diskuterade du?
Citat:
Någon förklaring till varför han skulle åka hem och hämta Laban innan han gjort klar riggandet?
Kära habet jag har inte svar på allt i dina utdragna korsförhör.
Citera
2017-03-19, 20:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsken
Ok, tack då kan vi säkerställa att samma kniv användes då?
Så gott som. Jag kollade i "Svenska fall för FBI", och det stämmer att Börje Öhman säger att rättsläkaren har sagt att det var samma kniv som användes mot Eva och Laban. Skadorna såg väl lika ut, men riktigt säker på att det var exakt samma kniv kan man naturligtvis inte vara. Vad jag vet finns det dock inget som tyder på att det skulle ha använts två knivar.
Citera
2017-03-19, 20:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Hur menar du nu, nåt dialektalt?

Ja kanske.

Jag har inte så utpräglat norrländsk dialekt (en del norrlänningar kan bli lätt stött för sådant)... men det finns väl mellanting mellan trafikerad och ödslig. Om man tänker sig en GM som ska pyssla med ett lik han just haft ihjäl så skulle jag kunna tänka mig att man inte väljer platsen direkt för "några" förbipasserande är i sammanhanget tillräckligt att vara "många" för upptäcktsrisken. Två bilar i timmen lite ojämt fördelat kan väl ibland vara störande trafik. Samma fenomen att mänsklig aktivitet märks mer om den inte omges av en massa annan mänsklig aktivitet.

Hunden märktes fast den sprang efter en bil. Man hörde också den skälla fastän bilar för 30 år sedan väl överlag inte var lika tysta som nuförtiden?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-19 kl. 20:15.
Citera
2017-03-19, 20:11
Medlem
habets avatar
Citat:
1 flicka + 1 bil = 2 som passerat platsen mellan kl: 22:30 -23:15. Jag känner inte till någon teori, (inte ens ursprungsteorin) där P-A J inte har befinnit sig på brottsplatsen vid denna tidpunkt dvs. mellan ca. 22:45-23:30, gör du?
Flicka, cyklist, bil med 2 personer =4.
Men nu var det lgh-scenariot vi diskuterade och det där med bilen, du kommer ihåg?

Citat:
JA.

Frågorna är ju så jävla dumma så man orkar ju inte svara. Fattar du inte svaret själv på den fråga du här ställde? Kan du förklara för mig vad alternativet skulle vara om han inte ville undgå misstanke?
Du får ursäkta men jag är så jäkla dum i huvudet att jag faktiskt inte kan förstår den stora skillnaden med ett knivöverfall och ett knivöverfall med sexualinriktning med avseende på varför paj skulle bli misstänkt i det första men inte i det andra. Kan inte du vara snäll och förklara det för mig, istället för att komma med påståenden om att det är självklart.
Nej jag kan inte förklara vad alternativet skulle vara då jag inte kan se skillnaden på dem.
Citera
2017-03-19, 20:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Du får ursäkta men jag är så jäkla dum i huvudet att jag faktiskt inte kan förstår den stora skillnaden med ett knivöverfall och ett knivöverfall med sexualinriktning med avseende på varför paj skulle bli misstänkt i det första men inte i det andra.
Om man utgår från att han var Evas pojkvän så blir han kanske mindre misstänkt vid ett sexualbrott, eftersom brottet begicks i oväder ute i skogen. En pojkvän som vill våldta sin flickvän antas väl kunna välja ett bekvämare tillfälle. Personligen är jag för övrigt inte alls övertygad om att det var ett "arrangerat" sexualbrott. Gärningsmannen kan säkert ha varit ute efter att våldta men blivit avbruten av t.ex. en störande hund (det kan väl också vara så att han lyckades, men blev "avbruten").
Senast redigerad av Draifos 2017-03-19 kl. 20:27.
Citera
2017-03-19, 20:27
Medlem
habets avatar
Citat:
Ok, det trodde jag, vad diskuterade du?

Kära habet jag har inte svar på allt i dina utdragna korsförhör.

Samma som du borde ha diskuterat, lgh-scenariot inklusive bilen. Hur perfekt var stället om man skulle frakta dit ett lik som skall placeras och riggas. Nu på slutet har du dessutom lagt till en resa som också skulle ha gjorts dit som då skulle ha ökat på risken ännu mer. För varje gång skulle han alltså ha ställt bilen där någonstans efter vägen och då gått in till brottsplatsen.

Du ger scenariona så då får du faktiskt stå ut med att man ifrågasätter dem utan att det bör kallas korsförhör. Det är klart vi kan ju svälja dina scenarion med hull och hår men det är knappast utvecklande om vi verkligen vill lösa det här.
Citera
2017-03-19, 20:29
Medlem
Marskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Så gott som. Jag kollade i "Svenska fall för FBI", och det stämmer att Börje Öhman säger att rättsläkaren har sagt att det var samma kniv som användes mot Eva och Laban. Skadorna såg väl lika ut, men riktigt säker på att det var exakt samma kniv kan man naturligtvis inte vara. Vad jag vet finns det dock inget som tyder på att det skulle ha använts två knivar.
Yes, vi lägger ner denna knivdiskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in