Citat:
Ursprungligen postat av
Piggekott
Du inser tydligen inte att en vältalig rödgrön kan använda samma argument? Att det är de striktare reglerna som lett till detta? Ikeamorden och detta dåd har båda utförts av människor med utvisningsbeslut på sig. Om de fått asyl, fin bostad, evig bidragsförsörjning och fått ta hit tjocka släkten, då hade det aldrig hänt, typ.
Absolut, det är ett alternativ. Det räknar jag in i att SD då kan utnyttja det, anklaga regeringen och stiga i opinionen.
Men jag bedömer inte att realisterna i S kommer göra den bedömningen. Fundamentalisterna i MP och V kommer absolut göra det, men inte S. Löfvéns uttalanden går i den riktningen (även om deras stämma verkar tycka något annat). Och han kommer köra över amatörerna i MP utan problem.
Allt detta grundar jag i att den allmänna opinionen ändrats sedan ikea-morden, som skedde sommaren 2015. Man har fått nog och hårdnat efter våldtäkter, kriminella gatubarn och bråk på flyktingförläggningar. I december 2015 fick opinionen nog och regeringen skärpte asylreglerna rejält.
Det finns också en viktig skillnad i att terroristen verkade vara åtminstone influerad av IS. Ikeamördaren kunde man argumentera var psykiskt störd, men att det här är något annat än terror blir svårt att argumentera för när polisen rubricerat det som just terrorbrott.
Läs hur Löfvén och Ygeman kommenterar den icke verkställda avvisningen, det är betecknande:
Citat:
Olyckligt – avvisningen borde ha verkställts
Ygeman
Citat:
– Men behövs det mer så ska vi göra mer. Annars har vi ingen ordnad migrationspolitik
Löfvén
https://www.svd.se/just-nu-fordon-kor-bland-folk-pa-drottninggatan/om/terrordadet-i-stockholm