2017-04-08, 17:50
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
Tack f. konkreta tips, Sobofied. Eftersom jag ändå tentahetsar..ungefär hur många tentor brukade du (även andra än Sobofied får givetvis ge sin input) sikta på att göra under en tentaperiod? Exempelvis 3-4 per dag under hur många "arbetsdagar"?

Nu på CA finns det totalt ca. 25 gamla tentor, varav den nyare hälften förekommer i tentakompendiet från Juristernas bokhandel. Hade du/ni andra försökt göra alla 25 eller kanske göra den nyare halvan i tentakompendiet två gånger istället? Min tanke är att dem äldre extentorna kanske inte är helt up-to -date, varför dem ger mindre. Samtidigt lär inte frågeformatet ha förändrats nämnvärt och metodträning är bra.

Tusen tentahetsande tack!

Meh, jag brukade alltid hinna göra alla extentor. Tentaperioden för CA är väl rätt lång vill jag minnas. Om det är någon skillnad på nyare/äldre tentor vågar jag inte svara på.
Citera
2017-04-08, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Bytte från SU till UU och fan vad mycket enklare det blev att fixa bra betyg. Mycket högre tempo och högre krav som ställs vid SU.

Man behöver inte banka in lika mycket detaljkunskaper. Det ligger kanske i sakens natur då man vid SU tenterar av fler specifika rättsområden. Vid UU krävs oftast bara att man förstår huvudregler, p.g.a. terminstentorna. Visst är undervisningsformen annorlunda och arbetsbördan i slutändan blir kanske lika stor. Men min uppfattning är i vart fall att det krävs ett betydligt större mått av egna insatser, disciplin och överlag bättre juridiska förkunskaper vid SU. Insatsen vid UU behöver inte vara lika stor vid SU, under förutsättning att man är med på undervisningen.
Citera
2017-04-08, 19:45
Medlem
at95s avatar
Citat:
Tack f. konkreta tips, Sobofied. Eftersom jag ändå tentahetsar..ungefär hur många tentor brukade du (även andra än Sobofied får givetvis ge sin input) sikta på att göra under en tentaperiod? Exempelvis 3-4 per dag under hur många "arbetsdagar"?

Nu på CA finns det totalt ca. 25 gamla tentor, varav den nyare hälften förekommer i tentakompendiet från Juristernas bokhandel. Hade du/ni andra försökt göra alla 25 eller kanske göra den nyare halvan i tentakompendiet två gånger istället? Min tanke är att dem äldre extentorna kanske inte är helt up-to -date, varför dem ger mindre. Samtidigt lär inte frågeformatet ha förändrats nämnvärt och metodträning är bra.

Jag brukar göra (högst) 2 tentor per dag när jag tentapluggar. 25 tentor låter som alldeles för mycket. Det borde räcka med 10-15 stycken. Jag gjorde 8 gamla tentor när jag pluggade inför CA och det räckte alldeles utmärkt. Mina tentaperioder brukar vara ungefär en vecka långa. Om du har läst all kurslitteratur, varit på alla relevanta föreläsningar, gjort alla seminarieuppgifter, deltagit på seminarierna och skrivit en bra PM behöver du naturligtvis inte sitta och nöta igenom 25 tentor.
Citera
2017-04-09, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Meh, jag brukade alltid hinna göra alla extentor. Tentaperioden för CA är väl rätt lång vill jag minnas. Om det är någon skillnad på nyare/äldre tentor vågar jag inte svara på.
. Mitt tips: gör så många du hinner/orkar. Plugga lagom, inte för mycket. Ta pauser. Att försöka optimera är så jävla onödigt.
Senast redigerad av Tjockolito 2017-04-09 kl. 04:05.
Citera
2017-04-09, 08:39
Medlem
Finlandskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Ingen aning hur ni ser på saken, men någon här som kan lägga upp/skicka era lösningsscheman (vill egentligen bara se hur ni lägger upp ett sådant schema) därför är området ointressant.

Någon som kan ladda upp modell på ett lösningsschema, eller alternativt skriva en guide över hur man gör ett sådant?
Citera
2017-04-10, 12:18
Medlem
Citat:

Jag började i motsatt ände: äldre till nyare. Min uppfattning är att få är utdaterade. Den enda fråga jag snubblat över som idag skulle bedömas annorlunda kretsar kring gymkortsfallet. Däremot har jag stött på två rentav felaktiga svarsmallar. / CA-student.
Citera
2017-04-10, 17:51
Medlem
at95s avatar
Skatterätt VT 17 (SU):
AB - 23.78 procent
BA - 37.37 procent
B - 21.84 procent
U - 16.99 procent

Förvånansvärt låg AB-nivå med tanke på att skatterätten är en av de enklaste kurserna hittills.
Citera
2017-04-10, 18:12
Medlem
AB-regn på allmän rättslära (SU) trots hårt bedömd hemtenta.

AB 37.22 procent
BA 34.63 procent
B 2.597 procent
U 25.54 procent
Citera
2017-04-10, 21:17
Medlem
Finns det mindre byråer som inriktar sig på affärsjuridik och som inte ställer lika höga krav på CV och betyg som exempelvis Mannheimer? Eller är det Mannheimer och ingen annan byrå som gäller om man vill arbeta med affärsjuridik, oberoende vilka betyg man har?
Citera
2017-04-10, 21:51
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Finns det mindre byråer som inriktar sig på affärsjuridik och som inte ställer lika höga krav på CV och betyg som exempelvis Mannheimer? Eller är det Mannheimer och ingen annan byrå som gäller om man vill arbeta med affärsjuridik, oberoende vilka betyg man har?

Jag vet flera affärsjurister som aldrig skulle arbeta på MSA (och naturligtvis en hel del som har det som drömarbetsplats). Jag är också ganska säker på att MSA inte nödvändigtvis har högst meritkrav.

Här är en lista över byråer inom affärsjuridik: http://www.konsultguiden.se/branschanalys/rankinglistor#conversion-478449549

Och här en några år gammal som redovisar bitisar separat: https://web.archive.org/web/20160220000742/http://www.konsultguiden.se/rankinglistor/affarsjuridik

Räkna samman bitisarna och fundera sen på om betygskraven verkligen alltid är så höga om det nu är så att avgångsbetyget i genomsnitt är 33 % AB.
Senast redigerad av Sobofied 2017-04-10 kl. 21:55.
Citera
2017-04-11, 19:26
Medlem
Hur ser möjligheterna till anställning ut för nyexaminerade jurister med synliga tatueringar på händer och hals? Förpassas man bort från offentlig sektor lika ofta som privat sådan? Alla vet att dessa tabun håller på att luckras upp, men inom vissa branscher verkar det leva kvar - särskilt inom s.k. högstatusbranscher, även om det tycks vara lättare för t.ex. ingenjörer (även om antalet ingenjörer med synliga tatueringar är få); kan det bero på att tekniska branscher oftare fokuserar på kunskap än (bl.a.) ett polerat yttre?

Nej, det här är ingen provokation, utan en med ärligt uppsåt frågad fundering. Det finns viss möjlighet att jag väljer att söka till juristprogrammet i höst - mitt utseende till trots. Om det är branschen i gemen främmande så kanske jag behövs för att sätta mänsklig prägel på den
Citera
2017-04-11, 20:11
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachtzeit
Hur ser möjligheterna till anställning ut för nyexaminerade jurister med synliga tatueringar på händer och hals? Förpassas man bort från offentlig sektor lika ofta som privat sådan? Alla vet att dessa tabun håller på att luckras upp, men inom vissa branscher verkar det leva kvar - särskilt inom s.k. högstatusbranscher, även om det tycks vara lättare för t.ex. ingenjörer (även om antalet ingenjörer med synliga tatueringar är få); kan det bero på att tekniska branscher oftare fokuserar på kunskap än (bl.a.) ett polerat yttre?

Nej, det här är ingen provokation, utan en med ärligt uppsåt frågad fundering. Det finns viss möjlighet att jag väljer att söka till juristprogrammet i höst - mitt utseende till trots. Om det är branschen i gemen främmande så kanske jag behövs för att sätta mänsklig prägel på den

Bild!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in