2017-04-10, 19:29
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det var utan att veta.

Det finns en hel del småbilar som har kamkedja, så kopplingen till exklusivitet finns inte.

I stand corrected.
Citera
2017-04-10, 19:37
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Vilket som är bäst är en smaksak.
Många inbillar sig att kamkedjor är underhållsfria men även kedjor ska demonteras och kontrolleras samt så ska spel kontrolleras.
VW (VAG) har t.ex haft problem med kamkedjor som varit tvungna att bytas i förtid och även att kedjan gått av är inte allt för ovanligt.
Det är inte så svårt att byta kamrem, jag tror att de flesta skulle klara det om de var intresserade.
Jag bryr mig inte om det är kedja eller rem men att riva en kedja för kontroll är minst lita jobbigt som att byta kamrem om inte bökigare ibland.
Många struntar i att kontrollera kedjan enligt service intervallerna och kör efter bära eller brista, och ofta håller en kedja länge innan spänning behöver göras.
Kamkedja kan även förutsätta tätare oljebyten på vissa bilar.
Jag anser inte att kamkedja är bättre än kamrem, båda har sina för och nackdelar.
Med det sagt så tillverkar Honda väldigt bra motorer så du behöver inte oroa dig så länge du följer rekommenderat serviceschema.

Vilket inlägg..

"Det är inte så svårt att byta kamrem" Det beror exakt på vad det är för bil, på en 740 kan du fixa detta med en "gör det själv bok och en platta öl. På en annan får du lyfta bilen, demontera fronten, kylaren, fläkten, demontera motorfästet, ha specialverktyg för att dra loss driv-delen.
Senast redigerad av Driftstopp 2017-04-10 kl. 19:39.
Citera
2017-04-10, 20:49
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Vilket inlägg..

"Det är inte så svårt att byta kamrem" Det beror exakt på vad det är för bil, på en 740 kan du fixa detta med en "gör det själv bok och en platta öl. På en annan får du lyfta bilen, demontera fronten, kylaren, fläkten, demontera motorfästet, ha specialverktyg för att dra loss driv-delen.

Precis, jag vill se den amatör som byter remmen på en Alfa 156 utan specialverktyg.

OnT: Som bilägare spelar det ingen som helst roll om det är rem eller kedja, följ bara serviceschemat så är det ingen fara.
Citera
2017-04-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Precis, jag vill se den amatör som byter remmen på en Alfa 156 utan specialverktyg.

OnT: Som bilägare spelar det ingen som helst roll om det är rem eller kedja, följ bara serviceschemat så är det ingen fara.

Skillnaden är att i normala fall håller kedjan bilens livslängd, som bekant finns undantag. En klar fördel med kedja är också att den ofta förvarnar, rasslar det om kedjan har den blivit uttänjd eller så har kedjespännarna upphört att fungera som det är tänkt. En rem kan mycket väl kugga över även innan angiven intervall uppnåtts även om det är sällsynt numera.
Citera
2017-04-10, 21:24
Medlem
PeterNosters avatar
Kedja är alltid bäst. Den ger minst friktion. Varje led är lätt böjbar då de smörjs med motoroljan. Om kedjespännaren är hydualisk så behövs ingen justering av spänningen. Allt sitter skyddat för väder och vind inne i motorn.

En rem böjs ju fram och tillbaka där den går mellan olika hjul. Att böja en rem går trögare än att böja en kedja. Materialet utmattas med tiden. Remmen ligger oskyddad utanför motorn och utsätts för all skit som finns där.
Citera
2017-04-10, 21:25
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kedja är alltid bäst. Den ger minst friktion. Varje led är lätt böjbar då de smörjs med motoroljan. Om kedjespännaren är hydualisk så behövs ingen justering av spänningen. Allt sitter skyddat för väder och vind inne i motorn.

En rem böjs ju fram och tillbaka där den går mellan olika hjul. Att böja en rem går trögare än att böja en kedja. Materialet utmattas med tiden. Remmen ligger oskyddad utanför motorn och utsätts för all skit som finns där.
mer vikt att rotera runt med kedja... = sämre performance
Citera
2017-04-10, 21:36
Medlem
MosterAugustas avatar
Det är viktigt att du läser in dig på hur motorn är designad innan du sätter dig i bilen. Här finns lite info:

http://asia.vtec.net/Series/FitJazz/lseries/index.html

Honda gör faktiskt bra motorer, men nya bilar är väldigt trånga att hålla på med. Ska du skruva själv rekommenderar jag en äldre bil. På de lite äldre vardagsbilarna kan till och med en akademikertant som jag byta eventuell kamrem. Det tråkigaste brukar vara att få dän remskivan. Köper du en lite äldre Honda notera också att vevaxeln roterar åt fel håll...
Citera
2017-04-10, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Vilket inlägg..

Det var allt du tog ut från inlägget.
Jag håller kvar min inställning att det inte är speciellt svårt att byta en kamrem för de som har ett intresse för bilar, precis som många som inte är utbildade mekaniker byter kamremmar.
Ja visst kan man behöva demontera det som sitter i vägen samt ibland lossa motor fästen men det är inte så avancerat att det krävs specialutbildning för att klara av det.
Har du aldrig bytt kamrem själv? Hur klarade du i så fall av det?
Kamremmens värsta fiende i Sverige är vägsaltet.

Citat:
Ursprungligen postat av yz44

Oj var det det värsta skräckexemplet du kunde komma på?
Nu var det inte Alfa Romeo 156 som diskuterades och du nämnde inte vilket motoralternativ du menade men det verkar finnas ca 46-53 st i Sverige med samtliga motoralternativ inräknade enligt en sökning på biluppgifter.se
Jag tror inte vi behöver bekymra oss för de som inte sedan tidigare är bilintresserade som äger en Alfa Romeo 156 och funderar på att byta kamrem själv.
Då du är så intresserad av att se när någon byter rem på en Alfa Romeo 156 utan specialverktyg så postar jag en youtube länk endast åt dig. https://www.youtube.com/watch?v=97L295bN1Nk
Citera
2017-04-11, 01:58
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det var allt du tog ut från inlägget.
Jag håller kvar min inställning att det inte är speciellt svårt att byta en kamrem för de som har ett intresse för bilar, precis som många som inte är utbildade mekaniker byter kamremmar.
Ja visst kan man behöva demontera det som sitter i vägen samt ibland lossa motor fästen men det är inte så avancerat att det krävs specialutbildning för att klara av det.
Har du aldrig bytt kamrem själv? Hur klarade du i så fall av det?
Kamremmens värsta fiende i Sverige är vägsaltet.

Oj var det det värsta skräckexemplet du kunde komma på?
Nu var det inte Alfa Romeo 156 som diskuterades och du nämnde inte vilket motoralternativ du menade men det verkar finnas ca 46-53 st i Sverige med samtliga motoralternativ inräknade enligt en sökning på biluppgifter.se
Jag tror inte vi behöver bekymra oss för de som inte sedan tidigare är bilintresserade som äger en Alfa Romeo 156 och funderar på att byta kamrem själv.
Då du är så intresserad av att se när någon byter rem på en Alfa Romeo 156 utan specialverktyg så postar jag en youtube länk endast åt dig. https://www.youtube.com/watch?v=97L295bN1Nk

ingen aning varför jag kikade din idiotlänk, men du har fel titta 10 minuter och 25 sekunder in i din länkade video så ser du "special tool"
Citera
2017-04-11, 03:04
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
ingen aning varför jag kikade din idiotlänk, men du har fel titta 10 minuter och 25 sekunder in i din länkade video så ser du "special tool"

Specialverktyg blir allt vanligare då biltillverkarna inte vill att man skall göra något själv. En tråkig utveckling tyvärr. :/
Men det finns områden då specialverktyg underlättar enormt. Så det är nog en blandning på sött och salt skulle jag vilja påstå.

/J
Citera
2017-04-11, 09:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
mer vikt att rotera runt med kedja... = sämre performance

Mer energi att böja remmen runt hjulen.
Det har gjorts försök med remdrift på cykel. Failed.
Citera
2017-04-11, 09:42
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Jag svarar utan att egentligen veta:

Det vanligaste är kamrem.
De modeller som har kamkedja är lite exklusivare än Honda Civic.

Så min Nissan Note med kamkedja räknas som exklusiv? Det var trevligt att läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in