2017-04-11, 20:21
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Finns det mindre byråer som inriktar sig på affärsjuridik och som inte ställer lika höga krav på CV och betyg som exempelvis Mannheimer? Eller är det Mannheimer och ingen annan byrå som gäller om man vill arbeta med affärsjuridik, oberoende vilka betyg man har?

Mannheimer är väl lite av affärsjuristernas svar på läkaryrket, på gott och ont -- de som tilltalas av deras belöningsstruktur är väl i regel samma typ av människor som tilltalas av läkaryrkets höga garanterade lönenivåer. Inte för att jag skulle tacka nej till en tjänst där om det var det eller inget, men det är ju långt ifrån drömarbetsplatsen.
Citera
2017-04-12, 08:33
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Mannheimer är väl lite av affärsjuristernas svar på läkaryrket, på gott och ont -- de som tilltalas av deras belöningsstruktur är väl i regel samma typ av människor som tilltalas av läkaryrkets höga garanterade lönenivåer. Inte för att jag skulle tacka nej till en tjänst där om det var det eller inget, men det är ju långt ifrån drömarbetsplatsen.
Vad är det egentligen som är speciellt på Mannheimer? har varit där på utbildning i entreprenadupphandling via mitt jobb och man måste ju dock säga att kontoret är smått imponerande för en lite lantolle som mig själv
Citera
2017-04-12, 11:11
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Vad är det egentligen som är speciellt på Mannheimer? har varit där på utbildning i entreprenadupphandling via mitt jobb och man måste ju dock säga att kontoret är smått imponerande för en lite lantolle som mig själv

Att vara störst på marknaden har ju onekligen sina fördelar. Överväger man en karriär där kan det dock vara bra att läsa på om True Partnership först och jämföra med andra byråer.
Citera
2017-04-15, 00:52
Medlem
Tips inför CD-tentan? Börjat med gamla tentor, men man jag missar nästan något på varje fråga, så myclet paragrafer att hålla reda på.
Citera
2017-04-16, 20:09
Medlem
God kväll på er!

Med endast två dagar kvar till deadline sitter jag här och funderar över valet av lärosäte - SU eller UU. Som min lista på Antagning.se ser ut just nu så ligger SU på plats ett, medan UU ligger tvåa. Listordningen spelar egentligen ingen roll, då jag kommer in på båda. Problemet är snarare att jag måste bestämma om vilket som skall vara mitt förstahandsval.

Jag har läst lite och UU:s juristprogram verkar vara högre rangordnat än SU. Jag antar dock att det ej har världens betydelse inför framtida jobb (att alumner från UU skulle på något sätt föredras över SU:are)? Betygen är väl snarare det essentiella. Man har även hört en del negativt gällande SU:s studentliv. Hur hemskt är det egentligen? Det bör väl ändå finnas en viss samhörighet hos juridikstudenterna, jämfört med t.ex. något humanistiskt program på SU?

Det största problemet med att välja UU är att man får lämna "boet" (har bott här i Stockholm hela mitt liv). Tanken om UU kom upp för någon vecka sedan, så det känns som att det är lite för sent att välja det. Att flytta härifrån (med all planering det innebär) tar ju ett litet tag...
Senast redigerad av Dino-Sir 2017-04-16 kl. 20:31.
Citera
2017-04-16, 21:53
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dino-Sir
God kväll på er!

Med endast två dagar kvar till deadline sitter jag här och funderar över valet av lärosäte - SU eller UU. Som min lista på Antagning.se ser ut just nu så ligger SU på plats ett, medan UU ligger tvåa. Listordningen spelar egentligen ingen roll, då jag kommer in på båda. Problemet är snarare att jag måste bestämma om vilket som skall vara mitt förstahandsval.

Jag har läst lite och UU:s juristprogram verkar vara högre rangordnat än SU. Jag antar dock att det ej har världens betydelse inför framtida jobb (att alumner från UU skulle på något sätt föredras över SU:are)? Betygen är väl snarare det essentiella

Det spelar ingen roll var du läser. Det är Sverige, inte USA, och lärosätets namn har sällan någon betydelse.

Citat:
Man har även hört en del negativt gällande SU:s studentliv. Hur hemskt är det egentligen?

Det är närmast obefintligt, vilket ju kan vara en bra sak om du inte är intresserad av studentikos. Det finns en juridisk förening som har fadderverksamhet och lite klubbmästeri mm (ca 20 aktiva + ~10 stammisar som antingen gick ut 2005 eller läser sin 18:e termin). De aktiva umgås väl ibland också med andra föreningar. Jag har inga höga tankar om föreningen - orkar inte gå igenom allt jag tycker är fel - men tydligen är nuvarande styrelse helt ok. I vilket fall hjälper den definitivt folk att hitta kompisar, särskilt via fadderverksamheten.

Men vill du ha studentliv söker du dig till UU.

Citat:
Det bör väl ändå finnas en viss samhörighet hos juridikstudenterna, jämfört med t.ex. något humanistiskt program på SU?

Det är rätt subjektivt. Är man social och vill ha vänner får man det. Det finns dock lite faktorer som gör att juristprogrammet på SU ibland omtalas som inte särskilt välkomnande:

* Många kommer redan från Stockholm och har kvar sina vänner;
* Dålig och inaktiv förening samt universitetets isolerade läge gör att många åker dit, går på sin föreläsning/seminarium och sedan åker hem;
* Mängden studenter (initialt 300 per termin) och konstant skiftande grupper efter varje kurs får till följd att kontinuiteten är dålig (å andra sidan kan en social person snabbt träffa många nya vänner);
* En del hävdar: stockholmare + jurstud = rätt vanlig kombination av dryghet, ytlighet, grandios självbild, bristande livserfarenhet osv. Av vad jag förstår uppfattar iofs många jurstuds på UU likadant. Se tråden "fördomar om studenter som pluggar..."

Citat:
Det största problemet med att välja UU är att man får lämna "boet" (har bott här i Stockholm hela mitt liv). Tanken om UU kom upp för någon vecka sedan, så det känns som att det är lite för sent att välja det. Att flytta härifrån (med all planering det innebär) tar ju ett litet tag...

Om du fortfarande bor hemma hos mor & far tycker jag du ska flytta till Uppsala. Om du vill ha studentliv bör du definitivt välja Muppsala. De har jättemånga overaller och grejer.

Jag gick SU och hade inte valt annorlunda med facit i hand. Jag valde framförallt staden Stockholm. Naturligtvis är jag charmig och ytterst social kompetent, så de negativa faktorerna ovan spelade inte så stor roll för mig.

Du kan ha nytta av FAQ:en länkad i min signatur. Mycket av den kursspecifika infon om SU är dock utdaterad (men den ger en god översiktlig bild). Om du läser senaste årets inlägg här i tråden hittar du några relativt nyblivna jurstuds tankar om UU & SU.
Senast redigerad av Sobofied 2017-04-16 kl. 21:56.
Citera
2017-04-16, 21:57
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fb.sthlm
Tips inför CD-tentan? Börjat med gamla tentor, men man jag missar nästan något på varje fråga, så myclet paragrafer att hålla reda på.

https://www.youtube.com/watch?v=9Vr8jdUdMIU
Citera
2017-04-16, 22:06
Medlem
Citat:
God kväll på er!

Jag har läst lite och UU:s juristprogram verkar vara högre rangordnat än SU. Jag antar dock att det ej har världens betydelse inför framtida jobb (att alumner från UU skulle på något sätt föredras över SU:are)? Betygen är väl snarare det essentiella. Man har även hört en del negativt gällande SU:s studentliv. Hur hemskt är det egentligen? Det bör väl ändå finnas en viss samhörighet hos juridikstudenterna, jämfört med t.ex. något humanistiskt program på SU?

Jag kan enbart tala för mig själv och det är mycket möjligt att andra här i tråden inte håller med mig i det här ämnet. Jag går för närvarande T2 på SU. Studielivet tycker jag definitivt existerar på juristlinjen, men jag tror att du måste söka mer aktivt efter det än på övriga lärosäten såsom UU eller LU. Vad jag har hört av studenter på UU kan det vara fester tre eller fyra gånger i veckan. På SU är det en torsdagspub varje vecka med efterföljande utgång till Sturecompagniet. Därutöver förekommer det temafester på fredagar. Några av mina kamrater på programmet har engagerat sig i fadderverksamheten och klubbmästeriet och har därmed ganska evenemang i veckan.

En annan sak du bör fundera på vad beträffar ditt val av lärosäte är om du föredrar att ha en större tenta varje termin eller flera mindre tentor under terminen. Juriststudenterna på UU examineras med en heltäckande tenta efter varje termin, medan SU har en tenta efter varje avslutad kurs vilket innebär flera mindre tentor. En stor anledning till att jag inte valde UU var just för att jag inte gillar att ha bara en tenta per termin, men det beror på hur du tycker om att lägga upp dina studier och examineras.

PS. Jag är mycket trött när jag skriver detta inlägg, varför jag reserverar mig mot eventuella slarvfel och dylikt.
Citera
2017-04-17, 00:01
Medlem
4-hagamannens avatar
Även jag har en frågeställning om anmälan inför HT vars ansökan som bekant ska vara inne nu på tisdag.

Står som många andra och klurar över SU, UU samt LU i nuläget och som jag förstår det finns skillnader på hur lärosätena väljer att lägga upp kurserna, i.e en eller flera tentamen / termin, seminarier m.m.

Jag har försökt detaljläsa kursplanerna men framförallt UU och SU har ganska bristfälliga planer så finns det någon som på rak arm kan redogöra lite kort hur skolorna skiljer sig åt? Misstänker att T1-T3 är mest intressant från mitt perspektiv.
Citera
2017-04-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Om du fortfarande bor hemma hos mor & far tycker jag du ska flytta till Uppsala. Om du vill ha studentliv bör du definitivt välja Muppsala. De har jättemånga overaller och grejer.
För tydlighetens skull kan jag flika in att jur. studs självklart är förskonade från styggelsen overaller.

Citat:
Ursprungligen postat av 4-hagamannen
Även jag har en frågeställning om anmälan inför HT vars ansökan som bekant ska vara inne nu på tisdag.

Står som många andra och klurar över SU, UU samt LU i nuläget och som jag förstår det finns skillnader på hur lärosätena väljer att lägga upp kurserna, i.e en eller flera tentamen / termin, seminarier m.m.

Jag har försökt detaljläsa kursplanerna men framförallt UU och SU har ganska bristfälliga planer så finns det någon som på rak arm kan redogöra lite kort hur skolorna skiljer sig åt? Misstänker att T1-T3 är mest intressant från mitt perspektiv.
Det blir nog svårt att hitta någon i tråden som har erfarenhet från tre lärosäten, och ännu svårare att hitta någon som vill läsa in sig på alla tre åt dig och sedan förmedla vad som verkar vara likheter respektive skillnader. Om du ställer några mer specifika frågor kan jag försöka svara angående UU. Vi har det åtminstone så att de sex första terminerna så är det bara en tentamen i slutet av terminen, dock alltid med examinerande moment på väg fram dit som utgör ungefär en tredjedel av de totala poängen på kursen.
Citera
2017-04-17, 00:17
Medlem
4-hagamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Det blir nog svårt att hitta någon i tråden som har erfarenhet från tre lärosäten, och ännu svårare att hitta någon som vill läsa in sig på alla tre åt dig och sedan förmedla vad som verkar vara likheter respektive skillnader. Om du ställer några mer specifika frågor kan jag försöka svara angående UU. Vi har det åtminstone så att de sex första terminerna så är det bara en tentamen i slutet av terminen, dock alltid med examinerande moment på väg fram dit som utgör ungefär en tredjedel av de totala poängen på kursen.

Misstänkte helt klart det!
Som tidigare nämnt har jag skummat igenom kursplanerna och jag får åtminstone känslan att UU har fler seminarier (inte minst T2) än de övriga lärosätena, 14 av 17 obligatoriska om jag inte minns helt fel. Hur pass krävande är dessa seminarier?

På de fåtal kurser jag läst tills idag har jag ofta skippat de icke-obligatoriska seminarierna men då har de obligatoriska varit långtifrån så många.

Riktat även till andra i tråden: Utöver ovanstående har jag också fått att åtminstone UU kontra LU så är det betydligt mer civilrätt på förstnämnda lärosätet, något jag personligen inte brinner för. Är det något ni övriga har hört rykten om också? I sådana fall har jag nog redan gjort mitt val.
Senast redigerad av 4-hagamannen 2017-04-17 kl. 00:19.
Citera
2017-04-17, 02:33
Medlem
Citat:
God kväll på er!

Jag läser vid Stockholms Universitet och har viss, om än begränsad, erfarenhet av Uppsalas dito. Sett till utbildningens innehåll är min uppfattning att man i huvudstaden lägger fokus på detaljkunskaper och materiell rätt, medan man i Uppsala i större utsträckning anlägger och studerar juridiken utifrån samhälleliga perspektiv. Det beror troligen på att SU styckar upp utbildningen i flera mindre och mer intensiva kurser.

Vad beträffar studentlivet är Uppsala ungefär tvåtusen gånger bättre. Minst. Visst, SU har sin juridiska förening med tillhörande (inte överdrivet befolkade) torsdagspubar och den enstaka sittningen men that's it. Med det sagt är sammanhållning på linjen ändå hyfsat god och oavsett om du engagerar dig i fadderiet eller föreningen kan du räkna med att hitta många nya och bra kompisar - det är mer eller mindre oundvikligt. Även jag är från Stockholm och personligen tycker jag det är skönt att vara nära mina gamla polare och ha möjligheten att växla umgängen - att inte vara fast i den studentbubbla Uppsala är.

Det är en smaksak, helt enkelt, och du kommer förmodligen trivas väl i båda städerna. Gl!
Senast redigerad av SeabornLyman2k16 2017-04-17 kl. 02:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in