Citat:
Ursprungligen postat av
speedballen
Har någon tagit på sig ansvaret för attacken?
Blev själv lite förvånad över terrorattacken. Inte att det hände men att det hände redan nu. Tyckte det var lite tidigt eftersom jag skulle tro att IS och andra organisationer med ursprung i MÖ och Afrika fortfarande gillar Sveriges officiella inställning till dom. Det vill säga: det ni gör är fel, men vi ska ändå låta er organisera er hos oss och ge er ekonomiska bidrag. Här tänker jag inte att Sverige ger dom direkta bidrag, utan snarare att man varit naiv när det gäller biståndspengar till exempelvis "välgörenhetsorganisationer", att man tycker återvändande IS-terrorister behöver bostad och körkort med mera, att vi har ett generöst invandrings- och bidragssystem på det personliga planet med mera.
Därför tänkte jag mig att de håller sig borta från attacker här så länge det är mer gynnsamt att hålla låg profil och att risken inte består i någon organiserad attack utan snarare det som brukar kallas en ensam galning, och då också kanske en som inte blir så hemskt uppskattad av rörelserna i stort eftersom det riskerar att försämra deras position i Sverige.
Nu lutar det ju åt att det är organiserat men kommer från en grupp som i alla fall vad jag vet har en lite mindre framstående profil än IS, Al Qaeda och Boko Haram. Och som kanske även är lite mer perifert kopplad till de mer namnkunniga terroristorganisationerna. Men jag kan tänka mig att även de kan vara försiktiga med att ta på sig skulden. Gissningsvis har även de kunnat ha Sverige som något av en fristad. Det kan vara så att den svenska diasporan gick över gränsen.
Eller så är det så att den senaste tidens debatt om fundamentalistisk islam och bidrag till tveksamma organisationer som förespråkar samma mål som terroristerna men genom andra medel faktiskt markerar en ny tid. De har börjat förstå att sötebrödsdagarna kan vara räknade och det är dags att byta taktik.