2017-04-09, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brottsling
6 polis bilar i Heron city för en timma sen.
någon som vet mer?

Stenkastning på g i skärholmen kanske?
Citera
2017-04-09, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
[url]

Idiotjäveln Anders Thornberg på Säpo har visst missat att terroristavskummet befann sig olagligt i Sverige!

Det här stör mig också. Redan förra året dök han upp radarn.
Citera
2017-04-09, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Jo, men vem är tvåan då?

Det kommer poliser inte berätta, om hän inte har nåt med själva dådet att göra. Hän kan vara helt oskyldig, men poliser försöker pumpa ut info.
Citera
2017-04-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
Jaså du! Du vet överhuvudtaget inte vad du flummar om! Min son var där, han klarade sig. Men att visa kärlek och sammanhållning och att ilska är svaghet gör att man undrar om du är på riktigt! Och du jag är arg på riktigt!
Jag flummar? Nähä du! Det är du som argumenterar utifrån någon sorts känslotillstånd och tror att vad folk gör på plattan på något vis skulle hämma eller hindra polisiära krafttag, effektivare utvisningshantering, bättre förebyggande åtgärder mot terrorism.

Klart du blir förbannad, det blir jag också. Men att sprida terror är precis vad terrorister vill. Det är så att säga en minsta gemensamma nämnare utöver alla politiska eller personliga agendor. Varför tror du att "Keep Calm and Carry On" har varit en grej, en slogan, sedan 1939?

Lite tröttsamt blir det när folk på något vis blandar ihop en manifestation med åtgärder mot terrorism. Spring du runt och bli terroriserad om du vill. Jag försöker hantera risker utifrån någon form av evidensbaserad strategi och jag vet att man inte hindrar fler terrordåd genom att hindra folk från att manifestera sammanhållning o.dyl.

Jag tror det är DU som inte vet vad du flummar om, som inte tänkt igenom vad du tycker manifestationen förhindrar och vad man skulle ha gjort i stället.
Citera
2017-04-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Det beror på föreningsfriheten som är grundlagsfäst. Att ändra grundlagen kräver två beslut i riksdagen med ett allmänt riksdagsval emellan. Detta trodde jag var allmänt veterligt..

Föreningsfriheten behöver kanske inte ändras. Den designades så att politiska organisationer inte skulle kunna kriminaliseras. Tex ett kommunistiskt parti eller ett nazistiskt.

När det gäller MC-klubbar och liknande kriminella grupper är föreningsfriheten inte primärt konstruerad för dom.

Nu kan ju föreningsfriheten behöva ses över så att organisationer som hotar statsskicket som IS gör kan förbjudas helt och hållet.
Citera
2017-04-09, 23:43
Moderator
tobess avatar
Citat:
Tja du, en anledning till att han sa så kan ha varit frågan som ställdes: hur känns det att försvara ett sånt här brott?

Angående betalning kanske du kan fundera på vem som betalar dig när du utför ett arbete, du själv (what?!) eller uppdragsgivaren? Om den tilltalade fälls för brottet är det där notan hamnar.

Precis som för alla andra rättssamhällen vore det lite klurigt att på förhand säga att alla har rätt till en offentlig försvarare, förutom dom som är misstänkta för ett särskilt grovt brott förstås - då får du betala själv. Det är såklart ännu viktigare vid grova brott.

Vid brottsmål står man bara för de "egna" kostnaderna; helt, delvis eller inte alls beroende på ens inkomstnivå.

Oavsett vad utfallet blir där så kommer nog GM i detta fall sitta inlåst rätt lång tid framöver och gissningsvis finns det inga större tillgångar att utmäta så oavsett så kommer det att bli staten (och i förlängningen skattebetalarna) som får stå för fiolerna, även om det kanske heter något annat på papperet.
Citera
Medlem
Bushsweedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det här stör mig också. Redan förra året dök han upp radarn.

Han står och ljuger svenska folket rakt upp i ansiktet!

Säpo lät detta ske.
Citera
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Den MGM:n föddes och växte upp i ett land där det var förbjudet att vara muslim. Fosrtfarande är inte OK att vara muslim i Uzbekistan. Muslimer där vet inte ens riktigt hur man ska vara och leva som muslim.

Hans sympatier för Isis vet vi ingenting om. Han har kanappast haft något samröre med ISIS, annars skulle ISIS tagit på sig dådet. Jag tror snarare att motivet till dådet är personligt. Han fick ju inte tillstånd att stanna i Sverige. Nu får han stanna, resten av livet.
ISIS brukar väl inte bry sig särskilt mycket om huruvida de tidigare haft samröre med terroristen? När de tog på sig moskébranden i Malmö var det i alla fall experter som hävdade att det inte betyder så mycket, eftersom Islamiska Staten tar på sig ganska mycket som egentligen inte har med dem att göra (så länge det passar agendan).
Citera
2017-04-09, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
ja inte är det en misstänkt iaf det ÄR en terroristattack
Jovisst, men vad är din poäng? Det är ju inte fel att använda ordet "misstänkt" innan vi har en dom, rent tekniskt. Dessutom så verkar ju du flesta medier kalla det för just terrorattack och inget annat än terrorattack, så det är nog bara du som jagar upp dig på ditt egna media-filter där du bara letar efter sådant som gör dig förbannat i de så förhatliga "mainstream"-medierna...
Citera
2017-04-09, 23:45
Medlem
Vad polisen läcker? Var det inte förundersökningssekretess? Nu pumpar polisen ut en massa saker och advokaten får inget säga. Det känns inte så rättssäkert. Jag tar alla uppgifter med en nypa salt nu, det kan också vara så att polisen läcker fel saker för att kanske få medbrottslingar att tro att han erkänt saker som han inte gjort osv.
Citera
2017-04-09, 23:45
Bannlyst
Har någon tagit på sig ansvaret för attacken?
Citera
2017-04-09, 23:47
Medlem
Citat:
Det beror på föreningsfriheten som är grundlagsfäst. Att ändra grundlagen kräver två beslut i riksdagen med ett allmänt riksdagsval emellan. Detta trodde jag var allmänt veterligt..
Om man nu vill kalla terrorgrupp för förening ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in