2017-04-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Och dom har ca 10 000 liknande ärenden sa han...
Allt har gått till "Normalt", men vad fan det fungerar ju inte.

Märkligt att inte media och politiker uppmärksammat detta. Och inte ger de polisen några mer resurser heller. Behövs ju mycket mer resurser till polisen och dessa ärenden verkar det som.
Citera
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
En sak jag ofta tänker på när jag jobbar (kör lastbil i Malmö) är att tjejer/kvinnor (mest) men även unga killar, ofta går med iphonelurar eller andra hörlurar i öronen vart de än ska. Hur tänker man då? För tjejer/kvinnors skull är det superkorkat då de ej kan höra om en våldtäktsman springer ifatt dom och ska överfalla dom och i de övrigas fall så innebär det ju att ifall någon tänker upprepa stockholmshändelesen på annan plats, så lär ju idioterna inte höra någon lastbil komma?

Jag själv är väl ganska uppmärksam och uppmärksammar direkt om jag hör en motor varvas upp eller eller något annat ljud som inte hör till vanligheterna i det offentliga och tittar då en extra gång på vad det kan vara, utöver att jag faktiskt kollar mig omkring väldigt mycket numera pga alla terrorister, muslimer och diverse pack. Men folk verkar generellt skita totalt i sin omgivning och är totalt ouppmärksamma.

Är jag den enda som uppmärksammat detta och tycker det är sjukt?
Är det sjukt att lyssna på musik?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobaf3tt
Uppfattade jag detta rätt; Polisen säger att det är 10.000 ärenden om utvisade asylsökanden som väntas bekräftas av polisen? Om det stämmer, så kan det tekniskt sett gå runt 10.000 invandrare i Sverige som är utvisade men som man fortfarande inte kan bekräfta har lämnat landet?

Nej. Det finns 10.000 liknande fall där de fått avslag och ska utvisas men som inte har lämnat landet. De vet alltså att så många har avvikit en utvisning och fortfarande befinner sig, olagligt i landet. Finns så många, många människor som gömmer sig i Sverige och man inte har en aning om var de är, vad de gör.
Citera
2017-04-09, 12:53
Medlem
Varför kan man inte säga ålder och kön på de avlidna?
Citera
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Sökte uppehåll 2014, vart avvisad december 2016, avvek februari 2017 och sedan dådet.
Finns 10 000 liknande fall i sverige så polisen hade inte resurser.

Alltså är det rätt enkelt i mina ögon, hade polisen haft mer resurser så hade aldrig detta hänt.
Politikerna bär fullt ansvar för att de har kört så vårdslöst med poliskåren de senaste åren.
OK jag kanske hörde fel. Nu säger polisen att det var i juni 2016 han skulle avvisas men det blev först reaktioner från MV/Polisen i december 2016.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Jag uppfattade det som om de hade cirka 3000 liknande ärenden som ofattade cirka 10.000 personer. Här ska tilläggas att han sa i Stockholms region så det innefattar alltså inte övriga landet.
Siffran för hela landet har väl uppgetts ligga på 80.000 vill jag minnas.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Beslutet om avvisning kom redan i juni förra året. Märkligt att en efterlysning gick ut först åtta månader senare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Polisen bekräftar att MGM visat sympatier för IS.

Säger inte så mycket. Kan vara allt från tryckt på gilla knappen på en video. Med tanke på hur han ser ut, klär sig, festade och drack alkohol skulle jag inte dra för stora växlar av det.
Citera
Medlem
rayraviolis avatar
Ytterligare misstänkt person. Försvarare utsett. Enligt Expressen: http://www.expressen.se/nyheter/live...n-i-stockholm/
Citera
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Han fick utvisningsbesked i januari 2016 och det tog nästan 1 år (!) tills december 2016 innan någon reagerade att han fortfarande befann sig i Sverige. NU måste det blir ändring och för Eliasson är det game over.

Slött, slappt och likgiltigt! Hur är det möjligt att man kan hålla sig under radarn så länge efter ett utvisningsbeslut? Varför ser man inte till att de hamnar på ett flygplan till den destination de kommer ifrån? Det ska väl ske direkt efter utvisningsbeslutet!Man blir ju alldeles matt av den passivitet som råder.
Citera
2017-04-09, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Polisen bekräftar att MGM visat sympatier för IS.
Samt att han hade utvisningsbeslut på sig.
Ändå är han kvar i Sverige och misstänks för detta terrorbrott.

Vem/vilka? bär ansvaret?
Kommer den frågan att ställas?
Citera
2017-04-09, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Re4listeN
Alltså en fråga jag ställer mig och gör mig sömnlös är det här.

Jag misstänker att chauffören till Spendrups bilen kan ha någonting att göra med det här. Och jag ska motivera varför. Mannen som körde lastbilen kan ha "glömt" eller har glömt på riktigt sin lastbilsnyckel i bilen när han lastat av. Om han nu blev hotad och sedan försökte stoppa lastbilen med sin självaste kropp och inte stoppar det redan vid rånförsöket är mycket märkligt. Lindriga skador kan åstakommas lätt.
Den människan som körde lastbilen måste ju planerat detta i minsta detalj eftersom han körde Drottninggatan i full fart och körde in i Åhlens och kunde undanfly på ett märkbart kontrollerat sätt som det verkar. Gärningsmannen måste planerat att han kör in i Åhléns för där är det nära till tunnelbanan. Vad tror ni ?

Ja att han tagit med en sprängladdning in på lastbilen samtidigt som den kapades känns lite konstigt för att inte säga omöjligt.

Jag tror att många chaffisar slarvar med nycklar när dom håller på att lasta /lossa.

Frågetecken gäller bara hur han visste att lastbilen skulle komma. Han kan inte ha gått dit på måfå. Sen ska han in med sin lilla bränn-anordning i lastbilens skåp.
Men det kanske bara var en dunk med brännbart. Därför körde han in på parfymavdelningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in