Citat:
Ursprungligen postat av
LucNN
Alltså, jag menar inte att man inte har hållit val, utan att Assads statsbildning är så inrättad att det inte finns utrymme för att anse honom för annat än diktator. T.ex. tror jag inte att Assad tillåter politiska dissidenter inom staten på någon position, jag tror inte att han tillåter oppositionen utrymme parlamentariskt, oavsett om krigen avsluttas eller inte osv. Sen så tror jag att Assad är ganska egenmäktig som politiker, också under ickekrigstid. Och jag tror inte att man tillåter fri media, fri diskussion, mötesfrihet osv. Sen är en helt Annan fråga om Assad och familjens regim är bästa politiska lösningen för landet eller inte. Det vet jag inte. Jag lutar mot ett ja, beroende på hur legitim han anses vara av befolkningen. Det tror jag endast vi kan svara på när Assad möts med oppositionen till förhandling, där folket dras in i processen.
Det är tyvärr så med många att man tror sig veta något om Syrien. Men allt man "vet" grundar sig på hatkampanjen som drivits av Västmedia i flera år. Assad kallas t ex för diktator, men det är han ju inte. Han är de facto vald av folket i Syrien. Det är nästan tragiskt att se hur svårt det är för folk att förstå att det finns en annan verklighet än den uppfattning som vi matats med.
Verkligheten om Syrien är väldigt annorlunda, det upptäcker man snart när man börjar upptäcka fakta som går på tvärs mot lögnpropagandan i bl a SVT.
T ex finns det ett parlament i Syrien och där finns oppositionella. Det var val till parlamentet i fjol och talmannen är en kvinna.
Men sedan är det säkert svårt att vara oppositionell mot regeringen mitt under brinnande krig, när landet är invaderat av terrorister. Det förstår väl du också?
Terroristerna har så gott som inget stöd alls av befolkningen. Folk flyr från deras områden när de kan.
Att sitta här i Sverige och fördöma en regent och ett val är inget annat än en förolämpning mot befolkningen i Syrien. Om vi inte hade hjärntvättats med USA:s syn på Syrien och Assad, så skulle det vara fullkomligt främmande för de flesta av oss att ha några åsikter alls om landet.
Vi måste ju ta reda på saker och inte bara upprepa vad makthavarna och deras media säger till oss. Och den som inte är intresserad av fakta, gör bäst i att hålla käften. Vad är det för poäng med att visa sin okunnighet? Det har jag svårt att förstå.
Det finns säkert många brister inom den syriska statsbildningen men ingenting blir bättre av att Väst beväpnar kriminella som dödar civila och driver resten på flykt.
Det tveklöst största problemet i Syrien är att det är översvämmat av terrorister, som inte är syriska dissidenter, utan folk utifrån som betalas av USA, Israel, Saudi m fl.
Tycker du att Väst skall få förstöra Syrien med hjälp av terrorister?