Har bara läst till sidan 29, sedan orkade jag inte längre.
Så här har jag uppfattat "manifestationen".
Det iranska paret som startat upp det hela fick en ide, som inte var ordentligt genomtänkt. De lyckades få till att genomföra jippot, trots att polisens tillståndssektion inte var i tjänst.
De såg sin chans att marknadsföra sig själva som "goda" invandrare som ville göra något bra. För sin egen del och för den som ville tro på saken.
De "artister" som hoppade på tåget var av blandad kompott. Men vem vill inte ha publicitet? Sarah, Miriam och Rickard var inte uppbokade idag och kunde ställa upp med kort varsel. Varifrån de andra tomtarna kom ifrån, vete gudarna. De rappande miffona med en fakebaby på magen var bra too much och den fete utlänningen, som de de flesta i landet inte har en aning om vem han är, var även han en katastrof. Gud bevare oss för det mesta!
För att citera något av inläggen, så var den opolitiska manifestationen ovanligt politisk.
Men värst av allt var publiken. Tusentals personer som armkrokade, gjorde V-tecken och ropade i kör på begäran av de fullständigt talanglösa svartmuskingarna. Fattade någon, överhuvudtaget, att de först var ditlurade och sedan grundlurade? Så genompatetiskt, så ovärdigt, oseriöst och osmakligt. Om jag hade varit någon anhörig till de drabbade, eller drabbad, hade jag känt mig oerhört förödmjukad, trampad på, tillplattad och förminskad.
Som svensk ber jag de drabbade om ursäkt! Ursäkt för att de inblandade inte förstod bättre och att de flesta blivit ditlurade av själviska, cyniska översittare som på er bekostnad bara ville berika sig själva och synas, höras och slå sig själva för bröstet i sann, narcissistik anda för att samla poäng för sitt ego.
De stackare som i god tro kommit till "manifestationen" för att ära offer och anhöriga, för att visa sin avsky mot terrorism och för att visa solidaritet mot ett samhälle som fördömer detta hemskaste av alla brott, kan känna sig grundlurade. Om de ens förstått?
Manifestationer i all ära, men den här gången blev det fort och fel.
Till sist:
Om någon på fullt allvar tror att islamistiska terrorister och även andra människor från den delen av världen tar till sig en "kärleksmanifestation", kan jag upplysa om att så är det inte. Kärlekshandligar ses som en svaghet och ett utslag av västerländsk ideologi som för dessa människor är lika obegripligt som kinesiska för de allra flesta.
För att nå fram till terroristernas kommunikationskanaler, krävs det beteydligt mer konkreta strategier än patetiskt kärlekssvammel.