Citat:
Ursprungligen postat av
dervin
Ok, men de lät tydligen bli att varna en del för det var ju en del av syrierna som blev dödade. Jag kan också tänka mig att "USA" förutsatte att det skulle bli så för det skulle ju framstå som lite konstigt om inte några dog när man anföll en militärbas. Det verkar alltså som att man bara spelar ett cyniskt och ondskefullt spel och att allt påstått värnade om civila och barn bara är en del av detta.
Ja, några dog trots varningarna. Hur det kan komma sig tänker jag inte spekulera i utan nöjer mig med att konstatera att det trots allt var 59 Tomahawk-missiler som regnade ner över ett relativt stort område och att utan varningar hade dödssiffran sannolikt varit mycket större.
Jag har nu läst Pentagons officiella uttalande i detalj och det framkommer där att det inte bara var förlust av rysk personals liv man ville undvika utan även
syrisk. Därmed får jag rätta mig själv en aning då jag tidigare insinuerade att USA aktivt endast var ute efter att undvika ryska dödsoffer.
Så vi kan alltså konstatera att amerikanerna inte bara räknade med, utan även avsåg, att ryssarna skulle vidarebefordra varningen till syrierna. Därmed blir hela ditt inledande resonemang fullständigt irrelevant då det utgår från premisser som inte stämmer.
https://www.defense.gov/News/News-Releases/News-Release-View/Article/1144598/statement-from-pentagon-spokesman-capt-jeff-davis-on-us-strike-in-syria