2017-04-09, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det fina i kråksången är att nu, när USA precis har begått (ännu) ett brott mot folkrätten genom att bomba Syrien, så kan Tillerson knappast babbla om "folkrättsbrott" under diskussioner om Krims återförening med Ryssland. USA har ju precis demonstrerar att folkrätten inte gäller.

Win-win. Trump får bomba Syrien litegrann för att tysta de kritiker som fortfarande kallar honom "Putinlakej" och i utbyte slipper Ryssland en massa tjat om Krim. Trump framstår som de syriska "vackra bäbisarnas" beskyddare, höjer sina popularitetssiffror och vinner jubel från de neokonservativa, och Krim får fortsätta vila tryggt i den ryska famnen.

Ungefär så ja.... lite vapenskrammel hör till, lite duttiduttande o allt blir bra tills nåt annat händer
2017-04-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
Ja, några dog trots varningarna. Hur det kan komma sig tänker jag inte spekulera i utan nöjer mig med att konstatera att det trots allt var 59 Tomahawk-missiler som regnade ner över ett relativt stort område och att utan varningar hade dödssiffran sannolikt varit mycket större.

Jag har nu läst Pentagons officiella uttalande i detalj och det framkommer där att det inte bara var förlust av rysk personals liv man ville undvika utan även syrisk. Därmed får jag rätta mig själv en aning då jag tidigare insinuerade att USA aktivt endast var ute efter att undvika ryska dödsoffer.

Så vi kan alltså konstatera att amerikanerna inte bara räknade med, utan även avsåg, att ryssarna skulle vidarebefordra varningen till syrierna. Därmed blir hela ditt inledande resonemang fullständigt irrelevant då det utgår från premisser som inte stämmer.

https://www.defense.gov/News/News-Releases/News-Release-View/Article/1144598/statement-from-pentagon-spokesman-capt-jeff-davis-on-us-strike-in-syria

Men det var ju snällt av amerikanarna. Då kunde de ju se till att få flygplanen i luften och få bort alla "kemiska vapen" innan attacken.

Självklart så var det så som du från början antydde att de såg till att inga ryssar dog för då skulle Putin tvingats att svara militärt på attacken. Och ja ryssarna var så cyniska att de lämnade sina kollegor att dö på basen. Detta är min stora kritik mot Putin för som den före detta KGB-agent han är så ser han bara på soldater som brickor i ett spel. Detta kunde man då även se i hur han agerade under incidenten med Kursk.
2017-04-09, 18:03
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Cumbersnatch skrev

Ja, några dog trots varningarna. Hur det kan komma sig tänker jag inte spekulera i utan nöjer mig med att konstatera att det trots allt var 59 Tomahawk-missiler som regnade ner över ett relativt stort område och att utan varningar hade dödssiffran sannolikt varit mycket större.

Jag har nu läst Pentagons officiella uttalande i detalj och det framkommer där att det inte bara var förlust av rysk personals liv man ville undvika utan även syrisk. Därmed får jag rätta mig själv en aning då jag tidigare insinuerade att USA aktivt endast var ute efter att undvika ryska dödsoffer.

Så vi kan alltså konstatera att amerikanerna inte bara räknade med, utan även avsåg, att ryssarna skulle vidarebefordra varningen till syrierna. Därmed blir hela ditt inledande resonemang fullständigt irrelevant då det utgår från premisser som inte stämmer.

Det finns military de-confliction överenskommelser på plats mellan US militär och rysk militär, USA följde dom.

Syria War Death Toll Hits 321,000 With Further 145,000 Missing

The first three months of 2017 saw more than 250,000 additional Syrians register as refugees bringing the total to 5.1 million

Situationen i Syrien måste stabiliseras, så att flyktingarna kan återvända och så att man får stopp på dödandet.
2017-04-09, 18:35
Medlem
arbetets avatar
Vi kan nog anse att #MAGA är död:

State of the Union‏
*
@CNNSotu

Citat:
.@NikkiHaley on Assad remaining in power on #CNNSOTU: "we don't see a peaceful Syria with Assad in there."

Finns video: https://twitter.com/CNNSotu/status/851060007865012224

Ja, det var kul så länge det varade.
2017-04-09, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi kan nog anse att #MAGA är död:

State of the Union‏
*
@CNNSotu

Finns video: https://twitter.com/CNNSotu/status/851060007865012224

Ja, det var kul så länge det varade.

Hennes gäng ja.

Trump och Tillerson gäng säger en annan sak.
2017-04-09, 19:06
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Hennes gäng ja.

Trump och Tillerson gäng säger en annan sak.
Verkar inte gå din väg:

Mike Cernovich *

@Cernovich

Citat:
Morning after I publish my McMaster scoop -
KT (Trump ally) is out at NSC
Nikki Haley on CNN talking "regime change."

https://twitter.com/Cernovich/status/851118373735849986

Trump har bestämt sig och då går det undan.
2017-04-09, 19:12
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Verkar inte gå din väg:

Mike Cernovich *

@Cernovich

https://twitter.com/Cernovich/status/851118373735849986

Trump har bestämt sig och då går det undan.

Det spelar ingen roll, han kan inte göra något ändå. Det intressanta blir istället hur detta ställer till det för honom på hemmaplan samt hur amerikanarna kommer reagera.

Personligen tror jag Trump är ganska körd, han blir säkert snart utbytt av etablisemanget.
2017-04-09, 19:26
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Personligen tror jag Trump är ganska körd, han blir säkert snart utbytt av etablisemanget.

Du menar att han snart blir ersatt så etablissemanget kan hamna i skuggorna igen då Trump är etablissemanget och har skrutit om det.
2017-04-09, 19:43
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Det spelar ingen roll, han kan inte göra något ändå. Det intressanta blir istället hur detta ställer till det för honom på hemmaplan samt hur amerikanarna kommer reagera.

Kör han med denna utrikespolitik så kommer Neocons försvara honom med alla medel och MSM kommer göra Trump till sin nya hjälte.
2017-04-09, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Kör han med denna utrikespolitik så kommer Neocons försvara honom med alla medel och MSM kommer göra Trump till sin nya hjälte.

Ja, eftersom han gar Neocons ärenden, finns det väl ingen anledning att göra sig av med honom.
2017-04-09, 19:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Nu går det igång, WWIII:

McMaster: Trump open to more military action in Syria but seeks 'political solution'

http://www.foxnews.com/politics/2017/04/09/mcmaster-trump-open-to-more-military-action-in-syria-but-seeks-political-solution.html
2017-04-09, 19:56
Medlem
Citat:
Nu går det igång, WWIII:

McMaster: Trump open to more military action in Syria but seeks 'political solution'

http://www.foxnews.com/politics/2017/04/09/mcmaster-trump-open-to-more-military-action-in-syria-but-seeks-political-solution.html

Länken fungerade inte för mig.

Kort sammanfattning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in