Erik Nord, polischef i Storgöteborg, vill att Sverige ska kunna utvisa utländska medborgare som stödjer islamism och våldsbejakande extremism:
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/polischefens-utspel-efter-attentatet-utvisa-dem-1.4230068
Citat:
Göteborgsposten: Har du sett att folk uttrycker sympatier för sådant?
– Ja, vi får underrättelser om det hela tiden. Islam i sig självt är inte extremt. Men nästa form, det är islamism och jihadism. Vi vet att det finns många i det här gränslandet som åker runt och föreläser om sådana åsikter. Jag tycker inte det är rimligt.
Hur svarar vår nya nationella samordnare (för övrigt den 3:e personen på mindre än ett år) på detta?
Citat:
– Jag kan förstå att den här typen av tankar kommer efter en sådan här fruktansvärd händelse. Men jag tror vi måste ha is i magen och värna det vi vill stå upp för i Sverige. Som Stefan Löfven underströk, så är vi ett öppet och tolerant samhälle av tradition med långtgående fri- och rättigheter. Jag förstår att många ropar efter hårdare lagar nu, men man måste samtidigt fundera på vad det kan sätta för spår i det samhälle vi vill ha, säger Anna Carlstedt.
Eh... Så vi ska ha is i magen och tolerera detta? Visst är det en gråzon och svårt att utvisa någon p.g.a åsikter, men inser de inte att sympatier för våldsbejakande extremism kan resultera i faktisk handling, som attentatet i fredags? Menar hon att det är bättre att vänta tills någon hjärntvättas och står inför en våldshandling för att sedan, förhoppningsvis, kunna gripa personen? Vi måste ju för i helvete göra NÅGONTING!
Det här är helt chockerande. Jag tappar tron på det svenska samhället.