2017-04-07, 13:13
  #12493
Medlem
berra77s avatar
Då äldste sonen börjar att fundera på att flytta hemifrån nu när han fått fast jobb så började vi titta runt lite på vad prisnivån är. Vi blev väldigt förvånade att det var så billigt bara 45 minuters bilresa från Stockholms centrala delar. För under 500 000 går det att köpa en hyfsad lägenhet med låg hyra i t.ex. Nynäshamn.

Då han också har varit sparsam så har han 150 000 att slänga in som kontantinsats om han skulle vilja.

Bostadsbrist, nej nån sån finns inte mer än på billiga hyresrätter.
Citera
2017-04-08, 12:52
  #12494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Lund har haft ett kommunistiskt lokalstyre sedan urminnes tider. Staden skulle vara en del av avfolkningsbygden utan universitetet och diverse EU-satsningar. Lunds stadsstyre verkar annars mest besatt av någon form av arkitektoniskt klasskrig med rötter i 1930-talet. I Lund bär politikerna helt och fullt ansvar för alla bostadsproblem, oavsett ifall de är av positiv eller negativ karaktär.

"Mats Helmfrid (m) Lunds kommunstyrelses ordförande mellan 2006 och 2014.
Lund är ett starkt fäste för Liberalerna och Miljöpartiet som båda har betydligt högre stöd i Lund än i länet och riket. Socialdemokraterna har haft betydligt lägre stöd i Lund än i länet och riket.

Kommunpolitiken i Lunds stad präglades under lång tid av politisk samsyn och samregerande mellan de politiska blocken där såväl borgerliga som socialdemokratiska politiker gavs ledande befattningar i kommunen. I samband med kommunsammanslagningen 1974 och Vänsterpartiet kommunisternas inträde till kommunfullmäktige skärptes dock den politiska konflikten mellan blocken. Till följd av Centerpartiets stora valframgång blev lektorn Gösta Lindeberg den första ordföranden för kommunstyrelsen efter sammanslagningen. De borgerliga partierna styrde fram till 1988. Mellan 1982 och 1985 styrdes kommunen dock i minoritet då det nyligen invalda Miljöpartiet inte ville binda sig till något block och var vågmästare.[11]

Den politiska majoriteten i kommunen har ofta växlat. Efter valet 1988 tog Socialdemokraterna makten tillsammans med V och Mp. Vid valet 1991 skiftade makten tillbaka till de borgerliga för att 1994 återvända till Socialdemokraterna med samarbetspartier, för att sedan 1998 återigen växla till ett borgerligt styre. Mandatperioden 2002–2006 styrdes kommunen av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet och mellan 2006 och 2014 bildade Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna majoritet i kommunfullmäktige, nämnder och styrelser.

I valet 2014 uppstod en otydlig situation i kommunfullmäktige när inget av de traditionella blocken fick majoritet. Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ valde att bilda ett rödgrönrosa samarbete.[12] Redan ett år senare på hösten 2015 valde dock Vänsterpartiet att lämna samarbetet p.g.a. oenighet om budgeten[13] och strax därefter hoppade även Feministiskt initiativ av.[14]"

Kommunism ? Vänster om Djingis Khan, en aning bara sisådär ligger väl rätt nära som
beskrivning av din politiksyn.

Det är tillåtet att tycka som du. Du behöver f ö inte ens skämmas. Men lite ärlighet ?
Citera
2017-04-09, 09:21
  #12495
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Då äldste sonen börjar att fundera på att flytta hemifrån nu när han fått fast jobb så började vi titta runt lite på vad prisnivån är. Vi blev väldigt förvånade att det var så billigt bara 45 minuters bilresa från Stockholms centrala delar. För under 500 000 går det att köpa en hyfsad lägenhet med låg hyra i t.ex. Nynäshamn.

Då han också har varit sparsam så har han 150 000 att slänga in som kontantinsats om han skulle vilja.

Bostadsbrist, nej nån sån finns inte mer än på billiga hyresrätter.


Det mesta du säger är vansinnigheter, tex natursten i köket kostar 100 000 kr för ett lyxkök när det kostar 4000. Halva mitt badrum i min första lägenhet var i fin äkta natursten och hela badrummet hade kostar 30k att sätta in för honom inkl allt material. Jobbet gjorde han själv då han var hantverkare.
Att en lägenhet i Nynäshamn kostar 500 000 är bollocks, är det en 13 kvadratare du köpt åt din stackars grabb då?

Det har sålts 7 st 1 -1.5 ROK i Nynäs sista 3 mån.


Höjdgatan 7
Visa bostaden
Slutpris 1 000 000 kr 1 997 kr/mån Såld 2017-02-01
25 m² 1 rum


Vårfruvägen 10
Slutpris 1 050 000 kr 3 081 kr/mån Såld 2017-03-29
33 m² 1 rum


Torggatan 6b
Slutpris 1 200 000 kr 3 126 kr/mån Såld 2017-04-04
41 m² 1,5 rum

Ok berra, någon förklaring?

Nynäshamn är annars sjukt långt bort från Stockholm och helt värdelöst. 1.07 min med pendeln, det är som att bo i Köping och pendla med regionltåg. I Köping fick man en 1a på 40 m2 för 70000-120 000 kr senast jag kollade för 1-2 år sen. Priserna har väl rusat där också.

Edit: såg en 1a 38 m2 sålts för 235000 kr nu i Köping. En dubblering av priserna på 2 år.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-04-09 kl. 09:56.
Citera
2017-04-09, 09:43
  #12496
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det mesta du säger är vansinnigheter, tex natursten i köket kostar 100 000 kr för ett lyxkök när det kostar 4000. Att en lägenhet i Nynäshamn kostar 500 000 är bollocks, är det en 13 kvadratare du köpt åt din stackars grabb då?

Det har sålts 7 st 1 -1.5 ROK i Nynäs sista 3 mån.


Höjdgatan 7
Visa bostaden
Slutpris 1 000 000 kr 1 997 kr/mån Såld 2017-02-01
25 m² 1 rum


Vårfruvägen 10
Slutpris 1 050 000 kr 3 081 kr/mån Såld 2017-03-29
33 m² 1 rum


Torggatan 6b
Slutpris 1 200 000 kr 3 126 kr/mån Såld 2017-04-04
41 m² 1,5 rum



Berra har gjort en bra affär som köpt för halva priset, berra är en riktig förhandlare och en vinnare, ne, berra är en senil gubbe som tydligen inte vet om att hemnet slutpriser finns och kan slänga sig i väggen.

Nynäshamn är annars sjukt långt bort från Stockholm och helt värdelöst. 1.07 min med pendeln, det är som att bo i Köping och pendla med regionltåg.

Då måste Nynäshamn ökat ordentligt de senaste åren. Sist jag kollade kostade en mindre etta bara några 100 k.

Inte jättekonstigt. Jag kommenterade då att det var billigt i nån tråd minns jag.

Värdelöst är det knappast... det är du som har sinnessjuka krav på vad som är drägligt boende.
Citera
2017-04-09, 09:46
  #12497
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Då måste Nynäshamn ökat ordentligt de senaste åren. Sist jag kollade kostade en mindre etta bara några 100 k.

Inte jättekonstigt. Jag kommenterade då att det var billigt i nån tråd minns jag.

Finansinspektionen kablade nyss ut att boskulderna och bubblan ser inget vidare ut i större delen av landet nu. Nynäshamn är ett bra exempel på det, en håla, hade inte pallat pendla 1.10 min till centralen+ tbana och promenad. Hade slutat med att man krängt mjukglass och vurre vid gotlandbåtarna istället.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-04-09 kl. 09:54.
Citera
2017-04-09, 11:26
  #12498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
"Mats Helmfrid (m) Lunds kommunstyrelses ordförande mellan 2006 och 2014.
Lund är ett starkt fäste för Liberalerna och Miljöpartiet som båda har betydligt högre stöd i Lund än i länet och riket. Socialdemokraterna har haft betydligt lägre stöd i Lund än i länet och riket.

Kommunpolitiken i Lunds stad präglades under lång tid av politisk samsyn och samregerande mellan de politiska blocken där såväl borgerliga som socialdemokratiska politiker gavs ledande befattningar i kommunen. I samband med kommunsammanslagningen 1974 och Vänsterpartiet kommunisternas inträde till kommunfullmäktige skärptes dock den politiska konflikten mellan blocken. Till följd av Centerpartiets stora valframgång blev lektorn Gösta Lindeberg den första ordföranden för kommunstyrelsen efter sammanslagningen. De borgerliga partierna styrde fram till 1988. Mellan 1982 och 1985 styrdes kommunen dock i minoritet då det nyligen invalda Miljöpartiet inte ville binda sig till något block och var vågmästare.[11]

Den politiska majoriteten i kommunen har ofta växlat. Efter valet 1988 tog Socialdemokraterna makten tillsammans med V och Mp. Vid valet 1991 skiftade makten tillbaka till de borgerliga för att 1994 återvända till Socialdemokraterna med samarbetspartier, för att sedan 1998 återigen växla till ett borgerligt styre. Mandatperioden 2002–2006 styrdes kommunen av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet och mellan 2006 och 2014 bildade Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna majoritet i kommunfullmäktige, nämnder och styrelser.

I valet 2014 uppstod en otydlig situation i kommunfullmäktige när inget av de traditionella blocken fick majoritet. Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ valde att bilda ett rödgrönrosa samarbete.[12] Redan ett år senare på hösten 2015 valde dock Vänsterpartiet att lämna samarbetet p.g.a. oenighet om budgeten[13] och strax därefter hoppade även Feministiskt initiativ av.[14]"

Kommunism ? Vänster om Djingis Khan, en aning bara sisådär ligger väl rätt nära som
beskrivning av din politiksyn.

Det är tillåtet att tycka som du. Du behöver f ö inte ens skämmas. Men lite ärlighet
?

1. Liberalerna i svensk bemärkelse och Mp har alltid varit lagda åt det planekonomiska hållet. Anledningen till L:s historiska namnbyten och implosioner är just att de *alltid* blivit avslöjade som kommunister i borgerlig förklädnad när valet gått så bra att de fått reellt regeringsinflytande.

2. Politisk samsyn är ett annat sätt att säga att planekonomi råder. Eftersom Lunds allmänintresse och privata intresse i legal bemärkelse är statens intresse så har planekonomin blivit standarden i Lund - avseende bostadspolitiken.

3. De politiska partierna är därför bara etiketter i Lund.

4. Till vänster om något odefinierat är fortfarande ett skämt. Du kan inte bedöma sådana saker utifrån min skrift.
Citera
2017-04-09, 12:09
  #12499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
4. Till vänster om något odefinierat är fortfarande ett skämt. Du kan inte bedöma sådana saker utifrån min skrift.

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Fyra socialister som slåss i en socialistisk tidning bevisar ingenting. Artikeln är total garbage 100%.

Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. Lund har haft ett kommunistiskt lokalstyre sedan urminnes tider. Staden skulle vara en del av avfolkningsbygden utan universitetet och diverse EU-satsningar. Lunds stadsstyre verkar annars mest besatt av någon form av arkitektoniskt klasskrig med rötter i 1930-talet. I Lund bär politikerna helt och fullt ansvar för alla bostadsproblem, oavsett ifall de är av positiv eller negativ karaktär.

Din politiska uppfattning, som du sällan saluför, ligger just någonstans strax till vänster
om Djingis Khan. Inte jag som hittat på uttrycket, har hört det någonstans och lagt det
på minnet för senare bruk. Kommer inte just nu ihåg vem/vad som ursprungligen avsågs.

Känns som om du längtar väldigt mycket tillbaka till gamla tider. "Ge oss Sverige tillbaka",
som ett visst parti uttryckte det för någon valrörelse sedan. Idag har de nog moderniserat
sin retorik en smula. Precis som det s k "nya arbetarpartiet".

Du, som alltså skriver inlägg som ofta verkar dränkta i detaljkunskaper, är troligen i hög
grad en s k GGG (gammal grinig gubbe). Fullt tillåtet, liksom dina politiska åsikter. Men
du döljer alltså dig inte bara bakom glasögon utan möjligen också skygglappar.

Det där med Djingis Khan syftade också, tror jag, på att han tillämpade principen om
"den starkes rätt" i väldigt hög grad. Som svensk bostadspolitik i dag alltså.

Frågan kvarstår : Var skall fattiga/mindre bemedlade/låginkomsttagare bo någonstans ?
Modulhus är ett svar, den store fåntratten svarar ingenstans och du kanske intar ett läge
mellan dessa motpoler.

http://1520.se/

Skulle egentligen gå och titta på det här idag men verkar inte hinna. Annars är det nog
lite tveksamt om gamla människor skall bo i etagelägenheter.

Få se om jag orkar åka och inspektera den kommande båthamnen i Solna som jag tog
upp lite tidigare.
Citera
2017-04-09, 13:42
  #12500
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det mesta du säger är vansinnigheter, tex natursten i köket kostar 100 000 kr för ett lyxkök när det kostar 4000.... .

Ett större kök, 15 kvm bänkskiva.

Kvalitetsnatursten, tjocklek 5-7 cm, materialkonstnad 6000-10000 kr/kvm + arbetskostnad.
Du får multiplicera och summera själv.
Citera
2017-04-09, 15:15
  #12501
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det mesta du säger är vansinnigheter, tex natursten i köket kostar 100 000 kr för ett lyxkök när det kostar 4000.

Jag är redo att köpa bänkskiva från slemhogs bänkskiveshop.

Jag beställer följande, Virginia Black, 4cm

Rektangulära skivor för arbetsytor, totalt 7,5 kvm uttagna hål för häll och diskho.
Oval skiva för köksö 3,5 kvm
S-formad skiva för drink/cocktailhörna, totalt 2,5 kvm

Offerten jag fick från en bänkskiveleverantör var en bit över 100K.
Detta var dock lite mer än två år sedan så priset har nog gått upp.

Dina 4000 tycker jag låter för billigt, men det kanske är stöldgods.

För övrigt tyckte även jag att detta var en aning dyrt, dessutom blir det för tungt med 4cm skiva
för svenska standardskåp, så även det måste importeras från ett land med kvalitetsmöbler eller byggas på plats. Svensk sunk-köks standard är definierad av spånskivekök från IKEA som bara håller för 3cm stenskivor.
Citera
2017-04-09, 16:01
  #12502
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Jag är redo att köpa bänkskiva från slemhogs bänkskiveshop.

Jag beställer följande, Virginia Black, 4cm

Rektangulära skivor för arbetsytor, totalt 7,5 kvm uttagna hål för häll och diskho.
Oval skiva för köksö 3,5 kvm
S-formad skiva för drink/cocktailhörna, totalt 2,5 kvm

Offerten jag fick från en bänkskiveleverantör var en bit över 100K.
Detta var dock lite mer än två år sedan så priset har nog gått upp.

Dina 4000 tycker jag låter för billigt, men det kanske är stöldgods.

För övrigt tyckte även jag att detta var en aning dyrt, dessutom blir det för tungt med 4cm skiva
för svenska standardskåp, så även det måste importeras från ett land med kvalitetsmöbler eller byggas på plats. Svensk sunk-köks standard är definierad av spånskivekök från IKEA som bara håller för 3cm stenskivor.

Köper man creme de la creme kan man betala hur mycket som helst, skys the limit, det finns även bänksskivor i 18k guld eller platina är jag helt säker på. Normal lyx ser jag som det dyraste sakerna man kan hitta på bauhaus och då stämmer inte dina priser. Där får man italiensk sjösten för 1200 kr/m2 som kakel medans du pratade om minst 20 000 kr, minns inte exakt.

Du betalar 10 ggr priset på köksinredning men du hittade nynäshamn 1a åt grabben för mer än halva priset. Vart säljs dom för jag investerar gärna i en sån och säljer den direkt då och tjänar över 500 000 kr.
Din verklighet är din verklighet, den har ingenting med den riktiga objektiva verkligheten att göra.

Du har endå hållt hyffsad ton tidigare i tråden och verkar rätt ok, så jag undviker att kalla dig nyliberalt gubbslem. Det epitetet tilldelas idag istället den förmögne brakskiten, Kurt.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2017-04-09 kl. 16:10.
Citera
2017-04-09, 16:42
  #12503
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Köper man creme de la creme kan man betala hur mycket som helst, skys the limit, det finns även bänksskivor i 18k guld eller platina är jag helt säker på. Normal lyx ser jag som det dyraste sakerna man kan hitta på bauhaus och då stämmer inte dina priser. Där får man italiensk sjösten för 1200 kr/m2 som kakel medans du pratade om minst 20 000 kr, minns inte exakt.

Du betalar 10 ggr priset på köksinredning men du hittade nynäshamn 1a åt grabben för mer än halva priset. Vart säljs dom för jag investerar gärna i en sån och säljer den direkt då och tjänar över 500 000 kr.
Din verklighet är din verklighet, den har ingenting med den riktiga objektiva verkligheten att göra.

Du har endå hållt hyffsad ton tidigare i tråden och verkar rätt ok, så jag undviker att kalla dig nyliberalt gubbslem. Det epitetet tilldelas idag istället den förmögne brakskiten, Kurt.

Jag är gammal-liberal, det får du gärna kalla mig.
Jag skall inte nämna vad min tyske fastighetsmäklarbekant sa när han besökte Bauhaus i Sverige.
Ler fortfarande, fick mig att inse att vi är västvärldens skräphög när det gäller byggmaterial (förutom träprodukter).
Jag tror inte du kollat vad granitskivor kostar, kollade snabbt på Bauhaus web-sida. Den första jag hittade (100x45 BÄNKSKIVA SVEDBERGS GRANIT SVART CENTER ) kostar 4970kr vilket ju är ett kvadratmeterpris på 10000 kronor ungefär

Nöjer man sig med marmor hittar man lite billigare.
Citera
2017-04-09, 17:09
  #12504
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://www.gtai.de/GTAI/Navigation/EN/Invest/Investment-guide/The-tax-system/taxation-of-property.html

Every property owner in Germany is liable to pay real property tax (Grundsteuer). The tax rate depends on the type of real property. This is sorted into two distinct categories:

Real property tax "A": Real property used for agriculture and forestry.
Real property tax "B": Constructible real property or real property with buildings.

Real property tax burden for a commercial building in a municipality in a Western German Federal State with an average real property tax "B" collection rate of 441 percent:
Assessed Value EUR 1,000,000 (e.g.)
x Basic real property tax rate x 0.35 percent
x Muncipial multiplier "B" x 441 percent
= Real property tax burden = EUR 15,435 (or approx. 1.54%)
Back to top
Real Property Transfer Tax

Nhen domestic real estate is sold or changes owner, a one-time real property transfer tax (Grunderwerbssteuer) of the purchase price is levied if the purchase price or consideration exceeds EUR 2,500. Real property transfer tax is usually paid by the buyer. The tax rate varies from federal state to federal state. Please see the table below for more information.
Real Property Transfer Tax Rates in the Respective Federal States 2015
3.5% Bavaria, Saxony
4.5% Hamburg
5.0% Baden-Württemberg, Bremen, Mecklenburg-Vorpommern, Niedersachsen, Rheinland-Pfalz, Saxony-Anhalt, Thuringia
6.0% Berlin, Hessen
6.5% Brandenburg, North Rhine-Westphalia, Saarland, Schleswig-Holstein

Real property transfer tax also applies to a real property-owning partnership if 95 percent of the shareholders change within five years.



Jasså du, vart läser du det?
Ser ut som dom både har ca 1.5 % fastighetskatt och dessutom 3.5-6.5% engångsskatt vid köp! nästan lika högt som Spanien och Portugal. Haha

Det verkar ungefär lika sant att tyskland har 0 fastighetskatt som ditt bullshit tidigare om att ett bättre natursten kakel i köket kostar 150 000 kr som jag nyligen såg på bauhaus för 1200 kr/m2 med åtgång ett par kvadrat vilket är ett av dom dyraste mosaik kakel dom har haha.

1.5% fastighetskatt på en förortsvilla i stockholm på 5 miljoner= 75000 kr/år jämfört med 7200 kr/år i det sinnessjuka Sverige

Måste erkänna att jag hade fel.
Får skylla på källan, villaägarnas undersökning rörande fastighetsskatter.
https://www.villaagarna.se/Global/Dokument/Utredningar/2011/Internationell%20j%C3%A4mf%C3%B6relse%20av%20fasti ghetsskatter.pdf
Kontrollerade för säkerhets skull med min tyske bekant i branschen och han verifierade att dina uppgifter är riktiga.
Tack för att du grävde fram de korrekta uppgifterna slemhog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in