2017-04-09, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
En till snabb fråga: är det bekräftad att han var asylsökande? (I media pratas om avslaget "uppehållstistånd", vilket i mina ögon inte är samma sak som "asylansökan").

Uppehållstillstånd. Rätt ska va rätt

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JdKl6/rakhmat-akilov-39-misstanks-for-attacken-pa-drottninggatan

Säkerhetspolisens chef Anders Thornberg har också uppgett att de blivit tipsade om 39-åringen i fjol. Han fanns därmed i deras underrättelseregister men ”uppgifterna om honom gick inte att belägga”, enligt Thornberg.
Skulle utvisas
Rakhmat Akilov var därför inte flaggad den 13 februari när utvisningsbeslutet lämnades till polismyndigheten för att verkställas då 39-åringen hållit sig undan.

Hans ärende inleddes i november 2014 när han sökte uppehållstillstånd i Sverige. Knappt två år senare avslog Migrationsverket hans ansökan och fattade beslut om att Akilov skulle utvisas.
Under 2016 lämnade Akilov in en överklagan men fick inget prövningstillstånd och vid samma tid tog Migrationsverket hemlandspass i beslag. Den 15 december 2016 fattades beslut om att Akilov skulle lämna landet inom fyra veckor. Fyra veckor senare när polisen sökte honom för utvisning var han borta
.
Citera
2017-04-10, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
ISIS brukar väl inte bry sig särskilt mycket om huruvida de tidigare haft samröre med terroristen? När de tog på sig moskébranden i Malmö var det i alla fall experter som hävdade att det inte betyder så mycket, eftersom Islamiska Staten tar på sig ganska mycket som egentligen inte har med dem att göra (så länge det passar agendan).

Jag håller med dig. Men ISIS brukar ändå sas höra av sig bara för att få uppmärksamhet. Nu har de inte hört av sig.
Citera
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Om man nu vill kalla terrorgrupp för förening ja
Lyckligtvis skiter juridiken i vad du och andra med din begåvningsnivå kallar saker och ting för.
Citera
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Det stämmer att han sökte uppehållstillstånd för att arbeta och bo här. Han sökte inte asyl. Man kan ju undra varför han fick avslag i juni 2016, om han nu hade jobb fram till i början av 2017.

Tack för svaret! Läste att han blev av med jobbet pga han sov under arbetstid. Därefter (och enligt egen utsago) lär han nur har "rökt och sovit".
Senast redigerad av urkinha 2017-04-10 kl. 00:08.
Citera
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Omöjligt att hinna med alla inlägg, så det kan ha tagits upp, men finns det någon möjlighet att den andra anhållne skulle kunna vara Spendrups-chauffören? Eller har huvudmisstänkte haft med sig någon fler? Vem skulle annars kunna anhållas med samma rubricering (terrorbrott genom mord)?

Varför erkänner han så lättvindigt? För att skydda någon annan för att han tror att polisen ska vara nöjda så och sluta gräva i nätverket?
Citera
2017-04-10, 00:03
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urkinha
Tack för svaret! Läste att han blev av med jobbet pga han sov under arbetstid. Därefter (och enligt egen utsago) lär han nur har "rökat och sovit"

Jaså? Jag läste att han blivit av med jobbet (anledning okänd) och att han därefter bara rökt och sovit (livet tappat sin mening). Jag får leta upp artikeln och läsa igen.
Citera
2017-04-10, 00:04
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det här stör mig också. Redan förra året dök han upp radarn.
39-åringen blev aktuell hos SÄPO redan 2016 alltså...
Citat:
Säkerhetspolisen säger också till TT att 39-åringen sökt asyl i Sverige, men att de inte var inblandade i den processen.

Säpo har underrättelseuppgifter om honom från förra året, men den misstänkte förekommer inte i något aktuellt ärende hos Säpo.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-vet-vi-om-garningsmannen

Sa inte snuten vid presskonferensen (på engelska) att han inte var asylsökande? Har bestämt för mig detta.

Så...SÄPO har uppgifter om honom men inget ärende. De har alltså en mapp på honom men inte öppnat något case. Man undrar ju vad detta är för uppgifter? Terrorsympatier? Känns konstigt att en illegal person som SÄPO har fått in uppgifter kring, uppgifter som rör samhällets säkerhet på något sätt, fortlöpande kan vistas i landet.
Citera
2017-04-10, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
Han står och ljuger svenska folket rakt upp i ansiktet!

Säpo lät detta ske.

Men han ändrade sig och sa; att underättelseinformationen kom efter utvisningsbeslutet. Och då kan de ju inte göra något. Säpo då förstås.
Citera
2017-04-10, 00:05
Medlem
Rickard Olssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
Ja men de verkar inte helt samstämmiga och innan jag ser exakt vad de baseras på och vilka vittnen håller jag alternativ färdväg öppen. Finns det vittnen för varje sväng exempelvis? Holländargatan tycker jag är extra problematisk. Jag tror polisen tittar extra på detta så vi får se vad de går ut med.

Tänker du på att den är trång jämfört med de andra? Det åker lastbilar i den där storleken på Holländargatan hela tiden, men de framförs iofs av "riktiga" chaffisar. Ska man åas ut på Sveavägen och vända upp via Kammakargatan har man två rödljus att fastna i...
Citera
2017-04-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Omöjligt att hinna med alla inlägg, så det kan ha tagits upp, men finns det någon möjlighet att den andra anhållne skulle kunna vara Spendrups-chauffören? Eller har huvudmisstänkte haft med sig någon fler? Vem skulle annars kunna anhållas med samma rubricering (terrorbrott genom mord)?

Varför erkänner han så lättvindigt? För att skydda någon annan för att han tror att polisen ska vara nöjda så och sluta gräva i nätverket?

Nej, det tror jag verkligen inte. Jag tror den andre är den NI plockade in i Vårberg ( där KA faktiskt bodde) igår.
Å andra sidan har det gjorts ett stort antal tillslag i går och idag verkar det som. Sollentuna i morse.
Svårt att veta, men Spendrupschauffören tvivlar jag starkt på.
Citera
2017-04-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedballen
Har någon tagit på sig ansvaret för attacken?

Blev själv lite förvånad över terrorattacken. Inte att det hände men att det hände redan nu. Tyckte det var lite tidigt eftersom jag skulle tro att IS och andra organisationer med ursprung i MÖ och Afrika fortfarande gillar Sveriges officiella inställning till dom. Det vill säga: det ni gör är fel, men vi ska ändå låta er organisera er hos oss och ge er ekonomiska bidrag. Här tänker jag inte att Sverige ger dom direkta bidrag, utan snarare att man varit naiv när det gäller biståndspengar till exempelvis "välgörenhetsorganisationer", att man tycker återvändande IS-terrorister behöver bostad och körkort med mera, att vi har ett generöst invandrings- och bidragssystem på det personliga planet med mera.

Därför tänkte jag mig att de håller sig borta från attacker här så länge det är mer gynnsamt att hålla låg profil och att risken inte består i någon organiserad attack utan snarare det som brukar kallas en ensam galning, och då också kanske en som inte blir så hemskt uppskattad av rörelserna i stort eftersom det riskerar att försämra deras position i Sverige.

Nu lutar det ju åt att det är organiserat men kommer från en grupp som i alla fall vad jag vet har en lite mindre framstående profil än IS, Al Qaeda och Boko Haram. Och som kanske även är lite mer perifert kopplad till de mer namnkunniga terroristorganisationerna. Men jag kan tänka mig att även de kan vara försiktiga med att ta på sig skulden. Gissningsvis har även de kunnat ha Sverige som något av en fristad. Det kan vara så att den svenska diasporan gick över gränsen.

Eller så är det så att den senaste tidens debatt om fundamentalistisk islam och bidrag till tveksamma organisationer som förespråkar samma mål som terroristerna men genom andra medel faktiskt markerar en ny tid. De har börjat förstå att sötebrödsdagarna kan vara räknade och det är dags att byta taktik.
Citera
2017-04-10, 00:08
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Sista avslaget kom 24 feb i år iofs, men jag håller med dig i sak. Uzbeken borde inte varit här i fredags iaf.
Hela 3 ggr? Har sett (missat) genom tv nyheterna om 1 gång och sedan överklagan som ej togs upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in