Citat:
Ursprungligen postat av
Driftstopp
Vilket inlägg..
"Det är inte så svårt att byta kamrem" Det beror exakt på vad det är för bil, på en 740 kan du fixa detta med en "gör det själv bok och en platta öl. På en annan får du lyfta bilen, demontera fronten, kylaren, fläkten, demontera motorfästet, ha specialverktyg för att dra loss driv-delen.
Det var allt du tog ut från inlägget.
Jag håller kvar min inställning att det inte är speciellt svårt att byta en kamrem för de som har ett intresse för bilar, precis som många som inte är utbildade mekaniker byter kamremmar.
Ja visst kan man behöva demontera det som sitter i vägen samt ibland lossa motor fästen men det är inte så avancerat att det krävs specialutbildning för att klara av det.
Har du aldrig bytt kamrem själv? Hur klarade du i så fall av det?
Kamremmens värsta fiende i Sverige är vägsaltet.
Citat:
Ursprungligen postat av
yz44
Precis, jag vill se den amatör som byter remmen på en Alfa 156 utan specialverktyg.
OnT: Som bilägare spelar det ingen som helst roll om det är rem eller kedja, följ bara serviceschemat så är det ingen fara.
Oj var det det värsta skräckexemplet du kunde komma på?
Nu var det inte Alfa Romeo 156 som diskuterades och du nämnde inte vilket motoralternativ du menade men det verkar finnas ca 46-53 st i Sverige med samtliga motoralternativ inräknade enligt en sökning på biluppgifter.se
Jag tror inte vi behöver bekymra oss för de som inte sedan tidigare är bilintresserade som äger en Alfa Romeo 156 och funderar på att byta kamrem själv.
Då du är så intresserad av att se när någon byter rem på en Alfa Romeo 156 utan specialverktyg så postar jag en youtube länk endast åt dig.
https://www.youtube.com/watch?v=97L295bN1Nk