2017-04-11, 11:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nu misstänker man att Ryssen visste om attacken i förväg. Att USA nu skärper tonen mot Putin och hans regim är nog en självklarhet. Att bomba sjukhus är ju krigsbrott
Fast där får USA vara lite försiktig. Man har själva bombat sjukhus, bl a ett skött av läkare utan gränser. De får nog hålla sig till att klaga på kemvapen för sådan har de mig veterligt inte använt sedan Vietnam.
Citera
2017-04-11, 12:02
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Fast där får USA vara lite försiktig. Man har själva bombat sjukhus, bl a ett skött av läkare utan gränser. De får nog hålla sig till att klaga på kemvapen för sådan har de mig veterligt inte använt sedan Vietnam.
Krigsbrott av något är när man avsiktligen (eller utan hänsyn) attackerar systematiskt skyddade byggnader eller person (alltså civila, sjukvårdare och annat). USA har medgett sin skuld och tagit ansvar för dådet samt tillsätt en utredning. Det visade sig vara ett misstag.

I Syrien har sjukhus systematiskt varit föremål för attacker, av både regimen och Ryssland. Det indikerar på att det inte är något enskilt misstag som sällan.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-04-11 kl. 12:05.
Citera
2017-04-11, 12:05
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här är mera kommentarer kring den påstådda kemattacken 2013 i Syrien. Kan ju vara intressant att se vad som sas då:

Denis R. O’Brien

POB1699Blaine, WA98231denis@thepatentguy.net

Lack of Pharmacological Proof of a Sarin Attack at Damascus:An Open Letter to Congress

Sep09.2013

Forts: https://www.scribd.com/document/167219342/Lack-of-Pharmacological-Proof-of-Sarin-Attack-on-Damascus-An-Open-Letter-to-Congress
Det är redan fastställt av FN-utredningen att sarin användes. Även regimen och Ryssland erkände indirekt att sarin användes eftersom de beskyllde rebellerna för att inneha sarin.
Citera
2017-04-11, 12:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nu misstänker man att Ryssen visste om attacken i förväg. Att USA nu skärper tonen mot Putin och hans regim är nog en självklarhet. Att bomba sjukhus är ju krigsbrott och Assad+Putin är med strösta sannolikhet skyldiga till terrorn i Syrien. Att bekämpa en terror med en annan är ju inte särskilt förtroendeingivande. Putin får nog till slut välja, peta Assad eller ännu större isolering från väst och ett förlängningen än fattigare Ryssland. Att Ryssland än en gång försöker etablera sig i mellan östern regionen är dåliga tecken för berörda länder.
Bara en liten kommentar. Alltså ni som tror på vad som sägs i MSM och av USA: Någon j*vla rimlighetstänk måste man väl ha när man tar del av floden av information vid sådana här händelser. Jag brukar säga så här: det är aldrig frågan om något binärt val i sådana här konflikter. Man bör avvakta med att ta ställning tills man har hela bilden och man ska nog undvika att ställa sig på någons sida. Men gör man det så får man väl åtminstone på något vis ha ett konsekvent tänkande. Det går inte samtidigt att förfäras över terrorangrepp som de nu i helgen mot kopter i Egypten och samtidigt heja fram radikal islamism i Syrien. Någonstans får man bestämma sig vad man vill stödja.
Citera
2017-04-11, 12:09
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Moqtada al-Sadr calls on all military forces (Russia and the armed factions) to withdraw from #syria

https://twitter.com/MethaqAlFayyadh/status/850624642880602112

Iraq's Shiite cleric Sadr urges Assad to step down

http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2017/Apr-08/401179-iraqs-shiite-cleric-sadr-urges-assad-to-step-down.ashx

Oväntat i mina ögon att han skulle gå ut offentligt med denna inställning, kan undra vad som föranledde detta
Jag läste det för några dagar sedan. Det är intressant att han går ut med det, men vilken betydelse har han egentligen? Han är ju en högt uppsatt religiös ledare, men precis som du skriver, är det intressant att veta vad som föranledde det.

Underminera Nasrallah och överta hans roll?
Citera
2017-04-11, 12:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det är redan fastställt av FN-utredningen att sarin användes. Även regimen och Ryssland erkände indirekt att sarin användes eftersom de beskyllde rebellerna för att inneha sarin.
Men oklart av vem:
Citat:
Answer to Question from the Press About the UN’s Assessment of the
Range of the Chemical Munition Used in the Nerve Agent Attack of August 21, 2013 in Damascus:
Åke Sellström, Head of Mission, of the United Nations Mission to Investigate Allegations of the
Use of Chemical Weapons in the Syrian Arab Republic

Åke Sellström Statement

We have seen problems – like you have seen others performing whatever studies on these rockets and we have consulted with
experts, and if you simulate the flight path it seemed not to meet – may be indicated from the report – you may draw a conclusion
from the report two kilometers could be a fair guess. I would assume, but it all depends, you have to sort of set some parameters
which we do not know to what extent they were filled or with what they were filled with. We don’t know their weight or whatever, but
two kilometers could be a fair guess.

NOTE: Our calculations show that the exact weight of the munition is not an important determinant of its range.

Mer av resonemanget här:

https://www.voltairenet.org/IMG/pdf/possible-implications-of-bad-intelligence.pdf
Citera
2017-04-11, 12:20
Avstängd
Citat:
Krigsbrott av något är när man avsiktligen (eller utan hänsyn) attackerar systematiskt skyddade byggnader eller person (alltså civila, sjukvårdare och annat). USA har medgett sin skuld och tagit ansvar för dådet samt tillsätt en utredning. Det visade sig vara ett misstag.
Har någon oberoende utredning visat att det var ett misstag? Att USA:s militär själva alltid kommer fram till att det är misstag varje gång de bombar sjukhus, begravningar, bröllop eller journalister (Al Jazeeras kontor *både* i Kabul och Baghdad precis innan respektive invasion) säger inte mycket. Det är svårt att veta om det är dålig hänsyn eller avsiktligt, men väl ofta är det som civila mål träffas med tanke på hur smarta bomber USA använder.
Citera
2017-04-11, 12:22
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Du verkar gilla att hitta på något och skapa diskussion om det i all oändlighet.

Men vad säger du om att dina vänner i Nusra har fått spö?

Army kills a number of Jabhat al-Nusra leaders in Daraa Countryside
http://sana.sy/en/?p=103836
Citera
2017-04-11, 12:40
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarlTurner
Varför och på vilket sätt är han en "diktator"? Assad har blivit vald med stor majoritet vid mer än ett tillfälle. Han har bevisligen stöd av en mycket större andel av folket i Syrien än vad den svenska regeringen har bland folket i Sverige. Är den efterblivne gamle svetsaren Stefan en diktator?

Alltså, jag menar inte att man inte har hållit val, utan att Assads statsbildning är så inrättad att det inte finns utrymme för att anse honom för annat än diktator. T.ex. tror jag inte att Assad tillåter politiska dissidenter inom staten på någon position, jag tror inte att han tillåter oppositionen utrymme parlamentariskt, oavsett om krigen avsluttas eller inte osv. Sen så tror jag att Assad är ganska egenmäktig som politiker, också under ickekrigstid. Och jag tror inte att man tillåter fri media, fri diskussion, mötesfrihet osv. Sen är en helt Annan fråga om Assad och familjens regim är bästa politiska lösningen för landet eller inte. Det vet jag inte. Jag lutar mot ett ja, beroende på hur legitim han anses vara av befolkningen. Det tror jag endast vi kan svara på när Assad möts med oppositionen till förhandling, där folket dras in i processen.
Citera
2017-04-11, 13:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Alltså, jag menar inte att man inte har hållit val, utan att Assads statsbildning är så inrättad att det inte finns utrymme för att anse honom för annat än diktator. T.ex. tror jag inte att Assad tillåter politiska dissidenter inom staten på någon position, jag tror inte att han tillåter oppositionen utrymme parlamentariskt, oavsett om krigen avsluttas eller inte osv. Sen så tror jag att Assad är ganska egenmäktig som politiker, också under ickekrigstid. Och jag tror inte att man tillåter fri media, fri diskussion, mötesfrihet osv. Sen är en helt Annan fråga om Assad och familjens regim är bästa politiska lösningen för landet eller inte. Det vet jag inte. Jag lutar mot ett ja, beroende på hur legitim han anses vara av befolkningen. Det tror jag endast vi kan svara på när Assad möts med oppositionen till förhandling, där folket dras in i processen.
Det är tyvärr så med många att man tror sig veta något om Syrien. Men allt man "vet" grundar sig på hatkampanjen som drivits av Västmedia i flera år. Assad kallas t ex för diktator, men det är han ju inte. Han är de facto vald av folket i Syrien. Det är nästan tragiskt att se hur svårt det är för folk att förstå att det finns en annan verklighet än den uppfattning som vi matats med.

Verkligheten om Syrien är väldigt annorlunda, det upptäcker man snart när man börjar upptäcka fakta som går på tvärs mot lögnpropagandan i bl a SVT.
T ex finns det ett parlament i Syrien och där finns oppositionella. Det var val till parlamentet i fjol och talmannen är en kvinna.

Men sedan är det säkert svårt att vara oppositionell mot regeringen mitt under brinnande krig, när landet är invaderat av terrorister. Det förstår väl du också?
Terroristerna har så gott som inget stöd alls av befolkningen. Folk flyr från deras områden när de kan.
Att sitta här i Sverige och fördöma en regent och ett val är inget annat än en förolämpning mot befolkningen i Syrien. Om vi inte hade hjärntvättats med USA:s syn på Syrien och Assad, så skulle det vara fullkomligt främmande för de flesta av oss att ha några åsikter alls om landet.

Vi måste ju ta reda på saker och inte bara upprepa vad makthavarna och deras media säger till oss. Och den som inte är intresserad av fakta, gör bäst i att hålla käften. Vad är det för poäng med att visa sin okunnighet? Det har jag svårt att förstå.

Det finns säkert många brister inom den syriska statsbildningen men ingenting blir bättre av att Väst beväpnar kriminella som dödar civila och driver resten på flykt.

Det tveklöst största problemet i Syrien är att det är översvämmat av terrorister, som inte är syriska dissidenter, utan folk utifrån som betalas av USA, Israel, Saudi m fl.
Tycker du att Väst skall få förstöra Syrien med hjälp av terrorister?
Citera
2017-04-11, 13:17
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har någon oberoende utredning visat att det var ett misstag? Att USA:s militär själva alltid kommer fram till att det är misstag varje gång de bombar sjukhus, begravningar, bröllop eller journalister (Al Jazeeras kontor *både* i Kabul och Baghdad precis innan respektive invasion) säger inte mycket. Det är svårt att veta om det är dålig hänsyn eller avsiktligt, men väl ofta är det som civila mål träffas med tanke på hur smarta bomber USA använder.
Jag ser inget krav på att tillsätta en oberoende utredning för USA:s del därför att landet är både förmögen och villig att utreda sig själv, likt i Abu Ghraib-fallet. Det är en annan sak om en regim som Assad förnekar alla krigsbrotts anklagelser och tillsätter inga utredningar alls. Det stärker ju inte uppfattningen om att landet är rättssäkert.
Citera
2017-04-11, 13:18
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du verkar gilla att hitta på något och skapa diskussion om det i all oändlighet.

Men vad säger du om att dina vänner i Nusra har fått spö?

Army kills a number of Jabhat al-Nusra leaders in Daraa Countryside
http://sana.sy/en/?p=103836
Jag hade uppskattat om du verkligen svarade på någon fråga som jag ställt dig. Du verkar inte vara intresserad av diskussion, endast propagandaspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in